تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 22 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799820519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیه
هرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.
کد خبر: ۳۸۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۸ - 16 March 2014



پنج گزینه نومحافظه‌کاران آمریکایی در مقابل روسیه
هرچند در روزهای نخست اوج گیری بحران اوکراین و پس از موضع گیری مستقیم دولت روسیه نسبت به این ماجرا، برخی انتظار داشتند که آمریکا پاسخی جدی به مسکو بدهد، اما در عمل این اتفاق با آن شدت مورد انتظار رخ نداد. بر همین اساس، جمهوری خواهان کنگره آمریکا اکنون طرح هایی را برای مقابله با روسیه در ماجرای اوکراین در دست بررسی دارند.


به گزارش «تابناک»، برخی اخبار و گزارش های رسانه های آمریکایی حاکی از آن است که طی روزهای اخیر، نومحافظه کاران و برخی دیگر از چهره های تندروی کنگره آمریکا، توجه خود را تا حد زیادی از ایران به سمت یک «دشمن» دیگر معطوف کردند و این دشمن جدید – و در واقع قدیمی – کشوری جز روسیه نیست.


نومحافظه کاران که همواره به دنبال بهانه هایی برای افزایش بودجه نهادهای نظامی و دفاعی آمریکا بوده و بر همین اساس، از مداخله آمریکا در خارج از مرزهای خود حمایت می کنند، پیگیر آن هستند که با مداخله مستقیم در بحران اوکراین، روند اوضاع را در این کشور دستخوش تغییر کنند. با این حال، بسیاری از تحلیلگران این اقدام را اشتباه دانسته و معتقدند چنین کاری می تواند یک بحران سیاسی را به یک فاجعه بین المللی تبدیل کرده و به تقابلی مستقیم میان آمریکا و روسیه منجر شود.


هرچند از روز نخست آغاز بحران سیاسی در اوکراین، دولت آمریکا به اشکال مختلف ضمن اعلام حمایت از مخالفان، به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بحران مداخله کرد، اما به هر حال، دولت اوباما معتقد به اتخاذ یک رویکرد تقابلی کامل در مقابل روسیه نیست و از روندی دیپلماتیک و مدیریت شده در این ماجرا حمایت می کند. 


با این حال، نومحافظه کاران این سیاست را به انفعال اوباما تعبیر کرده و با قرار دادن آن در کنار عدم مداخله آمریکا در سوریه و همچنین ماهیت توافق هسته ای با ایران، آن را نشانه ای از انفعال سیاست خارجی آمریکا در موضوعات بین المللی دانسته و خواستار ایفای نقش فعال تری از سوی ایالات متحده در مسئله اوکراین هستند. در این چارچوب، آن ها به طور کلی پنج سیاست را در قبال روسیه مورد توجه قرار می دهند:


1- استقرار سامانه موشکی در مرز روسیه: این سیاست به طور خاص در سرمقاله ای در تاریخ 11 مارس در روزنامه «وال استریت ژورنال» - که عموماً به عنوان تریبون نومحافظه کاران از آن یاد می شود – بازتاب یافت. در این سرمقاله آمده بود: «پاسخ صحیح به بازی قدرت روسیه، انجام یک بازی قدرت متقابل است. دفاع موشکی بالیستیک ناتو در جبهه شرقی می تواند آغاز مناسبی باشد». پس از آن، این ایده از سوی لیندسی گراهام، سناتور تندروی آمریکایی نیز بیان شد: «اگر من جای رئیس جمهور اوباما بودم، بار دیگر لهستان و چک را در موضوع دفاع موشکی وارد می کردم». 


اشاره گراهام و دیگران، به یک برنامه کنار گذاشته شده قدیمی مبنی بر استقرار سپر دفاع موشکی در مجاورت روسیه و در لهستان و جمهوری چک است. این طرح که ابتدا در زمان جرج بوش مطرح شده بود، در سال 2009 از سوی اوباما که در پی بهبود روابط با روسیه بود، کنار گذاشته شد. طرح مذکور از سوی روسیه به عنوان یک تهدید جدی و مستقیم علیه خودش ارزیابی می شد. 


2- الحاق گرجستان به ناتو: تا پیش از ماجرای اوکراین، آخرین بحران جدی در روابط روسیه و آمریکا در سال 2008 و در زمان حمله روسیه به گرجستان رخ داد. در جریان جنگ گرجستان که به تحریک نیروهای گرجی در منطقه اوستیای جنوبی و آبخازیا آغاز شد، با کنترل روسیه بر این مناطق پایان یافت. 


در همان زمان، بحث الحاق گرجستان به ناتو به عنوان اقدامی علیه روسیه مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. این بار نیز جنگ طلبان آمریکایی خواستار آن هستند تا با الحاق گرجستان و اوکراین به ناتو، زمینه اقدام مستقیم نظامی علیه روسیه فراهم شود. 


3- انجام رزمایش های نظامی در نزدیکی روسیه: این نیز ایده دیگری است که از سوی سناتورهای تندرو مطرح شده و آمریکا اکنون عملاً اقداماتی را در راستای آن انجام داده است. در این چارچوب، قرار است یک ناوشکن آمریکایی در رزمایش مشترکی با رومانی و بلغارستان در دریای سیاه و در نزدیکی «کریمه» شرکت کند.


افزون بر این، انتظار می رود هواپیماهای جنگی آمریکایی در رزمایش هایی در لهستان نیز شرکت کنند. ناتو نیز دو هواپیمای شناسایی را به اوکراین فرستاده تا تحرکات نیروهای نظامی روسیه را زیر نظر داشته باشد. 


4- کمک نظامی به اوکراین: «دیک چنی»، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا، طراح اصلی جنگ عراق بود که نتیجه آن، رویای نومحافظه کاران را به کابوسی برای آن ها تبدیل کرد. با این حال، به نظر می رسد تجربیات پیشین وی در زمینه ماجراجویی نظامی، درس های چندانی را به وی نیاموخته است. 


چنی در مصاحبه ای با شبکه خبری «سی بی اس» در تاریخ 9 مارس گفت آمریکا باید کمک های نظامی، شامل تجهیزات، آموزش نظامی و موارد دیگر را در اختیار اوکراینی ها بگذارد. وی همچنین از اینکه اوباما با اعلام منتفی بودن اقدام نظامی علیه روسیه، گزینه های خود را از روی میز برداشته، اظهار نارضایتی کرد.


5- تشویق روس ها به شورش علیه پوتین: شاید یکی از فانتزی ترین ایده هایی که از سوی نومحافظه کاران مطرح شده و باز هم در وال استریت ژورنال بازتاب یافت، اظهار امیدواری نسبت به این موضوع بود که شورش های اوکراین، بتواند به روسیه سرایت پیدا کند. این ایده مبتنی بر آن بود که درگیری ها در اوکراین، مستقیماً روسیه را درگیر خود کند. در سرمقاله این روزنامه آمده بود: «بهترین انتقام کی‌یف این است که به محرکی برای مبارزان آزادی خواه روس تبدیل شود».


به هر حال، باید منتظر ماند و دید دولت اوباما تا چه حد با این گزینه های افراطی نومحافظه کاران کنگره همراه می شود و آیا نتیجه اقدامات عملی واشنگتن در راستای فروکش کردن بحران خواهد بود و یا تبدیل آن به منازعه ای تمام عیار و همه جانبه بین المللی. 












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن