تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819201016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتي و راهکارهاي مديريتي اين سياست از زبان کليله و دمنه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ اسفند ۱۳۹۲ (۱۲:۵۹ب.ظ)
اقتصاد مقاومتي و راهکارهاي مديريتي اين سياست از زبان کليله و دمنه گروه فرهنگي (اقتصاد ادبي)
به گزارش خبرگزاري موج و به مدد نگاهي تازه نسبت به رويدادهاي اقتصادي، اقتصاد مقاومتي در ايران در عين صحت و سلامت در حوزه ي تعريف، مفهوم سازي،و تبيين شيوه‌ي اجرا با چالش ها و مسائل گوناگوني مواجه است؛ يک سوي ماجرا بحث استفاده از همه ي ظرفيت هاي دولتي و مردمي،حمايت از توليد ملي،مديريت منابع ارزي، مديريت بهينه ي مصرف و موارد مشابه آن قرار دارد که با عزمي جزم از سوي مقام معظم رهبري و متوليان امر پي‌گيري مي‌شود، سوي ديگر اين رخداد، مخالفت و ياس پراکني معدود افراد داخلي و دشمني و عناد آشکار برخي کشورها و دشمنان نظام درخصوص پياده سازي اقتصاد مقاومتي در ايران است. نظير چنين شرايطي– و نه الزاما طابق نعل به نعل اين شرايط- در نهايت هنرمندي و ظرافت در برخي از متون ادب کلاسيک زبان فارسي اعم از تاليف و ترجمه نيز آمده است؛قرار گرفتن کشوري در شرايط دشوار بين المللي و راه هاي صحيح مقابله با آن.
درکتاب کليله و دمنه نصرالله منشي که نمونه‌ي ارزشمند اندرزنامه‌نويسي درتاريخ ادب ايران است، در باب گربه و موش، فرمانروا و فنزه و بوف و زاغ درخصوص سياست خارجي، اصول حاکم بر روابط بين الملل و چگونگي غلبه‌کردن بر بحران ها در شرايط دشوار، نکات ظريف قابل تاملي آمده است که برخي از آنها در زير مي خوانيم.
اول؛ اصل انعطاف و تعقل در روابط بين المللي و دوري ازهرگونه تعصب و لجاجت
شاهد مثال:...و بدان اغلب دوستي و دشمنايگي(دشمني) ثابت نباشد و هرآينه بعضي به حوادث روزگار استحالت(دگرگوني) پذيرد.
دوم؛ نکوهش جنگ و مدارا با دشمن
شاهد مثال:... دشمن را به رفق و مدارا نيکوتر و زودتر مستاصل تواند گردانيد که جنگ و مکابره، و از اين جا گفته اند که «خرد به که مردي»...
سوم؛ غنيمت شمردن فرصت هاي نيک جهت حل دشواري ها
چهارم؛ اظهار عجز نکردن
پنجم؛ التفات نکردن به سخنان فريبکارانه‌ي دشمن
شاهد مثال: خردمند به سخن دشمن التفات ننمايد و زرق و شعوذه‌ي(فريب کاري و دورويي) او را در ضمير نگذارد و هرچه دشمن دانا و مخالف تلطف و تودد( دوستي و مهرباني) بيش بيند، در بدگماني و خويشتن نگاه داشتن زيادت کند.
ششم؛ توجه به راي و نظر ناصحان
هفتم؛نزديکي به دشمن در شرايط خاص و به قدرکفايت
شاهد مثال: نزديکي به دشمن آن قدر بايد که حاجت خود بيابي و در آن غلو نشايد کرد که نفس تو خوار شود و دشمن را دليري افزايد.
نهم؛ رعايت جانب احتياط
دهم توجه به منافع و زيان هاي احتمالي در روابط بين المللي

جالب اينکه در بحث اقتصاد مقاومتي نيز با رعايت تدبيرهايي که در سطرهاي بالا نوشته شد، افق روشن و مناسب تري جهت کم اثرکردن يا بي اثرکردن تحريم ها پيش رو ترسيم مي شود.ضمن اينکه اقتصاد مقاومتي را هرگز نبايد معادل اقتصاد رياضتي دانست؛ زيرا با استناد به سخنان متقن مقام معظم رهبري؛ اقتصاد مقاومتي يعني«آن اقتصادي که در شرايط فشار، در شرايط تحريم، در شرايط دشمني ها و خصومت هاي شديد مي‌تواند تعيين‌کننده‌ي رشد و شکوفايي کشور باشد.»

اعظم رمضاني














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن