تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817045839




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درس بیست و پنجم داستان نویسی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: درس بیست و پنجم داستان نویسیکلاس درس داستان نویسی تبیاد89- شخصیت‏های تصادفی
درس بیست و پنجم داستان نویسی
نویسنده هنگام پرداخت شخصیت‏های تصادفی باید از جزییات به موجزترین وجه استفاده و آنها را گلچین کند. شخصیت‏های تصادفی صحنه را واقعی می‏کنند و تصاویری از حال و هوای صحنه بدست می‏دهند. ممکن است شخصیت‏های تصادفی یک بار بیشتر  در صحنه ظاهر نشوند و نقششان آنقدر جزئی باشد که اساساً ارزش نامگذاری نداشته باشند، اما وجودشان ضروری است. در حقیقت بدون آنها صحنه کامل نیست. شخصیت‏های تصادفی تظاهرات سیاسی، صحنه نبرد، مسابقه اسبدوانی، رستوران، مراسم عروسی و صحنه‏های نظیر این را واقعی جلوه می‏دهند. نویسنده با یکی، دو خطی که درباره شخصیت‏های تصادفی می‏نویسد، نحوه استفاده از جزییات خاص و تصاویر را می‏آموزد.مثال: صحنه‏پردازی: پیرزنی با دماغی عقابی، در خیابان ایستاده بود. تصویری از حال و هوا: جیغ گوشخراش بچه‏ها اعصابش را خرد می‏کرد.وقتی قرار ست شخصیت‏های تصادفی، کاری جزیی انجام دهند، نباید از اسمشان استفاده کرد. جملات «گونی وارد اتاق شد و گفت: مادر، تلفن کارت دارد» ، به گیرایی جملات «دختری تپل با مفی آویزان، داد زد: مادر تلفن کارت دارد» نیست. نام شخصیت‏ها، تصویری نیست. به علاوه ذکر اسامی شخصیت‏های پیش پا افتاده، خواننده را گیج می‏کند. اما تصاویر، زنده‏تر و واقع‏ترند.و باز با اینکه نویسنده شخصیت‏های فرعی را تک تک تصویر می‏کند، اما می‏تواند آنها را به نحوی با یکدیگر پیوند دهد.مثال: مرد مو خاکستری سیگاری روشن کرد. زنی که کنار او نشسته بود، دماغش را کج و معوج کرد. صدای سخنران شبیه قرچ قرچ چوبی که می‏شکند بود. هوای مرطوب بوی عرق می‏داد. راهنمای لاغر سالن به زنی گفت که خوردن مشروب موقع سخنرانی، ممنوع است. و زن در بطری قهوه‏ای رنگ را بست و با عصبانیت توی کیف شل و ولش فرو کرد.در صحنه‏پردازی ترکیب و نکات مشترک چند شخصیت تصادفی، مهم‏تر از ویژگی‏های فردی آنهاست. شخصیت تصادفی باید بر صحنه چیزی بیفزاید نه اینکه ربطی به صحنه نداشته باشد. نباید توصیفی چنان جاندار از او به دست داد که اهمیت وی بیش از هدف استفاده از او (= واقعی جلوه دادن حال و هوا یا صحنه داستان) شود. اگر چه نویسنده برای توصیف شخصیت‏های تصادفی گلچینی از جزییات دقیق را به کار می‏گیرد، اما این جزییات باید در برابر اشخاص و جزییات مهم دیگر کمرنگ جلوه کند.صحنه‏پردازی: پیرزنی با دماغی عقابی، در خیابان ایستاده بود. تصویری از حال و هوا: جیغ گوشخراش بچه‏ها اعصابش را خرد می‏کرد.90- اختیاری بودن برخی از گره‏گشایی‏ها
درس بیست و پنجم داستان نویسی
نویسنده می‏تواند از فن وسیله اختیاری نیز استفاده کند؛ بدین معنی که می‏تواند شخصیت‏ها یا وضعیت‏هایی خلق کند که در صورت لزوم رشد کنند یا گسترش یابند و در صورتی که دیگر نیازی به وجودشان نبود، به حال خود رها شوند.مثال: نویسنده داری رمان مهیج یا پرماجرا می‏نویسد. قهرمان (مرد یا زن) کاری می‏کند تا آدمکشی دیوانه و کینه‏توز دستگیر و روانه زندان شود. آدمکش قسم می‏خورد که انتقام بگیرد. قهرمان مدتی طولانی مضطرب است. ترس او هم علت دارد. آدمکش همیشه به قسم‏هایی که خورده عمل کرده است. البته آدمکش دیوانه، قاتل اصلی یا شخصیت پلید داستان نیست. نویسنده از او به عنوان تهدیدی احتمالی استفاده می‏کند تا خطر را برای مدتی تشدید کند. آدمکش صرفاً مانع دیگری سر راه قهرمان است تا در صورت لزوم نویسنده از او استفاده کند.می‏توان از شخصیت اختیاری به عنوان عامل فشار استفاده کرد، تا باعث شود شخصیت اصلی دست به اعمالی غیرعادی بزند. شخصیت اصلی علاوه بر اینکه باید جهان را از نابودی نجات دهد، باید بارگران خطر دائم تهدیدهای آدمکشی دیوانه را نیز بر دوش بکشد. نویسنده می‏تواند با تشریح تلاش‏های آدمکش‏ برای فرار از زندان، صحنه را تغییر دهد (خواننده از اینکه مدتی طولانی در ضمیر خود آگاه شخصیت اصلی بوده، خسته شده است اما با این تغییر صحنه و زاویه دید، خستگی‏اش در می‏رود). به علاوه می تواند قهرمان را با خطری که وی تصور می‏کند توطئه‏ای از جانب آدمکش است، مواجه و به نحوی منطقی خواننده را گمراه کند؛ که به این ترتیب شک و انتظار نیز ایجاد کرده است.اما استفاده با عدم استفاده مجدد از فرد آدمکش اختیاری است. در واقع آدمکش عنصری فرعی یا انحرافی است و لزومی ندارد نویسنده دوباره از او استفاده کند؛ بلکه می‏تواند پس از وقوع چند حادثه و هنگامی که شخصیت اصلی درگیر با وضعیت‏های خطرناک دیگری شد آدمکش را کنار بگذارد یا بکشد؛ یا می‏تواند او را تا زمان آزادی‏اش در زندان نگه دارد؛ یا بگذارد از زندان فرار کند تا بعداً دوباره از او استفاده کند.و باز لزومی ندارد نویسنده همه مشکلات، وضعیت‏های لاینحل و درگیری‏های رمان را حل و رفع کند، بلکه می‏تواند گاهی از شخصیت‏های اختیاری استفاده کند تا موقتاً مشکلاتی در داستان ایجاد کند. این مشکلات  خود باعث مشکلات اولیه یا جدی می‏شوند که باید نویسنده آنها را حل و رفع کند. اما لازم نیست همه گره‏ها را بگشاید. مثال: ایبراهام لینگکن آدمی بلند پرواز است. و چون قصد دارد وکیل شود، شغل سوزنبانی را برای درسخوانی در پرتو نور شمع و آتش شومینه رها می‏کند.91- عمق بخشیدن به شخصیت‏هاشخصیت با مجموعه‏ای از درون‏نگری‏ها و ادراکات ظریف و تدریجی، عمق پیدا می‏کند. و این عمق با گسترش ادراک اولیه وی ایجاد می‏شود. این ادراک هم از درون (از طریق افکار، عواطف و عقاید باطنی شخصیت) گسترش می‏یابد و هم از بیرون (از طریق تاثیر حوادث بیرونی)؛ که البته گاهی این دو نوع گسترش ادراک همزمان و گاهی به‏طور متناوب اتفاق می‏افتد.مثال: ایبراهام لینگکن آدمی بلند پرواز است. و چون قصد دارد وکیل شود، شغل سوزنبانی را برای درسخوانی در پرتو نور شمع و آتش شومینه رها می‏کند.اگر لینگکن به آرزویش برسد، فردی قابل ستایش است اما شخصیت عمیقی نیست. شخصیت هنگامی کم‏کم عمق پیدا می‏کند که حوادث بیرونی وی را در راه رسیدن به امیالش تحت فشار بگذارند و نیز وقتی که شخصیت مجبور شود تمایلات اولیه‏اش را تعدیل کند. ممکن است شخصیت دلسرد و مایوس شود و حتی به نحو غیر منتظره‏ای هدفش را تغییر دهد. وقتی ایبراهام مجبور شود از درون برای رویارویی با درگیری‏های شخصی‏اش به ابتکارهای فردی بیشتری متوسل شود عمق پیدا می‏کند و به هدف بیرونی‏اش دست می‏یابد.مثلاً اگر زنی را که دوست دارد، بگوید: «نمی‏خواهم وکیل شوی، دوست دارم همان سوزنبان باشی!» ایبراهام باید به ناچار دست به انتخابی آگاهانه بزند و این انتخاب که باید از درون وی بجوشد، به دلایلی قابل پیش‏بینی است، اما چون او این دلایل را که از انگیزه‏هایش ناشی می‏شود نمی‏دانسته، شگفت زده می‏شود. در حقیقت هنگامی که او ناچار می‏شود نقبی به درون شخصیت خویش بزند، عمق پیدا می‏کند و انتخاب او، وی را به پیش می‏راند.مثال: ایبراهام روابطش را با زن قطع می‏کند و وکیل می‏شود. و بعد با زنی دیگر آشنا می‏شود. زن او را تشویق می‏کند که وکالت را رها کند و رئیس جمهور شود. سناتوری در نزاعی تن به تن (دو ئل) تیر می‏خورد. ائتلافی سیاسی از نامزدی او برای سناتوری و اشغال جای سناتور قبلی حمایت می‏کند. ایبراهام غرق در فکر و عمیقاً مضطرب است.ایبراهام در اینجا هم دوباره باید برای رویارویی با هجوم حوادث، به کشف انگیزه‏های درونی‏اش بپردازد. در حقیقت باید برای مصاف با بیرون، هر چه بیشتر در عمق وجودش غرق شود. هر چه شخصیت عمیق‏تر شود، بزرگ‏تر می‏شود. خواننده هنگامی متوجه عمیق‏تر و بزرگتر شدن شخصیت می شود که شخصیت تغییر کند. وقتی ایبراهام رئیس‏جمهور می‏شود شخصیتش تغییر می‏کند و همان آدم دوران سوزنبانی نیست. در واقع شخصیت وی، از درون، عمق و از بیرون، بسط می‏یابد. منبع: کتاب «درس هایی درباره داستان نویسی»- لئونارد بیشاپ/مترجم: محسن سلیمانیتهیه و تنظیم برای تبیان:زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن