تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815296886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتقاي سبك زندگي شهري با تغيير رفتار شهرنشيني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ارتقاي سبك زندگي شهري با تغيير رفتار شهرنشيني
زندگي شهري با مسائل و مشكلات پيچيده‌ بسياري روبه‌رو مي‌باشد كه اين عوامل سبب مي‌شود ناخواسته شهروندان نيز بر دامنه مشكلات بيفزايند.
شهر به مثابه موجود زنده‌اي است كه شهروندان آن در حكم سلول در حال تكاپو هستند، بنابراين براي حفظ شهر و توسعه آن لازم است به شهروندان توجه ويژه‌اي صورت بگيرد و بايد شهر در خدمت شهروندان قرار بگيرد تا امنيت، آسايش و آرامش بر ساكنان شهر حاكم شود. بر اين اساس بايد به سبك زندگي شهري در شرايط كنوني و مشكلات موجود اهتمام داشت و با تغيير و تحول در شيوه زندگي بر كارآمدي اقدامات صورت‌گرفته افزود. با نگاهي به روند توسعه و ارتقاي زندگي شهري مشخص مي‌شود، كالبد فيزيكي شهر دائماً در حال تغيير است، سيما و چهره شهر با تغييرات بسياري در حال تحول است، هر روز بر جمعيت شهري افزوده مي‌شود و مشكلات شهري به اشكال مختلف خودنمايي مي‌كند، بنابراين لازم است با آغاز سال جديد تك‌تك شهروندان جهت سازگاري بيشتر با مسائل شهري خود را وفق دهند و خود عاملي اساسي باشند براي جهت‌دهي به اقدامات صورت‌گرفته در شهرها. براي دستيابي به توسعه شهري بر اساس دانايي‌محوري تا آن زمان كه رفتار و كردار شهروندان دچار تغيير و تحول نشود هرگز اقدامات صورت‌گرفته به نتيجه نخواهد رسيد. از زيبايي شهري گرفته تا همراهي و تعامل با مسئولان براي رفع مشكلات، نيازمند حضور چشمگير شهروندان است. پيكره شهر بدون در نظر گرفتن شهروندان، موجودي بي‌روح و باري به هر جهت خواهد بود. همواره مسئولان به بحث فرهنگ و ارتقاي فرهنگ شهروندي تأكيد فراواني مي‌كنند و ريشه حل بسياري از مسائل و مشكلات شهري را در تغيير نگاه در تك‌تك شهروندان و در مجموع در حركت جمعي و جهت‌دار شهروندان جست‌وجو مي‌كنند، بنابراين ضروري به نظر مي‌رسد شهروندان نيز با رفتارهاي هوشمندانه و تغيير سبك زندگي، شهر را خانه خود دانسته و جهت رفع مسائل و مشكلات آن گام بردارند و اينگونه نباشد كه به جاي همراهي از جايگاه شهروندي و مسئوليت آن شانه خالي كنند و بر دامنه مشكلات و مسائل شهر بيفزايند. به واقع شهروندان سرمايه‌‌هاي ارزشمند شهر به حساب مي‌آيند و هر گونه تغيير و تحول در سبك زندگي شهري مي‌تواند بر سايه روش سبك زندگي تأثير بسزايي داشته باشد. آيا تاكنون از خود پرسيده‌ايد كه هر يك از ما چه نقش و مسئوليتي در ارتقاي زندگي شهري عهد‌ه‌دار هستيم و تا چه ميزان توانسته‌ايم به عنوان يك شهروندان در شهر نقش‌آفرين باشيم؟ بايد بپذيريم كه بخشي از مسائل و معضلات شهري نتيجه بي‌توجهي شهروند به محل سكونت و شيوه زندگي شهرنشيني است كه مي‌توانيم در سال جديد با تغيير رفتار و كردار شهروندي و نگاه جديد به سبك زندگي شهري بر انبوه مشكلات غلبه كنيم. نبايد فراموش كرد، زماني مي‌توانيم از مسئولان انتظار داشته باشيم كه خود به وظايف شهروندي آگاه باشيم و به آن ‌عمل كنيم، در اين صورت است كه جايگاه خود را به عنوان يك شهروند مسئوليت‌پذير و نقش‌آفرين ارتقا مي‌دهيم. به واقع اين اقدام، اولين گام براي ارتقاي سبك زندگي شهري به حساب مي‌آيد.

نویسنده : بيژن سوراني 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 23 اسفند 1392 - 21:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن