تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819236509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزودي معاملات قراردادهاي آتي زيره سبز آغاز مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ اسفند ۱۳۹۲ (۱۴:۳۷ب.ظ)
مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران در مشهد مقدس بيان کرد : بزودي معاملات قراردادهاي آتي زيره سبز آغاز مي شود به منظور آشنايي فعالان بازار زيره سبز با نحوه معاملات در بورس کالاي ايران و فراهم سازي مقدمات راه اندازي قراردادهاي اين محصول، جلسه اي با حضور مديران بورس کالاي ايران، فعالان بازار زيره سبز و کارگزاران فعال در حوزه محصولات کشاورزي در مشهدس مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، در اين نشست « پدرام زادنوعزيزي» مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران با بيان اينکه زير¬ه سبز يكي از محصولات صادراتي كشور است که با توجه به شرايط ويژه ي اكولوژيكي مورد نياز براي آن در مناطق ويژه¬اي از جهان و ايران توليد مي¬شود، گفت : ايران با وجود برخورداري از اکولوژي مناسب براي کشت زيره سبز يکي از توليدکنندگان اين محصول در جهان بوده و حجم قابل توجهي از توليد سالانه آن به بازارهاي جهاني صادر مي شود.
وي افزود : اين محصول به طور سنتي بازار معاملات قابل توجهي در منطقه خراسان ايران دارد و در معاملات بازار سنتي زيره سبز در قالب قراردادها و ابزارهايي مورد معامله قرار مي‌گيرد که مي‌توان آن‌ها را در قالب قراردادهاي مشتقه خاصي شناسايي کرد.

*اولين معاملات آتي کشاورزي روي زيره سبز
مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران با اشاره به اينکه معاملات قراردادهاي آتي بر روي کالاهاي کشاورزي از قديمي‌ترين قراردادهاي آتي به حساب مي‌آيند، تشريح کرد : مي‌توان گفت اولين معاملات قراردادهاي آتي در دنيا بر روي محصولات کشاورزي انجام شده است و از اين بابت معاملات آتي محصولات کشاورزي قديمي‌ترين معاملات آتي در دنيا به حساب مي‌آيند و جاي اين محصولات در قراردادهاي آتي شرکت بورس کالاي ايران احساس مي‌شد. از اين رو در اولين گام محصول زيره سبز به دلايل خاص در دستور کار بورس کالاي ايران براي راه اندازي قرارداد آتي بر روي آن قرار گرفت.
« زادنو عزيزي» اظهار کرد : معامله‌گران زيره سبز در استان خراسان به صورت سنتي معاملات نقدي و مشتقه زيره سبز را انجام مي‌دهند و تقريباً تمامي حالت‌هاي قراردادهاي اختيار معامله و آتي در اين بازار با پيچيدگي تمام در حال انجام است و اين معامله‌گران پتانسيل بالايي براي ورود به يک بازار ساختار يافته مشتقات را دارند و همين امر زيره سبز را به محصولي واجد شرايط دارايي پايه مناسب براي بورس تبديل نموده است.

*با بورس کالا نکول معاملات را فراموش کنيد
وي افزود : با راه‌اندازي قراردادهاي آتي زيره سبز در شرکت بورس کالاي ايران و با توجه به نقش شرکت‌ بورس به عنوان تضمين کننده معاملات بازار از حالت سنتي کاملا خارج شده و ايفاي تعهدات توسط نهاد معتبري همچون بورس تضمين خواهد شد و اين امر مي‌تواند تا حد بسيار زيادي دغدغه و نگراني فعالان اين بازار را در خصوص ريسک‌هاي نکول و مشکلات مترتبه را کاهش داده و حتي از ميان بردارد تا فعالان بتوانند فارغ از نگراني بابت نکول طرف مقابل به انجام معامات بپردازند.

*امکان مديريت ريسک زيره سبز از طريق بورس کالا
مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران تصريح کرد : با راه‌اندازي اين معاملات امکان مديريت ريسک و پوشش ريسک به خوبي ميسر خواهد شد تا توليدکنندگان و فعالان بازار بتوانند خود را در برابر ريسک تغييرات و نوسانات قيمت پوشش دهند و اميد آن مي‌رود اين امر بتواند توان کشاورزان در برابر نوسانات قيمت را افزايش داده و بر رونق کشاورزي اين دارايي بيافزايد و همچنين با کشف نرخ مناسب و شفاف‌تر زمينه‌هاي رشد و توسعه آن را ايجاد کند.
ايشان ديگر ويژگي هاي زيره سبز براي عرضه در بورس کالاي ايران را برشمرد و گفت : به دليل استراتژيک نبودن اين محصول از طرف سازمان‌ها و نهادهاي متولي مشمول شرايط قيمت‌گذاري نبوده و نوسانات قيمت در بازار متأثر از سازوکار عرضه و تقاضا در بازارهاي جهاني و نيز عوامل بنيادين تأثيرگذار بر قيمت است. همچنين اين محصول قابليت استانداردسازي به عنوان دارايي پايه قرارداد آتي را داراست.
«زادنوعزيزي» با اشاره به اينکه به طور طبيعي حجم معاملات اين محصول در ابتدا و در آغاز راه‌اندازي با حجم کنوني معاملات آتي سکه طلا قابل مقايسه نخواهد بود، توضيح داد : هدف اوليه معاملات آتي زيره سبز، گسترش فرهنگ معاملات آتي در ميان فعالان محصولات کشاورزي و به طور خاص فعالان زيره سبز است. از طرفي با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته و با توجه به وجود بازار سنتي معاملات اين محصول و تمايل ذي‌نفعان به راه‌اندازي قراردادهاي آتي اين محصول، به‌نظر مي‌رسد که فعالان احتمالي قابل‌توجهي براي معاملات آتي زيره سبز وجود داشته باشد.

*معاملات قراردادهاي آتي زيره سبز رونق مي يابد
وي افزود : باتوجه به وجود فرهنگ معاملاتي قوي ابزار مشتقه در بازار سنتي زيره سبز ، راه اندازي قرارداد آتي اين محصول در بورس کالا توجيه‌پذير است و مي‌توان انتظار داشت در آينده و با گسترش فرهنگ معاملات اين دارايي پايه از رونق قابل قبولي برخوردار شود. لذا زيره سبز به عنوان يک کالاي کشاورزي مستعد براي انجام معاملات قراردادهاي آتي مي‌تواند راه‌گشا براي اشاعه فرهنگ معاملاتي بر روي کالاهاي کشاورزي بوده و راه را براي پذيرش ساير کالاهاي کشاورزي در اين بازار هموار کند.
مدير توسعه بازار مشتقه بورس کالاي ايران خاطر نشان کرد : با راه‌اندازي معاملات قراردادهاي آتي زيره سبز در بورس کالاي ايران امکان انجام معاملات بر روي اين دارايي در سراسر کشور و از طريق شرکت‌هاي کارگزاري ممکن خواهد بود و معاملات عمده آن محدود به خراسان نخواهد بود. اين امر مي‌تواند بر روي گسترش معاملات، افزايش کارايي بازار و کشف نرخ مناسب تر اين دارايي تاثير بسيار مثبتي بگذارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن