تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رقیب غربی باربی، زیر سوال رفتن فرهنگ یک عروسک؛ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



رقیب غربی باربی، زیر سوال رفتن فرهنگ یک عروسک؛ تصاویر
همزمانی سالروز تولید عروسک باربی با روز جهانی زن می تواند نظریه کسانی را که معتقدند این عروسک صرفا یک اسباب بازی نیست و حامل پیام های فرهنگی مهاجم است را تقویت کند.




به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز؛ عروسک باربی در حالی 50 سالگی خود را جشن گرفت که رقیب جدی او در راه است.   سایت صدای آمریکا گزارش داد: «باربی»، محبوبترین عروسک جهان، درست در روز جهانی زن، هشتم مارس، شب تولدش را جشن گرفت و ۵۵ ساله شد.   همزمانی سالروز تولید عروسک باربی با روز جهانی زن می تواند نظریه کسانی را که معتقدند این عروسک صرفا یک اسباب بازی نیست و حامل پیام های فرهنگی مهاجم است را تقویت کند.  

   درست ۵۵ سال پیش، نخستین نمونه «باربی» را که با یاری یک مهندس زبردست طراحی شده بود، در آمریکا به بازار فرستادند. گفته می شود که عروسک «باربی» را تاکنون بیش از یک میلیارد بار در گوشه و کنار جهان خریده اند.   بنابرآمار اما این عروسک طی سال های اخیر با افت فروش همراه بوده است.   راز محبوبیت جهانی «باربی» راز این محبوبیت «باربی» در رنگ عوض کردن است؛ یعنی این بت عیار هر سال به رنگ همان سال در می آید. «باربی»، گاه، به شکل و شمایل چهره های سرشناس هم در می آید، از «مریلین مونرو» بمب جاذبه جنسی گرفته تا «الیزابت تیلر».   ورود به عالم سیاست امسال هم خیلی ها معتقدند که «باربی»، دارای رنگ و بویی از «هیلاری کلینتون»، دارد. دوستداران وی معتقدند که این شباهت، نامزد شدن هیلاری در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا را نوید می دهد.   مخالفان او هم می گویند: «باربی»، با رنگمایه ای از خانم کلینتون از اصل محترم «بیطرفی سیاسی» منحرف شده است.    باربی، برای نخستین بار، عروسکی بالغ را به دنیای تخیلات کودکانه آورده است. یعنی برای آینده آنها الگودهی می کند. سازندگان آن را طوری طراحی کرده اند تا علاوه بر سهولت بازی با آن با تخیلات کودکانه هم سازگار باشد برای آنها خیال سازی کند تا آنها آینده خود را در آن ببینند.   رقیب جدی باربی از خود غرب می آید؛ انتقادها از آسیب رسانی عروسک بلوند غربی ها آنچنان گسترده شده که عده ای به فکر رقابت با آن انداخته است. رقیب تازه باربی بر اساس متوسط ویژگی‌های اندام زنانه ساخته شده و قرار است بزودی وارد بازار شود.   از هم اکنون بسیاری از خانواده ها پیشاپیش به استقبال آن رفته اند و یاری طراح آن را برای کمک دهی مالی بی جواب نگذاشته اند.   به گزارش بی بی سی فارسی؛ عروسک رقیب، دختری با اندامی متوسط، سالم و قوی و با آرایش بسیار کم است و اندام او بر اساس متوسط ابعاد جسمانی یک دختر جوان ۱۹ ساله طراحی شده است و بر خلاف باربی بلوند نیست و موهایی قهوه‌ای دارد.   در بیشتر عکس‌های تبلیغاتی، این عروسک پوشیده‌تر از باربی لباس پوشیده است و به گفته طراح آن، در کمد لباسش،  لباس‌ها ساده هستند.   آقای طراح می‌گوید هدف او تشویق کودکان به زندگی سالم است و به نمایش گذاشتن تنوع و گوناگونی‌های جسمانی و نژادی است.
باربی، عروسک یا فرهنگ؟ وقتی تاثیر گذاری فرهنگی محدود به سلامتی و چاقی می شود! از عروسک‌های معروف باربی که ساخت کارخانه عروسک‌سازی ماتل هستند به دلیل ویژگی‌های جسمانی غیر واقعی‌ بسیار انتقاد شده است.   از جمله اینکه فردی با چنین ابعاد بدنی فقط می‌تواند نصف کبد داشته باشد و اگر کسی با این خصوصیات وجود داشت باید چهار دست و پا راه می‌رفت، چون بدنی با این ویژگی‌ها نامتناسب و نامتعادل است و باربی نمی‌تواند تعادلش را حفظ کند و سرپا بایستد.  

  اما مویرا ردموند، نویسنده وبلاگ "لباس‌های توی کتاب‌ها" که طرفدار باربی است این تفسیرها را "زن‌ستیزانه‌تر" از آن چیزهایی می‌داند که باربی به آن متهم است، یعنی استفاده ابزاری جنسی.   "من خودم محاسبه کرده‌ام، باربی اندامی مشابه بیشتر مردم ندارد، اما به هیچ وجه هم غیر طبیعی نیست."   اما متخصصان دیگر می گویند اندام باربی ممکن است غیر طبیعی نباشد اما تشویق به آن مضر است.   پروفسور جنت ترژر استاد موسسه روانپزشکی کینگ کالج لندن و متخصص اختلالات تصویر ذهنی و ابعاد جسمانی می‌گوید: "تبلیغ عروسک‌هایی با چنین اندامی و چیزهای مشابه مثل سایز صفر، تاثیر وسیعی بر سلامت جامعه دارد و مثلا می تواند باعث شیوع اختلالات غذا خوردن شود."
۹۰ تا ۹۵ درصد مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی زنان بین ۱۵ تا ۳۰ هستند. در کشورهای غربی از هر بیست نوجوان یک نفر به این بیماری مبتلاست.   بی اشتهایی عصبی بنا به تعریف به ضریب توده بدنی(BMI) کمتر از ۱۷.۵ اطلاق می شود.   کارشناسان و محققان بسیاری معتقدند تصوری که این عروسک‌ها از اندام زیبا در ذهن کودکان ایجاد می‌کنند، موجب عدم اعتماد به نفس و داشتن ذهنیتی نازیبا از خود است.   شیوع گسترده جراحی‌های پلاستیک یا کارهایی مثل تزریق بوتاکس نتیجه تبلیغ دائم رسانه‌ها بخصوص تلویزیون و سینما در ارائه الگویی غیرواقعی از اندام زیبای زنانه شناخته می شود.   عروسک‌های مثل باربی هم در ایجاد این ذهنیت ناسالم مقصر دانسته شده‌اند.   افزایش چشمگیر موارد بیماری بی‌اشتهایی عصبی (Anorexia nervosa) در سال‌های اخیر نیز محصول تبلیغ رسانه‌ها در ارائه ویژگی‌های جسمانی خاص و نادری بعنوان اندام زیبا تلقی شده است. این بیماری را در زمره بیماری‌های "اجتماعی" قرار داده‌اند و شیوع آن در دختران ده برابر پسران است.   در کنار عوامل بیولوژیک، ژنتیکی و روانشناختی، عوامل محیطی و فرهنگی در این بیماری نقش مهمی دارند؛ در میان عوامل فرهنگی، نقش رسانه‌ها و ابزارهای فرهنگ‌ساز بارز است، تاثیر عروسک‌های باربی نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.  

در سال ۲۰۰۶، مرگ آنا کارولینا رستون، مدل ۲۱ ساله برزیلی به علت بی‌اشتهایی عصبی، نگاه‌ها را به فرهنگ سایز صفر و عوارض آن بیشتر از گذشته جلب کرد   پس از آن تحقیقات نشان داد که تصویرسازی ناسالم از زیبایی و فشار همسالان و اجتماع در شیوع این بیماری نقش دارد.   سال ۲۰۰۹ که پنجاه سالگی باربی بود توجه به این عروسک‌ها بیش از پیش جلب شد.  

سارا برج بیش از ۸۰۰ هزار دلار برای صدها عمل جراحی پلاستیک خرج کرد تا شبیه باربی شود. او باربی زنده لقب گرفته است   محققان دانشگاهی در استرالیا به این نتیجه رسیدند که ابعاد بدنی باربی غیر ممکن نیست اما از هر صد هزار زن یکی ممکن است چنین اندامی داشته باشد.   محققان بیمارستان مرکزی دانشگاه فنلاند در هلسینکی هم به این نتیجه رسیدند که اگر باربی واقعی بود، احتمالا دچار مشکل می شد چون برای داشتن پریود طبیعی، لازم است ۱۷ تا ۲۲ درصد وزن بدن چربی باشد و بدنی با ویژگی های باربی فاقد این میزان چربی است.   بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که باربی خوش اندام به احتمال زیاد اگر می خواست بچه‌دار شود باید به درمان ناباروری روی می ‌آورد و ممکن بود به علت عوارض آن دیگر اندامی چنین قلمی نداشته باشد.     آنا کارولینا رستون یکسال قبل از مرگ در نمایشگاه مد   در روزهای گذشته نتایج دو تحقیق منتشر شد که نشان می داد تنوع شغلی در زنانی که در کودکی با عروسک‌ باربی بازی کرده‌اند نسبت به مردان یا آنهایی که با باربی بازی نکرده‌اند کمتر است.   آرورا شرمن، محقق دانشگاه ایالت اورگون، معتقد است باربی و عروسک‌های مشابه از سنین پایین دختران را زیر فشار جذابیت جنسی قرار می دهند.   ویژگی‌های بدنی و چهره باربی باعث می شود دخترانی که با آنها بازی می کنند در آینده آرزوی شغلی خود را برآورده نکنند و خود را به مشاغل خاصی محدود کنند.   اما شرکت ماتل سازنده باربی این دو تحقیق را زیر سوال برده و گفته "دختران در طی چندین نسل با باربی بازی کرده‌اند و آرزوهای خود را دنبال و آنها را محقق کرده‌اند."   115  




۱۳۹۲/۱۲/۲۲ - ۰۹:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن