تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803911205




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزنامه ها درباره ی سفر اشتون به تهران چه نوشتند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/دوشنبه 19اسفند 1392 روزنامه ها درباره ی سفر اشتون به تهران چه نوشتند؟ تهران-ایرنا- «شکستن فضای بد روانی میان ایران و اتحادیه ی اروپا»؛ این تعبیر روزنامه ی «آرمان» در ارزیابی هدف سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران است؛ تعبیری که مشابه آن در بسیاری از روزنامه های امروز ایران بکار برده شد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 19 اسفند ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***روزنامه ها درباره ی سفر اشتون به تهران چه نوشتند؟
سفر «کاترین اشتون» به تهران که نخستین سفر وی و عالی ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا به تهران در 6 سال گذشته بود، مورد توجه روزنامه های امروز قرار گرفت و علاوه بر خبر و گزارش، یادداشت هایی نیز در تحلیل آن ارایه شد.
برخی روزنامه ها این سفر را نقطه ی شروعی در گسترش روابط ایران و اتحادیه ی اروپا دانستند و برخی دیگر هم به انتقاد از مواضع حقوق بشری مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا در قبال ایران پرداختند.
روزنامه ی «قانون» در یادداشتی با عنوان «اشتون، به دنبال نظر اصولگرایان هم هست» به قلم «داوود هرمیداس باوند» استاد حقوق بین الملل، سفر اشتون به تهران را دو منظوره توصیف کرد و نوشت: او هم به عنوان نماینده سیاسی اتحادیه اروپا با هیاتی اقتصادی به ایران سفر کرده است و این سفر بیشتر ناظر به تعاملات بین اتحادیه اروپا و ایران است که در عرصه های مختلف این تعاملات صورت می گیرد. در این بین می بینیم که خانم اشتون در کنار مقامات رسمی ایران با آقای جلیلی، که پیش از روی کار آمدن دولت جدید با ایشان مذاکره می کرده نیز دیدار داشته است. دلیل این دیدار می تواند قصد اشتون برای دریافت نظر و موضع اصولگرایان در فضای جدید باشد.
روزنامه ی «آرمان» هم در یادداشت ها و تحلیل های متعددی به طور مفصل به این موضوع پرداخت. این روزنامه در یادداشتی با عنوان «وحدت ملی در برابر اشتون» با اشاره به دگرگونی شرایط تعاملات ایران و اتحادیه ی اروپا به بررسی اهمیت سفر اشتون پرداخت و نوشت: همچنین این فرصت برای اشتون ایجاد شده است تا با واقعیت های کشور ما به لحاظ سیاسی و اقتصادی آشنا شود و ما باید از این سفر استقبال کنیم و در جهت بالا بردن منافع ملی، به جای تبلیغات منفی باید یکپارچگی و وحدت جناح های سیاسی مختلف حول بحث هسته ای، تیم مذاکره کننده و دولت را نشان دهیم. این رویکرد بهترین پیامی است که می توان به جامعه جهانی و کشورهایی اروپایی از طریق سفر اشتون منتقل شود.
این روزنامه همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «پیام اروپایی» به قلم «احمد شیرزاد» ضمن پرداختن به تغییرات گسترده در سیاست خارجی دولت یازدهم، هدف اصلی از سفر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران را شکستن فضای بد روانی میان ایران و اتحادیه ی اروپا دانست و ادامه داد: خبرها حاکی از موفقیت ایشان (اشتون) در دستیابی به این هدف است. البته نباید به سرعت انتظار پیروزی در پرونده هسته ای و موفقیت این پرونده را داشته باشیم چون مذاکرات کارشناسی در جایی دیگر در حال انجام است و توسط عراقچی صورت می گیرد. هدف اصلی ایجاد یک فضای روانی مثبت است و اینکه خانم اشتون با جلیلی و ولایتی در کنار مقامات دولتی دیدار کردند نشان می دهد رابطه با کل نظام جمهوری اسلامی هدف این سفر بوده نه یک بخش که در دولت تجلی پیدا می کند و این اراده اتحادیه اروپایی برای فصلی جدید در رابطه با ایران را نشان می دهد.
«سه نکته ای که اشتون از مقامات ایرانی پرسید» به قلم «صباح زنگنه» کارشناس روابط بین الملل، عنوان یادداشت دیگر روزنامه ی آرمان بود.
روزنامه ی «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «یکشنبه ی پرکار کاترین» به دیدارهای فشرده ی مسوول سیاست خارجی اتحادیه ی اروپا اشاره کرد. این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «اشتون و تحریم های غیرانسانی» به قلم «یوسف مولایی» استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، ضمن اینکه سفر اشتون را شاخص مهمی در ارزیابی میزان موفقیت سیاست خارجی دولت یازدهم دانست، نوشت: در برنامه مذاکرات خانم اشتون با مقامات ایرانی همان طور که عرف دیپلمات های اروپایی است، مسایل حقوق بشر ایران نیز گنجانده شده است. ای کاش خانم اشتون فرصت این را پیدا می کرد در برنامه بازدیدهای خود از ده ها فروند هواپیمای مسافربری ایران که به علت نداشتن قطعات یدکی زمینگیر شده اند، عکس یادگاری تهیه کند و برای نشان دادن احترام واقعی خود به حقوق بشر برای انسان هایی که خطر مسافرت با ناوگان هوایی فرسوده را به جان خریده و هرگز به مقصد نرسیده اند، قطره اشکی نثار کند. خانم اشتون می تواند در مراکز درمانی و دارویی لحظه ای به انسان هایی بیندیشد که به علت عدم دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی، هر لحظه با مرگ دست وپنجه نرم می کنند. آیا ممکن است که خانم اشتون حین سفر به اصفهان فرصتی برای فکرکردن به دغدغه های واقعی حقوق بشر اختصاص داده و درحالی که با هواپیمای کاملا سرحال و ایمن مسافرت می کند از خود سوال کند که آیا از نظر موازین حقوق بشر مسافرت با هواپیمایی ایمن و سالم حق هر انسانی نیست و آیا بین انسان ها از این جهت تبعیضی وجود دارد یا خیر؟
روزنامه ی «وطن امروز» اما در مطلبی با عنوان «بهانه ی حقوق بشر در پوشه ی اشتون» با دیدگاهی انتقادی نسبت به این موضوع پرداخت و نوشت: حقوق بشر! نگرانی ها بیشتر می شود. این دیگر جان کری یا وندی شرمن نیست که از هزاران کیلومتر دور تر درباره مسائل حقوق بشر در ایران سخن بگوید. این مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که دیروز با وزیر امور خارجه ایران درباره مسائل حقوق بشر سخن گفته است. اگر تا دیروز وزارت خارجه آمریکا بیانیه می داد و به بهانه حقوق بشر از وضعیت سران فتنه 88 گلایه می کرد و خواستار آزادی آنان شده بود، اکنون کاترین اشتون، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران آمده و چشم در چشم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه خندان دولت روحانی از حقوق بشر می گوید. حقوق بشر چه پتانسیل موردعلاقه ای برای کاترین اشتون در موضوع مناسبات با ایران دارد؟ با این حال اشتون به عنوان نماینده ی اتحادیه ی اروپا با پیام حقوق بشر هم به ایران آمده است. به عبارتی اتحادیه ی اروپا در صورت تنظیم مدل جدیدی از مناسبات با ایران، موضوع حقوق بشر را به عنوان یکی از پیش شرط های اولویت دار خود تعیین کرده است. به هر حال حقوق بشر از آن قبیل بهانه هایی است که طی سال های گذشته دستاویز غرب و آمریکا برای فشار به مخالفان خود قرار گرفته است

***دغدغه ها و گلایه های آیت الله
دومین نشست دست اندرکاران حوزه ی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته 18 اسفندماه در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان واحد علوم و تحقیقات با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی و سخنرانی وی در این نشست، برگزار شد. هاشمی در سخنرانی خود به موضوع های مختلفی اشاره کرد و روزنامه های امروز هم هر کدام بخشی از سخنان وی را برجسته کردند.
روزنامه ی قانون در مطلبی با عنوان «این چه مرز داری ست؟» انتقاد هاشمی از نهادهای مسوول در ارتباط با گروگانگیری مرزبانان را منعکس کرد.
«دولت قبل اساسنامه یدانشگاه آزاد را برخلاف قانون تغییر داد» نیز تیتر روزنامه ی آرمان بود که به بخشی از سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تدوین اساسنامه ی دانشگاه آزاد اسلامی در اوایل انقلاب اشاره داشت و به نقل از هاشمی نوشت: متأسفانه دولت سابق اساسنامه را بر خلاف قانون تغییر داد تا دانشگاه را تصاحب کند. ای کاش در زمان تصاحب، به توسعه هم فکر می کردند.
روزنامه ی «جوان» اما این بخش از سخنان هاشمی را به عنوان تیتر مطلب خود برگزید: «رژیم شاه حسینیه ارشاد را تصرف نکرد ولی نظام اسلامی دانشگاه آزاد را تصرف کرد»
این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان «دانشگاه آزاد قرار نبود حسینیه ارشاد باشد»، در پاسخ به اظهارات رفسنجانی، نوشت: هاشمی می توانست نظر خود را حق بداند و آنچه را دولت سابق انجام داد، به روال همه وقت هایی که می خواهد سخنی از دولت احمدی نژاد به میان بیاورد، تخطئه کند، اما چه جای قیاس رژیم شاه و نظام جمهوری اسلامی و چه جای قیاس حسینیه ارشاد و دانشگاه آزاد اسلامی؟!
روزنامه ی «ابتکار» اما در یادداشتی با عنوان «فصل تازه در سیاست ورزی آیت الله» از سخنان هاشمی استقبال کرد و نوشت: کمتر کسی از جناح های اصولگرا یا اصلاح طلب وجود دارد که روزگاری هاشمی را سیبل انتقادهای گزنده و تلخ نکرده باشد.با این همه در اسفند ماه سال 1392، بعد از بیش از 16 سال از آغاز روزهای تلخ آیت الله، کسی که می تواند لبخند بزند و از وضعیت سیاسی موجود در کشور راضی باشد هم اوست.آن مرد با آن تسبیح های غلتان در دستش، به یکی از الگوهای بزرگ صبر و شکیبایی در تاریخ انقلاب اسلامی بدل شده است! «عالیجناب سرخ پوش» اصلاح طلب های تندرو اوایل دهه هشتاد، «سر فتنه» اصولگرایان تندرو و آن کسی که احمدی نژاد و کسانی دیگر در همه دوران هشت ساله گذشته، بی واسطه و با واسطه می خواستند او را به عنوان متخلف و حتی «مفسد اقتصادی» معرفی کند، امروز «لبخند» و «رضایت»ش از سپهر سیاسی، تیتر یک رسانه های همین کشور است.

***یارانه ها؛ آسیب شناسی مرحله ی نخست- اما و اگرهای مرحله ی دوم
مووضع مرحله ی دوم اجرای هدفمندی یارانه ها که برخی از آن به عنوان آزمون بزرگ دولت تدبیر و امید یاد می کنند، همچنان پای ثابت یادداشت ها و سرمقاله های روزنامه های صبح کشور است.
روزنامه ی شرق در مطلبی با عنوان «تحقق پیش شرط ها مهم تر از تدوین برنامه ها» به قلم «یداله دادگر»استاد دانشگاه شهید بهشتی نوشت: در صورت فراهم شدن پیش شرط ها و بسترسازی ها می توان به حل بسیاری از دشواری های اقتصادی ایران اقدام کرد. تا زمانی که مقامات عالیرتبه و مشاوران آنها به مشکل باور نداشته باشند، تمامی ابزارها و دستگاه ها را بسیج نکنند، ملاحظات خاص را کنار نگذارند و عزم واقعی به کار نبندند، مشکل به صورت اساسی حل نخواهد شد و ارایه سیاست های کلی، تدوین استراتژی و برنامه و تصویب و مانند آن به صورتی کارساز اثر گذار نخواهد بود. امید است همگی به ویژه قوای موثرتر برای اعتلای کشور در مبارزه با فساد و تاثیرگذاری کمپین یارانه ها با دولت همکاری کنند. این حرکت برای آنها از یک سو رعایت قاعده استاندارد بازی است، از سوی دیگر خدمت به جامعه و خود آنهاست. در نهایت نوعی همراهی با ملت بزرگ ایران و توجه به پیام آنان است.
روزنامه ی آرمان» نیز در مطلبی با عنوان «اجرای ناصحیح، نتایج غلطی در پی داشت» به قلم «خسرو صادقی بروجنی» نوشت: بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اجرای صحیح فاز دوم هدفمندی یارانه ها منوط به آسیب شناسی اجرای مرحله اول آن است و دولت باید با یک برنامه دقیق، ضمن شناسایی ایرادات این برنامه در مرحله اول، سعی نماید سیاست گذاری های خود را به گونه ای پیش ببرد که هم از تکرار این اشتباهات جلوگیری کند و هم از لحاظ ساختاری جلوی تکرار این اشتباهات گرفته شود. با وجود این که 4 سال از اجرای این طرح می گذرد و به رغم اینکه به باور اکثر کارشناسان این طرح و روش اجرای آن آثار زیانباری بر اقتصاد کشور داشت، اما هنوز در حوزه هایی اختلاف نظرهایی در مورد تاثیر این برنامه وجود دارد.
«ابراهیم افقه»، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت وگو با آرمان اظهار داشت: مرحله اول هدفمندی یارانه ها، غیرکارشناسی، عجولانه و در شرایطی خاص و با اهداف سیاسی انجام شد که در نتیجه اجرای ناصحیح آن و با توجه به شرایط پیش گفته، بخش تولید بیشترین آسیب را دید. وی در پاسخ به این سوال که آیا روندهای اقتصادی دولت یازدهم در جهت حل مشکلات مذکور هست یا نه خاطرنشان کرد: آن چیزی که در مباحث و اظهار نظرها دیده می شود در جهت بهبود وضعیت است اما متاسفانه تصمیماتی که در عمل گرفته می شود با آن چیزی که گفته می شود فاصله زیادی دارد.

***تذکرهای مجلسی
«حسین مظفر» معاون نظارت مجلس دیروز گفت: از تاریخ 7 آبان تا 6 اسفند ماه امسال، رییس جمهوری بیشترین تذکر و وزیر دفاع کمترین تذکر را از مجلس دریافت کرده اند.
این مطلب دستمایه ی گزارش های بسیاری از روزنامه های امروز بود. برخی از روزنامه ها، تعداد بالای تذکرها را نشان دهنده ی افزایش فشار مجلس به دولت دانستند و برخی دیگر اما نیمه ی پرلیوان را دیدند و با اشاره به کاهش روند تذکرها از ابتدای فعالیت دولت، این مساله را نتیجه ی مدیریت هیات رییسه ی مجلس ارزیابی کردند.
« فشار مجلس به وزرای روحانی در سه ماهه دوم نیزادامه داشت؛ 1213 تذکر» عنوان نخست روزنامه ی قانون بود که به بازتاب سخنان حسین مظفر، پرداخت و از قول وی نوشت: نمایندگان مجلس در سه ماه اخیر مجموعا هزار و ۲۱۳ تذکر به وزرا و رئیس جمهور دادند که از این میان رئیس جمهور مخاطب بیشترین تذکر بوده است.
روزنامه ی شرق اما در ابتدای گزارش خود در ارتباط با اظهارات مظفر، با نگاهی متفاوت نوشت: اگرچه هنوز میل برخی نمایندگان به «تذکر» و «سوال» از دولتمردان فروکش نکرده؛ اما آمار از کاهش 15درصدی «تذکر» نمایندگان به دولت خبر می دهد. اگر روند همین طور دنبال شود گویا سیاست های رییس مجلس در کنترل سطح «تذکر» ها کارساز شده است. در روند تذکرهای سه ماهه دوم فعالیت های دولت تدبیر و امید، شخص رییس جمهوری بیش از کابینه مورد «تذکر» قرار گرفته و وزیر دفاعش کمترین «تذکر» و سوال را داشته است. با این حال اما تاکنون همچنان تعداد تذکرات نمایندگان مجلس به دولت روحانی 5 برابر بیش از دولت های قبل است.

***سرآمدان هنر نو
«جواد مجابی» به عنوان داستان نویس بیشتر شناخته می شود اما در همه ی این سالها پا به پای داستان نویسی شعر نیز سروده. به زودی نیز چند کتاب از جواد مجابی در زمینه های نوشتاری مختلف منتشر خواهد شد. به همین بهانه، روزنامه ی قانون با این شاعر، نویسنده و روزنامه نگار درباره ی انتشار کتاب هایش گفت و گو کرده است که بخشی از آن را می خوانیم:
این شاعر، نویسنده، روزنامه نگار نام آشنا از آثار آماده انتشار و نیز کارهای ادبی در دست انجام خود گفت: «مجموعه ای از اشعار عاشقانه ام توسط انتشارات هیرمند به زودی و شاید قبل از آغاز سال جدید منتشر خواهد شد. انتشارات به نگار هم کتاب دیگرم به نام «سرآمدان هنر نو» را در نیمه اول فروردین 93 منتشر خواهد کرد. «سرآمدان هنر نو» به کار عده زیادی از افراد مشهور هنرهای تجسمی می پردازد.»مجابی اضافه کرد که این روزها نیز به کار کردن بر یک کتاب شعر مشغول است: «نشر مروارید بنا دارد این کتاب را به عنوان «گزیده اشعار» جواد مجابی منتشر کند و اگر مجوز بگیرد در ماه های آتی آن را راهی بازار کتاب خواهد کرد.»
«یادداشت های جد بزرگوار» از دیگر کتاب های مجابی است که او این روزها مشغول آماده کردن آن برای ارائه به ناشر است: «این یک اثر طنزآمیز و به نوعی ادامه کتابی است که با عنوان «یادداشت های یک آدم پرمدعا» حدود 50 سال پیش نوشته و منتشر کرده بودم. «یادداشت های جد بزرگوار» که تقریباً کار نگارش آن تمام شده، مشتمل بر یادداشت های کوتاهی است که در یک یا دو سطر یک مضمون اجتماعی، فرهنگی و ... را دستمایه طنز قرار می دهد و یک نقد طنزآمیز اجتماعی راجع به روزگار ماست. با یکی دو ناشر هم برای انتشار آن صحبت کرده ام. یادداشت های این کتاب با تعداد زیادی از کارتون های من منتشر خواهد شد.»
مجابی با بیان این که کتاب های متعددی از او از مدت ها پیش در انتظار مجوز است، از بلاتکلیفی این کتاب ها ابراز گلایه کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت آن ها شد. گفتنی است که چاپ سوم رمان «شهربندان» هم که مجابی آن را در اواخر دهه 60 نوشته بود، توسط نشر افراز منتشر شد.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277**2054
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن