تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802819719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یگان حفظ کاربری اراضی کشاورزی/گامی اجرایی در برخورد با زمین خواران و سودجویان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یگان حفظ کاربری اراضی کشاورزی/گامی اجرایی در برخورد با زمین خواران و سودجویان مشهد - ایرنا - اقدام قاطع روز پنجشنبه یگان حفظ کاربری اراضی کشاورزی که برای اولین در سطح کشور در منطقه شاندیز از توابع خراسان رضوی رقم خورد نوید دهنده برخورد با زمین خواران در سطح کشور است.


هوا بسیار لطیف است و نم نم باران این لطافت را دو چندان کرده در آرامش خیابان های این منطقه ییلاقی نخست یک دستگاه لودر و به دنبال آن ماشین پلیس و نیروی انتظامی و اکیپ یگان حفاظت از اراضی و نیروهای جهاد کشاورزی وارد این مجموعه می شوند.
جلوی در ورودی که نگهبانی هم دارد تابلویی با این نوشته ˈمجموعه فرهنگی ، تفریحی پرسنل نیروی ...ˈ که یکی از مجموعه های نظامی کشور است، جلب توجه می کند.
خودروها که وارد محوطه می شوند بلوار آسفالت شده ای پیش رو است و دو طرف آن خانه های ویلایی 500 متری و 250 متری خودنمایی می کند که تقریبا اکثرا ساخته شده اند.
در انتهای این به اصطلاح مجتمع فرهنگی ، تفریحی 100 هکتاری چندین بنای در حال ساخت که دور تا دور آن دیوار شده به چشم می خورد وقتی همه خودروها می ایستند، راننده لودر با دریافت دستور اقدام به تخریب دیوارهای اطراف که حتی نرده های بالای آن هم مهیا شده می کند و بعد پی های بتنی این بنا و در آن را تخریب می کند.
این نخستین ماموریت یگان حفاظت امور اراضی زراعی و باغی شهرستان طرقبه- شاندیز است که پس از تشکیل اقدام به شناسایی و تخریب این بناها کرده است.
یگانی که راه اندازی آن به دستور رییس سازمان امور اراضی کشور با توجه به شدت تغییر کاربری های غیر مجاز اراضی زراعی و باغی سه شهرستان کشور برای نخستین بار از حدود یک ماه قبل در شهرستان طرقبه - شاندیز بصورت آزمایشی فعال گردید.
قرار شده این یگان که اختیارات بیشتری نسبت به فعالیت اکیپ های گشتی سابق دارد به مرور در سراسر کشور فعال شوند اما فعلا طرقبه -شاندیز و دو شهر دیگر کشور به عنوان پایلوت آن در نظر گرفته شده اند.
منطقه ای ییلاقی و خوش آب و هوا که زمانی سراسر باغ بود و تا چند سال قبل هم در تولید میوه های درختی آن چون گیلاس و هلو و زرد آلو و غیره در کشور شهره بود ، امروز نصیبش از همجواری با پایتخت معنوی کشور زیر و رو شدن آن باغات و قلع و قمع درختان ، کاشت ساختمان های بی قواره و رنگ و لعاب های متفاوت است.
زمانی که لودر در حال تخریب دیوارهای این بنا است مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه - شاندیز می گوید : این فضا که نزدیک به 100 هکتار وسعت دارد دارای کاربری باغی است.
علی مهدوی اصل افزود : در سال 82 با عنوان حمایت از باغداری ، مجوز اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار در آن داده شد و از مالک آن بدین منظور حمایت کردیم و قرار بود اینجا تبدیل به باغی جدید شود اما یکباره در سال 88 آن را تفکیک کردند و به مردم فروختند.
امروز آنچه ما در نخستین ماموریت یگان حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در این مجموعه که شبیه شهرک بود ،دیدیم، همه قطعات ورودی به طول دو تا سه هکتار در مسیر بلوار ساخته شده بود و تک و توک زمین های قطعه شده نیمه ساز بود.
مهدوی اصل گفت : تا کنون 650 پرونده در رابطه با تغییر کاربری ها در این مجموعه تشکیل شده و از آنها شکایت کرده ایم اما متاسفانه وقتی پرونده ها به دادگاه می رود آنان حکم برائت می گیرند و تبرئه می شوند.
این در حالی است که این منطقه ییلاقی از دهه های قبل با از بین رفتن فضای سبز شهری مشهد و توسعه شهر نشینی و جمعیت و خودروهای آن تبدیل به تنفسگاه شهر مشهد شده اما امروز شاهدیم این فضای تنفسی و اکسیژن درختان آن از بین می رود و شرایط شهر مشهد به لحاظ آلودگی هوا و صوت مانند آن بدتر و بدتر می شود.
چند مورد دیگر از تغییر کاربری های غیر مجاز شناسایی شده که باید قلع و قمع می شد در منطقه سوران بود که به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه- شاندیز در این منطقه که عمده اراضی آن اوقافی است بالغ بر 800 هکتار از اراضی کشاورزی آن از سوی دستگاه متولی امر (اداره کل اوقاف ) در قطعات بزرگ یک ، دو هزار متر مربعی به افراد و تعاونی ها واگذار شده و امروز این قطعات باز تکه تکه شده و به قطعات کوچکتر تقسیم گردیده اند.
برای رسیدن به این بناها خودرو از جاده اصلی به جاده فرعی شوسه تغییر مسیر می دهد و بعد از حدود 20 دقیقه طی مسیر در جاده شنی به جاده آسفالته ای می رسیم که دو طرف آن اراضی بزرگ 5/1 هکتاری دیوار کشی شده خود بیانگر حضور زمین خواران بزرگ است.
اینجا اراضی سوران است که عموما موقوفه می باشند.
وقتی دیوارهای اطراف این قطعات تخریب می شود داخل زمین به قطعات کوچک تری تقسیم بندی و با نهال های کوچکی تفکیک شده اند.
مهدوی اصل افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه در جریان واگذاری اراضی سوران در بند اول مفاد قرارداد می نوشت که مستاجر اجاره دارد در باغ خود ساخت و ساز کند در حالی که اوقاف متولی ساخت و ساز نیست و در سال 90 با پیگیری هایی که انجام شد این موضوع اصلاح گردید.
طی این سال ها زمین خواران برای سودهای آنی و کلان چنان این منطقه زیبا و ییلاقی را زیر و رو کرده اند که از آن همه زیبایی و آرامش و طبیعت بکر ، کمتر اثری مانده است و همه اقدامات و طرح ها در برخورد با زمین خواری و سودجویی ها در اراضی از این دست نه تنها در طرقبه شاندیز و مشهد که در کل کشور ناکام مانده است.
این خود موجب شده تا جایی که چشم کار می کند و مسیر ها ماشین رو است، جایگزین درختان و زمین های سبز و روستاهای خوش آب و هوا ، ویلاهای زیبا و مجلل و ساختمان های چند طبقه ، رستوران ها و مجتمع های فرهنگی ، تجاری و مانند آن شود که گوش تا گوش هم قرار گرفته اند و روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می شود.
در طول خیابان های آسفالت شده روستاهای اطراف و حومه شهرستان شاندیز و طرقبه که تا دو ، سه سال قبل جزو مشهد بود، زمین ها با متراژهای مختلف از دو ، سه هکتاری تا 250 مترمربعی تقسیم بندی و دیوار کشی شده اند.
طرقبه - شاندیز سال 87 با وسعت یک هزار و 200 کیلومتر مربع از مشهد منتزع شد که از این وسعت 15 هزار هکتار آن قابلیت کشت محصولات باغی و دیم را دارد اما متاسفانه عمده این اراضی امروز به زیر کشت آهن و ستون های سیمانی رفته است.
اکثر این مناطق تا چند سال قبل زمین های خالی از سکنه بود که امروز با تابلوی یک شرکت تعاونی و یک دستگاه و نهاد استانی و کشوری ، نظامی و غیره مزین شده و بی توجه به نیازهای منطقه و ضرورت حفظ این تنفسگاه کلانشهر مشهد قطعه قطعه و ساخت و ساز شده و می شوند.
این تعاونی ها و دستگاه ها همچنان بعد از سال ها در این منطقه فعالیت دارند چنانکه به گفته مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ،هم اینک بیش از 300 شرکت تعاونی مسکن از سراسر کشور در خرید و فروش و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی شهرستان طرقبه -شاندیز دخیل هستند.
محمود بهزادی افزود: طرقبه - شاندیز به دلیل آب و هوای مطلوب و جذابیت های طبیعی زیاد آن و قرار گرفتن در نزدیکی مشهد الرضا (ع) از شهرستان های توریستی استان محسوب می شود و همین عامل اصلی جذابیت آن برای تعاونی ها و افراد مختلف است.
به گفته وی ، بر اساس آمارها میزان تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی در این شهرستان طی سه سال اخیر بالغ بر یک هزار و 250 مورد بوده است.
وی با بیان اینکه از این تعداد 464 مورد آن فقط مربوط به 10 ماه اخیر است ، افزود : اینها مواردی است که اکیپ های گشت و کنترل ما شناسایی کرده اند و برخی هم تغییر کاربری شده اما با اخطار اولیه ما و تخریب ساخت و سازها متوقف شده است.
در واقع به گفته این مسوول ، امروز عمده تغییر کاربری ها در استان مربوط به این شهرستان است.
وی افزود : مشهد، چناران و سبزوار و نیشابور هم جزو شهرستان های پرخطر و دارای جاذبه برای تغییر کاربری های غیر مجاز است اما میزان تغییر کاربری ها در این چند شهرستان به اندازه طرقبه - شاندیز نیست و در سایر نقاط استان هم رقم بسیار اندک است.
بهزادی گفت : جذابیت طرقبه شاندیز به اندازه ای است که طی این سال ها تعاونی های مسکن از سراسر کشور قطعاتی را خریداری کرده اند به امید آنکه در سال های آینده آنها را به مسکونی تبدیل کنند اما امروز بنا داریم به شدت و بر اساس قانون با این شرکت های تعاونی ها برخورد کنیم.
هر چند تا پیش از این هم گروه های گشتی وجود داشته،اما چون ضابط قضایی نداشتند اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری اراضی با حضور نماینده دادسرا انجام می شد و در غیر اینصورت امکان اجرای آن نبود.
با فعالیت یگان حفاظت اراضی کشاورزی و با وجود ضابط قضایی در این اکیپ های گشتی عملا امکان قلع و قمع ساخت و سازهای غیر مجاز در محل فراهم شده است.
در واقع شاید یکی از دلایلی که دامنه ساخت و سازهای غیر مجاز و حضور زمین خواران بزرگ را در اطراف مشهد و این شهرستان تقویت کرده همین ضعف و نقص قانونی است.
این شرایط موجب شده طی 10 تا 12 سال گذشته حدود 10 هزار هکتار از بهترین اراضی زراعی این شهرستان بصورت غیر مجاز تغییر کاربری یافته و ساخت و ساز شوند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی طرقبه - شاندیز این منطقه از شرایط توریستی و گردشگری برخور دار است و همجواری آن با مشهد خود موجب شده تا همه از داشتن یک فضا و مکان اقامتی در این شهرستان استقبال کنند.
مهدوی اصل افزود: این شرایط باعث گردید تا فقط طی سال های 70 تا 82 اکثر اراضی شهرستان که در دشت و هم مرز با مشهد و چناران می باشد در واقع حد فاصل جاده قوچان و شاندیز توسط 400 شرکت تعاونی مسکن خریداری شود.
وی اظهار داشت : این تعاونی های مسکن عموما متعلق به دستگاه های دولتی و نظامی و انتظامی داخل و خارج استان و بخشی هم خصوصی است و بصورت قولنامه ای و مشاعی این اراضی را خریداری و در قالب قطعات 250 تا یک هزار متری در اختیار اعضا قرار داده اند.
مهدوی اصل گفت : این خرید ، قطعه بندی و خرد شدن اراضی کشاورزی عملا موجب خروج این اراضی از چرخه تولید زراعی و باغی شد.
وی ادامه داد : بخش زیادی از تعاونی ها ،اراضی را به اعضا واگذار کردند و ساخت و سازهای غیر مجاز در آن انجام شده که امروز خود یکی از مشکلات جدی شهر است.
وی اظهار داشت : جهاد کشاورزی تا زمانی که تقسیم بندی این قطعات بر روی کاغذ است و مشاعی تقسیم می شود اجازه ورود ندارد و وقتی می تواند وارد عمل شود که شروع به تغییر کاربری کنند.
به گفته وی در طول این چهار سال اخیر فقط در یک محدوده کوچک از این اراضی 30 مورد تخریب انجام شد که بعد از تبصره تخریب دوباره دو طبقه ساختند و ما شکایت کرده و درخواست تشدید مجازات نمودیم اما تبرئه شدند.
وی افزود :تاکنون از کل 12 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی این شهرستان ،حداقل 15 درصد آنها تغییر کاربری یافته است.
وی گفت : شدت تغییر کاربری در طرقبه ،شاندیز بسیار زیاد است و طی یک ماه اخیر اکیپ های یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در یک روز 55 مورد تغییر کاربری در این منطقه را شناسایی کردند.
وی ابراز امیدواری کرد که با تشکیل و فعالیت مستمر این یگان باغات باقی مانده حفظ شده و بخشی از اراضی که قابلیت برگشت را به بخش باغی و زراعی دارند نیز برگردانده و با هر گونه تصرف در آنها برخورد شود.
رییس امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم تشکیل این یگان و فعالیت مستمر و جدی آن را راهکاری دانست که راه سودجویی سوداگران و دلالان و افرادی را که قصد سوء استفاده از این اراضی دارند، می بندد.
فرمانده انتظامی طرقبه شاندیز هم در این زمینه گفت: طی سال های گذشته این خلاء محسوس بود که با ایجاد این گشت ها بخشی از آن رفع شد.
سرهنگ عباس صارمی ساداتی افزود: نیروی انتظامی هم در اجرای این طرح تلاش و کمک می کند با هماهنگی مسوولان جلو افراد سودجو و فرصت طلب گرفته شود.
در واقع اینک دست اندرکاران امر امید دارند با فعالیت این یگان و استمرار و حمایت آن بتوان جلوی بخشی از زمین خواری ها و از بین رفتن اراضی با ارزش باغی و زراعی را گرفت اما اینکه چقدر موثر باشد و چقدر همراهی با این طرح از سوی دستگاه های ذیربط صورت گیرد در آینده ای نه چندان دور روشن خواهد شد.
2713/659
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن