تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805519243




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استمداد حاشیه نشینان رودخانه قره آغاج از مسوولان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استمداد حاشیه نشینان رودخانه قره آغاج از مسوولان شیراز – ایرنا – برخی کشاورزان و دامداران حاشیه رودخانه قره آغاج از آنچه که تبعات منفی و مخرب کارخانه شن و ماسه قره آغاج بر روی معیشت شان نامیدند ، از مسوولان استمداد طلبیدند.


آنان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفتند: مدت دو سال است که پسابها وگل و لای حاصل از کارخانه شن و ماسه در جوار این رودخانه امرار معاش انان که از طریق کشاورزی ، باغداری و دامداری می باشد را هدف قرار داده و با مشکل جدی مواجه کرده است .
این عده افزودند: برداشت آب غیرمجاز از این رودخانه و همچنین انتقال مجدد آن به صورت گل و لای به بستر رودخانه امکان استفاده از این ثروت خدادادی و طبیعی را حتی برای یک سمپاشی ساده محصولات و یا برای ابیاری قطره ای یک قطعه هزار متری باغ و یا نوشیدن یک دام از این اب جاری با مشکل مواجه کرده و ناچاریم که برای تامین اب مورد نیاز خود ان هم در کنار رودخانه اقدام به خرید آب کنیم .
آنان همچنین گفتند: بازی در کنار آب گوارا و شفاف رودخانه قره آغاج در حاشیه روستاها همواره برای فرزندان خردسالمان که به عنوان یک اوقات فراغت به شمار می رفته و ضمن اب تنی در تابستان در کنار ان به بازیهای محلی مشغول می شدند ولی با افزایش میزان ابرفتهای حاصل از تیرگی اب این رودخانه به باتلاقی تبدیل شده که همواره مایه ترس مان از گرفتاری فرزندانمان در این باتلاقها را به همراه دارد.
آنان افزودند: علاوه بر مشکلات معیشتی باتلاقی شدن این رودخانه که در حاشیه مناطق مسکونی قرار گرفته ضمن ایجاد مشکلات زیست محیطی ونابودی حیات آبزیان در بستر این رودخانه به بستری برای پشه های گزنده تبدیل شده که سلامتی و بهداشت مردم را در معرض تهدید جدی قرار داده است .
آنان می گویند: متاسفانه برغم پیگری های مداوم دوساله از مبادی مختلف از استانداری گرفته تا فرمانداری و دیگر متولیان امر تاکنون هیچ نتیجه ای عایدمان نشده است .
نادر حق شناس یک کشاورز منطقه در این ارتباط به ایرنا گفت : باتلاقی شدن و کدر ماندن اب رودخانه موجب شده است که بخش اعظمی از 30هکتار زمین کشاورزی ام را رها کنم و هیچگونه کشتی در ان انجام ندهم .
وی گفت :تابستان گذشته براثر باتلاقی بودن مقداری از محصول برنج خود را رها کرده و قادر به درو و برداشت آن نشدم .
رییس شورای اسلامی روستای 200خانواری حسین آباد که در 2کیلومتری این کارخانه واقع شده گفت : ورورد پسابها و گل و لای فراوان ناشی از این کارخانه به بستر رودخانه موجب شده تا کشاورزان ، باغداران و دامداران ساکن این روستا به عنوان یکی از دهها روستای همجوار رودخانه قره قاج نتوانند از این اب به درستی استفاده کنند.
علی آزاد افزود: تیرگی و گل الود بودن آب رودخانه به اندازه ای است که نه دامدار می تواند دامهای خود را آب دهد و نه باغدار می تواند اقدام به روشهای نوین آبیاری نماید چرا که لوله های آبیاری قطره ای با چند نوبت ابیاری دچار فرسودگی و گرفتگی می شوند.
آزاد گفت : براساس مجوز قانونی این کارخانه تنها حق برداشت 14لیتر آب بر ثانیه یعنی از طریق کار گذاشتن یک دستگاه موتور پمپ سه اینچی دارد ولی برخلاف مجوز قانونی در حال حاضر این کارخانه تعداد یک پمپ را به هفت دستگاه پمپ افزایش داده است .
وی ادامه داد:علاوه بر مشکلات کشاورزان و دامداران وجود این گل و لای موجبات نابودی آبزیان مختلف را در بستر این رودخانه نیز هم رقم زده و در این رودخانه که زمانی انواع ماهیان یافت می شد هم اکنون شما یک عدد ماهی هم نخواهید دید.
وی افزود: موضوع متصاعد شدن ریزگردها و الودگی های تنفسی حاکی از این کارخانه نیز از دیگر مشکلاتی است که در فصول پاییز و تابستان دامن ساکنان این روستا را می گیرد.
وی گفت : این روزها که سیاست کشور بر مبنای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر منابع وتوان داخلی رقم خورده متاسفانه ما می بینیم که به علت بی توجهی به مطالبه برحق ساکنان رودخانه قره قاج عملا کشاورزان و دامداران به عنوان اقشار مولد جامعه دچار مشکل شده و اهنگ مهاجرت و حاشیه نشینی در اطراف کلان شهر شیراز را کرده اند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان فارس در این ارتباط گفت : براساس گزارش های واصله این کارخانه بر تعداد موتور پمپ های خود افزوده بود و اقدام به برداشت غیرمجاز آب می کرد که بلافاصله با پیگیری قضابی و حقوقی این موتور پمپ های اضافی نیز جمع اوری شد.
مهندس علی دلیر با اشاره به اینکه ماموران ما در حال رصد کردن موارد اینچنینی هستند افزود: این کارخانه مجوز برداشت 14لیتر در ثانیه را از رودخانه دارد که یک پمپ سه اینچی این میزان آب را تامین می کند .
وی اضافه کرد: البته باتوجه به اینکه مراکز صنعتی کارشان دائمی است و نمی توانند تعطیل کنند لذا این کارخانه برای کار مداوم نیاز به یک پمپ کمکی دیگر دارد که به صورت نوبتی اب لازم کارخانه را تامین نماید.

آزاد رییس شورای اسلامی حسین آباد گفت : مدت شش ماه پیگیری موفق به گرفتن دستور قضایی برای کم کردن تعداد موتور پمپ های این کارخانه شدیم که کمتر از یکهفته دوباره این موتور پمپ ها کار گذاشته شده است .
وی با بیان اینکه ما اعتقاد به سرمایه گذاری در منطقه داریم اما نه سرمایه گذاری که میزان خسارتش به منابع بیش از نفع و سودش برای منطقه باشد.
آزاد اضافه کرد: از روستای حدود 200خانواری حسین آباد گرفته تا طوایف مختلف موسلی ، قره میر شاملو ، چلیلی ، دنگزلو ، بهلولی و عشایری که در اطراف این روستا به دامداری و گاها کشاورزی مشغولند از این پسابها خسارت دیده اند.
وی همچنین از روستاهای سلک آباد ، آرندی ، دهستان کوهمره سرخی و کوهمره سیخ دارنگون و دهستان خان میس و دیگر روستاهایی که در نوار ساحلی این رودخانه تا کوارقرار دارند از گل و لای شدن و کمبود اب این رودخانه نیز زیان دیده اند.
مدیر کارخانه شن و ماسه قره آغاج هم گفت :براساس تحقیقات صورت گرفته اب خروجی این کارخانه تنها تغییر فیزیکی داشته هیچ مشکل زیست محیطی ندارد .
رضا اولیائی با اشاره به اینکه آب رودخانه هم آب آشامیدنی نمی باشد اظهار داشت : ولی در عین حال تا یکی دوماه اینده مشکل ناشی از گل و لای آب این رودخانه نیز هم برطرف خواهد شد.
این درحالیست که کشاورزان منطقه می گویند:طی دوسال گذشته تاکنون صاحب این کارخانه قول داده که ظرف یکی دو ماه مشکل را برطرف کند که تاکنون این وضع ادامه دارد.ک/4
667











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن