تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802349549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه ويژه رسانه ها براي حفاظت از منابع طبيعي کشور امري ضروري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۶ق.ظ)
توجه ويژه رسانه ها براي حفاظت از منابع طبيعي کشور امري ضروري است دکتر عباسپور گفت: اميد است، امضاء توافق نامه همکاري ميان واحد علوم و تحقيقات و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور، موجب همکاري هاي روزافزون اين واحد با سازمان جنگلداري، در راستاي بهبود وضعيت منابع طبيعي کشور شود.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر مجيد عباسپور رئيس دانشکده محيط زيست و انرژي اين واحد به فراز و نشيب هاي موجود در مورد توسعه ي پايدار و منابع طبيعي، در سال هاي اخير در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه، تلاش هاي انجام شده در حوزه ي منابع طبيعي، به دليل عدم توجه به اصول توسعه ي پايدار، با شکست مواجه خواهد شد.
دکتر عباسپور، جنگل ها را جزء انفال دانست و گفت: امروزه، در مواجهه با تخريب غيرقابل کنترل منابع طبيعي، توجه به اينکه هر هکتار جنگل 60تن گرد وغبار را تصفيه و 2.5تن اکسيژن توليد مي کند و نيز نقش ذخاير آب و خاک در جلوگيري از فرسايش بخش هاي مختلف منابع طبيعي، اهميت ويژه اي يافته است.
وي از توجه ويژه دکتر روحاني، به مسئله ي درياچه ي اروميه ابراز خرسندي کرد و ادامه داد: درياچه اروميه به عنوان دومين تالاب شور دنيا، با توجه به ساخت متعدد سدها و توسعه بي‌رويه کشاورزي و باغداري، نيازمند توجه همه جانبه است زيراکه مرگ اين درياچه، موجب تبعات فراواني همچون برخاستن ريزگردهاي نمکي و به دنبال آن آسيب به جنگل هاي شمال و غرب کشور، مي شود.
رئيس انجمن متخصصان محيط زيست ايران به تخريب 100هزار هکتار از سطح جنگل هاي کشور درسال اشاره کرد و گفت: نياز سالانه کشور به چوب5تا7ميليون متر مکعب بوده که از اين ميزان، نيم ميليون متر مکعب سهم بخش توليد،يک ميليون مترمکعب مربوط به برداشت از منابع دست کاشت و حدود يک ميليون مترمکعب، سهم برداشت از منابع جنگل هاست که مابقي اين مقدار، از راه قاچاق و يا بهره برداري ناصواب منابع جنگلي کشور تامين مي شود.
دکتر عباسپور با اشاره به تدوين اولين قانون حفاظت از جنگل ها در سال1346، بر اجراي همه جانبه قوانين موجود تاکيد کرد و گفت: در سال1368 همزمان با تصويب قانون ممانعت از چراي دام در جنگل ها، تعداد دام موجود در جنگل ها4.5ميليون راس بوده که به دليل بي توجهي هاي صورت گرفته، اين تعداد هم اکنون به6ميليون راس رسيده است .
وي سکوت مسئولين اجرايي در طرح قانون مجاز شدن چراي دام در جنگل ها را نشان دهنده عدم آگاهي و بي توجهي دانست و افزود: طرح تبديل سازمان حفاظت محيط زيست به اداره اي تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزي، در مجلس شوراي اسلامي در 2ماه اخير، ناشي از مقاومت اين سازمان در برابر فشارهاي موجود در مورد جنگل ابر بوده است.
رئيس دانشکده محيط زيست و انرژي واحد علوم و تحقيقات، بر توجه به طرح هاي توسعه ي پايدار در چهارچوب اصل پايداري در حوزه ي منابع طبيعي همچون موضوع جنگل هاي زاگرس، تاکيد کرد و گفت: ورود دام به جنگل ها، دستکاري و برخي سهل انگاري ها، کاهش85درصدي اعتبارات، انحلال شوراهايي مانند شوراي عالي حفاظت محيط زيست ناشي از بي توجهي مسئولين و در نهايت فراموشي آمايش سرزمين به دليل انحلال سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، موجب بروز فجايع متعدد در عرصه هاي مختلف، به خصوص حوزه منابع طبيعي کشور مي شود.
وي لازمه دستيابي به توانمندي در کنترل بهره برداري فني از درختان آسيب پذير و آفت زده را ، با توجه به حضورتنها يک جنگلبان در ازاي هر13هزارهکتار جنگل در کشور، همکاري مردم با مسئولين و سازمان منابع طبيعي در احترام به منابع طبيعي به عنوان نعمتي خدادادي دانست و گفت: قانون حفاظت از جنگل ها نيازمند بازنگري اساسي بوده و در بحث هاي مربوط به توسعه ي پايدار، توجه به ارزيابي هاي زيست محيطي، حضور منابع طبيعي در شوراي عالي محيط زيست در تمامي عرصه ها، تاکيد بر آمايش سرزمين و توجه به مديريت منابع طبيعي و جنگل ها و نيز توجه رسانه ها و صداوسيما به اين امر، ضروري است.
مشاور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از تشکيل کميسيون حفاظت محيط زيست در اين مجمع خبر داد و گفت: پيشنهاد تغيير عنوان برنامه ششم توسعه ي کشور به توسعه ي پايدار ، بيانگر توسعه در تمامي حوزه هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... است.
وي با بيان اينکه تعداد افرادي که ضمن فعال بودن در بخش هاي علمي، مي توانند در زمينه ي محيط زيست و منابع طبيعي، تاثيرگذار باشند، کمتر از انگشتان دست است، گفت: توجه به آموزه هاي ديني و آيات متعدد قرآن در برخي سوره ها از جمله کهف، بقره، ملک، انعام و غيره در مورد منابع طبيعي، مهم ترين وظيفه فعالان اين حوزه است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن