تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833205508
نگاهی به آلبوم در «نه فرشته ام نه شیطان» همنشینی دو زبان و لهجه متفاوت موسیقایی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به آلبوم در «نه فرشته ام نه شیطان»
همنشینی دو زبان و لهجه متفاوت موسیقایی
پورناظری در «نه فرشته ام نه شیطان» تلفیق در محتوا را سرلوحه کار خود قرار داده و از تلفیقهای خام و صرفا فرمی که در آثار مشابه ارایه می شود گذشته و به تلفیق محتوایی رسیده است.
خبرگزاری فارس؛ حسین سلیمی: «نه فرشته ام نه شیطان» با بسیاری از آلبوم هایی که در فضای موسیقی سنتی و البته موسیقی تلفیقی به بازار عرضه شده، فرق دارد. طهمورث پورناظری در این آلبوم گوشه ای از آوازهای ایرانی را وارد فضاهای دیگر گونه های موسیقی کرده و توانسته تلفیقی ارایه دهند که نه تنها از لحاظ فرمی گونهای متفاوت بلکه از لحاظ محتوایی هم تلفیق خوبی صورت گرفته است. در این آلبوم پورناظری سعی نکرده که صرفا سازهای کلاسیک غربی را در کنار سازهای کلاسیک ایرانی قرار دهد تا فضایی چند صدایی تولید کند. او در این آلبوم بیشتر از این که بخواهد به دین خود را موسیقی سنتی ادا کند، سعی می کند ملودی های موسیقی سنتی را که به گوش مخاطبان آشنا هستند، را در فضایی تازه و بدیع به گوش برساند. او در واقع موسیقی سنتی را به زبان روز موسیقایی ترجمه کرده است. استفاده از سازهای غربی در کنار سازهای ایرانی مسلما کار بدیع و تازهای نیست و کم نبودهاند آثاری که با استفاده از این شیوه ساخته شدهاند. اما بیشتر آلبومهایی که این خصیصه را داشتهاند همواره بیشتر روی جنبههای فرمی تاکید کردهاند و نخواسته و یا شاید نتوانستهاند که تلفیق را به ورطه محتوا هم بکشانند. مثلا بسیاری از آهنگسازان صرفا ملودیهای موسیقی ایرانی را بر روی سازهای غربی اجرا کردهاند که نتیجه کار اصلا مورد پذیرش واقع نگرفته است. دو ویژگی عمده این آلبوم را متمایز از دیگر آثار مشابه می کند. اول این که آهنگساز تلفیق در محتوا را سرلوحه کار خود قرار داده و از تلفیقهای خام و صرفا فرمی که در آثار مشابه ارایه می شود گذشته و به تلفیق محتوایی رسیده است. او موتیفهای متضاد موسیقایی که شبیه همدیگر نیستند را کنار یکدیگر قرار میدهد و با عنصر و مولفهای بزرگ به نام «احساس در موسیقی ایرانی» میان آنها پیوند ایجاد میکند. یعنی آهنگساز با احساسی و حال و هوایی که در موسیقی ایرانی وجود دارد پلی میزند ما بین دو زبان و لهجه متفاوت موسیقایی. ذات موسیقی او ایرانی است اما از آن نمیتوان به عنوان موسیقی اصیل ایرانی یاد کرد. پورناظری با گونه سازبندی متفاوتی که برای تنظیم قطعاتش انتخاب کرده، ادا در نمی آورد! همه سازهای او در جهت نظم دادن و هارمونی موسیقی حرکت می کنند. او مانند بسیاری از کارهای مشابه سعی نمیکند که نتهای موسیقی را بیدلیل به هوا پرتاب کند! نت ها در این آلبوم رها میشوند تا بار هارمونیک ملودیها را بر دوش بکشند. نکته دوم پرداخت درست موسیقایی بر روی اشعار است. پورناظری با استفاده از صدای همایون شجریان توانسته لحن اشعار را به خوبی منتقل کند. غالبا در موسیقی ایرانی سعی میشود که شعر تصویر شود و همه سعی میکنند تصویر و فضایی که از شعر دریافت کرده اند را منتقل کنند. اما خواننده و آهنگساز این بار به سراغ لحن شعر و شاعر رفتهاند. قطعه اول این آلبوم با نام «چرا رفتی» این ادعا را تا حدی ثابت می کند. خواننده قطعه را با بم خوانی آغاز میکند و پیانو هم با ریتمی آرام و لطیف با صدای او حرکت میکند. هیچ یک سعی نمیکنند که بر دیگری غلبه کنند و یا از یکدیگر جلو بزنند. او تلاش میکند تاکیدات و حالات غمگینانهای که شاعر بر روی کلماتش تزریق کرده را بیان کند و یا وقتی که بخشی از شعر را بالا میخواند، میخواهد اعتراضی که شاعر در شعرش به معشوقش می کند را بیان کند. بالا نمیخواند که هنر آواز و تسلطش را به رخ بکشد، او صدایش را در خدمت شعر در میآورد و ان را با درکی که از موسیقی ایرانی دارد، همراه میکند. همیشه فضای موسیقی سنتی با دستگاههای سنتی و گوشههایی که دارد به غیر از معدود موردهایی روند یکسانی را طی کرده است و بیشتر کسانی که موسیقی سنتی ساختهاند و یا خواندهاند، در دایره تکرار قدم گذاشتهاند و فقط توانستهاند هوادارن خاص موسیقی سنتی که به نوعی معتاد این گونه موسیقیایی هستند را راضی کنند. بسیار کم بودهاند نوآوریها و خلاقیتهایی که در این زمینه صورت گرفته باشد. که البته اغلب این آثار هم با جبهه گیری ها و برخوردهای متعصبانهای که از از سوی اهالی موسیقی سنتی صورت گرفته، به انزوا رفتهاند و به شکست محکوم شدند. تنها گناهشان هم این بوده که نخواستند تنها بر روی بحرهای عروضی اشعار آهنگ سازی کنند و فقط خواستهاند اندکی سلیقه شنیداری مخاطبان را تغییر دهند. اتفاقا «نه فرشته ام نه شیطان» هم در همین دسته آثار قرار میگیرد و متعصبان موسیقی سنتی باز هم به این آلبوم خواهند تاخت و سازندگان آن را هم نکوهش خواهند کرد. قطعا پورناظری و همایون هم از وجود چنین جریانهایی در موسیقی سنتی خبر دارند و با علم بر این موضوع در ورطه نو و تازه قدم گذاشتهاند و همین جسارت و شجاعت آنها است که باعث شد این آلبوم موفق شکل بگیرد. هر هشت قطعه «نه فرشته ام نه شیطان»هم از لحاظ فرم و تکنیک موسیقایی با هم تفاوت دارند و هم از لحاظ بیان گونه و حالات مختلف احساسی؛ یعنی با این آلبوم هم می توان غمگینانه گریست و هم می توان سرخوشانه خندید. قطعات آلبومها بر خلاف رسم معمول کاملا جداگانه و تفکیک پذیر روایت می شود. یعنی آهنگساز سعی نکرده داستان سرایی کند و قطعات را به یکدیگر متصل کند تا داستانی انتزاعی و نامفهوم را سر هم کند. هر یک از قطعات او هویتی مستقل دارند و هر کدام قصه مختص خودشان را. این آلبوم از جمله آثاری است که در چند سال گذشته نمونه آن کم بوده است و در ردیف آثار ماندگار موسیقی ایران خواهد بود. در روزهایی که موسیقی ایرانی جایگاه ویژهای در بین توده مردم ندارد، باید انتشار چنین آثاری که می تواند دوباره گوش مخاطبان را با نغمات و ملودی های غنی موسیقی ایرانی آشنا کند، غنیمت شمرد. انتهای پیام/ ا
92/12/25 - 12:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]
صفحات پیشنهادی
در نشست خبری آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» عنوان شد ۲۰۰ هزار دلار برای این آلبوم هزینه شدهاست
در نشست خبری آلبوم نه فرشتهام نه شیطان عنوان شد۲۰۰ هزار دلار برای این آلبوم هزینه شدهاستتهیه کننده آلبوم نه فرشتهام نه شیطان در نشست خبری این آلبوم گفت در مجموع 200 هزار دلار تا امروز برای این آلبوم هزینه شده است به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس نشست خبری آلبوم نه فرآلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» رونمایی شد
آلبوم نه فرشتهام نه شیطان رونمایی شدمحمد رحمانیان در نشست رونمایی آلبوم نه فرشتهام نه شیطانکه امروز برگزار شد گفت زیاد نباید به مدیران چشم امید داشته باشیم از اول هم قرار نبوده در حوزه موسیقی اتفاقی بیفتد نشست رونمایی آلبوم نه فرشتهام نه شیطان با حضور هنرمندانی چون محمد رحم«نه فرشتهام نه شیطان» عاشقانه است نه اعتراضی/ ارسال آلبوم به گِرمی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی نه فرشتهام نه شیطان عاشقانه است نه اعتراضی ارسال آلبوم به گِرمی در نشست خبری آلبوم نه فرشتهام نه شیطان با صدای همایون شجریان و آهنگسازی تهمورس پورناظری اعلام شد که 6 قطعه از هشت قطعه این آلبوم عاشقانه هستند که در کنار دو قطعه اجتماعی برشجریان از آلبوم «نه فرشتهام نه شیطان» رونمایی کرد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی شجریان از آلبوم نه فرشتهام نه شیطان رونمایی کرد مراسم رونمایی از آلبوم نه فرشتهام نه شیطان با آهنگسازی تهمورث پورناظری و همایون شجریان ظهر امروز 20 اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد به گزارش خبرنگار مهر سهراب پورناظری در ابتدای مراسم گفتآلبوم نه فرشته ام و نه شیطان رونمایی شد
آلبوم نه فرشته ام و نه شیطان رونمایی شد تهران- ایرنا- آلبوم موسیقی نه فرشته ام نه شیطان به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی تهمورث پورناظری امروز سه شنبه در تالار وحدت رونمایی شد به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا در این مجموعه دیوید گارنر آهنگساز برجسته امریکایی و شجاعت حسیآنجلینا جولی و دخترش در عکس جدید فیلم «شیطانصفت»
آنجلینا جولی و دخترش در عکس جدید فیلم شیطانصفت بازیگر برنده اسکار و دختر پنج سالهاش در فیلم ماجرایی اکشن شیطانصفت مقابل هم نقشآفرینی کردهاند به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین شیطانصفت مالفیسنت Maleficent تولید شرکت والت دیزنی پیکچرز داستان ناگفته مالفیسنت معنگاهی به کتاب «روی موج14» روی موج ساواک به وقت داستان انقلاب
نگاهی به کتاب روی موج14روی موج ساواک به وقت داستان انقلابکتاب روی موج 14 یکی از جدیدترین کتابهای انتشارات شهرستان ادب است این کتاب مجموعه داستانهای کوتاهی به قلم زهره عارفی است و در فضای زندانهای ساواک و مبارزان انقلابی پیش از پیروزی انقلاب خبرگزاری فارس- مهناز سعیدحسینی کتآلبوم موسیقی «خیام ومینی مال» منتشرشد
آلبوم موسیقی خیام ومینی مال منتشرشدآلبوم موسیقایی خیام ومینیمال اثر پوریا شیوافرد به خوانندگی حسین علیشاپور به صورت ضبط آنسامبل گروهی منتشرشد به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس خیام و مینیمال برگرفته از اشعارعرفانی خیام شاعر نامدار ایرانی با فضایی نسبی درفرم مینیمال که آهنبرای آزادیات دعا میکنیم برادر / نامه گروه «بیست و سه و آن یک نفر» برای مرزبانان اسیر ایرانی
برای آزادیات دعا میکنیم برادر نامه گروه بیست و سه و آن یک نفر برای مرزبانان اسیر ایرانی فرهنگ > رسانه - گروه آزادگان معروف به بیست و سه و آن یک نفر در نامهای با مرزبانان اسیر ایرانی اعلام همبستگی کردند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بچههای نوجوانی که خونگاهی به کتاب « آشنایی با رمز و راز نویسندگی» میانبرهایی که از شما نویسندهای موفق میسازد
نگاهی به کتاب آشنایی با رمز و راز نویسندگیمیانبرهایی که از شما نویسندهای موفق میسازدکتاب آشنایی با رمز و راز نویسندگی طوری طراحی شده که وقتتان را بیهوده هدر نمیدهد این کتاب راهنمای شما برای استفاده از راههای میان بری است که شاید اگر تنها و بی راهنما سفر میکرید انهار ا نمیرونمایی از آلبوم نه فرشته نه شیطان
عکس اصغر خمسه رونمایی از آلبوم نه فرشته نه شیطان مراسم رونمایی ونشست رسانه ای از آلبوم نه فرشته نه شیطان به آهنگسازی تهمورس پورناظری وخوانندگی همایون شجریان ظهرامروز سه شنبه در تالار وحدت برگزارشد ۱۳۹۲ ۱۲ ۲۰ - ۱۶ ۰۵در گفتوگو با فارس عنوان شد «هملت» در بهار به ایرانشهر میآید/ با نگاهی متفاوت به عشق و مرگ
در گفتوگو با فارس عنوان شدهملت در بهار به ایرانشهر میآید با نگاهی متفاوت به عشق و مرگکارگردان نمایش هملت گفت این نمایش قرار است از 30 اردیبهشت ماه 93 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بدون هیچ تغییری به روی صحنه برود آرش دادگر کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرنگار تئا«ایلام» میزبان نخستین کارگاه استانی شعر فجر شد
ایلام میزبان نخستین کارگاه استانی شعر فجر شدنخستین کارگاه آموزشی و نقد آثار شاعران جوان در تاریخ 25 اسفند ماه در استان ایلام برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس قادر طراوتپور دبیر اجرایی هشتمین جشنواره شعر فجر از انتخاب استان ایلام به عنوان میزبان نخستین کارگاه استانی شعر فجتا روز دوشنبه فرصت باقیست اعلام همبستگی گروه آزادگان «بیست و سه و آن یک نفر» با بیانیه درخواست آزادی
تا روز دوشنبه فرصت باقیستاعلام همبستگی گروه آزادگان بیست و سه و آن یک نفر با بیانیه درخواست آزادی مرزبانان اسیر ایرانیبیش از چندهفته است در محل خدمتت حاضر نیستی ولی غیبت که نمی خوری هیچ بلکه روزی میلیونها بار در دفتر مردانگی و شجاعت این سرزمین روبروی نام عزیزت نوشته می شود حاضر«گلستان» میزبان برگزاری دومین کارگاه آموزشی شعر فجر شد
گلستان میزبان برگزاری دومین کارگاه آموزشی شعر فجر شداستان گلستان میزبان برگزاری دومین کارگاه آموزشی هشتمین جشنواره شعر فجر شد به گزارش خبرگزاری فارس زمان برگزاری دومین کارگاه استانی شعر فجر مشخص شد استان گلستان میزبان برگزاری دومین کارگاه استانی هشتمین جشنواره شعر فجر شد این کجزییات اکران «چ»از زبان لشکری پور: «چ» را برای ناشنوایان به نمایش خواهیم گذاشت/ترکیب اکران
جزییات اکران چاز زبان لشکری پور چ را برای ناشنوایان به نمایش خواهیم گذاشت ترکیب اکران های نوروزی به نفع سینمای ایران استمدیر پروژه فیلم سینمایی چ از اکران ویزه این اثر سینمایی برای ناشنوایان در سینما آزادی خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس پژمان لشکری پور مدیر پروژه سینمایی چ درنگاهی به کتاب «اسلام هراسی در غرب» حامیان مالی و رسانهای اسلام هراسی را بهتر بشناسید
نگاهی به کتاب اسلام هراسی در غربحامیان مالی و رسانهای اسلام هراسی را بهتر بشناسیدکتاب اسلام هراسی در غرب به همت محمدرضا دهشیری ترجمه و تالیف شده است و موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات الهدی آن را منتشر کرده است خبرگزاری فارس- گروه کتاب و ادبیات اسلام هراسی به پدیده پیشداوری یا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها