تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819170606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساختار نادرست پژوهشی کشور باعث برگشت بودجه به خزانه می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ساختار نادرست پژوهشی کشور باعث برگشت بودجه به خزانه می شود اصفهان- ایرنا- مدیر کل امور پژوهشی استانداری اصفهان گفت: ساختار نادرست پژوهش کشور باعث برگشت خوردن بودجه های پژوهشی دستگاههای اجرایی به خزانه می شود.


«سید مهدی صدری» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روندی که برای تخصیص بودجه پژوهشی دستگاههای اجرایی در پیش گرفته شده بسیار زمان بر و ناکارآمد است و باعث شده که بودجه بسیاری از دستگاهها به خزانه بازگردد.
وی تصریح کرد: سال گذشته بودجه پژوهشی 121 دستگاه از 148 دستگاه اجرایی استان اصفهان به خزانه برگشت خورد و امسال نیز تاکنون هیچ اتفاقی برای جذب این بودجه در استان نیفتاده است.
وی این موضوع را نامناسب برای استان برخورداری مانند اصفهان در زمینه علوم و فناوری با این تعداد دانشگاه و پژوهشگر خواند.
وی توضیح داد: بر اساس روند موجود، سیاستگذاری بودجه پژوهشی بر عهده شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) در تهران است که این سیاست ها امسال در اواخر آذر ابلاغ شد در حالیکه می بایست تا پایان تیر این کار انجام می یافت.
صدری ادامه داد: آیین نامه سیاست های اجرایی بودجه پژوهشی نیز در تاریخ 16 دی امسال ابلاغ و از دستگاههای اجرایی خواسته شد تا به سامانه ملی سمات (اطلاعات و تحقیقات) مراجعه کنند.
وی با اشاره به اینکه دستگاههای اجرایی برای ورود به این سامانه نیاز به شناسه کاربری و رمز عبور دارند، گفت: اکنون که در روزهای پایانی سال قرار داریم هنوز بسیاری از دستگاهها این شناسه را دریافت نکرده اند.
مدیر کل پژوهشی استانداری اصفهان با انتقاد از این روند و عدم پاسخگویی مناسب درباره آن افزود: یک نفر کارشناس در تهران با دو خط تلفن، متصدی پاسخگویی به سوالات همه دستگاههای اجرایی کشور در این زمینه است که این کار منطقی نیست.
وی درباره تعداد معدودی از دستگاههای اجرایی که موفق به دریافت شناسه کاربری در سامانه سمات شده اند نیز اظهار کرد: این دستگاهها طرح های پژوهشی خود را جهت بررسی وارد سامانه کرده اند اما هنوز مجوزی برای آنها صادر نشده است.
به گفته وی طرح های پژوهشی پیشنهاد شده از سوی دستگاههای اجرایی توسط 13 کارگروه در مدت 10 تا 15 روز در شورای عالی عتف بررسی می شود.
مدیر کل پژوهشی استانداری اصفهان افزود: اگر مجوز این طرح ها نیز در این روزها صادر شود دستگاههای اجرایی فقط تا پایان فروردین ماه سال آینده که بودجه جاری مشخص می شود برای جذب این بودجه فرصت دارند.
صدری با بیان اینکه همین روند در سال گذشته نیز وجود داشت تاکید کرد: شعارهای زیادی درباره پژوهش در کشور داده می شود اما اشکالات جدی نیز به آن وارد است.
وی کمینه بودجه پژوهشی برآورد شده برای دستگاههای اجرایی زیرمجموعه استانداری اصفهان در سال 92 را حدود چهار میلیارد ریال و بیشینه آن را حدود 10 میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: در صورت برگشت این بودجه ها به خزانه، قانون مدیر دستگاه اجرایی مربوط را مسئول می داند و نه فرایند موجود را.
وی با تاکید بر اینکه این مشکل به مدیریت پژوهشی دستگاهها برنمی گردد، گفت: برای حل این مشکل باید شعارها را عملیاتی و فرایندها را اصلاح کرد.
وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات در حال پیگیری برگشت بودجه پژوهشی استان است یادآور شد: بودجه پژوهشی تنها ردیف بودجه ای است که در صورت عدم استفاده، باید درباره آن به دیوان محاسبات و مراجع قضایی پاسخ داد.
مدیر کل پژوهشی استانداری اصفهان درباره بودجه پژوهشی سال آینده گفت: در پیش نویس بودجه 93، بودجه پژوهشی از دستگاههای اجرایی حذف شده و به طور متمرکز در اختیار مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها قرار گرفته است.
صدری افزود: این کار به دلیل متمرکز کردن بودجه محاسنی دارد اما فاصله بین «علم و عمل» را زیاد می کند چراکه دانشگاه و صنعت هرکدام راه خود را خواهند رفت.
ت/7148/ 607
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن