تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816208533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چهارشنبه سوری را فرصت «شادی» کنیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

چهارشنبه سوری را فرصت «شادی» کنیم تهران - ایرنا - تمامی آیین ها و یادمان هایی که مردم ایران در زمان های گوناگون برپا می داشتند و بخشی از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار شده است، با منش، اخلاق و خردنیاکان ما در آمیخته بود .


در ادامه یادداشتی که روزنامه اطلاعات در ستون نگاه روز دوشنبه منتشر کرد، آمده است: در همه آنها، اعتقاد به پروردگار، امید به زندگی، نبرد با اهریمنان و بدسگالان و مرگ پرستان، در قالب نمادها، نمایش ها و آیین های گوناگون نمایشی گنجانده شده بود.
اما متاسفانه امروز این مراسم با پیرایه های خرافی، دستخوش تغییر شده است و هر سال در روزهای پایانی باعث بروز اتفاقات همراه با خسارات جانی و مالی، موجبات نگرانی خانواده ها را فراهم می سازد.
هر سال در آستانه ایام نوروز، شاهد گزارش های زیادی از نقص عضو افراد از (نابینایی دائم، قطع دست و پا و انگشتان سوختگی اعضای بدن مرگ های فجیع و… هستیم که فقط بر اثر یک لحظه غفلت رخ می دهد؛ به گونه ای که چهارشنبه سوری که از آئین های دیرینه ایرانیان است را امروزه در شهرهای بزرگ به ویژه تهران بیشتر به شبی سرشار از استرس و نگرانی برای خانواده ها و خطر و حادثه و گاه جنگ و نزاع برای جوانان تبدیل کرده است.
استفاده از مواد محترقه و نارنجک و ایجاد انفجارهای مهیب در شب چهارشنبه سوری همه افراد در همه گروه های سنی را در معرض خطر قرار می دهد، اما بر اساس آمار و گزارش های سال های قبل، نوجوانان زیر 16 سال بیش از دیگران در معرض آسیب ها بوده اند.
پیشگیری از حوادث تلخی مانند حوادث چهارشنبه سوری، مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است. بنا به نظر متخصصان، فرهنگ ایمنی بر سه اصل استوار است: آگاهی، آموزش و الزام. بسیاری از والدین. بدون آگاه سازی و آموزش مناسب فرزندانشان، سراغ سومین اصل یعنی الزام می روند و سعی می کنند با توسل به زور و اجبار، را از کاری منع یا به کاری ترغیب کنند؛ ولی این شیوه معمولا با شکست همراه است. آگاه سازی و آموزش نوجوانان و جوانان ضرورت دارد و در روند این آگاه سازی باید به شخصیت آنها احترام گذاشت و از جریحه دار کردن غرورشان پرهیز کرد. راه ایمنی از آموزش می گذرد و پیش شرط آموزش، آگاهی است. آگاهی از خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطرها، احتمال بروز حوادث تلخ را در آخرین چهارشنبه سال کاهش خواهد داد.
آسیب های ناشی از سوختگی
شایعترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد، سوختگی درجه یک (سطحی) است، ولی سوختگی های درجه دو (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) هم در حوادث چهارشنبه سوری، زیاد دیده می شود. درد، تورم، تاول و قرمزی پوست، از مهمترین نشانه های سوختگی هستند.
توصیه می شود در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده است، ابتدا مصدوم را آرام و شرایط عمومی او را ارزیابی کنید. از بازبودن راه های هوایی و تنفس طبیعی او مطمئن شوید. صدایش بزنید یا تکانش بدهید تا از هوشیار بودنش اطمینان حاصل کنید. اگر بیهوش است، سر او را عقب بکشید تا زبانش باعث انسداد راه تنفس نشود.
سپس محل سوختگی را با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت 10 دقیقه بشویید و انگشتر، النگو، کمربند، ساعت، زیورآلات و وسایل تنگ و فشارنده را خارج کنید. اگر لباس مصدوم روی عضو سوخته را پوشانده است، آن را از بدنش خارج کنید و اگر لباسش به پوست ناحیه سوخته چسبیده است، دور تا دور آن را تا محل چسبیده به بدن قیچی کنید.
به هیچ وقت تاول ها را نترکانید، چون مانند پانسمانی مناسب در محل سوختگی عمل می کنند و آن ناحیه را از آلودگی های محیطی در امان نگه می دارند.
با گاز استریل یا پارچه تمیز بدون کرک، محل سوختگی را آرام بپوشانید و هرگز از خمیردندان، سیب زمینی رنده شده و روغن برای تسکین درد و بهبود سوختگی استفاده نکنید. برای درمان و پانسمان سوختگی باید به یک مرکز بهداشتی یا درما مراجعه کنید.
در سوختگی های سطحی می توانید با استفاده از پمادهای سوختگی و پوشاندن محل سوختگی با پارچه تمیز یا گاز استریل، اقدام کمکی اولیه را انجام دهید تا در زمان مناسب، مصدوم را به مرکز درمانی برسانید.
ترس ناشی از صدای انفجار، از مشکلات رایج چهارشنبه سوری است که گاهی می تواند با تظاهراتی مانند از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن به ویژه قفسه سینه، همراه باشد.
این ترس معمولا در کودکان، سالمندان و زنان باردار با عواقب جدی تری همراه است. همچنین افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، ممکن است بر اثر شوک ناشی از شنیدن این قبیل صداهای غیرمنتظره، دچار حمله قلبی شوند.
اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی با شنیدن صدای نارنجک یا ترقه از هوش رفت و به زمین افتاد، او را زیاد حرکت ندهید و از اورژانس یا افراد خبره برای بهبود وضع او کمک بگیرید، سپس مصدوم را در اولین فرصت به نزدیک ترین بیمارستان یا مرکز درمانی برسانید.
اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم هم باعث بروز آسیب هایی در ناحیه پلک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد. مراجعه سریع به چشم پزشک در صورت برخورد هر شیئی به چشم، شدت ضایعه را کاهش می دهد. در موارد خفیف، با انجام مراقبت های طبی یا اعمال جراحی، معمولا می توان بینایی فرد را بازگرداند ولی متاسفانه در موارد شدید، گاه چاره ای جز تخلیه چشم باقی نمی ماند.
اگر در این ایام با مصدومی روبرو شدید که دچار آسیب های چشمی ناشی از حوادث چهارشنبه سوری شده است، به توصیه های زیر عمل کنید:
ـ چشم ها و پلک های مصدوم را نمالید و در اولین فرصت به اورژانس چشم پزشکی مراجعه کنید، زیرا گاهی آسیب های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی کنند، ولی می توانند عواقب ناگواری داشته باشند.
ـ چشم آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوان یک بار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط درآمده است بپوشانید اما دستمال، پنبه یا گاز را روی چشم قرار ندهید.
ـ از هیچ پماد و قطره چشمی استفاده نکنید و چشم ها را نشویید، زیرا گاهی همین کارها ممکن است آسیب های چشمی را تشدید کند.
ـ تا رساندن مصدوم به اورژانس چشم پزشکی، از مصرف هرگونه مسکن خودداری کنید و به مصدوم موادغذایی ندهید تا در صورت نیاز به جراحی، بتوان در اولین فرصت این کار را انجام داد.
با توجه به این که نقش رسانه ها در کاستن از حوادث تلخ چهارشنبه سوری، انکارناپذیر است، آموزش از طریق رسانه های جمعی قطعا می تواند احتمال بروز حوادث مرگبار در این ایام را کاهش دهد.
*گزارش از زهرا مهدی
اول**1744**1104
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن