واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
تسوکه، هنرمند و پژوهشگر موسیقی ژاپن تار 5 سیمه خود را به موزه موسیقی اهدا کرد. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این هنرمند ژاپنی تار خود را در آیین بزرگداشت زندهیاد حسین تهرانی که شامگاه 22 اسفند در موزه موسیقی برگزار شده بود، به این موزه اهدا کرد. تسوکه پس از اهدای ساز خود در سخنانی اظهار کرد: در پاییز سال 1963 یعنی بیش از نیم قرن پیش به ایران آمدم. تخصص من موسیقیشناسی و موضوع تحقیقم نیز موسیقی سنتی ایران بود که در ژاپن خیلی شناخته شده محسوب نمیشد. او که سخنان خود را به زبان فارسی بیان میکرد، ادامه داد: همان سال در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در رشته ادبیات مشغول تحصیل شدم. در همان زمان هم نزد نصراله زرینپنجه نوازندگی سه تار را آغاز کردم و یک سال بعد دپارتمان موسیقی دانشگاه تهرن تاسیس شد؛ جالب این که تنها دانشجویش در آن زمان من بودم. این هنرمند ژاپنی با بیان خاطرهای گفت: در همان زمان استاد زرینپنجه به من پیشنهاد داد تا یک ساز تاری را که مشهور و قدیمی بود بخریم. این ساز متعلق به یکی از دوستان زرین پنجه و ساخته استاد «فرج الله» بود. در آن زمان برای خرید این ساز 3 هزار ریال پول دادم که این مبلغ در آن زمان پول کمی نبود. تسوکه در توضیح ویژگیهای این ساز اظهار کرد: این تار 5 سیم دارد. این در حالی است که سازهای تاری که اکنون در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار میگیرند،همه 6 سیم دارند. تمام سازهای تار که در موزه قرار دارند، 6 سیمه هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا ساز 5 سیمه خود را به موزه موسیقی اهدا کنم. پس از سخنان تسوکه، معاون وزیر ارشاد، تار را به کیوان ساکت داد تا او برای دقایقی با همین ساز برای حاضران نوازندگی کند. *** این مراسم با سخنرانی علی مرادخانی همراه بود و او گفت: این یک مراسم دوستانه است. موزه موسیقی محلی برای گفت و گوهای دوستانه است که از این پس چنین برنامههایی باید بیشتر برگزار شود. فرهاد فخرالدینی مباحثی علمی درباره ردیف موسیقی ایرانی دارد؛ همچنین حسن ریاحی نیز برنامههایی برای جوانان اهل موسیقی در نظر گرفته که قصد داریم این برنامهها در موزه موسیقی برگزار شوند. رییس موزه موسیقی با اشاره به لزوم برگزاری گرامیداشتهایی برای اهالی موسیقی گفت: برگزاری چنین برنامههایی به رفتارشناسی حرفهای در دنیای هنر کمک میکند. باید دور هم جمع شویم و درباره بزرگان سخن بگوییم تا دریابیم که تفاوت میان شخصیتهای مختلف به چه دلیل است؟ معاون وزیر ارشاد در امور هنری ادامه داد: با برگزاری چنین مراسمهایی است که شخصیتهای برجسته که سالها برای کار و رفتارشان زحمت کشیدهاند، بهتر شناخته میشوند. مراسم امروز علاوه بر بزرگداشت حسین تهرانی، گامی است برای آغاز برگزاری چنین مراسمهایی که از این پس بیشتر شاهدش میشویم. رئیس موزه موسیقی درباره اهدای ساز تار قدیمی از سوی «تسوکه» به موزه موسیقی نیز گفت: تسوکه محققی است که موسیقی ایرانی را به خوبی میشناسد و با فرهنگ ایرانی آشنایی دارد. ما باید در رخدادهای مختلف هنری از وجود چنین شخصیتهایی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم. مرادخانی افزود: موزه موسیقی این امکان را دارد تا در سطح بینالمللی هم فعالیتهایی داشته باشد. سالن و استودیوی موزه موسیقی آماده است تا برنامههای مختلفی را در سال آینده برنامه ریزی و برگزار کند. *** محمد اسماعیلی نیز که از شاگردان حسین تهرانی است، در این مراسم سخنرانی کرد. این نوازنده تنبک درباره آموزه های حسین تهرانی به او و هم نسلانش گفت: تهرانی همیشه میگفت اول انسان باش بعد نوازنده. اگر در همین اجتماع امروز ما این سخن تهرانی عملی شود، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. اسماعیلی در ادامه صحبتهایش به سعید ثابت اشاره کرد و درباره او اظهار کرد:ثابت از شاگردان برجسته فرامرز پایور است و به مدت 11 سال پرستار پایور بود. او اکنون خودش استاد دانشگاه و استاد برجستهای است. *** سعید ثابت نیز در سخنانش با اشاره به برخی از گفتههای حسین تهرانی، اظهار کرد: تهرانی گفته است، 50 سال بر پوست و چوب کوبیدم و در این 50 سال از مردم توسری خوردم. در آن زمان برای نوازنده تنبک هیچ شخصیتی قائل نبودند. این نوازنده سنتور ادامه داد: تهرانی در نوازندگی تنبک انقلاب کرد و به نوازنده تنبک شخصیت داد. تهرانی حرکتی را آغاز کرد که پاسداری و ادامه آن بسیار مهم بود که این وظیفه مهم را بعد از تهرانی، محمد اسماعیلی به بهترین شکل ممکن انجام داد. *** فرهاد فخرالدینی نیز در این مراسم درباره زندهیاد حسین تهرانی گفت: وقتی در هنرستان موسیقی دوره عالی را میگذراندم، حسین تهرانی مدرس هنرستان بود. موضوع پایان نامهام را «ریتم در موسیقی ایران» انتخاب کرده بودم. آن زمان از تهرانی خواستم تا قطعاتی را بنوازد و من آنها را نتنگاری کنم. تهرانی با گشادهرویی تمام ریتمهای زورخانهای را برای من نواخت و من نت نویسی کردم. تهرانی این کار را بدون هیچ چشمداشتی برای من انجام داد. رهبر سابق ارکستر موسیقی ملی ادامه داد: بعدها جلسههای بسیاری را برای نوشتن کتاب حسین تهرانی برگزار کردیم. خالقی، فروغ، ظریف، دهلوی، پورتراب و بسیاری دیگر حضور داشتند. در نهایت نیز برای نت نویسی تنبک سه خط را در نظر گرفتیم. من در نوشتن کتاب حسین تهرانی تلاش بسیاری داشتم تا بتوانم به او ادای دِین کنم. رهبر ارکستر مهرنوازان، با اشاره به ضبط قطعههای موجود در کتاب تهرانی گفت: تمام قطعههای کتاب را با حضور هوشنگ ظریف و با اجرای حسین تهرانی ضبط کردیم که هیچ کدام از این ضبطها سرنوشتشان مشخص نیست. *** در این مراسم فیلم مستندی از زندگی حسین تهرانی نیز پخش شد. بخش هایی از فیلم به گفتگوی عماد رام با حسین تهرانی اختصاص داشت. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]