تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803915854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کوچ آیت الله کاشانی، روحانی مبارز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کوچ آیت الله کاشانی، روحانی مبارز تهران- ایرنا-بیست و سوم اسفند سالروز درگذشت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی است، سیاستمدار و مرجع بزرگی که همواره در راه مقابله با استبداد و استعمار به مبارزه پرداخت و با رهبری مذهبی ملت در نهضت ملی شدن صنعت نفت خدمت بزرگی را به این سرزمین کهن کرد.


آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی از سیاستمداران و مراجع بزرگ ایران اسلامی که عمر پربار خویش را در راه مبارزه علیه استعمار و استبداد زمانه سپری کرد، در 1260 هجری خورشیدی در خانواده ای روحانی و مذهبی در تهران قدم به این دنیای خاکی نهاد.
او دوره ی خردسالی را در کنار پدرش که از عالمان بنام آن روزگار بود به فراگیری علوم گوناگون گذراند و به منظور ادامه تحصیل راهی نجف شد و در 25 سالگی به درجه اجتهاد رسید.
این منادی راه حق به دلیل مخالفت با اشغال بین النهرین بوسیله ی انگلیس از محبوبیت بالایی در میان مردم برخوردار شد. همچنین در جریان جنگ جهانی اول به هنگام حمله انگلیسی ها به عراق به یاری مردمان این سرزمین شتافت.
آیت الله کاشانی پس از مدتی راهی ایران شد و به فعالیت های مذهبی و سیاسی خویش ادامه داد. اما مبارزه سیاسی وی علیه استعمار با شروع نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران آشکار تر از پیش شد. وی با یاری بزرگانی همچون آیات عظام خوانساری، محلاتی و شاهرودی توانست رهبری و هدایت مردم را در این راه بر عهده بگیرد.
هنگامی که در 1320 هجری خورشیدی حکومت رضاخان سقوط کرد، تلاش هایی برای کوتاه کردن دست بیگانگان از صنعت نفت کشور شروع شد که به دلیل نفوذ بالای انگلیسی ها در ایران این حرکت ها به نتیجه نرسید. اما زمانی که محمدمصدق طرح ممنوعیت واگذاری امتیازهای نفتی به کشورهای دیگر را به مجلس چهاردهم ارایه داد و آن را به صورت جدی پی گیری کرد؛ آیت الله کاشانی با حمایت از این حرکت ملی، به آن مشروعیتی دینی بخشید. هنگامی که محمد مصدق زمام قدرت را به عنوان نخست وزیر بدست گرفت و مراحل اجرایی ملی شدن نفت را دنبال کرد. مخالفت محمدرضا پهلوی با واگذاری پست وزارت جنگ به مصدق سبب استعفای وی در 25 تیر 1331 هجری خورشیدی شد که این امر سبب رسیدن قوام به قدرت شد اما رهبری آیت الله کاشانی در هدایت قیام 30 تیر همان سال سرنوشت مهمی را برای استقلال این مرزوبوم رقم زد.
این مبارزه نستوه در گفت و گوی مطبوعاتی 29 تیر که با وجود محاصره شدید منزلش صورت پذیرفته بود، اظهار کرد:« ...به خدای لایزال سوگند یاد می کنم، اگر قوام نرود، اعلام جهاد می کنم و خودم کفن پوشیده و در پیکار شرکت می کنم...»سپس آیت الله کاشانی به مداخله 150 ساله انگلیسی ها در ایران اشاره و طرفداری آنان از قوام را گوشزد کرد.
سرانجام روز موعود فرا رسید و آیت الله کاشانی در حالی که کفن پوشیده بود، پیشاپیش مردم در راهپیمایی شرکت کرد، تهران به دلیل حضور تانک ها و نیروهای نظامی حالت جنگی به خود گرفته بود. این تظاهرات در میدان بهارستان به درگیری منجر شد و تعداد زیادی در این مکان کشته و مجروح شدند. اما این موضوع هم نتوانست قیام مردم را خاموش سازد و سرانجام رژِیم مجبور به عقب نشینی شد و مردم، اداره ی شهر را به دست گرفتند و دگربار محمد مصدق به نخست وزیری رسید و امور را بر عهده گرفت.
اما به دلیل شکل گیری اختلاف عمیق فکری میان محمد مصدق و آیت الله کاشانی که 2 رهبر این نهضت به شمار می رفتند، زمینه های ضعف در نهضت به وجود آمد که باعث بروز کودتای انگلیسی آمریکایی 28 مرداد 1332 هجری خورشیدی و سقوط دولت مصدق شد.
اما با این وجود هیچ گاه مجاهدت ها و مبارزه های آیت الله کاشانی در راه استقلال کشور از ذهن مردمان این دیار پاک نخواهد شد و همواره جاودان می ماند. اویی که در این راه هرگز تسلیم بیگانگان نشد و نشان داد که به راستی رهبر مذهبی مردم و افتخار ایران زمین است.
سرانجام آیت الله کاشانی، مبارز بزرگ راه حق پس از عمری مبارزه علیه استبداد و استعمار در 23 اسفند 1340 هجری خورشیدی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار حق شتافت.
با الهام از: کتاب مبارز نستوه
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**7304**2002**9131
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن