تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813184096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراحل ورود یک سیاستمدار به ایران چگونه طی می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مراحل ورود یک سیاستمدار به ایران چگونه طی می شود؟
وقتی رئیس سیاست خارجی اروپا می خواهد در سفارت یکی از کشورهای اروپایی حضور پیدا کند این فی نفسه حرکت خلاف عرفی به حساب نمی آید. اما بهتر است این گونه ملاقات ها از قبل برای پاره ای از همانگی ها مشخص شود.
کد خبر: ۳۸۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰ - 13 March 2014



رفتن اشتون به سفارت اتریش خارج از عرف دیپلماتیک نبود
سفر خانم اشتون به تهران در هفته اخیر با حاشیه های فراوان روبرو و واکنش های متفاوتی میان قشرها و گروه های سیاسی مختلف در پی داشته است. در این میان عده ای از دیپلماسی جدید دولت مبتنی بر تعامل سازنده و فراگیر با کشورهای مختلف از جمله اروپایی ها که در سال های پیش مغفول مانده بود؛ تمجید کردند.

به گزارش «تابناک»، اما عده ای ورود اشتون به عنوان وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا با توجه به عملکردش در تهران خصوصا در ملاقات با بعضی از افراد در سفارت اتریش را بهانه ای برای انتقاد به دولت قرا داده اند. یکی از مهمترین موضوعاتی که متاسفانه در کشورمان ساری و جاری است انتقاد بدون توجه به اصل موضوع و مصالح کشور است.

بر همین اساس «تابناک» در گفت و گو با یک کارشناس امور دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، مراحل و پروتکل های یک سفر دیپلماتیک را مورد بررسی قرار داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که یک سفر دیپلماتیک چه مراحلی را می گذراند، عنوان کرد؛ برای انجام یک سفر دیپلماتیک مراحلی وجود دارد. در ابتدا یاداشت رسمی داده می شود یا با کشور میزبان تماس رسمی گرفته می شود و اظهار می شود که یکی از مسئولان قصد دارد از فلان تاریخ تا فلان تاریخ به کشور شما سفر و با مقامات دیدار کند.

بعد از اینکه نظر مثبت از وزارت خارجه گرفته شد، (حتی بعضی وقت ها وزارت خارج با نهادهای دیگر نیز هماهنگ می کند) تاریخ را معین می کنند. آن مقامی که می خواهد سفر کند فهرستی از ملاقات و بازدید هایی که می خواهد انجام دهد را  به کشور میزبان ارائه می کند.

احیانا بعضی وقت ها در این سفرها پیش بینی می شود که فعالیت فرهنگی و یا فعالیت هایی به نحوی دیگر داشته باشند. در مرحله بعد، اگر نسبت به آن سفر نظر مثبت وجود داشته باشد از همان کانال رسمی اطلاع و از سفر استقبال می شود. بعد دولت پذیرنده برنامه سفر را براساس ان چیزی که پیشنهاد شده تنظیم می کند.

این دیپلمات اضافه کرد، نهایتا آن برنامه تنظیم شده از طریق رسمی و کانال مربوطه به طرف مقابل ارائه می شود؛ اگر آنها موافق بودند کتبا و رسما اعلام می کنند که با برنامه ارائه شده موافقیم و این سفر انجا می شود .  البته در این بین توافقاتی نیز در مورد تشریفات تنظیم می گردد. قبل از اینکه سفر انجام شود بخشی از جزئیات سفر مورد توافق قرار می گیرد و بعد از انجام سفر نیز آن مهمان یک تماس یا مکاتبه ای برای قدردانی از مهمان نوازی میزبان خودش انجام می دهد.

وی ادامه داد، در مورد سفر خانم اشتون به نظر می رسد این سفر با دعوت آقای ظریف انجام شده است که البته فرقی در اصل موضوع نمی کند. وقتی که میزبان دعوت می کند احترام بیشتری گذاشته می شود. در این گونه سفرها قاعده این بوده است که ضمن برنامه هایی که برای طرف تنظیم می کنند از خودش هم می پرسند که احیانا برنامه خاصی دیگر مد نظرش می باشد یا خیر.

در این نوع سفرها در ارتباط با برنامه هایی که صورت می گیرد هماهنگی های قبلی انجام می شود. البته ممکن است در بعضی از مواقع برنامه به دلایل پیش آمده، تغییر کند که در جریان یک دیدار دیپلماتیک کاملا عادی است. البته مهمان ها به دلایل امنیتی می خواهند از برنامه های پیش بینی نشده پرهیز کنند.

وی ادامه داد، در مورد دیدار خانم اشتون با بعضی از افراد در سفارت اتریش باید بگویم که در شرایط عادی همه سفرها و جزئیات از قبل مورد توافق و برنامه ریزی قرار می گیرد ولی به این معنا نیست که میزان فعالیت های پیش بیینی نشده صفر است. البته عرف دیپلماتیک ایجاب می کند کشور میزبان از فعالیت های که صورت می گیرد، اطلاع داشته باشد.

همچنین وی گفت، سفر خاص خانم اشتون دو ویژیگی دارد. اول اینکه ظرف سال های گذشته هیئتی در چنین سطحی از اتحادیه اروپا نداشتیم و این سفر در زمانی اتفاق می افتد که شش قطعنامه بر علیه ایران در ارتباط با بحث هسته ای تصویب شده است. یکی از مسائلی که برای رفع این تحریم ها مطرح بوده است بحث اعتماد سازی است. اعتماد سازی هم فقط به موضوع هسته ای بر نمی گردد.

 در روابط ایران با اتحادیه اروپا قاعدتا اعتماد سازی هم در زمینه های سیاسی، امنیتی ،اقتصادی و تجاری باید به صورت دو طرفه صورت گیرد.  جمعی از این مقولات میان طرفین منجر به اعتماد یا بی اعتمادی می شود.

این مقام آگاه ادامه داد، هدف اصلی سفری در این سطح اعتماد سازی و بررسی زمینه شروع مجدد روابط و ارتقا روابط است. در یک سفر دیپلماتیک طبیعتا شما مجبور هستید، به نظرات طرف مقابل توجه کنید. وقتی رئیس سیاست خارجی اروپا می خواهد در سفارت یکی از کشورهای اروپایی حضور پیدا کند این فی نفسه حرکت خلاف عرفی به حساب نمی آید. اما بهتر است این گونه ملاقات ها از قبل برای پاره ای از همانگی ها مشخص شود.

سفر روسای جمهور خودمان به فرانسه، ایتالیا و بعضی از کشورهای افریقایی یادمان نرود. در دوره های قبل در مورد ملاقات با شخصیت های مدنی صحبت می شده است. در روابط دیپلماتیک ملاقات با فعالین مدنی کار عادی است.

این دیپلمات بازنشسته گفت، کافی است به ملاقات های مقامات کشورمان که ظرف سال های گذشته در نیویورک انجام شده است، نگاهی بیاندازید. روسای جمهور و وزاری خارجه در بین مقاماتی که ملاقات می کردند که هماهنگ نشده بود. برای مثال ملاقات با مخالفین جنبش جهانی شدن، خاخام های یهودی ضد صهیونیست و یا مخالفین بعضی از حکومت های کشورهای همسایه. در واقع ملاقات های مکرری که با فرد یا گروه ها صورت می گرفت، الزاما با  با سیاست های دولت آن کشور تطابق نداشته است.  همین خانم اشتون دو سال پیش به برمه رفتند و با خانم سوچی مخالف دولت برمه ملاقات کرد.

وی در پایان گفت، ممکن است؛ مسئولین ما در سفر به کشورهای خارجی با احزاب و شخصیت های مخالف ملاقات داشته باشند. نکته ای که اینجا باید در نظر گرفت این است که ملاقات با اطلاع دولت میزبان یا بدون اطلاع بوده است، جای بحث دارد. اگر ملاقات بدون اطلاع باشد می تواند حمل بر مداخله در امور داخلی کشور تعبیر شود و بهتر است که این گونه ها ملاقات ها با هماهنگی قبلی انجام بگیرد .

اتفاقا این ملاقلات نشان داد که قدرت جمهوری اسلامی تا به چه اندازه ای است و ایران هراسی از این که مخالفین داخلی با خارجی ها ملاقات داشته باشند، ندارد و مظهر قدرت ملی و استقلال کشور است.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن