تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835272237
تبلور فرهنگ ایرانی در آیین های مردم زنجان قابل تامل است
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
تبلور فرهنگ ایرانی در آیین های مردم زنجان قابل تامل است زنجان - ایرنا - بدون شک ارزش های متعدد انسانی و اسلامی در آیین های مناطق مختلف ایران نمود و بروز یافته و در این راستا تبلور فرهنگ ایرانی در آیین های زنجانی قابل تامل است.
به گزارش ایرنا، باستانیان معتقد بودند ایران زمین در بدو خلقت جهان از نابسامانی اهریمنی به سامان فروهری رسیده و فروهرها در جدال با اهریمن بد سرشت به پیروزی رسیده اند. یعنی جهان در آغاز به صورت مینوی و فروهری، مثالی و غیر مادی بود.
در این جهان وجود و ذیجود به مدت 3000 سال در سکون بودند، آن زمان اهریمن در زمین حکمرانی می کرد، خداوند فره وشی ها را از غالب مینوی به در آورد، پس به صورت مادی در زمین ظاهر شدند و با اهریمن پیکار کرده و بر آن پیروز شدند.
گیتی سامان یافت و افلاک که تا آن زمان راکد بود به گردش درآمد، خورشید آفریده شد و سال و ماه پدیدار گشت، آفرینش آدمی آغاز شد و این اتفاق عظیم در اولین روز بهار به وقوع پیوست، پس تغییر فصل ها و رسیدن بهار تکرار نمادین خلقت و تجدید خاطره آفرینش اولیه آدمی است،
در اول نوروز خاطره خلقت انسان به صورت نمادین بازسازی می شود و بیشتر جشن ها در عین داشتن ظاهری پرنشاط و شادمانه نوعی ستایش و نیایش به درگاه خداوند منان است .
گفته می شود با فرا رسیدن نوروز و در هر تکرار نمادین آفرینش، ارواح که همان فره وشی ها یا فروهر ها هستند به زمین می آیند کلمه فروهر و فروردین هر دو برگرفته از ریشه واژه اوستایی« فروتی » به معنی ارواح درگذشتگان پاک و منزه است.
بر همین اساس ، ایرانیان روز اول عید لباس نو پوشیده خانه و کاشانه را تمیز و فضا را نورانی می کنند ، سفره هفت سین که نمادی از حرکت و برکت است پهن کرده و در پشت بام آتش می افروزند تا بدین وسیله از فروهر ها استقبال کنند.
با فرا رسیدن نوروز، آیین های نوروزی به اشکال مختلف در مناطق مختلف ایران از جمله زنجان برگزار شده و این آداب و رسوم در مناطق آذری نشین دارای تعدد و ویژگی های منحصر به فردی است.
آیین های ˈ آق قویون قارا قویونˈ، ˈ قیشدان چیخدیمˈ، ، ˈ کوسا گلینˈ ، ˈ چارشنبه سوریˈ، ˈ قودوخ چارشنبهˈ ، ˈ کوله چارشنبهˈ، ˈ شال ساللاماˈ ، ˈ قاشق زنیˈ ، ˈ نمایش غلیبانیˈ، ˈ تکم چیˈ ، ˈ کوزه شکنˈ ، ˈ چهل یاسین ˈ ، ˈ جشن های آتش افروزیˈ ، ˈ جشن شب نوروزˈ و ˈ جشن فروردگانˈ از جمله رسوم اجرایی در مناطق آذربایجان و به ویژه زنجان بوده که برخی نیز ادامه دارد.
در منطقه زنجان و آذربایجان به دلیل اعتقاد به نحسی روز چهارشنبه هر چهارشنبه ماه اسفند را جشن گرفته و در عین حال برای رفع نحسی و بسامان شدن زندگی به درگاه خداوند منان نیایش می کردند .
در معنی واژه سوری هم عقاید مختلف است که برخی عقیده دارند واژه ˈ سوری ˈ از واژه پهلوی ˈ سوریک ˈ به معنی سرخ آمده است، بعضی ها هم معنی جشن از آن برداشت کرده اند و عقیده دارند که ˈ سور ˈ همچنان که در ˈ سورچرانی ˈ و ˈ سور دادن ˈ آمده به معنی جشن و سرور و مهمانی است، گاهی هم عقیده بر این است که ˈ سوری ˈ از ریشه ˈ سوئیریه ˈ که در پهلوی به معنای جشن و مهمانی است ، نشات گرفته است، به نظر می آید از جشن چهار شنبه سوری در متون قدیمی و بویژه قبل از اسلام خبری نیست و بدین جهت احساس می شود که این جشن بعد از اسلام در ایران رواج پیدا کرده باشد.
یکی از دلایلی که چهار شنبه سوری را به بعد از اسلام منتسب می کند، برگزاری این جشن در بعد از ظهر روز سه شنبه آخر سال است زیرا بنا بر تقویم قمری به فرض روز چهار شنبه از غروب روز سه شنبه آغاز می شود از طرفی اعراب، روز چهارشنبه را نحس می دانستند و در آن روز عروسی و مسافرت و حمام و ... نمی کردند و احتمالا ایرانی ها تحت تاثیر اعراب ،آخرین چهار شنبه سال را با مراسمی به پایان می بردند تا از نحسی چهار شنبه های سال جدید دور باشند.
از سوی دیگر، ایرانیان تا قبل از اسلام آوردن از اسامی روزهای هفته( شنبه، یک شنبه و ...) استفاده نمی کردند و هر روزماه برای خودش اسمی داشت که با آن نامیده می شد دلایل بالا برای این بود که بگوییم تا قبل از اسلام از آیین چهار شنبه سوری حداقل به شکل امروزی خبری نبود.
امروزه در جشن چهار شنبه سوری آتش روشن می کنند که این موضوع شاید به منظور گریزاندن سرما و فراخوانی گرما باشد، شاید به خاطر شگون آتش در خاطر ایرانیان و همچنین در ارتباط با داستان ضحاک و فریدون باشد چرا که پیروزی فریدون بر ضحاک با افروختن آتش به اطلاع همگان رسید، در واقع افروختن آتش بیانگر پایان دوران تاریک ضحاک است.
همچنین از لحاظ استوره شناسی ، پریدن از روی آتش را می توان به گذر از آتش سیاوش، برای اثبات بی گناهی اش نسبت داد چرا که در دوران باستان و حتی بعد از آن در بسیاری از تمدن ها ، گذر از آتش برای اثبات بی گناهی انجام می شده است.
در زنجان چهارشنبه های اسفند ماه به ترتیب با نام ˈ ایت چارشنبه(چهارشنبه جوان)ˈ ، ˈ قودوخ چارشنبه (چهارشنبه کوچک)ˈ ، ˈ کوله چارشنبه (چهارشنبه کوتاه)ˈ و ˈ ایلین آخر چارشنبه سی(چهارشنبه اخر سال)ˈ خوانده می شدند.
در فرهنگ عامیانه زنجان، تمیزی جسم و پوشیدن لباس نو از رسوم معمول برای استقبال از چهارشنبه سوری بوده و در این شب مردم بر بالای پشت بام های خود با استفاده از سه، پنج و هفت دسته بوته گون آتش روشن کرده و از روی شعله های آتش می پریدند تا بدین وسیله گرما، انرژی و پاکی را از آتش وام گیرند.
آیین هایی چون شال سالاما و قاشق زنی را از دیگر رسوم حاشیه ای شب چهارشنبه آخر سال در زنجان بوده و این آیین می بایست تا قبل از برچیده شدن سفره شب چهارشنبه آخر سال اتفاق می افتاد، البته امسال برنامه ریزی های از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع گردشگری و صنایع دستی استان زنجان برای احیای سنت ˈ شال سالاماˈ ورسم ˈ نوروز گولی ˈ انجام گرفته است.
بر اساس رسم ˈ نوروز گلی ˈ کودکان در آستانه نوروز برای چیدن گل زنبق که در این ایام به سختی پیدا می شود از روستا و محلات خارج شده و با پیدا کردن این گل به روستا و محل زندگی خود برمی گشتند و در مسیر بازگشت با رسیدن به اولین پیرمرد گل های زنبق را به او داده و مژدگانی دریافت می کردند و این تلاش برای پیام رسانی از بهار در این منطقه محسوب می شود.
درزمینه رسم ˈقاشق زنیˈ نیز می توان گفت هم اکنون این رسم در برخی از مناطق زنجان اجرا شده و خویشاوندان پس از برچیده شدن سفره چهارشنبه به درب منزل یکدیگر رفته و با قاشق که نماد کشاورزی بود شروع به کوبیدن کاسه ای خالی که نمادی از سال پیش رو است ، کرده و از صاحب خانه طلب هدیه می کنند.
در زنجان به هنگام صبح چهارشنبه خانواده ها در حالی که هر کدام کوزه ای به دوش می گرفتند، در مسیر حرکت به سمت رودخانه شهر (زنجان چایی) به صورت دسته جمعی شعر ˈ گل گداخ چای باشینا من اتلیم بختیم آچلسینˈ را می خواندند و پس از رسیدن به رودخانه کوزه خود را پرآب کرده و مشتی نیز به نشانه تبرک به صورت خود می زدند.
در میان اقوام آذری زبان هر چهارشنبه اسفندماه نام و آیین خاصی برای خود داشت، برهمین اساس چهارشنبه اول را ˈ ایت چهارشنبه (چهارشنبه جوان)ˈ می گفتند که در این روز داخل باغچه ها، زیر ناودان ها و یا هرکجای دیگری که در مسیر آب باران قرار داشت، مقداری گندم، ذرت، عدس یا ماش ریخته و اعتقاد داشتند باران آن ها را با خود برده و آذوقه یک ساله فراهم خواهد شد.
چهارشنبه دوم اسفندماه را ˈ قودوخ چارشنبه (چهارشنبه کوچک)ˈ می نامیدند در این روز بیشتر به احشام و چهارپایان پرداخته، موی گردن و دم آن ها را چیده و به صورت پلکانی درمی آوردند، احشام را به صحرا نمی بردند و بدین وسیله آمدن فصل بهار را به حیوانات نیز تحمیل می کردند، در شب چهارشنبه دوم سر سفره انواع خوردنی ها دیده می شد و اقوام و خویشاوندان پس از صرف خوراکی ها به جشن و پایکوبی می پرداختند.
چهارشنبه سوم به ˈ کوله چارشنبه (چهارشنبه کوتاه)ˈ معروف بود که نوعی کوتاه شدن و زمان اندک را در ذهن متبادر می سازد در این روز روستاییان از باغستان های خود بازدید کرده و از چگونگی اوضاع درختان و رستنی ها اطلاع پیدا می کردند، پای درختان را تمیز کرده و با طنابی از شاخه درختان سنگ آویزان می کردند تا بدین وسیله به ثمر نشستن سریع را به درختان تحمیل کنند، مراسم پایکوبی در این چهارشنبه گستردگی بیشتری داشت .
آخرین چهارشنبه اسفند ماه ایلین آخر چارشنبه سی(چهارشنبه آخر سال) نامیده می شد که در برگیرنده مراسم و آداب و رسوم متعدد بود از جمله اینکه مردم در صبح آخرین چهارشنبه سال خانواده ها در حالی که هر یک کوزه ای بر دوش می گرفتند به طرف رودخانه شهر(زنجان چایی) به راه افتاده و در طول مسیر به صورت جمعی شعر می خواندند،ˈگل گداخ چای باشینا من آتلیم بختیم آچلسینˈ.
مردم به رودخانه که می رسیدند قبل از هر کاری کوزه خود را از آب چشمه هایی که در کنار رودخانه بود پر می کردند و مشتی نیز به عنوان تبرک از آن می خوردند،بعد از آب چشمه چایی درست کرده و صبحانه را در کنار رودخانه می خوردند،پس از صرف صبحانه روی همدیگر آب پاشیده و از روی آب می پریدند و آواز می خواندند،ˈ ˈآتیل باتیل چرشنبه، بختیم آچیل چرشنبه شˈ ، ˈ ˈقویونون اوچی گلدی، چرشنبه گولدی گلدی ˈ دولاندی کوچی گلدی، چرشنبه گونی گلدیˈ، ˈآتیل چایدان چرشنبه، باتیل چایدان چرشنبهˈ، ˈبزه دوزه چرشنبه،بختیم آچیل چرشنبهˈ، ˈآتیل باتیل چرشنبه، بختم آچیل چرشنبهˈ، بعد از اتمام مراسم در کنار رودخانه کوزه را بدوش کشیده به طرف منزل روانه می شدند.
در مسیر رودخانه به شهر اگر به دوست یا آشنایی برمی خوردند که توفیق حضور در رودخانه را پیدا نکرده بود از آب کوزه به او می دادند تا بخورد و گاهی مشتی آب نیز به روی او می پاشیدند ، به منزل که می رسیدند از آب کوزه به همه اهالی خانه که در رودخانه حضور نداشتند می خوراندند و بعد آب کوزه را روی در و دیوار و اثاثیه منزل به ویژه ابزارآلات کشاورزی و کشت و زرع می پاشیدند تا بدین وسیله برکت را میهمان خانه هایشان کنند.
گزارش: فریبا نجفی
7318/522/ 1495
انتهای پیام /*
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]
صفحات پیشنهادی
هنر برترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی/ افزایش فرهنگ و معرفت به کمک هنر عقیده ایرانی اسلامی مردم ماست
استانها جنوب اصفهان حجت الاسلام قطبی مطرح کرد هنر برترین ابزار برای انتقال مفاهیم دینی افزایش فرهنگ و معرفت به کمک هنر عقیده ایرانی اسلامی مردم ماست اصفهان – خبرگزاری مهر مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان گفت هنر برترین قالب و ابزاری برای انتقال مفاهیم است و بر ایفرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در برنامه های نوروزی تبیین شود
شهرکرد فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در برنامه های نوروزی تبیین شود معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری بر لزوم تبیین و معرفی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی مردم در برنامه های نوروزی تاکید کرد به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد گودرز امیری در نشست ستاد هماهنگیلزوم توسعه فرهنگ گردشگری در استان زنجان/ گنبد سلطانیه یک بنای کاملا ایرانی است
استانها غرب زنجان رحمتی عنوان کرد لزوم توسعه فرهنگ گردشگری در استان زنجان گنبد سلطانیه یک بنای کاملا ایرانی است زنجان - خبرگزاری مهر مدیرکل میراث فرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان زنجان توسعه فرهنگ گردشگری و بازدید از آثار تاریخی استان زنجان را مورد تاکید قرار داد و گفتآیین ملی آخر سال ایرانیان با نظارت مردم برگزار می شود
دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه9خبر داد آیین ملی آخر سال ایرانیان با نظارت مردم برگزار می شود مراسم چهارشنبه صوری آخر سال در محلات منطقه 9 با نظارت نیروهای مردمی مستقر در محلات انجام می شود به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران عباس خسروی دبیر ستاد مدیریت بحران منطقه 9 با اع21 هزار نفر عضو کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان هستند
21 هزار نفر عضو کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان هستند زنجان- ایرنا- مسوول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان گفت 21 هزار و 700 نفر عضو کانون های فرهنگی و هنری مساجد این استان هستند به گزارش ایرنا مرتضی مقدمی روز شنبه بابیان این مطلب به خبرنگار ایرنا افزودبازدید نماینده مردم زنجان در خانه ملت از سد مشمپا
سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۸ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی از عملیات اجرایی سد مشمپا بازدید کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه زنجان به نقل از روابطعمومی شرکت آب منطقهای زنجان در این بازدید معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقهنامه صدها نفر از اهالی سينما و فرهنگ برای آزادی مرزبانان ایرانی
نامه صدها نفر از اهالی سينما و فرهنگ برای آزادی مرزبانان ایرانی تعداد زیادی از اهالی سینما و فرهنگ در نامهای خطاب به سازمان ملل شخصیتهای بین المللی و دولت پاکستان از آنها خواستند مرزبانان ربوده شده ایران را آزاد کنند به گزارش سرويس فرهنگي باشگاه خبرنگاران تعداد زیادی از اهالمردم در مقابل برپایی کنسرتها امر به معروف انجام دهند آیتالله حیدری: وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرتها مجوز ن
مردم در مقابل برپایی کنسرتها امر به معروف انجام دهندآیتالله حیدری وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرتها مجوز ندهدنماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برپایی کنسرتهای موسیقی در برخی از شهرهای خوزستان گفت وزارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به برنامههای لهو وفارسی، زبان تاریخی و ملی همه اقوام ایرانی است/ تلاش برخی جریان ها برای سیاسی کردن موضوعی فرهنگی
استانها شمال آذربایجان شرقی محمدی در گفتگو با مهر فارسی زبان تاریخی و ملی همه اقوام ایرانی است تلاش برخی جریان ها برای سیاسی کردن موضوعی فرهنگی تبریز – خبرگزاری مهر شاعر و نویسنده مطرح آذربایجان شرقی گفت زبان فارسی همواره زبان عمومی و ملی ایران بوده و نه تنها زبانی تحمیلرئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوشتر: هنر بهترین زبان برای ایجاد ارتباط با مردم است
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوشتر هنر بهترین زبان برای ایجاد ارتباط با مردم استرئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شوشتر گفت هنر در شوشتر مظاهر متعدد و جایگاهی والا دارد و به این دلیل باید مجال بروز به هنرمندان این شهرستان داد به گزارش خبرگزاری فارس از شوشتر حجتالاسلام شکراللهترویج فرهنگ ایثار و شهادت راه مقابله با تهاجم فرهنگی است
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راه مقابله با تهاجم فرهنگی است زنجان - ایرنا- عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت تقویت و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از راههای مقابله با تهاجم فرهنگی است حجت الاسلام سید محمد موسوی سجاسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود جسهم هر ایرانی از پرونده بابک زنجانی
سهم هر ایرانی از پرونده بابک زنجانی بیژن زنگنه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت وصول بدهیهای نفتی ایران گفت وزارت نفت هنوز پیگری پرونده بابک زنجانی بوده و هنوز معتقد است که سهم هر ایرانی از پرونده بابک زنجانی حدود 110 هزار تومان است مهر وزیر نفت با اشاره به پیگیری پروندهترویج فرهنگ ایثار و شهادت از ظرفیت های قوی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است
استانها شمال گیلان اسماعیلی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از ظرفیت های قوی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است رشت – خبرگزاری مهر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان گفت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از اهرم ها و ظرفیت های قوی برای مقابله با تهاجم فرهنگی است به گزارش خبرنگارآیینه فرهنگ بر سر سفره هفت سین 93
آیینه فرهنگ بر سر سفره هفت سین 93 برنامه آیینه فرهنگ به تهیه کنندگی مرتضی صداقتپور در ایام نوروز روی موج رادیو فرهنگ میرود مینا خاندانیها نویسنده برنامه آیینه فرهنگ در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت این برنامه کاری از گروه تاریخ و سیاامام جمعه بشرویه مطرح کرد تبلور فرهنگ انفاق در جامعه توسط کمیته امداد
امام جمعه بشرویه مطرح کردتبلور فرهنگ انفاق در جامعه توسط کمیته امدادامام جمعه بشرویه گفت فرهنگ انفاق و کمک به محرومان به واسطه اقدامات و فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی ره در جامعه متبلور شده است به گزارش خبرگزاری فارس از بشرویه حجتالاسلام محمد شمسالدین بعد از ظهر امروزعضو شورای اسلامی شهر ارومیه: مردم ارومیه با فرهنگ شهدا مانوس هستند
عضو شورای اسلامی شهر ارومیه مردم ارومیه با فرهنگ شهدا مانوس هستندعضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت مردم ارومیه نه در شعار بلکه در عمل ثابت کردهاند با فرهنگ شهدا مانوس هستند به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه رسول اصغرزاده عصر امروز در کارگروه ساماندهی گلزار شهدا که در سالن جلساتفرهنگ ورزش همگاني در بين مردم قم به خوبي نهادينه شده است
۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ۱۷ ۵۶ب ظ مديركل ورزش و جوانان استان قم فرهنگ ورزش همگاني در بين مردم قم به خوبي نهادينه شده است مديركل ورزش و جوانان استان قم گفت فرهنگ ورزش همگاني در بين مردم قم به خوبي نهادينه شده و آنها به واقع به اهميت ورزش در زندگي خود پي بردهاند به گزارش خبرگزاري موج ع-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها