تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804354636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزن‌كشي مداخله دركريمه روي ترازوي حقوق بين‌الملل


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزن‌كشي مداخله دركريمه روي ترازوي حقوق بين‌الملل
نشست اضطراري شوراي امنيت بر سر بحران اوكراين بعد از اوج‌گيري بحران در شبه‌جزيره كريمه تشكيل شد


نشست اضطراري شوراي امنيت بر سر بحران اوكراين بعد از اوج‌گيري بحران در شبه‌جزيره كريمه تشكيل شد اما قبل از تشكيل اين نشست معلوم بود كه نتيجه‌اي در پي نخواهد داشت. مسئله اصلي اين نشست به حضور نيروهاي روسي در شبه‌جزيره كريمه مربوط بود كه دولت اوكراين آن را به مثابه اعلام جنگ روسيه تعبير كرده و سفير اوكراين در سازمان ملل همين ادعا را در نشست شوراي امنيت مطرح كرد. از اين جهت كه روسيه عضو دائم در شوراي امنيت و دارنده حق وتو است، معلوم بود كه اين ادعاي اوكراين نمي‌تواند در شوراي امنيت منجر به نتيجه‌اي حتي در حد يك بيانيه شود تا چه رسد به قطعنامه. جداي از اين، طرح مسئله شبه‌جزيره كريمه در شوراي امنيت باعث شده تا موضوعي مثل حق دفاع از شهروندان و تأمين امنيت آنان در برابر موضوعات اساسي حقوق بين‌الملل مثل حق حاكميت ملي و حق تماميت ارضي مورد بحث قرار بگيرد چراكه هر طرف از اوكراين به همراه اعضاي شوراي امنيت تفسير خود از اوضاع فعلي شبه‌جزيره كريمه را بنا بر يكي از اين موضوعات مطرح كرده‌اند. اين تقابل باعث مي‌شود كه روند بحران اوكراين و در شرايط فعلي، شبه‌جزيره كره بر مدار اين تقابل پيش برود.

  اتهام نقض حاكميت ملي
ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل، در مقابل ادعاهاي دولت اوكراين دو موضوع را در مشروعيت اقدام روسيه براي فعاليت نيروهايش در شبه‌جزيره كريمه بيان كرد؛ نخست درخواست ويكتور يانكوويچ از روسيه براي مداخله نظامي در اوكراين در جهت حفظ نظم، امنيت شهروندان و ثبات سياسي اين كشور و دوم حفظ حقوق شهروندان روس‌تبار اوكرايني. از اول هم معلوم بود كه اعضاي غربي شوراي امنيت نه تنها حاضر نخواهند شد به دلايل روسيه گوش دهند بلكه به صورت تندي پاسخ خواهند داد. اين پاسخ تند از سوي سامانتا پاور، سفير امريكا در سازمان ملل، شنيده شده كه در برابر اظهارات چوركين گفت:«هر كس كه سخنان شما را مي‌شنود فكر مي‌كند كه ارتش روسيه بازوي نظامي كميساري عالي سازمان ملل براي حفاظت از حقوق بشر است... شما حقوق بين‌الملل و حق حاكميت يك كشور مستقل را نقض كرده‌ايد. شما هيچ دليل موجهي براي عمل خود نداريد. حتي يك نمونه از تهديد و آزار اقليت روسي در اوكراين گزارش نشده است». ديگر مقامات غربي با وجود اينكه لحني تند مثل پاور نداشته‌اند اما باز ديدگاه مشتركي را بيان مي‌كنند كه به طور عمده متمركز نقض حاكميت ملي است به اين نحو كه روسيه با ورود نيروهاي خود به شبه‌جزيره كريمه حق حاكميت ملي اوكراين را نقض كرده است. در اين صورت، ‌كشورهاي غربي روسيه را متهم به تجاوز نظامي عليه اوكراين مي‌كنند كه حكم آن در منشور سازمان ملل معلوم است. اين درست همان چيزي است كه دولت موقت فعلي در كيف مد نظر دارد اما آيا موضوع به همين سادگي است؟

  جواب روسيه
دو دليل چوركين به روشني نشان‌دهنده اين است كه روس‌ها از قبل خود را‌آماده رويارويي با اين موضوع كرده‌بودند تا طرف غربي به راحتي نتواند آنها را متهم به نقض مباني اوليه حقوق بين‌الملل كند. قبل از هر چيز بايد توجه داشت كه كرملين به هيچ وجه الكساندر تورچينف، رئيس‌جمهور موقت اوكراين و دولت او را به رسميت نشناخته است و حتي حاضر به پذيرش راي پارلمان اوكراين مبني بر بركناري يانكوويچ از قدرت نشده است. از منظر روسيه، يانكوويچ هنوز رئيس‌جمهور مشروع روسيه است، قدرت را در روندي دموكراتيك به دست گرفته است و به صورت دموكراتيك از قدرت كناره‌گيري نكرده بلكه آنچه در كيف اتفاق افتاده و منجر به بركناري او از قدرت شده فقط به دست گرفتن قدرت از راه خشونت بوده است. جالب اينجاست كه كشورهاي غربي با وجود تمام حمايت‌هاي خود از تورچينف و آرسني ياتسنيوك اما از صدور بيانيه‌اي رسمي در به رسميت شناختن اين دو در مقام رياست‌جمهوري و نخست‌وزيري اوكراين خودداري كرده‌اند هر چند كه پيش از اين، تورچينف از به رسميت شناختن رياست جمهوري او دولت موقت از سوي امريكا و تعدادي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا گفته بود. در واقع، غربي‌ها شايد به صورت شفاهي يا در عمل به نحوي رفتار كرده‌اند كه گويا حاكمان جديد كيف را به رسميت شناخته‌اند اما در قالب ديپلماتيك و به صورت رسمي حاضر به انجام اين امر نشده‌اند. اين مسئله نشان مي‌دهد كه ادعاي عدم مشروعيت حاكمان جديد از سوي روسيه چندان بي‌وجه نيست چراكه اين نحو رفتار غربي‌ها تا اندازه‌اي ادعاي كرملين را تأييد مي‌كند. در اين صورت است كه نامه يانكوويچ و درخواست او از روسيه براي اقدام نظامي در اوكراين وجهي پيدا مي‌كند و نمي‌توان به سادگي گفت كه روسيه نقض حاكميت ملي يا تماميت ارضي اوكراين كرده است.
دليل دوم روسيه براي حضور نيروهايش در شبه‌جزيره كريمه بر مدار امنيت شهروندان روسي اوكراين قرار دارد كه مستند به اتفاقات رخ‌داده در روزهاي نخست از به قدرت رسيدن دولت موقت اوكراين پيش آمد. ملي‌گرايان افراطي اوكرايني در آن روزها به روس‌تبارهاي اوكرايني حمله مي‌كردند و وضعيت به گونه‌اي شد كه روس‌تبارها نگران امنيت و آينده خود در اوكراين شدند و تظاهراتي در شبه‌جزيره كريمه به راه افتاد با اين شعار:«مادر روسيه، ما را نجات بده». كرملين تحرك نيروهايش در شبه‌جزيره كريمه را به دليل اين درخواست توجيه مي‌كند و قانوني مي‌داند اما آيا چنين درخواستي در اصل مي‌تواند مجوزي براي استفاده از نيروي نظامي باشد؟

  يك نمونه جالب تاريخي
آيا اقدام روسيه به اين نحو يا به طور كلي، استفاده از نيروي نظامي براي دفاع از حقوق و امنيت شهروندان سابقه‌اي در گذشته نداشته و تنها منحصر به نيروهاي نظامي روسيه در شبه‌جزيره كريمه است؟ حداقل يك مورد در سال‌هاي نه چندان دور را مي‌توان ذكر كرد و جالب اينجا است كه اين مورد مربوط به امريكا است و نه كشور ديگري. جورج بوش پدر در 20 دسامبر 1989 فرمان حمله به پاناما را صادر كرد و مهم‌ترين دليل او در صدور اين فرمان تضمين امنيت شهروندان امريكايي ساكن در پاناما بود. نيروهاي امريكايي در اين حمله نه فقط بخش كوچكي از پاناما بلكه كل اين كشور را با خشونت به اشغال خود درآوردند، مانوئل نوريگا، رئيس‌جمهور وقت پاناما، را دستگير كرده و به امريكا فرستادند تا در آنجا زنداني شود و پارلمان اين كشور را نيز منحل كردند. در واقع، امريكا 25 سال پيش به بهانه دفاع از شهروندان خود بسيار بيشتر از اقدام فعلي روسيه در شبه‌جزيره كريمه انجام داد اما كسي معترض نشد كه نقض حاكميت يا تجاوز نظامي به يك كشور مستقل كرده است. اينكه روسيه در شبه‌جزيره كريمه چه كاري مي‌كند و از لحاظ حقوق بين‌الملل چه حكمي دارد، مسئله‌اي است كه بايد با دقت و با درنظر گرفتن تمام جوانب مورد بحث قرار بگيرد نه آن كه فقط به نحو صوري و با استناد به صرف استناد به چند قاعده در مورد آن قضاوت شود. حداقل ماجرا اين است كه كرملين ادله و اسنادي دارد كه بنابر آنها، اقدام نظامي‌اش در شبه‌جزيره به عنوان مداخله‌اي مشروع قابل طرح است. اگر حتي اين ادله و اسناد قابل خدشه باشند باز امريكا حق اعتراض به روسيه را ندارد زيرا خود در 25 سال پيش بسيار شديد‌تر از اين را انجام داد و به جاي اعتراض به روسيه اول بايد در مورد آن اقدام توضيح دهد و مسئوليت آن را به عهده بگيرد و قبول كند كه رئيس‌جمهور قانوني و مشروع يك كشور مستقل را بدون هيچ مجوزي و تنها با استفاده از نيروي نظامي خود از قدرت بركنار كرده و حتي بايد در مورد اين همه مدت حبس نوريگا پاسخگو باشد.



نویسنده : دكتر سيد نعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 18 اسفند 1392 - 22:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن