تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803973503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امکان پویایی بافت قدیم شهر یزد با کمک مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

امکان پویایی بافت قدیم شهر یزد با کمک مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی یزد - ایرنا- وجود تعدادی از آثار کهن در بافت قدیم شهر یزد به دوران های مختلف تاریخی تعلق دارد که شماری از آنها از شکوفایی هنر اسلامی و ایرانی در این منطقه خبر می دهد.


به دلیل وجود این آثار از یزد بعنوان یکی از برجسته ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی کشور یاد می کنند، پیدایش مجموعه های کامل در محله های قدیم شهر یزد بافت همگونی را در دل کویر ایجاد کرده که امکان مطالعه آن به صورت پویا فراهم است.
بناهای تاریخی زیادی در محدوده بافت قدیم به یادگار مانده است که می توان به مسجدهای جامع، ریگ، ملا اسماعیل و امیرچخماق اشاره کرد .
از دیگر بناها می توان از برج و باروی قدیم شهر، مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) ، آب انبار شش بادگیری، مجموعه باغ دولت آباد و مسجد جامع فهرج در محور یزد - بافق نام برد .
قدمت بنای مسجد جامع فهرج به نیمه دوم قرن اول هجری قمری می رسد .
یزد از جمله شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که بنای اولیه آن را به پیش از اسلام نسبت می دهند، گفته می شود، یزد واژه باستانی است که معنای آن ستایش، نیایش، ایزد و ... است .
به اعتقاد برخی محققان، پیشینه این شهر به هشت تا 12 هزار سال می رسد و در گذشته ˈایساتیسˈ و ˈکثهˈ نام داشت و با گسترش آیین رهایی بخش اسلام در ایران به دارالعباده معروف شد و در عصر جدید به شهر بادگیرها و سپس به شهر دوچرخه ها معروف شده است.
فعالان اقتصادی و بازرگانی در یزد از هسته قدیم شهرشان که حدود 743 هکتار وسعت دارد، با عنوان سرمایه ملی و گنج نهفته کویر برای اقتصاد استان یاد می کنند.
در این بخش زیرساخت های برای آبرسانی، تلفن، برق، گاز ، جاده ، مدرسه ، محل های عرضه مواد غذایی، لبنی ،پروتئینی، بوستان های درون محله ای، توفقگاه خودرو و ... فراهم است .
چنین سرمایه ای را کمتر می توان در استان های همجوار یا در سایر شهرهای ایران اسلامی جست و جو کرد و لذا به باور کارشناسان، سرمایه گذاری در این بخش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه برای صاحبان سرمایه است .
سرمایه گذاری برای ساخت و ساز واحدهای فرسوده و تمرکز فعالیت های فرهنگی ،اقتصادی، اجتماعی، بازرگانی، تجاری، هتلداری و ... در این بخش عامل موثری برای کمک به امنیت پایدار در قلب ایران نیز خواهد بود.
همچنین سکونت در بافت قدیم شهرها و روستاهای ایران از جمله در استان یزد به دلیل تردد کم خودروها و وجود هوای پاک از لحاظ زیست محیطی برای سلامت مردم موثر است .
تشویق و ترغیب مردم به ماندن و بازگشت کسانی که به دلایلی در گذشته نه چندان دور این بخش ارزشمند از شهرشان را ترک کرده اند نه تنها به عنوان یک اصل برای حفظ و احیای بافت تاریخی ضروری است، بلکه کمکی در خور توجه برای پیشگیری از ویرانی خانه ها، آب انبارها، ساباط ها، فضاهای آموزشی، آسیاب ها و ... خواهد بود .
در میان آثار متعدد در هسته مرکزی یزد خانه های تاریخی زیادی وجود دارد که قدیمی ترین آن خانه های دوره ایلخانی است که همچون گذشته مسکونی است و از این نظر یزد در سطح کشور، منحصر بفرد است.
شهرداری ناحیه تاریخی یزد تلاش دارد، با بهره گیری از توان بخش خصوصی به ساخت و ساز در این بخش رونق دهد، مردم را به ماندن و بازگشت به بافت قدیم ترغیب کند.
این نهاد همچنین در تلاش است با ارائه تسهیلاتی شرایط مناسبی را برای صدور پروانه مرمت و بازسازی، ساخت و ساز واحدهای مسکونی، زمینه فعالیت صاحبان سرمایه را نیز در این بخش فراهم کند .
شهردار ناحیه تاریخی یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اهمیت بافت تاریخی در رونق فعالیت های گردشگری گفت: افراد ساکن در بافت قدیم برای مرمت و بازسازی بناهای خود از پرداخت هرگونه هزینه ای برای صدور پروانه معاف هستند .
ˈ احمد خواجه منصوریˈ، لزوم ارتباط دو سویه با مردم را یادآور شد و افزود: با توجه به تحولات سیاسی در استان، در صدد هستیم ارتباط دو سویه با مردم را طی سال آینده افزایش دهیم و خواسته های کسانی که در بافت قدیم سکونت دارند و صاحب املاک هستند در حد مقررات تامین کنیم.
وی تصریح کرد: شهرداری ناحیه تاریخی یزد تلاش دارد، ظرفیت ها و قابلیت های بخش خصوصی را برای رونق ساخت و ساز و استفاده از امکانات موجود در راستای حفظ و احیای بافت تاریخی بکار گیرد.
شهردار ناحیه تاریخی یزد با اشاره به فعالیت بیش از 20 باب هتل، واحدهای اقامتی و پذیرایی سنتی در بافت قدیم اظهار امیدواری کرد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی می توان از تخلیه بافت پیشگیری کرد.
وی خواهان توجه به پویایی زندگی و پیشگیری از تخلیه جمعیت در بافت قدیم شد و بر هم اندیشی و همکاری سازمان های متولی، صاحبان سرمایه و مردم در این رابطه تاکید و تصریح کرد: در این صورت هسته قدیم شهر یزد از جمعیت خالی نخواهد شد.
خواجه منصوری، اعتبار امسال برای انجام فعالیت های عمرانی در بافت قدیم را 50 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این مبلغ اختصاص به بدنه سازی، کف سازی، رفع موانع خطر ، حفر چاه، حصارکشی و ... دارد .
وی با اشاره به اقامت شماری از شهروندان خارجی در بافت قدیم یزد از امنیت به عنوان یک موضوع اساسی یاد کرد و اظهار داشت: اگر بافت قدیم پویا شود، از جمعیت خالی نخواهد شد .
شهردار ناحیه تاریخی یزد ادامه داد: در صورت توجه به پویایی بافت قدیم، مردم بهره برداری از املاک شان را در اختیار دیگران( شهروندان خارجی) قرار نخواهند داد .
ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری و ایجاد تسهیلات بعنوان یک ضرورت فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی برای ماندن مردم در بافت قدیم یک اصل است .
در این استان علاوه بر یزد شهرهای اردکان، میبد، مهریز، تفت، ابرکوه، بافق و تعدادی از روستاها، بافت تاریخی ارشمندی دارد.
نگارنده این مطلب نظر یک شهروند یزدی فعال در عرصه رسانه ای را در رابطه با بافت قدیم شهر یزد جویا شد .
محمدحسین صداقت که خود نیز سالها در بافت قدیمی شهر یزد سکن بوده است ، گفت: حضور شماری از شهروندان خارجی در بافت قدیم منجر به بروز برخی ناهنجاری ها شده است .
وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از تخلیه جمعیت در بافت قدیم افزود: تک بناهای منحصر به فرد این بخش باید حفظ و نگهداری و خانه های خالی خریداری شود تا به این وسیله بافت قدیم را حفظ کنیم .
صداقت با اشاره به اینکه در صورت تامین امکانات آماده بازگشت به این بافت است، ادامه داد: از تمامی کسانی که مدافع بافت پیوسته شهرشان هستند، تقاضا دارم یک هفته در بافت قدیم زندگی کنند .
هم اکنون شهرداری ناحیه تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دانشکده معماری، مسکن سازان و تعدادی از زیرمجموعه نهادهای ذیربط در بافت قدیم یزد مستقر هستند .
شهرداری ناحیه تاریخی یزد پس از تهیه نقشه جامع این شهر در سال 1368خورشیدی تاسیس شد. ک/4
2047/1968
گزارش از:عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن