واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: آسيب به مجسمههاي پرويز تناولي
در شروط قرارداد ذكر شده است كه آثار من به شرطي فروخته ميشود كه در خانه من كه به شكل موزه درخواهد آمد نگهداري شوند؛ يعني موجوديت اين قرارداد منوط به ماندن آثار در خانه من است.
کد خبر: ۳۸۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۶ - 18 March 2014
مجسمههاي تناولي كه مورد اختلاف سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اين هنرمند است، به گفته خود تناولي با وضع نا مناسب جابهجا شد و برخي از آنها شكست.
به نوشته اعتماد، پرويز تناولي، هنرمند پيشكسوت مجسمهسازي ايران و خالق مجموعه «هيچ» و «ديوارهاي پرسپوليس» و ركورددار فروش آثار هنري ايراني در حراج كريستي با فروش يك مجسمه با قيمت 2 ميليون و 481 هزار دلار، درباره اتفاقي كه (يكشنبه 25 اسفند) در خانهاش افتاد، گفت: اين آثار به همراه خانه من در سال 1382 توسط شهرداري خريداري شد تا موزهاي به نام من درست شود.
وي افزود: در شروط قرارداد ذكر شده است كه آثار من به شرطي فروخته ميشود كه در خانه من كه به شكل موزه درخواهد آمد نگهداري شوند؛ يعني موجوديت اين قرارداد منوط به ماندن آثار در خانه من است. تناولي خاطرنشان كرد: در دوره اول رياستجمهوري احمدينژاد به من اعلام كردند كه جريان موزه منتفي است و نميخواهند براي من موزه درست كنند. من هم گفتم مهم نيست پس قرارداد منتفي است ولي شهرداري اعلام كرد كه آثار را به من پس نخواهد داد.
وي با بيان اينكه نزديك به 58 اثر در اين قرارداد حضور دارند، گفت: من در همان سال 82 كه گفتند موزه بيموزه، به دادگاه رفتم و بعد از شش سال توانستم خانهام را پس بگيرم. دادگاه حكم داد كه خانه به من بازگردانده شود، ضمن اينكه من هم پول آثار و هم پول خانه را به شهرداري بازپس دادم.
اين هنرمند پيشكسوت مجسمهسازي ايران بيان كرد: در تمام اين مدت آثار در اختيار شهرداري تهران بود و من تنها توانستم كه تعدادي از آثار را در موزه امامعلي (ع) ببينم و نزديك به 47 اثر نيز به هيچ عنوان رونمايي نشده و به من ميگويند كه آثار در جايي امن نگهداري ميشود كه من شنيدهام برخي آثار را فروختهاند. وي تصريح كرد: چند ماه پيش به دادگاه رفتم تا تكليفم مشخص شود كه ديدم دادگاه حكم داده كه آثار تا تعيين تكليف نهايي در خانه من نگهداري شود و به همين خاطر مجسمههايم را به خانهام آوردم تا عصر ديروز اتفاق عجيبي افتاد.
نگارنده كتاب «تاريخ مجسمهسازي ايران» در مورد اتفاق ديروز توضيح داد: عصر ديروز، 25 اسفند من در كارگاهم خواب بودم كه ماموران سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آمده و با يك قفلساز در خانه را باز كردهاند و مجسمهها را بردهاند. تناولي در پايان سخنانش گفت: من اصلا بحثم اين نيست كه مجسمهها تا تعيين تكليفشان كجا باشد، بلكه حرف من اين است كه طرز برخورد با يك اثر هنري بسيار بد بوده و نبايد اين گونه باشد كه آثار را با جرثقيل جابهجا كنند و چند تا از آنها را به زمين زده و روي زمين كشيدهاند كه آسيب ديدهاند. حمل اين مجسمهها به قدري بد بود و مجسمهها تا حدي آسيب ديد كه فكر ميكنم براي ترميم آنها بيش از يك سال و نيم وقت صرف شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]