تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812821052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش قدرت خرید مردم با کاهش ضریب جینی همخوانی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک کارشناس اقتصادی؛ کاهش قدرت خرید مردم با کاهش ضریب جینی همخوانی ندارد تهران - ایرنا - یک کارشناس برجسته اقتصادی با طرح این سئوال که وقتی طی سالهای گذشته قدرت خرید مردم حدود 40 درصد کاهش یافته، آیا می توان باور کرد که ضریب جینی کاهش یافته باشد؟


به گزارش ایرنا، ضریب جینی یک شاخص آماری بین صفر و یک می باشد. ضریب جینی صفر اشاره به برابری کامل توزیع درآمدها دارد چرا که افراد یا خانوارها دارای درآمد یا مخارج کاملا یکسانی هستند. در مقابل ضریب جینی یک حاکی از نابرابری کامل در توزیع درآمدها یا مخارج می باشد؛ چرا که تنها یک فرد یا یک طبقه تمام درآمد را به خود اختصاص می دهد.
ابراهیم رزاقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در حالی که در خانوارهای فقیر 40 درصد درآمد صرف هزینه های خوراکی می شود، این رقم در طبقات مرفه جامعه بین 5 تا 6 درصد در نوسان است.
وی با بیان آنکه هم اکنون حدود 15 میلیون نفر در جامعه حقوق بگیر هستند، اظهار داشت: در سال های اخیر تورم کشور در پاره ای از اوقات به بیش از 40 درصد هم رسیده که این امر به معنای کاهش قدرت خرید شدید حقوق بگیرها است.
وی با طرح این سئوال که آیا آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران با واقعیت انطباق دارد یا خیر، دوباره پرسید که آیا وضعیت طبقات پایین جامعه بهبود یافته است؟ هرچند یارانه ها ممکن است در سال نخست بر هزینه ها تاثیرگذار بوده باشد اما باید تاکید کرد که در سال دوم آثار آن به دلیل افزایش تورم از بین رفته است.
رزاقی سئوال کرد که آیا ارزش 45 هزار و 500 تومان یارانه ای که در سال 90 به مردم پرداخت می شد اکنون به یک سوم تقلیل نیافته است؟ آیا ارزش پول خانواده هایی که آن را پس انداز کرده اند به میزان قابل توجهی افت نکرده است؟
این اقتصاددان دوباره پرسید: آیا دستمزد حقوق بگیران متناسب با رشد نرخ تورم، افزایش یافته است؟ اگر نرخ تورم طی سال های 90 و 91 را در کشور روی هم 80 درصد بگیریم و حقوق کارمندان و کارگران هر سال حدود 20 درصد و در مجموع 40 درصد افزایش یافته باشد، می توان مدعی وجود تناسب میان رشد نرخ تورم و حقوق ها شد؟
وی گفت: متاسفانه اقتصاد ایران برای رفع معضلات و نارسایی های طبقات محروم تلاش نمی کند زیرا فقط طبقات مرفه از بی انضباطی های اقتصادی کشور سود می برند.
وی طبقات محروم جامعه را قربانیان اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: متاسفانه سیاست های دولت طوری طراحی شده که حمایت از طبقات بالا را مورد توجه قرار می دهد.
رزاقی با اشاره به تراکم ثروت در سالهای اخیر در کشور، سئوال کرد که تراکم ثروت طی بیش از یک دهه گذشته چگونه رخ داده است؟ خانواده های دهک های پایین چقدر تحت فشار تورم سال های اخیر قرار داشته اند؟
این کارشناس برجسته اقتصادی ادامه داد: اگر دریافت مالیات در دولت های گذشته عادلانه بود، به طور یقین وضعیت اقتصادی بهبود می یافت. این در حالی است که هم اکنون 2 دهک بالای جامعه 40 تا 50 درصد درآمدهای کشور را در اختیار دارند.
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، یادآور شد: آیا تغییر ضریب جینی و کاهش نرخ تورم می تواند ملاک بهبود وضعیت کنونی جامعه باشد؟ آیا مردم از وضعیت اقتصادی خانوارهای محروم جامعه که تحت پوشش سازمانهای بهزیستی و یا کمیته امداد قرار دارند، اطلاع و آگاهی دارند؟
مرکز آمار ایران بتازگی اعلام کرد طی 11 سال(91-1380) ضریب جینی در ایران از 0.4304 به 0.3659 رسیده است.
یکی از مهمترین نشانه های رشد اجتماعی و وضعیت رفاه در یک جامعه، تعادل و توازن توزیع درآمد یا ثروت در آن جامعه است. از جمله مهمترین شاخص های این سنجش ضریب یا شاخص جینی (Gini coefficient) است.
وی با طرح این سئوال که چرا آمار و اطلاعات افرادی که در این سالها به رانت های آنچنانی دست یافته اند به مردم اعلام نمی شود؟ چرا برخی از مسئولان اعلام می کنند تعداد خانه های خالی کشور مشخص نیست که مالیات از آنها دریافت کنیم؟ چرا فقط باید از حقوق بگیرها مالیات دریافت شود و ثروتمندان از دادن مالیات امتناع کنند؟
وی ادامه داد: چرا افراد متمولی که در سالهای اخیر از بانک های کشور تسهیلات آنچنانی دریافت کرده اند، نباید به مردم معرفی شوند؟
رزاقی با انتقاد از سیاست های اقتصادی ایران، گفت: متاسفانه وضعیت اقتصادی مردم تاکنون تفاوت زیادی با پیشتر نکرده به طوری که شرایط اقتصادی کشور همچنان در ذهن من معلم و استاد دانشگاه و دانشجو دارای شبهه است.
به گفته رزاقی، زمانی بود که ثروتمندان ثروت خود را کتمان می کردند اما متاسفانه امروز با مشاهده خودروهای میلیاردی در سطح شهر و وجود خانه های میلیاردی در بالای شهر و نمایش این ثروت در رسانه های ملی، عمق تضاد طبقاتی بیشتر دیده می شود.
وی با اشاره به حضور مردم در پای صندوقهای رای در روز 24 خرداد ماه امسال، گفت: مردم رئیس جمهور خود را انتخاب کردند و از تیم اقتصادی دولت انتظار داشتند که در این مدت بخشی از سیاست های ارایه شده از سوی رئیس جمهور را عملی سازند، هرچند که کارهای انجام شده تاکنون متناسب با نیازهای مردم نبوده است.
وی تاکید کرد: قربانیان سیاست های اقتصادی نباید اقشار فرودست جامعه باشند که همیشه همراه دولت و نظام بوده اند، ضمن آنکه اقتصاد کشور نباید فقط در چنبره عده ای خاص باشد.
رزاقی معتقد است: جفاکاری در اقتصاد ظلم به کل نظام است زیرا دلسردی، ناامیدی و بدبینی را در میان مردم افزایش می دهد.
این استاد اقتصاد دانشگاه تهران، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی که توسط اقشار فرودست و میانی جامعه انتخاب می شوند باید منافع آنها را مورد توجه قرار دهند زیرا آنها نمایندگان طبقات بالای جامعه نیستند.
رزاقی در پایان تصریح کرد: نابرابری های اجتماعی باید توسط متخصصان و کارشناسان بازگو شود و از طریق رسانه ها انعکاس یابد تا دولت بتواند خط مشی صحیح را در حل معضلات اقتصادی اتخاذ کند.
اقتصام(4)9123**1558
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن