تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802994731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري آيين نکوداشت پرويز خرسند، چهره ماندگار جشنواره مطبوعات ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۲ (۱۲:۳۰ب.ظ)
برگزاري آيين نکوداشت "پرويز خرسند"، چهره ماندگار جشنواره مطبوعات ايران آيين نکوداشت پرويز خرسند،‌ نويسنده و روزنامه نگار پيشکسوت مطبوعات ايران در اختتاميه بيستمين جشنواره، شنبه 17 اسفند در تالار وحدت برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج، شوراي سياستگذاري جشنواره مطبوعات، امسال به پاس بيش از نيم قرن خدمات فرهنگي و مطبوعاتي، پرويز خرسند را به عنوان چهه برگزيده بيستمين جشنواره انتخاب کرد. در اين مراسم همچنين، ‌مستندي تصويري از وي با محوريت "سکوت"، نمايش داده مي شود.
پرويز خرسند، نويسنده و روزنامه نگار، متولد 1319 از مشهد است که پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نخستين سردبير هفته نامه با نام " سروش" بود. وي سال ها ويراستاري و سردبيري آثار و نشريات حسينيه ارشاد را بر عهده داشت و به دليل نوشته ها و سخنراني هايش در دوران پهلوي زنداني بود. اثر "هابيل و قابيل" به قلم و با صداي او، نخستين برنامه اي بود که از راديو و تلويزيون پس از انقلاب پخش شد.
او روزنامه نگاري و نويسندگي را در دوران نوجواني در دهه 30 اغاز کرد. بعدها در مشهد به کانون نشر حقايق (کانون استاد محمد تقي شريعتي) پيوست. وي در سال ۱۳۴۱ تحت تعقيب قرار گرفت و به يک روستا گريخت‌. در آنجا دو کتاب "آنجا که حق پيروز است" (با مقدمه استاد حکيمي) و "مرثيه‌اي که ناسروده ماند" (با مقدمه استاد محمد تقي شريعتي) را نوشت.
با اين دو کتاب نخستينش نامش بر سرزبان ها افتاد. وي به دانشگاه فردوسي مشهد رفت و در آنجا با نگارش مقاله هاي ادبي و انقلابي بازداشت و زنداني شد. و در اين وقت کتاب‌ "برزيگران دشت خون" را نوشت‌. سپس به تهران آمد. وي بعد از تعطيلي حسينيه ارشاد، به بنياد شاهنامه رفت و زير نظر دکتر جلال الدين همايي به کار مشغول شد.
پرويز خرسند با حکم آيت الله خامنه اي، به عنوان اولين سردبير مجله بعد ازانقلاب به نام "سروش" بود و سال 1358 تا 1360 سردبير اين هفته نامه بود. بعدها کتابي هم با عنوان پيغام زخم‌ مشتمل بر نوشته‌هاي او ـ که سبکي است ميان نثر و شعر نو ـ چاپ شد. خرسند پس از آن به شرح ادبي نهج البلاغه پرداخت. کتاب خاطرات زندان او توسط سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به همت حجت الاسلام زم منتشر شده است.
اما بعدها در گذر زمان خانه نشين شد و به تدريس نثر ادبي در خانه خود و پرورش شاگران پرداخت. از مهم‌ترين کتاب هاي او که ناياب شده اند مي توان به «برزيگران دشت خون»، «آن جا که حق پيروز است»، «مرثيه اي ناسروده مانده»، «هابيل و قابيل»، مجموعه سرمقاله هاي مطبوعاتي و «شهيد همه اعصار» اشاره کرد.
خرسند اثر«هابيل و قابيل» را در صبح عاشوراي سال پنجاه شمسي نوشت و ظهر همان روز در حسينيه ارشاد با صداي خود دکلمه کرد که بعدها از طريق برادر مرحومش مخفيانه در راديوي مشهد ، آن را به صورت ويژه اي توليد و تدوين کرد و در همان سال هاي مبارزه در قالب صوتي به جامعه عرضه کرد. اين اثر در تيراژ ميليوني در داخل و خارج منتشر شد بسياري از بزرگان، اين اثر شورانگيز را مورد تحسين قرار داده اند. پس از اعلام خبر پيروزي انقلاب در ۲۲بهمن۵۷ نخستين برنامه پخش شده از راديو ايران، همين نوار هابيل و قابيل با صدا استاد بوده است.
همچنين در مراسم اختتاميه جشنواره قرار است از سه چهره ديگر به عنوان پيشکسوت مطبوعات، پاکيزه‌نويس و خانواده شهيدخبرنگار نيز تجليل شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن