تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814909277




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معمایی به نام اصالت امضای طومار روزنامه نگاران


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


معمایی به نام اصالت امضای طومار روزنامه نگاران فرهنگ > رسانه - یک روز مانده به اختتامیه اولین جشنواره مطبوعات در دولت یازدهم، خبر امضای نامه ای از سوی اهالی مطبوعات برای وزیر ارشاد منتشر شدکه بلافاصله با برخی تکذیب ها مواجه شد، معمایی که تاکنون ادامه دارد: کدام امضاها واقعی است و کدام نیست؟

امید سلیمی بنی: درست از صبح فردای انتشار این خبر، برخی از افرادی که نامشان به عنوان امضا کننده طومار آمده بود، گفتند چنین متنی را ندیده اند و از محتوای آن خبر ندارند.
روز جمعه، 16 اسفندماه، این خبر در خبرگزاری رسمی دولت منتشر شد. خبر درباره ای نامه ای بود که نام حدود 400 روزنامه نگار و خبرنگار و فعال رسانه ای زیر آن نوشته شده بود و خبرگزاری جمهوری اسلامی، آن را در زیرگروه رسانه خود منتشر کرد. طوماری که در آن خطاب به وزیر ارشاد نوشته شده بود سیاست های مطبوعاتی این وزارتخانه، مطابق وعده های رئیس جمهور نیست و حسین انتظامی به عنوان معاون مطبوعاتی این وزارتخانه، عملکرد قابل قبولی نداشته است. جالب اینجاست نویسندگان نامه در ابتدا نوشته اند "می دانیم که مدت زیادی از عمر دولت نگذشته است و شاید قضاوت درباره فعالیت های دولت زود باشد، اما نگاه کار شناسی می تواند تشخیص دهد که جهت گیری و نتیجه برخی از اقدام ها و فعالیت ها به کجا خواهد انجامید" و بلافاصله در بخش دیگری از نوشته خود، زبان به انتقاد از " اقدام های درازمدت" معاون مطبوعاتی گشوده اند. یعنی نویسندگان نامه اینطور تلقی کرده اند که در "مدت اندکی (بخوانید 6ماه) که دولت یازدهم مصدر امور کشور شده، معاون مطبوعاتی، "اقدام های درازمدت" انجام داده است.
از همان روز انتشار این خبر، زمزمه هایی در محافل روزنامه نگاری و رسانه ای پیچید: چه کسانی این نامه را واقعا امضا کرده اند؟ چرا نام برخی از افراد در این خبر به چشم می خورد که هم اکنون به عنوان همکاران معاونت مطبوعاتی در بخشهایی از فعالیت های رسانه ای خود، شناخته می شوند؟
و فردا آن روز هم، در مراسم اختتامیه جشنواره ای که رییس جمهور در آن سخنرانی کرد و اظهاراتش بلافاصله با واکنش طیف های افراطی مختلف مواجه شد، برخی افراد گفتند اصلا این نامه را ندیده اند و نمی دانند اسمشان ذیل آن چرا نوشته شده.
یکی از این اشخاص، علی اکبر قاضی زاده، داور جشنواره مطبوعات و استاد روزنامه نگاری بود. او به همراه جلال خوش چهره روزنامه نگار و فعال رسانه ای، با انتشار بیانیه ای که خبرگزاری آفتاب آن را برای اولین بار منتشر کرد، امضای خود ذیل طومار علیه سیاستگذاران مطبوعاتی دولت یازدهم را تکذیب کرد.
این دو در نامه خود به رسانه ها نوشتند: "دوستان وزارت ارشاد از دیدگاه های ما در مورد دولت آقای روحانی و وزیران ایشان آگاهی دارند. با تأسف از آن امضاها و متن آن و زمان انتشار آن به شکل بسیار بد و نابه جا علیه دولت استفاده شده است که مورد تأیید ما نمی تواند باشد. ما مثل دیگر اهالی فرهنگ در این جامعه با امید و انتظار به مجموعه این کابینه نگاه می کنیم. بنابراین قراردادن نام ما در صف مخالفان دولت و سیاست های فرهنگی آن به هیچ وجه اصالت ندارد."
اشخاص دیگری هم که نامشان زیر طومار اعتراض به سیاستهای معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد از جمع آورندگان امضای این طومار، گلایه کردند که چرا بدون اجازه آنها، از نامشان برای کاری که موافق نبوده اند، استفاده شده. از جمله "سید امیر موسی کاظمی" روزنامه نگار و سردبیر سابق روزنامه مغرب، امضای خود ذیل نامه به وزیر ارشاد را تکذیب کرد. کاظمی نوشته است: "فارغ از محتوای نامه که به هیچ وجه با آن موافق نیستم، این گلایه را از همکاران مطبوعاتی دارم که چرا بدون موافقت افراد، از نام آنها برای چنین مقاصدی استفاده می شود."
به جز این افراد، بسیاری دیگر از روزنامه نگاران و خبرنگاران شناخته شده، گفته اند چنین نامه ای را امضا نکرده اند و برخی عنوان کرده اند بدون اجازه بسیاری دیگر، جمع آورندگان امضا، نام دیگران را زیر نامه به وزیر ارشاد نوشته اند، از جمله این روزنامه نگاران محمد حسین نجاتی، عسل آذرپور، امیر حسین مصلی، فریورخراباتی، زهرا صلواتی، ویدا ربانی، مهسان طراوت نیا، شیرین آذرپور، محسن محمدی، فاطمه واسعی، آرزو وسمه، سمیرا ورقانی، رویا پور محمدی بودند که نامشان را خبرگزاری آفتاب منتشر کرد. نامهایی که به نظر می رسد با انتشار بیشتر اخبار این موضوع در فضای رسانه ای، تعدادشان بیشتر می شود. واکنش ها به امضاهای مجهول
با انتشار خبر تکذیب امضای نامه به وزیر ارشاد توسط برخی از روزنامه نگاران و چهره های شناخته شده، واکنشهایی از طرف موافق امضا کردن این نامه شروع شد.
کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری، در صفحه فیس بوک خود با زیر سئوال بردن اقدام علی اکبر قاضی زاده و جلال خوش چهره در تعیین حقوق این دو نفر نوشت: "این دوستان چند حق حتما دارند و چند حق مطلقا ندارند: حق داشتند نامه را امضا نکنند. حق داشتند اگر نامه را امضا کرده اند ، امضای خود را قبل از انتشار پس بگیرند. حق دارند اگر نامه را امضا کرده اند و منتشر شده است ، اعلام انصراف کنند و بگویند پس می گیریم. حق دارند نسبت به معاونت مطبوعاتی هر نظری داشته باشند (دلیلش هم به کسی ربطی ندارد)."
نوروزی در بخش دیگری از یادداشت خود، نوشته است قاضی زاده و خوش چهره که امضای خود را زیر نامه به وزیر ارشاد تکذیب کرده اند، مطلقا این حقوق را ندارند: "حق ندارند مضمون روشن نامه را تحریف کنند. حق ندارند به دیگران نسبت ناروا بدهند و آنها را به غلط، مخالف دولت بنامند. حق ندارند به دیگران به ناحق و بی مهابا نسبت دهند که از این نامه علیه دولت استفاده شده است. حق ندارند به خلاف واقع، مضمون نامه را که منحصر به موضوع مطبوعات و معاونت مطبوعاتی است چنین جلوه دهند که راجع به کل سیاستهای فرهنگی و مخالفت با آن است."
این وکیل دادگستری با هدف قراردادن حسین انتظامی به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نوشته است: "نمی دانم چرا دوستان ما یک معاون وزیر را معادل همه دولت قرارداده اند و انتقاد به یک آقای معاون وزیر را برابر کرده اند با مخالفت با دولت و گفته اند که امضا کنندگان این نامه "صف مخالف دولت" اند. حتی روابط عمومی ها هم این نگاه را ندارند. وای به این روش روزنامه نگاری که چنین بیاندیشد." نامه اعتراض و باز نشدن انجمن صنفی
جرقه ابتدایی این نامه زمانی زده شد که وزیر ارشاد اعلام کرد وزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارد. انجمنی که از سال 88 به دستور دادستان وقت تهران، پلمب شده و تاکنون، فک پلمب نشده است و برخی از اعضای هیئت مدیره آن در خارج از کشور حضور دارند. به دلیل عدم باز شدن این انجمن، یکی از محورهای این نامه، مربوط به فعالیت انجمن های صنفی و تخصصی روزنامه نگاری و خبرنگاری است. انجمن هایی که یکی از آنها، به حکم دادستان وقت تهران، پلمب شده ولی سایر انجمن هایی که همچنان مشغول فعالیت هستند. هر چند نویسندگان نامه -که تاکنون تعداد زیادی اعلام کرده اند نامشان اشتباهی در زیر نامه آمده- گفته اند سایر انجمن ها، تعدادشان به 10 درصد کل روزنامه نگاران و خبرنگاران امروز کشور نمی رسد.
همزمانی انتشار خبر این نامه که بسیاری از امضاهای آن، تکذیب شده، با سخنان دادستان کل کشور در صدا و سیما درباره انجمن پلمب شده، باز هم به برخی از ابهامات دامن می زند. چرا این نامه درست در همان شبی منتشر می شود که غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور در تلویزیون می گوید: "وزارت اطلاعات در این پرونده (پلمب انجمن صنفی روزنامه نگاران) شاکی خصوصی نبود که الان بخواهد شکایتش را پس بگیرد. این انجمن تحت عنوان امور صنفی کار سیاسی می کرد اگر آن انجمن با همان شکل و نفرات باشد با همان نیت باز هم دادستان وارد می شود و اجازه فعالیت نمی دهد."
پاسخ این پرسش همچنان مبهم است: چرا زمانی که دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم این نظر را دارد، عملکرد معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد باید مورد انتقاد به وسیله نامه ای که برخی از امضاهای آن، مجهول و بسیاری تکذیب شده، قرار گیرد؟ نامه اعتراضی و مقابله با اعتدال
بررسی امضاهای ذیل این نامه نشان می دهد جمعا، روزنامه نگاران و خبرنگاران چهار روزنامه، دارای بیشترین تعداد امضاهای آن -که تاکنون اصالتشان تایید شده- هستند. فعالان رسانه ای در روزنامه های شهروند و ایران، به عنوان روزنامه هایی که از بودجه دولت ارتزاق می کنند و خبرنگاران روزنامه های اعتماد و شرق به عنوان روزنامه های بخش خصوصی، بیشترین امضا -با تایید اصالت- را پای نامه اعتراضی گذاشته اند.
جالب اینجاست روزنامه های شهروند و ایران، به عنوان دو رسانه مکتوب دولتی، پس از استقرار دولت یازدهم، به بخشی از حامیان حسن روحانی رسید که به اصلاح طلبان نزدیکند. روزنامه شهروند، پس از تحویل دولت، به کلی در اختیار روزنامه نگاران روزنامه بهار قرار گرفت. بهار، روزنامه ای که دیدگاههایی نزدیک به محمدرضا عارف، گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری اخیر داشت، توقیف شد و بلافاصله پس از آن، روزنامه نگاران و شاغلان این رسانه، به روزنامه شهروند -ارگان سازمان هلال احمر- نقل مکان کردند.
گزارشهای متعددی حاکی است تعداد زیادی از شاغلان سابق این روزنامه همزمان با حضور تیم جدید رسانه ای با برخوردهای نامناسب اخراج شده اند. برخی از این اخراجیها و طردشدگان، با تشکیل پرونده، از مسئولان جدید این روزنامه برای استیفای حقوق قانونی خود شکایت کرده اند و برخی نیز تغییر شغل داده اند و مجبور شده اند گلیم از امواج عالم روزنامه نگاری به این سبک و سیاق به در برند. بررسی تعداد امضاهای -با اصالت تایید شده- زیر این نامه نشان می دهد شاغلان در روزنامه های شهروند و ایران، دست کم 40 نفر از امضاکنندگان تایید شده را شامل می شوند که تقریبا همگی آنها با برآمدن آفتاب اقبال دولت یازدهم به روزنامه های با بودجه دولتی رسیده اند و بازوی رسانه ای طیف اصلاح طلبان درون دولت را شکل داده اند.
این نکته را نیز باید در نظر گرفت که تعدادی از نامه های مندرج در ذیل این نامه اعتراضی -که اصالتشان تایید نشده- مربوط به وبلاگ نویسان، عکاسان و برخی نیز مربوط به روزنامه نگارانی است که ماه ها، بعضا سالها، روزنامه نگاری و خبرنگاری را به عنوان شغل و حرفه اصلی خود (که از آن ارتزاق می کنند)، کنار گذاشته و به مشاغل و فعالیتهای دیگر مانند وکالت، تجارت، بازنشستگی و سایر کارها پرداخته اند.
همزمان با انتشار این نامه - که امضای های فراوانی از آن تکذیب شده- رسانه های گروه های دیگر نیز با انتقاد از سخنان حسن روحانی در آیین پایانی جشنواره مطبوعات، با حمله به رئیس جمهور خواسته اند نشان دهند که روحانی از جاده اعتدال خارج شده است. استدلال آنها نیز ساده است: "اگر به راهی که ما می گوییم نروی، معتدل نیستی."
هم راستایی و همزمانی دو جریان منتقدانه درباره سیاستهای رسانه ای امروز دولت نشان می دهد اعتدال، راه خود را به درستی یافته است، تندروهای دو جریان، تلاش خود را برای تغییر در نام مدیران و سهم خواهی بیشتر از دولت اعتدال ادامه می دهند، ولی به گفته معاون هنری وزیر ارشاد، جنتی پای معاونانش می ایستد.
45231  



دوشنبه 19 اسفند 1392 - 16:17:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن