تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بار خدايا! حسن و حسين را دوست بدار و دوستداران آن دو را نيز دوست بدار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815334370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ورشو، سوغاتی خاطره انگیز از بروجرد برای مسافران نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ورشو، سوغاتی خاطره انگیز از بروجرد برای مسافران نوروزی بروجرد - ایرنا - در میان طیف گسترده و متنوع سوغات و صنایع دستی بروجرد، ظروف و تزیینات ˈورشوˈ با قدمتی دیرینه همواره زبانزد بوده و نامی آشنا برای اهالی هنر و فرهنگ است.


به گزارش ایرنا، هنر ورشوسازی در اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی در ایران رواج تازه ای یافت که هنرمندان بروجردی با استقبال از این هنر امروز پیشرو و زبانزد در این عرصه هستند.
هنرمندان خوش ذوق بروجرد فلز ورشو را در دست گرفته و با دقت و ظرافت خاصی آن را نرم کرده و پس از شکل گیری نهایی به دست استادان قلمکار می سپردند.
استادان قلمکار ورشو نیز با چشمان خوش بین و دستان هنرمند خود بر روی این جسم بی جان، فضایی رویایی را قلمکاری می کردند.
هنر ورشوسازی در ایران اکنون به صورت پایه در شهرستان بروجرد وجود دارد و نام ورشو و ورشوکاران این دیار در همه جای دنیا مشهور شده است.
در زمان حاضر سماورهای ورشویی در همه نقاط ایران مختص استادان ورشوسازی بروجرد است.
هنرمندان ورشو ساز با رقابتی که با یکدیگر داشتند وسایل و ظروفی می ساختند که امروز زینت بخش هنرکده ها، موزه ها و منازل هنرشناسان ورشو در سراسر دنیاست.
این ظروف که در گذشته بخشی از اسباب منزل و وسایل ضروری برای استفاده خانواده ها و پذیرایی از مهمانان بود شامل انواع آبخوری، سماور ، سرمه دان، گلاب پاش ،قوری ، فنجان ، سینی ، منقل ، بخوردان، آیینه و شمعدان و تزیینات داخلی منزل می باشد.
آثار چکشی ورشو هر کدام دنیایی از ظرافت و هنر را در خود نهفته دارد و بیانگر فرهنگ، آداب و رسوم، طرز تفکر، خلاقیت و توانایی سازنده آن است.
صنعت ورشوسازی در دهه های بعد از سال ‎ 1340در بروجرد به اوج رشد و شکوفایی رسید و به عنوان صنایع دستی این شهرستان شناخته شده و مورد توجه مسافران ایرانی و خارجی قرار گرفت.
به لحاظ فراهم بودن بستر ورشو سازی در بروجرد مرحوم محمد بادآور از هنرمندان بروجردی طی سالهای گذشته بزرگترین سماور ورشوی جهان را در این شهرستان ساخت.
دگرگونیهای صنعتی طی سالهای گذشته اثری نامطلوب بر هنرهای دستی داشته که ساخت ظروف ورشو در بروجرد نیز از این مقوله جدا نبوده ، اما به رغم اینکه صنایع دستی کشور مورد بی مهری قرار گرفته ، ورشو همچنان سوغات ماندگار خطه لرستان و بروجرد است.
در تاریخ ورشو سازی بروجرد استادانی از جمله محمد رحیم میناگر، رضا رئوفیان، رضا گلدوز و محمد بادآور پا به عرصه وجود نهاده و با تحمل مشکلات فراوان صنعت ورشو سازی را با دستان خود به اوج و تکامل رساندند.
هم اکنون انواع ظروف ورشو در تعدادی اندک از فروشگاهها و کارگاههای بروجرد به علاقمندان عرضه می شود و بخشی از این هنر دیرینه نیز در موزه مردمشناسی شهرستان نگهداری می شود که خرید و دیدن این هنر ظریف و جذاب به مسافران نوروزی پیشنهاد می شود.
7189/542
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن