تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804736998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حاشیه هایی از زندگی حاشیه نشینان تبریز/ خطرآوار خانه ها و بلاتکلیفی ساکنان در بازسازی منازل


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی گزارش میدانی مهر/
حاشیه هایی از زندگی حاشیه نشینان تبریز/ خطرآوار خانه ها و بلاتکلیفی ساکنان در بازسازی منازل
تبریز – خبرگزاری مهر: حاشیه نشینان کلانشهر تبریز علاوه بر وحشت از آوار شدن خانه های پلکانی بر روی هم، از بلاتکلیفی در خصوص تعمیر یا بازسازی مسکنهای خود سخن می گویند.



به گزارش خبرنگار مهر، هنگامی که وارد حاشیه کلانشهر تبریز می شوید به خصوص مناطقی همچون سیلاب، ملازینال و ایده لو که همسایگان دیوار به دیوار کوه عون بن علی هستند، نخست با تفاوت چهره کوچه و منازلش با سایر مناطق شهر روبرو می شوید؛ به طوری که وقتی از ورودی این مناطق عبور می کنید، گویی از مرز یک کشور در حال توسعه به یک کشور عقب مانده وارد شده اید. خانه هایی که چندین سال قبل بدون مجوز ساخت، یکی پس از دیگری در دامنه کوه به صورت پلکانی ساخته شده اند، این روزها دیگر توان و استقامت خود را به دلیل ساخت غیراصولی از دست داده اند و هر آن احتمال ریزش و تخریب مساکن بر روی یکدیگر شدت یافته است. در جوار این منازل می توان پله های طول و طویلی را مشاهده کرد که محله ها و خیابان های اطراف را به همدیگر متصل کرده و تنها راه ارتباطی میان خانه هایی است که همچون دانه های انار در کنار یکدیگر چیده شده اند؛ این پله ها نیز گاهگداری برای حاشیه نشینان دردسرساز بوده و سقوط برخی افراد از پله ها گواه بر این سخن است. بیشتر حاشیه نشینان تبریز را مهاجران به این کلانشهر تشکیل می دهند که در کنار برخی از معضل های فرهنگی این روزها با مسئله بیکاری و درآمد پایین دست و پنجه گرم می کنند؛ البته ناگفته نماند حاشیه شهر برخلاف چهره نامطلوبش، ساکنان خوش دلی را در خود جای داده که این روزها بیش از پیش نیازمند آموزش مسائل شهری هستند.

بی خوابی از ترس تخریب خانه همسایه بر بام خانه یکی از ساکنان خیابان ملازینال در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همه شبانه روز نگران تخریب و ریزش خانه نیمه تخریب شده همسایه بر روی بام خانه اش است، اظهار داشت: چندین بار با صاحب خانه تماس گرفتم و از احتمال ریزش خانه نیمه تخریب شده اش بر روی بام خانه ام هشدار دادم ولی وی همچنان بی اعتنا به این مسئله است. وی افزود: چندین بار این مسئله را به شهرداری اطلاع رسانی کردم ولی این نیز کارساز نبوده به همین خاطر شبی نیست که سرم را به راحتی بر روی بالش بگذارم چرا که هر آن احتمال ریزش این ساختمان بر روی بام خانه و تخریب یک یک منازل در این منطقه وجود دارد. نعمت ببری که هشت سالی است ساکن این منطقه است، در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر نشت آب فاضلاب در خانه ها یکی دیگر از مسائل و مشکلاتی است که با آن نیز دست و پنجه نرم می کنیم؛ با اینکه مسئولان آب و فاضلاب در این منطقه حضور می یابند ولی این مسئله رفع شدنی نیست. خانه ام دم عیدی ویرانه است یکی دیگر از ساکنان و کسبه خیابان ملازینال با بیان اینکه آب این منطقه طبق اعلام آزمایشگاه قابل آشامیدنی نیست، به خبرنگار مهر گفت: آب این منطقه را برای آزمایش به یکی از آزمایشگاه های شهر واقع در ائل گلی بردم که این آزمایشگاه از غیر قابل شرب بودن این آب خبر داد. وی که چند روزی است به دلیل نشت آب فاضلاب به درون خانه اش، آسایش و راحتی از زندگی اش رخت بربسته، اظهار داشت: حدود 10 روزی است که آب به دلیل نشت، قطع شده و دیوار خانه ام را به همین دلیل تخریب کردم و همه روزه برای پیگیری این مسئله به آب و فاضلاب مراجعه می کنم. ذکریا معصومی همچنین ادامه داد: با اینکه حق فاضلاب پرداخت کرده ام ولی رسیدگی خاصی از سوی این اداره کل صورت نگرفته و دم عیدی تمام زندگی ام ویران شده است.

کفش دوزی زنان در محله های حاشیه شهر در برخی از محله های حاشیه کلانشهر تبریز نیز زنان پا به پای همسرشان مشغول کارهای اقتصادی هستند به طوری که در یکی از این محله ها، زنان با نشستن در دم در خانه هایشان به همراه همسایگانشان مشغول دوخت کفش به صورت دسته جمعی هستند. یکی از این زنان در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: در این محل روزانه هر یک از بانوان با دوخت 10 جفت کفش، چهار هزار تومان حقوق می گیرند که هر جفت آن معادل 400 تومان برآورد شده است؛ این در حالی است که هر زن روزانه توان دوخت بیش از 10 جفت کفش را ندارند. وی در خصوص مسائل و مشکلات کوچه های حاشیه شهر اظهار داشت: ما روزانه چندین مرتبه پله های این محله ها را برای انجام کارهای مختلف بالا و پایین می کنیم که این مهم باعث کمردرد برخی از افراد شده و از سوی دیگر بچه هایمان که برای بازی در محله حضور می یابند احتمال سقوطشان از پله ها خیلی زیاد است. ضایعات فروشی ها سلب آسایش کرده اند جمعی از اهالی و کسبه های خیابان ملازینال و سیلاب با حضور در یکی از مغازه های این محله در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سلب آسایش برخی از ضایعات فروشی در این خیابان اظهار داشت: این مغازه ها در زمان استراحت خانواده ها در ساعاتی از بعد از ظهر و شب هنگام همچنان مشغول فعالیت هستند که این موضوع موجب سلب آسایش همسایگان شده است. این افراد همچنین در ادامه اظهار داشتند: این مغازه ها در حالی که می توانند ساعات استراحت مردم، کارشان را تعطیل کنند ولی این کار را انجام نمی دهند و روزانه با حضور تعداد زیادی وانت بار و خودروی وانت  ضمن سلب آسایش، موجب سنگینی ترافیک در محله می شوند. با این حال انتظار برخی از مردم از این مغازه ها به جا بنظر می رسد که از ضایعات فروشی انتظار می رود برای حقوق دیگر شهروندان احترام قائل شوند.

ترک خانه به دلیل آب گرفتگی یکی از اهالی حاشیه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دلیل آب گرفتگی خانه اش، به منزل پسرش اسباب کشی کرده، اظهار داشت: پس از آب گرفتگی خانه به دلیل عدم اعتنای اداره آب و فاضلاب، منزلم را ترک کرده و به خانه پسرم اسباب کشی کردم. ابوالفضل فرامرزی همچنین از قطعی آب، گاز و برق برخی از مسکنهای این منطقه اشاره کرد و گفت: اکثر حاشیه نشینان از قشر کم درآمد جامعه هستند که توان مالی برای پرداخت این قبوض ندارند که امیدواریم راه حلی برای این مسئله نیز اتخاذ شود. همچنین اکثر ساکنان حاشیه شهر با بیان اینکه در بلاتکلیفی برای ساخت یا تعمیر خانه هایشان قرار دارند، از مسئولان شهرداری انتظار دارند که طرح بررسی حاشیه شهر را به زودی انجام دهند و ساکنان این مناطق را از بلاتکلیفی خارج کنند. با این حال، مسائل و مشکلات حاشیه کلانشهر تبریز تمام شدنی نیست و امیدواریم قبل از هر حادثه ناگواری این مسائل به صورت مطلوب حل شود. ---------------------------------------- گزارش از: شاهین بدرحیدری عکس از: مینا نوعی


۱۳۹۲/۱۲/۷ - ۱۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن