تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815295306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تثلیث در مسیحیت از قرن چهارم میلادی رواج یافت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تثلیث در مسیحیت از قرن چهارم میلادی رواج یافت تهران - ایرنا - یک کارشناس ادیان گفت: عقیده به تثلیث که از ارکان مسیحیت است از سال 325 میلادی و در زمانی که بحث بر سر اعتقاد به توحید و تثلیث بالا گرفت، از سوی شورایی به تصویب حکومت وقت رسید و همه مسیحیان ملزم به آن شدند.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام حمید طباطبایی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: تثلیث از ارکان مسیحیت بوده وبسیاری از اندیشه های مسیحیان بر مبنای آن تعریف شده ا ست درحالی که سرتاسر قرآن کریم توحید است و این توحید دائما با آیات مختلف تکرار می شود و حتی سوره ای به نام توحید داریم اما تمام تلاش مبلغان مسیحی این بوده که بتوانند ثابت کنند تثلیث در کتاب مقدس پایگاهی دارد.
وی افزود: ما معتقدیم کل هستی و پیامبران همه مخلوق خدا هستند و مسیح (ع) هم اگربه نحو اعجاز به دنیا آمده، معجزه ای از ناحیه خدا بوده اما مسیحیان معتقدند که همه چیز به واسطه حضرت مسیح آفریده شده و خالق هستی، حضرت مسیح است و در حقیقت مسیحیان به وجود تثلیث به معنی سه خدایی یعنی خدای پدر، پسر که حضرت عیسی است و روح القدس معتقد هستند.
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در آیه 49 سوره آل عمران آمده است که علم غیب حضرت مسیح از ناحیه خداست و در یوحنا نیز آمده است که عیسی می فرماید تعلیم از ناحیه من نیست بلکه از فرستنده من است. بنابر این در عهد جدید آیات زیادی وجود دارد که متناظر آیات قرآن است و بیان می دارد که حضرت مسیح خدا نیست.
طباطبایی همچنین گفت: آیاتی در عهد جدید وجود دارد که از نظر موضوعی با آیات قرآن تشابه دارد. چون در عهد جدید اینگونه آمده که حضرت مسیح(ع) خدا نیست اما تلاش مبلغان مسیحی این بوده که ثابت کنند تثلیث در کتاب مقدس پایگاه دارد.
وی در ادامه به اعتقادنامه نیقیه یعنی نخستین شورایِ کلیسایی جهانی اشاره کرد و گفت: دو تن از شخصیت های مهم مسیحیت درباره اعتقاد به توحید و تثلیث بحث می کنند و در سال 325 میلاد هنگامی که بحث درباره توحید و تثلیث بالا می گیرد، شورای نیقیه تشکیل می شود و اعتقاد به تثلیث را به عنوان یک تصویب حکومتی و نه تصویب اعتقادی ابلاغ می کند.
وی افزود: پس از اعتقادنامه نیقیه کتاب های آریوس را آتش زده و طرفداران تفکرش را به خاک و خون کشیدند و از آن زمان به بعد همه مجبور شدند که تثلیث را بپذیرند، هر چند که این پذیرش نیز تا چندین قرن طول می کشد.
این کارشناس دینی اضافه کرد: یکی از تفاوت های مسیحیت با اسلام این است که مسیحیت تاریخی است و اعتقادات مسیح در طول تاریخ به تصویب رسیده اما اعتقادات اسلام در زمانی که پیامبر(ص) ازدنیا رفتند مشخص بوده است اما تثلیثی که مسیحیت تبشیری آن را مطرح می کند از نظر تاریخی، کتاب مقدس و آیاتی که در این رابطه وجود دارد و از نگاه قرآن کریم قابل بررسی است.
وی تفاوت دیگر اسلام و مسیح را در رابطه با علما اسلامی و پدران کلیسا دانست وگفت: تفاوتی که آباء کلیسا(پدر انکلیسا) با علمای اسلامی دارند در این است که علمای اسلامی در فروعات و احکام و آن هم بر اساس روایات نظر می دهند اما آباء کلیسا در اصول اصلی مسیحیت نظر می دهند.
این کارشناس مطالعات مسیحی گفت: همان طور که در قرآن در آیات سوره آل عمران آیه 49 و سوره مائده آیه 110 بیان می شود که حضرت عیسی داشتن معجزات را به اذن خدا می داند در کتاب اعمال رسولان نیز عبارتی با این متن آمده که ای مردان اسرائیلی به این سخنان گوش دهید عیسی ناصری مردی بود که مأموریتش از جانب خدا بود و به وسیله معجزات و شگفتی ها و نشانه هایی که خدا توسط او در میان شما انجام داد به صعود رسید.
فراهنگ(1)**1003**1588
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن