تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815281002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانك‌ها، بورس و مسكن را كنار زدند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بانك‌ها، بورس و مسكن را كنار زدند
شايد دو ماه پيش اگر سؤال اينكه نقدينگي از بازار ارز و سكه به كجا رفته است پرسيده مي‌شد، همگان پاسخ را بازار بورس مي‌دانستند


شايد دو ماه پيش اگر سؤال اينكه نقدينگي از بازار ارز و سكه به كجا رفته است پرسيده مي‌شد، همگان پاسخ را بازار بورس مي‌دانستند. اما حالا ظاهراً نقدينگي سراز جاي ديگر درآورده است.
به گزارش «جوان» نقدينگي در اقتصاد به مجموع پول و شبه پول گفته مي‌شود كه با افزايش تورم ارتباط مستقيم دارد؛ چرا‌كه هرچه ميزان نقدينگي افزايش پيدا كند به همان ميزان ارائه كالا و خدمات در جامعه نيز بايد افزايش يابد و چون حجم كالا و خدمات محدود است پس بايد ميزان نقدينگي به گونه‌اي باشد كه با كالا و خدمات برابري كند.
 اگر اين توازن ايجاد نشود و ميزان نقدينگي بيش از حد افزايش يابد كالا و خدمات در جامعه كم شده و در نتيجه تورم افزايش مي‌يابد.  روند افزايشي رشد نقدينگي در دولت نهم و دهم وارد فاز جديدي شد و اين رشد افسار‌گسيخته با سرازير شدن درآمدهاي نفتي به كشور و تبديل درآمدهاي ارزي به ريال و تزريق آنان در بخش‌هايي از اقتصاد مانند مسكن موجب تورمي شديد در اين قسمت‌ها شد.
رشد نقدينگي در سال‌هاي گذشته به علت بالا رفتن تورم همواره بر توليد لطمه زده است و از آنجا كه از رشد نقدينگي در جهت توليد استفاده نشده است و عمدتاً به سمت دلالي حركت كرده است، روند سرمايه‌گذاري در توليد را كند كرده است در شرايطي كه بازدهي سرمايه‌گذاري در بازارهايي همچون طلا، سكه، ارز، زمين، مسكن و در نهايت بورس و سپرده‌گذاري بانكي جذاب‌تر از سرمايه‌گذاري در توليد بوده و موجب خروج سرمايه از توليد و حركت به بازار دلالي شده است.
شايد دو ماه پيش اگر سؤال اينكه نقدينگي از ارز و سكه به كجا رفته است پرسيده مي‌شد، همگان پاسخ را بازار بورس مي‌دانستند. ركوردهاي پي‌در‌پي بورس در سال جديد و هضم غول عظيم ۱۰۰۰ميليارد توماني هُلدينگ خليج فارس در يك روز در خود و ادامه صف خريد براي آن، نشانه‌هايي محكم بر حركت نقدينگي از بازارهاي طلا و ارز به بازار سرمايه است.
اما اين روند اكنون با موانعي چون بودجه ۹۳ و نرخ خوراك پتروشيمي‌ها برخورد كرده و اين روزها بورس حال و روز خوشي ندارد. هر چند مسئولان بورسي چون قاليباف مدير شركت بورس به سهامداران توصيه كرده‌اند كه صبر داشته باشند چراكه بورس بيشترين بازدهي را داشته است. اما وقتي سكه و ارز با نوسان كمي همراه هستند و مسكن نيز رونقي ندارد، بانك‌ها در شرايط فعلي پناهگاه اصلي حجم بالاي نقدينگي در كشور هستند. اين روزها بي‌دليل نيست كه انواع و اقسام طرح‌هاي بانكي براي جذب سپرده رونمايي مي‌شود. نرخ‌هاي نزديك شده به تورم براي سپرده‌گذاران كم كم در حال جذاب‌تر شدن است و اين موضوع باعث شده كه نقدينگي فعلاً بهترين مكان براي ذخيره شدن را خزانه بانك‌ها مي‌داند.
مديريت صحيح نقدينگي در سطح جامعه كه هم اكنون حدود 530 هزار ميليارد تومان برآورد مي‌شود راه علاج رونق توليد و اشتغال است.
بايد توجه داشته باشيم كه با استفاده به موقع از اين فرصت، نقدينگي را به سمت توليد سوق دهيم در غير اين صورت اين فرصت حتي تبديل به تهديدي بزرگ‌تر از بازار سكه و دلار خواهد شد.
تيم اقتصادي دولت بايد با برنامه‌ريزي مناسب و استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي بالقوه در راستاي اهداف توسعه اقتصادي گام بردارد و اجازه ندهد با تصميم‌هاي ناگهاني و مصاحبه‌هاي بي‌موقع بازار را با تلاطم روبه‌رو كند.
اكنون و با كاهش قابل ملاحظه دلار و سكه مي‌توان با برنامه‌ريزي مناسب حدود ۲۰ ميليارد دلار ارز انبار شده در خانه‌ها را به سمت بانك‌ها راهنمايي كرد.
اين بهترين فرصت براي به سمت توليد سوق دادن غول نقدينگي است و اگر اين اتفاق رخ ندهد با توجه به حجم فراوان نقدينگي كه طي آخرين آمارهاي ارائه شده تا 53۰ هزار ميليارد تومان نيز رسيده است مجدداً بازارهاي كاذب و سفته‌بازي چون دلار و سكه و طلا از اين فرصت نهايت استفاده را خواهند كرد.
اما سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه اين غول نقدينگي كه هم‌اكنون از بازار سكه و دلار بيرون آمده را چگونه بايد مديريت كرد تا هم به سمت توليد سوق پيدا كند و هم به بازارهاي كاذب ديگر راه پيدا نكند؟
يكي از پيشنهاداتي كه در اين زمينه توصيه مي‌شود اين است كه مسئولان اقتصادي دولت (البته دولت يازدهم و نه بانك مركزي و مسئولان اقتصادي دولت دهم) با بهره‌گيري از نظرات كارشناسان اهل فن در كوتاه‌مدت نرخ سود سپرده‌هاي بانكي را افزايش دهند.
همچنين دولت همزمان با اقدامات فوق مي‌بايست ابتدا سعي در عدم افزايش نقدينگي و چاپ پول در وهله اول و در دراز مدت كاهش نقدينگي   داشته باشد.


نویسنده : علي طالب‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 23 اسفند 1392 - 23:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن