تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين شما كسى است كه براى زنان خود بهتر باشد و من بهترين شما براى زن خود هستم....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820524511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عملیات ردیابی آفت سن گندم در مزارع رودان آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

عملیات ردیابی آفت سن گندم در مزارع رودان آغاز شد رودان- ایرنا- سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی رودان گفت: عملیات ردیابی آفت سن گندم در یک هزار و 130 هکتار از مزارع این شهرستان آغاز شد.


سهراب مرشدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرناˈ با بیان اینکه آفت سن گندم از ششم اسفند ماه در مزارع منطقه ریزش کرده است؛ افزود: عملیات پایش یک هزار و 130 هکتار از مزارع گندم بخش رودخانه شهرستان برای ردیابی و مبارزه به موقع با آفت سن گندم آغاز شده و به همین منظور شش تیم با بازدیدهای روزانه و با پایش دقیق مزارع زیر پوشش؛ مشغول خدمات رسانی به کشاورزان منطقه هستند.
وی اظهار امیدواری کرد: با پیش آگاهی به موقع و تداوم بررسی تراکم سن و مبارزه به موقع با سن مادر از خسارت آفت در مزارع جلوگیری شود.
مرشدی بیان کرد: در سال زراعی گذشته 500 هکتار از مزارع گندم علیه این آفت خطرناک و نابودگر سمپاشی شد و امیدواریم در سال جاری نیز با همکاری و هماهنگی کشاورزان این عملیات با کیفیت لازم انجام شود.
وی تصریح کرد: عملیات مبارزه از 12 اسفند علیه سن مادر آغاز و با مقابله علیه پوره سن از 12تا پایان فروردین ماه و بر حسب نیاز مناطق ادامه می یابد و برداشت گندم نیز از اول اردیبهشت آغاز و تا اوائل خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
مرشدی با اشاره به اینکه یک هزار و 130 هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به کشت گندم اختصاص دارد؛ بیان کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری حدود چهار هزار تن محصول از مزارع برداشت و به بازار مصرف عرضه شود.
این مسوول با بیان اینکه رودان در زمینه سطح زیر کشت و تولید گندم رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است؛ اضافه کرد: این شهرستان با یک هزار و 130 هکتار سطح زیر کشت یکی از شهرستان های مهم در زمینه تولید گندم آبی در هرمزگان می باشد.
مرشدی در پایان خاطر نشان کرد: در سال گذشته از 700 هکتار سطح زیر کشت در شهرستان رودان قریب به دو هزار و 700 تن گندم برداشت و به بازار مصرف عرضه شد.
آفت سن گندم
سن خطرناکترین آفت گندم
سن گندم (Eurygaster integriceps) پس از ملخ یکی از خطرناکترین آفات گندم می باشد و سالیانه خسارت زیادی به مزارع گندم وارد می سازد.
خسارت سن در دو مرحله مختلف صورت می گیرد: در نخستین مرحله و در فصل بهار حشرات کامل به مزارع غلات مخصوصا گندم روی می آورند و با مکیدن شیره سلولی گیاه باعث پژمردگی آن می شوند.
در مرحله دوم پوره ها پس از خروج از تخم؛ روی خوشه ها می روند و دانه ها را نیش زده و از محتوای دانه تغذیه می کنند و سبب کوچک شدن دانه می شوند.
این حشره با نیش زدن دانه ها آنزیم پروتئاز را وارد آنها نموده و در نتیجه پروتئین گندم در محل نیش تجزیه و گلوتن سیال و آبکی شده که این امر سبب ریختن و ضایع شدن خمیر در هنگام پخت می شود و اگر نان به صورت نان حجیم تهیه شود، چون گلوتن قدرت نگهداری گاز کربنیک حاصل از تجزیه گلوتن را ندارد و در مغز نان خلل و فرج تشکیل نمی شود.
مغز اینگونه نان ها اغلب نپخته است و حالت پوکی نان سالم را ندارد و در صورت دیدن حرارت بیشتر، سخت و استخوانی می شود.
بررسی ها نشان می دهد که بیشترین مقدار تغذیه سن از گندم در زمان ظهور سن های نسل جدید بوده و خسارت کیفی سن در مرحله زایشی (عمدتا در مراحل شیری و خمیری دانه و با شدت کمتری در مرحله سخت شدن دانه) وارد می شود.
گفته می شود زود رسی گیاه و متعاقب آن امکان برداشت زودهنگام محصول، چنانچه موجب عدم همزمانی زمان رسیدگی گیاه با ظهور نسل جدید سن شود؛ می تواند منجر به کاهش خسارت کمی و کیفی سن به سنبله های گندم شود.
بطور کلی درصد سن زدگی گندم نباید از دو تا سه درصد تجاوز کند؛ گندم های با درصد سن زدگی بیش از این مقدار به تنهایی قابل مصرف نبوده و باید با نمونه های با کیفیت بالا مخلوط شوند و یا اینکه مواد بهبود دهنده مثل اسید اسکوربیک و یا گلوتن به آن اضافه شود و سپس مورد استفاده قرار گیرند.
امروزه اثبات شده که بین مقدار سختی دانه و درصد سن زدگی دانه ها ارتباط معکوس وجود دارد، یعنی هرچه سختی دانه ها بیشتر باشد درصد سن زدگی کمتر است و تنش موجب افزایش درصد سن زدگی می شود.
محل نیش حشره بر روی گندم بصورت یک لکه کوچک که اطراف آن به رنگ کرم روشن درآمده، قابل مشاهده و شناسایی می باشد.
رودان یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان است و هم اکنون بیش از 42 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که 31 هزار هکتار آن به محصولات باغی و 11 هزار و 200 هکتار آن نیز به محصولات زراعی، سبزی و صیفی اختصاص دارد. ک/4
7196/668
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن