تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837080489
نگاهی به فیلم ۳۰۰ / چرا هالیوود فیلم ضد ایرانی میسازد؟
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نگاهی به فیلم ۳۰۰ / چرا هالیوود فیلم ضد ایرانی میسازد؟
با وجود آنکه این روزها احساس میشود بهبودی در روابط ایران و آمریکا در حال شکلگیری است، تماشای فیلمهای اخیر روی پرده هالیوود آب سردی بر این دلخوشی است.
آفتاب: در دو فیلم «روبوکاب» و «۳۰۰: رستاخیز یک امپراتوری» که اکنون بر پرده سینماهای آمریکاست، ایرانستیزی به وضوح به چشم میخورد؛ در روبوکاب با تروریستهای ایرانی روبهرو هستیم که تولید ماشینهای جنگی را توجیه میکنند؛ کار به جایی رسیده که بچههای کوچک ایرانی هم تروریست هستند.
در فیلم «۳۰۰: رستاخیز یک امپراتوری»، با چهرهای خشن و سبعانه از ایرانیان دوران هخامنشی روبهرو میشویم، ایرانیانی که به غارت، تجاوز و آتشزنی آتن، مهد تمدن اروپا میپردازند.
تصاویر فوق بدون شک حس خوبی به بیننده ایرانی نمیدهد. تازه این انتهای ماجرا نیست، «سپتامبرهای شیراز» با بازی سلما هایک هم در راه است، فیلمی که به نوعی دیگر در فکر دیوسازی ایرانیهاست. به نظر میآید که «آرگو» پایان راه نبود و موجی جدید از ایرانستیزی در هالیوود شکل گرفته است.
فیلم جدید ۳۰۰ که ادامهای بر فیلم پیشین این مجموعه است، به داستان جنگهای ایران و یونان میپردازد. در قسمت اول، با مقاومت ۳۰۰ سرباز اسپارتی در مقابل ارتش میلیونی خشایارشا روبهرو هستیم و اینکه چگونه این ارتش کوچک، ایرانیان را برای مدت طولانی زمینگیر کرد.
در فیلم جدید ۳۰۰ در واقع با بخش دیگری از حملههای خشایارشا به یونان روبهرو هستیم، این بخش به جنگ دریایی که بین این دو کشور شکل گرفته میپردازد. شباهتهای زیادی بین این فیلم و بخش اول آن وجود دارد. باز هم در اینجا، الهامگیری تصویری از بازیهای کامپیوتری واضح است.
همچنین، سکانسهای مداوم شمشیرزنی، سر، دست و پاهای بریده شده، صحنههای عظیم جلوههای ویژه، سخنرانیهای تحریککننده و دخترهای نیمه برهنه، همانند بخش اول به دقت در کنار هم قرار گرفتهاند تا فیلمی سرگرمکننده برای مخاطب خود فراهم کنند.
همان اشتباهات بخش اول در اینجا هم به چشم میخورد: فیلم در شخصیتپردازی و بیان واقعیت تاریخی بسیار ضعیف است (ضعف بد شخصیتپردازی در پردازش ضعیف شخصیت اول فیلم کاملا به چشم میخورد). با تمام این موارد، فیلم به واسطه صحنههای پرزرق و برق جنگ خود، در میخکوبسازی تواناست، پاپ کورن و چیپس را با راحتی خیال میتوان خورد.
با وجود جذابیت بخش اکشن فیلم، به عنوان یک ایرانی چیزی که به راستی آزاردهنده است چهره بدوی و خشن ایرانیان در این فیلم است، هر چند که در این کار نسبت به اثر پیشین از میزان سیاهسازی ایرانیان کاسته شده و به طور مثال با شکوه و جلال پایتخت هخامنشیان روبهرو هستیم و همچنین در فیلم با احترام خاصی نسبت به داریوش برخورد میشود، ولی باز هم ایرانیان نسبت به یونانیان چهرههای خشنتری دارند.
خشایارشا، با بدن نیمه برهنه و قد بلند خود، بیننده را یاد غول علاءالدین میاندازد، با این تفاوت که خوشمزگی آن را هم ندارد و فقط مثل یک جانی هانیبال در فکر کشتار است.
ارتش ملخی ایران بینهایت بیکفایت و ضعیف است و تنها ویژگی مثبت آن زیاد بودن آن است؛ همانند فیلمهای رامبو و راکی، این ملخها به وسیله قهرمانان یونانی تار و مار میشوند و با هر «اسپری» شلیک شده عدهٔ زیادی از آنها هلاک میشوند.
تنها نکته جالب پیرامون ارتش ایران در آن است که این ارتش به وسیله یک زن بسیار کشنده و گیرا اداره میشود که به گواهی اکثر منتقدان بهترین شخصیت فیلم است. اما این شخصیت دلپذیر هم در واقع یک زن یونانی است که در بچگی به وسیله ایرانیها بزرگ شده.
در مجموع همانند فیلم قبلی، تمامی امپراتوری ایران به وسیله خارجیها اداره میشود و خود ایرانیها در اینجا نقش مهمی ندارند؛ سربازان ایرانی نیز به واسطه نوع لباس پوشیدنشان، بیننده را یاد دزدان فیلم «علی بابا و چهل دزد بغداد» میاندازند.
دلایل شکلگیری اینگونه تصاویر تحقیرکننده در سینما چیست؟ میتوان این تصاویر را در راستای نظریات شرقشناسی ادوارد سعید قرائت کرد و ادعا کرد که استریوتایپ کردن و ایجاد تصاویر هیولایی از شرق پروژهای است از جانب غرب در جهت حفظ نظام استعمار.
با استریوتایپ کردن منفی شرق، هالیوود ایرانیها را مبدل به انسانهایی میکند که از غربیها وحشیتر هستند و در نتیجه محتاج به کمک و یاری. ایران، جایی مرموز تصور میشود که به علت نقص دانش و خلاقیت غربیها باید قربانی کلیشهها شود تا بدینگونه غرب تسلط همیشگی خود بر شرق را حفظ کند و بتواند پروژه استعمار خود را ادامه دهد.
فرض کنیم نخواهیم با نگاه نسبتا شناخته شده سعید به سراغ تحلیل این فیلم برویم و در عوض قصدی بر فهم دلیل وجود آنها از طریق بررسی تاریخ خود هالیوود داشته باشیم؛ در این صورت چگونه با این تصاویر باید برخورد کرد؟
فردریک جیمسن، پژوهشگر مطالعات فرهنگی، یکی از جالبترین نظریات را در این مورد بیان میکند. جیمسن یکی از دلایل مهم رجوع سینمای اکشن معاصر هالیوود به شخصیتهای سیاهی که در داستانهایی مثل روبوکاب و ۳۰۰ میبینیم را از بین رفتن ضد قهرمان کلاسیک در زمان حاضر میداند.
به گفته جیمسن، در دهه ۶۰ قابل پذیرش بود که یک فیلم اکشن در هالیوود ساخته شود و در آن یک قهرمان سفید و یک ضد قهرمان سرخپوست وجود داشته باشد (مثل فیلم «جستجوگر» جان فورد). یا این امکان وجود داشت که ضد قهرمان فیلم، تمایلات همجنسخواهانه داشته باشد و یا یک زن باشد (مثل فیلم «حمله زن پنجاه فوتی»)، یا فیلمی که ضد قهرمانش یک آدم غیراخلاقی و هوسباز باشد (اکثر فیلمهای نوآر). اما در دوره معاصر استفاده از بسیاری از این ضد قهرمانها دیگر ممکن نیست.
اگر در زمان ما فیلمی ساخته شود که ضد قهرمان آن یک همجنسگرا باشد، فیلم در خطر تندترین انتقادهای جامعه دگرباشی قرار میگیرد. اگر فیلمی ساخته شود که ضد قهرمان آن در فکر ایجاد یک رسوایی خانوادگی باشد، به واسطه آزادی جنسی که در غرب وجود دارد، فیلم چندان استقبال نمیشود و دفاعی ایدئولوژیک از ارزشهای دوران ویکتوریایی خوانده میشود.
در واقع، با خیلی از گروههایی که بیشتر ضد قهرمانان فیلمهای اکشن بودند دیگر به راحتی نمیتوان به عنوان ضد قهرمان برخورد کرد و استفاده از آن شخصیتها مشکلات بسیاری را ایجاد میکند.
همچنین به واسطه از بین رفتن جنگ سرد و جهانی شدن دیگر ضد قهرمان کمونیست ارزش زیادی ندارد. در این شرایط، فرآیند پیدا کردن ضد قهرمان برای یک فیلم اکشن سخت میشود.
ضد قهرمانهای معاصر اکثرا در ارتباط با دو گروه شکل میگیرند: قاتلان زنجیرهای و یا ساکنان کشورهایی که برچسب تروریست خوردهاند (در واقع روانی نشان دادن ضد قهرمان در کارهای اکشنی مثل بتمن و جیمز باند در سالهای اخیر به دلیل همین مشکل در فیلمهای معاصر است).
با توجه به این موضوع، فیلمهایی مثل روبوکاب و یا ۳۰۰، که در آن ایرانیها به شکل تروریست و یا وحشی دیده میشوند، محصول همین ذهنیت معاصر به ضد قهرمان در فیلمهای اکشن است.
به قول جیمسن، بخش مهمی از ضد قهرمانهای امروزی فیلمهای اکشن بیشتر بر اساس منطق بازار آزاد انتخاب میشوند. در هنگام مبادله کالا اهمیتی ندارد که شخص به چه شکل محصولش را تولید کرده و یا چه مقدار بابت آن هزینه صرف کرده باشد؛ محصولی که او تولید کرده مشابه هر کالای دیگر در نظر گرفته میشود و بدین واسطه قابل عرضه به بازار، قیمتگذاری و تعویض با کالایی دیگر است.
از اینرو، منطق بازار در فرم ایدهآل آن میطلبد که تمامی انسانها شبیه به هم در نظر گرفته شوند تا بدون کوچکترین مشکلی بتوانند کالایی را که تولید کردهاند با یکدیگر تاخت بزنند.
در این شرایط، منطق بازار، هالیوود را وادار میکند که با قاتلان زنجیرهای که برهم زنندهٔ نظم بازارند با خشونت و تحقیر برخورد کند و یا برای پیدا کردن ضد قهرمانهای فیلمهای تروریستی خود به سراغ کشورهایی مثل ایران برود؛ چرا که روابط اقتصادی خاصی با آنها ندارد و خطری با استریوتایپ کردن منفی آن ایجاد نمیشود.
به گزارش بی بی سی، اینکه تا چه حد این تصاویر شبیه واقعیت امروز ایران است، برای هالیوودی که تنها در فکر ساختن یک فیلم اکشن است چندان اهمیت اخلاقی ندارد؛ به قول میشل فوکو، متفکر فرانسوی، در اینجا تنها سرمایه کسب شده از عمل است که آن عمل را توجیه میکند.
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
سینمای هالیوود گستاختر از قبل از ساخت سپتامبرهای شیراز و گلاب تا اکران فیلم «۳۰۰»/حداقل ۴ پروژه ضد ایرانی در
سینمای هالیوود گستاختر از قبلاز ساخت سپتامبرهای شیراز و گلاب تا اکران فیلم ۳۰۰ حداقل ۴ پروژه ضد ایرانی در کمتر از چندماهدر یک سال گذشته سینمای هالیوود گستاختر از قبل سریال ضد ایرانی هوملند را به نمایش درآورد فیلم سپتامبرهای شیراز را کلید زد ساخت فیلم گلاب را به پایانآغاز تبلیغات قسمت دوم فیلم ضد ایرانی ۳۰۰
آغاز تبلیغات قسمت دوم فیلم ضد ایرانی ۳۰۰ دور جدید تبلیغات ضدایرانی با تمرکز بر تاریخ کهن ایران با نمایش ۳۰۰ خیزش یک امپراتوری از روز پنج شنبه در آمریکا آغاز شد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر نمایش جهانی این فیلم نیز با اکران همزمان آن در کشورهای مختلف جهان از جمله فراتلاش هالیوود برای ساخت فیلم سینمایی ضد ایرانی/ ملاقات اشتون مقدمهسازی برای دخالت/ پهلو گرفتن ناوگروه نیروی در
دفاعی- امنیتی در هفتهای که گذشت تلاش هالیوود برای ساخت فیلم سینمایی ضد ایرانی ملاقات اشتون مقدمهسازی برای دخالت پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی ارتش در بندر صلاله گزیدهای از مهمترین اخبار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران در هفتهای که گذشت را مرور میکنیم به گزارش خبرنگار دفسردار جزایری: احتمالاً هالیوود در حال تهیه فیلمی ضد ایرانی است
یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۳۰ معاون ستادکل نیروهای مسلح اظهار کرد آمریکاییها و صهیونیستها احتمالاً به هالیوود سفارش تولید فیلمی سینمایی با مضمون ادعای حمل سلاحهای ایرانی توسط کشتی به غزه را دادهاند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سردار سرتیپ پاسداراحمد نجفی «من یک ایرانی هستم» را مینویسد/ فیلمبرداری در بلاروس
فرهنگ و هنر سینمای ایران احمد نجفی من یک ایرانی هستم را مینویسد فیلمبرداری در بلاروس احمد نجفی این روزها مشغول نگارش فیلمنامه من یک ایرانی هستم تا بعدا درباره کارگردان آن تصمیمگیری کند ولی آنچه مشخص است فیلم در بلاروس فیلمبرداری خواهد شد احمد نجفی با اعلام این خبر درباراز «12 سال بردگی» تا «پس از زمین» / نگاهی به مهمترین فیلمهای خارجی تلویزیون در نوروز 93
از 12 سال بردگی تا پس از زمین نگاهی به مهمترین فیلمهای خارجی تلویزیون در نوروز 93 فرهنگ > سینما - بیش از 100 فیلم سینمایی خارجی برای پخش از شبکههای تلویزیونی در نوروز 1393 در نظر گرفته شدهاند که تعدادی از آنها از فیلمهای شاخص یک سال اخیر هستند 12 سال بردپخش سه فیلم ایرانی نوروزی در شبکه سه قطعی شد
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۳۰ تاکنون پخش سه فیلم ایرانی نوروزی از شبکه سه سیما قطعی شده است به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حال خوب به تهیهکنندگی مهران رسام سال تحویل به تهیهکنندگی امانالله پیشنماززاده و همایش به تهیهکنندگی حمجوزپه تورناتوره فیلم بعدیاش را در بریتانیا میسازد
جوزپه تورناتوره فیلم بعدیاش را در بریتانیا میسازدجوزپه تورناتوره فیلمساز ایتالیایی فیلم بعدیاش که یک فیلم رمانتیک است را در بریتانیا میسازد به گزارش خبرگزاری فارس جوزپه تورناتوره فیلمساز ایتالیایی که بیش از همه برای فیلم سینما پارادیزو شهرت دارد قرار است فیلم جدیدش7 فیلم ایرانی طنز برای نوروز شبکه اول
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۱۹ شبکه یک در ایام عید هر روز ساعت 16 یک فیلم سینمایی و تلویزیونی پخش میکند که بیشتر فیلمهای تعیین شده از محتوای طنز برخوردارند به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علاوه بر فیلمهای خارجی شبکه یک هفت فیلم تلویزی7 فیلم ایرانی برای نوروز شبکه اول
7 فیلم ایرانی برای نوروز شبکه اولشبکه یک در ایام عید هر روز ساعت 16 یک فیلم سینمایی و تلویزیونی پخش میکند که بیشتر فیلمهای تعیین شده از محتوای طنز برخوردارند علاوه بر فیلمهای خارجی شبکه یک هفت فیلم تلویزیونی ساخت ایران با عنوانهای به من نگو قراضه شک ماجراهای آقاکران قسمت دوم فیلم ضد ایرانی "300" / قصه به قدرت رسیدن خشایارشا
اکران قسمت دوم فیلم ضد ایرانی 300 قصه به قدرت رسیدن خشایارشا فرهنگ > سینما - مهر نوشت ادامه فیلم ضد ایرانی «300» هفت سال پس از ساخته شدن قسمت اول آن از پنج شنبه 6 مارچ در سینماهای جهان اکران شد به نقل از هالیوود ریپورتر دور جدید تبلیغات ضدایرانی باعلی سنتوری بیسانسور چه بلایی بر سر خانوادههای ایرانی آورد؟! + فیلم
علی سنتوری بیسانسور چه بلایی بر سر خانوادههای ایرانی آورد فیلم انتظار میرود این ممیزیها به طور مشخص و به نام یک قانون مصوب و اساساً ممیزی از حالت سلیقهای به شکل مدون و قانونی درآید که با تغییر ممیزها کیفیت ممیزیها و مورد ممیزی تغییر نکند و یا یک ناظر منصف پس از تماشاحبیبالله بهمنی: جشنواره فیلم فجر ماهیتش را گم کرده است/ چرا فیلمهای ضدانقلاب اکران شد؟
حبیبالله بهمنی جشنواره فیلم فجر ماهیتش را گم کرده است چرا فیلمهای ضدانقلاب اکران شد کارگردان سینما گفت ماهیت جشنواره فجر راه خود را گم کرده البته این اتفاق مختص امسال نیست به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس حبیب بهمنی کارگردان سینما در گفت وگو با سایت آوینی فیلم ضمن برگل هالیوودی مهاجم ژاپنی در جیلیگ+فیلم
گل هالیوودی مهاجم ژاپنی در جیلیگ فیلممهاجم تیم فوتبال سنفرس هیروشیمای ژاپن با ضربهای دیدنی گلی زیبا و باورنکردنی را وارد دروازه کاوازاکی کرد به گزارش خبرگزاری فارس در هفته دوم پیکارهای جیلیگ سنفرس هیروشیما میزبان کاوازاکی فرونتال بود و با نتیجه دو بر یک پیروز شد گل تساوی بروایت انیماتورهای ایرانی از جایزهای که برای میشل اوباما فرستاده شد+فیلم
روایت انیماتورهای ایرانی از جایزهای که برای میشل اوباما فرستاده شد فیلمبرگزارکنندگان جشنواره سرزمین نور قصد دارند در مراسم امسال سرنوشت تندیسی که سال گذشته برای میشل اوباما ارسال کردهاند را در قالب یک انیمیشن به تصویر بکشند به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس سایت مشرق نیک روز تا اسکار 2014/ نگاهی به نامزدهای بهترین فیلم
یک روز تا اسکار 2014 نگاهی به نامزدهای بهترین فیلم اما آنچه جاذبه را از سایر فیلمها متمایز میکند فیلمبرداری منحصر به فرد امانوئل لوبزکی و جلوههای بصری شگفتانگیز این فیلم است که جذابیت آن را دو چندان کرده است البته نباید کارگردانی فوقالعاده کواران را نیز فراموش کرد کهفیلم منتشر شده از ربودن 5 مرزبان ایرانی ساختگی است؟
فیلم منتشر شده از ربودن 5 مرزبان ایرانی ساختگی است یکی از مستندسازان کشور با ارائه استدلالهایی فیلم منتشرشده از گروگانگیری 5 مرزبان ایرانی توسط گروهک جیش العدل را ساختگی دانست به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس سایت دیدهبان با ارائه دلایلی فیلم منتشرشده از گروگانگیری-
گوناگون
پربازدیدترینها