تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص): طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جويندگان دانش را دوست دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809995356




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست مبارزه با تروریسم زیر سایه اختلاف در مصادیق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نشست مبارزه با تروریسم زیر سایه اختلاف در مصادیق تهران-ایرنا- نخستین نشست مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) در حالی در بغداد برگزار شد که جهان عرب در آتش تشتت ناشی از خیزش های عربی و اختلاف ها بر سر مصادیق و پشتیبانی از گروه های تروریستی می سوزد.


نخستین نشست بین المللی با عنوان «مبارزه با تروریسم» بیست و یکم اسفندماه با حضور هیات های بیش از 50 کشور جهان و سازمان بین المللی در عراق برگزار شد.
آنگونه که مقام های عراقی اعلام کرده اند هدف از این نشست دوروزه ضرورت رساندن پیام مبارزه با تروریسم (دهشت افکنی) در سطح جهانی است.
به گفته «قاسم عطا» سخنگوی نظامی کنفرانس، در این نشست چهار محور مورد تاکید بود؛ همکاری بین المللی برای مبارزه با تروریسم، پیگیری مسائل مربوط به رسانه های جنجال ساز، استفاده از تجارب دولت ها در مبارزه با تروریسم و شیوه های مبارزه با این پدیده.
در بیانیه پایانی هم بر فعال کردن توافقنامه های امنیتی منطقه ای و بین المللی، درخواست از سازمان ملل متحد برای اختصاص یک روز به نام روز جهانی قربانیان تروریسم و تشکیل یک دبیرخانه برای پیگیری توافق های این نشست تاکید شد.
این نخستین نشست بین المللی مبارزه با تروریسم در این سطح از حضور کشورها و سازمان های بین المللی بود.
**دودستگی ها و شکاف ها در جهان عرب
بر کسی پوشیده نیست که جهان عرب در چنددستگی عمیقی فرو رفته و اختلاف بین کشورهای عربی به جنگ نیابتی آنها در کشورهای درگیر ناآرامی تبدیل شده است.
وضع نابسامانی که در جهان عرب به دنبال خیزش های عربی و موج سواری برخی کشورها برای بیشترین بهره برداری از این خیزش ها، به وجود آمده است، برخی از مهمترین کشورهای منطقه را– که زمانی پایه های سیاست عربی بودند- در گردابی از ناامنی و بی ثباتی سیاسی فرو برده است؛ به گونه ای که این کشورها اکنون به بهشت گروه های تروریستی تبدیل شده اند.
مهمترین این کشورها سوریه، مصر، عراق و لبنان هستند که تحولات داخلی آنها عرصه را برای دخالت دیگر کشورها باز کرده و باعث شده است این کشورها به میدانگاه تسویه حساب های سیاسی برخی کشورهای عربی با یکدیگر و با دیگر رقبای منطقه ای غیر عرب تبدیل شوند.
در این شطرنج پیچیده سیاسی از یک سو عربستان سعودی و قطر قرار دارند که هر کدام برای رسیدن به اهداف منطقه ای خود در پی پشتیبانی از برخی گروه های سیاسی فعال در این چهار کشور برآمده اند.
از سوی دیگر، برخی از این گروه ها و احزاب نیز در کشاکش اختلاف های سیاسی پای دیگر کشورها را به درگیری های داخلی باز کرده اند.
در کنار این چهار کشور، برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارند که درگیر تنش های داخلی اند اما بی ثباتی سیاسی، آنها را به صحنه ای برای جنگ نیابتی دیگران تبدیل نکرده است. بحرین و با اندکی چشمپوشی، یمن را می توان در این طبقه قرار داد.
حکومت بحرین با بحران شدید مشروعیت داخلی روبروست و گروه های معترض هر روز علیه سلطه سیاسی-نظامی «آل خلیفه» به اعتراض دست می زنند. در یمن نیز دولت با چالش ضعف نفوذ و اقتدار روبرو است به گونه ای که نمی تواند سلطه خود را در سرتاسر کشور اعمال کند.
**تعبیرهای متفاوت از مصادیق تروریسم
یکی از دلایل وضع پیچیده و پر ابهام جهان عرب این است که تعریف کشورها از تروریسم و شاخصه های آن تا چه اندازه متضاد و حتی گمراه کننده است.
عربستان سعودی و قطر به نام پشتیبانی از ملت سوریه، عراق، لبنان و مصر از گروه های مسلح پیشتیبانی می کنند و بر کسی نیز پوشیده نیست که عامل اصلی ناامنی ها در این کشورها، مداخلات سیاسی-نظامی این 2 کشور از گروه های شورشی است.
رخداد روزانه عملیات تروریستی و بمبگذاری های انتحاری در این چهار کشور روزانه دهها نفر کشته و زخمی را به همراه دارد. بر این پایه هر کدام از گروه های داخلی و پشتیبانان خارجی آنها طرف روبرو را تروریست می خواند و در رویارویی با آن از شیوه های مشابه استفاده می کند.
در این بین وضع سیاسی بحرین و یمن نیز بر ابهام در تعریف مصادیق تروریست و گروه های تروریستی افزوده است.
در بحرین سرکوب حکومت ضد اعتراض های مدنی مردم را شاهدیم و می بینیم که آل خلیفه با کمک نیروهای موسوم به «سپر جزیره» دست به سرکوب معترضانی می زند که فقط خواسته های سیاسی دارند. حکومت این معترضان را تروریست می خواند در حالی که مخالفان چیزی جز آزادی بیشتر و داشتن حقوق شهروندی طلب نمی کنند.
در یمن ما ملغمه ای از 2 وضع بالا را شاهدیم. از یک سو گروه موسوم به «القاعده در شبه جزیره» در این کشور فعالیت گسترده ای دارد و با داشته ها و فضای خاصی که کشور به این گروه داده است، به راحتی دست به اقدام های تروریستی می زند؛ از سوی دیگر، حکومت سعی دارد با سرکوب گروه های مخالف از جمله شیعیان حوثی در شمال و برخی گروه های مدنی معترض در جنوب، آنها را تروریست بنامد و در ردیف القاعده قرار دهد. بر این پایه است که درگیری نیروهای ارتش با شبه نظامیان گروه موسوم به شیعیان حوثی در مناطق شمالی رقم می خورد.
دخالت های عربستان سعودی و پشتیبانی این کشور از سیاست های دولت موقت «عبدربه منصور هادی» نیز در این میان آتش کشمکش های داخلی را تشدید کرده است.
بنابراین در شرایطی که وضع بی ثبات و شکاف های عمیقی جهان عرب را درگیر ساخته است، همچنان تعاریف متفاوت و متضادی از مصادیق تروریسم و گروه های تروریستی را در جهان عرب می بینیم.
عربستان خود را پشتیبان نیروهایی می نامد که در مخالفت با برخی حاکمان عربی دست به سلاح یا نافرمانی های مدنی و تنش آفرینی زده اند (به وی‍ژه در سوریه و عراق). با این همه، ریاض نظامی بسته را در داخل ایجاد کرده و بر کسی پوشیده نیست که این کشور از خطرناک ترین گروه های تکفیری حمایت می کند.
این کشور که در سوریه از نیروهای مسلح مخالف حکومت «بشار اسد» پشتیبانی می کند در بحرین نیز در برابر اعتراض مخالفان حکومت آل خلیفه دست به لشکرکشی می زند و با تمام توان به سرکوب معترضان می پردازد.
در یمن نیز عربستان هم از دولت منصور هادی پشتیبانی می کند و هم به نیروهای تکفیری علیه شیعیان حوثی کمک های نظامی-اطلاعاتی ارایه می دهد.
قطر نیز وضعی به نسبت مشابه عربستان دارد و حمایت های این کشور از گروه های تکفیری به ویژه در سوریه، عراق و لیبی بر کسی پوشیده نیست.
بنابراین می توان دید که هر کشور با توجه به مقتضای موقعیتی که در آن قرار دارد تعریف ویژه ای از تروریسم و مصادیق آن دارد و برای دستیابی به بالاترین میزان منافع خود، از تمامی امکانات موجود استفاده می کند.
در چنین وضعی نشست بین المللی عراق با موضوع مبارزه با تروریسم می کوشید نوعی اشتراک دیدگاه بین کشورهای درگیر مساله تروریسم ایجاد کند اما همانگونه که گفته شد وضع جهان عرب پیچیده تر از آن است که بتوان بر سر تعریف تروریسم و مصادیق آن به اجماعی کلی دست یافت.
**جمع بندی
در یک جمع بندی کلی می توان گفت تا زمانی که برخی کشورهای عربی به دنبال منافع خود، دست به هر اقدامی می زنند و سعی دارند از اختلاف سیاسی درونی کشورهای همسایه به سود خود استفاده برند و تا زمانی که برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف خود به پشتیبانی از گروه هایی ادامه دهند که به اقدام های خشونت آمیز معروفند، نمی توان بهبود وضع امنیتی جهان عرب را انتظار داشت.
بر این پایه می توان گفت داشتن انتظارهای بسیار از نتایج نشست بغداد شاید اندکی زودهنگام و ناشی از ناآگاهی نسبت به وضع کنونی جهان عرب باشد.
البته شرکت نکردن قطر و عربستان در نشست بغداد و اختلاف عمیقی که این 2 کشور با یکدیگر دارند می تواند مانعی بر سر راه اهداف این نشست باشد. این در حالی است که چندی پیش «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، این 2 را به پشتیبانی از گروه های تروریستی فعال در کشور خود متهم کرده و با واکنش تند مسوولان سیاست خارجی آنها روبرو شده بود .
البته می توان نفس برگزاری چنین نشستی را به فال نیک گرفت و آن را مقدمه ای دانست برای تلاش کشورها در ایجاد یک سازوکار مشخص و یکسان برای مبارزه با تروریسم و خشکاندن ریشه های این پدیده شوم. تلاش برای برگزاری چنین نشست هایی در آینده می تواند در صورت مشارکت همه طرف های درگیر در موضوع به راهکار مناسبی برای مبارزه با گروه های تروریستی بینجامد.
از مهدی جوکار-گروه تحقیق و تفسیر خبر
تحقیق**م.ج**1961**1358
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن