تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820286419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم حرکت طرح‌هاي ماليات آلايندگي در چارچوب حقوق، اقتصاد و رويکرد انتخاب عمومي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۳ق.ظ)
مباني ماليات بر آلايندگي بررسي شد؛ لزوم حرکت طرح‌هاي ماليات آلايندگي در چارچوب حقوق، اقتصاد و رويکرد انتخاب عمومي گروه سياسي
به گزارش خبرگزاري موج، دفتر مطالعات برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي اين مرکز اعلام کرد که مفهوم نظري ماليات‌هاي آلايندگي که نخستين بار توسط آرتور پيگو مطرح شد، امروزه بسيار مورد توجه قرار گرفته است.
مروري بر نيم قرن مطالعات مختلف درباره موضوعي تا اين حد گسترده در يک بخش مختصر از دايرةالمعارف‌ها امکان‌پذير نيست، مثلا از آثار توزيعي و اختلالات بازار نيروي کار که به علت ماليات‌هاي آلايندگي روي مي‌دهند، صحبت نشده و علاوه بر اين به آثار توزيعي بين نسلي ناشي از اجراي ماليات‌هاي آلودگي پرداخته نشده است، با اين حال مأخذشناسي اين فصل شامل منابعي درباره اين مباحث و مباحث ديگر در اين زمينه است.
در اين گزارش صرفا به نوشته‌هاي اوليه پيگو و کوز تمرکز و به زمينه‌هاي حقوقي و اقتصادي تحليل‌ها پرداخته شده است، به ابعاد اين موضوع در زمينه انتخاب عمومي نيز تا حدي اشاره شده است.
علاوه بر اقتصاددانان (علاقمند به محيط زيست) که به حوزه ماليات‌هاي آلايندگي علاقمند هستند، سياست‌گذاران نيز به جستجوي نظارت‌هاي زيست محيطي کارآمد پرداخته و به اين زمينه‌ها به شدت علاقمند بوده‌اند.
ماليات‌هاي آلايندگي در مقايسه با سياست‌هاي «دستوري ـ کنترلي»، مزايا و معايبي دارند.
اين ماليات‌ها کاهش کم هزينه آلايندگي را امکانپذير کرده، معمولا پوياتر بوده، انگيزه‌هايي براي هر دو دسته توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم مي‌کنند که البته مهمترين کاستي‌ها در اجراي عملي اين ماليات‌ها نهفته است:
- اجراي کارآمد ماليات‌هاي پيگويي تقريبا غيرممکن است، زيرا ميزان بهينه ماليات ستاني به تخمين‌هاي هزينه خسارت‌ها بستگي دارد.
- حتي اگر هدف اصلي ماليات‌ها بهبود اوضاع زيست محيطي باشد، آن اثر اغلب به دسترسي به جانشين‌هاي مناسب و حساسيت تقاضاي مصرف‌کنندگان به قيمت‌ها بستگي دارد، اگر تقاضا بي‌کشش باشد ـ يعني ماليات، رفتار مصرف‌کننده را تغيير ندهد، ولي مصرف‌کنندگان به آساني قيمت بيشتري بابت کالا بپردازند ـ ماليات‌ها اثر چنداني بر محيط زيست نمي‌گذارند و ممکن است حکومت در نهايت ماليات‌هاي آلايندگي را صرفا به عنوان ابزار درآمدزايي براي خود به کار بگيرد.
- حکومت‌ها اغلب در مورد اجراي تغييرات زيست محيطي مردد هستند، زيرا مي‌ترسند که به جايگاه رقابتي صنايع داخلي در برابر رقباي بين‌المللي آسيب بزنند، اين واقعيت درباره همه انواع اجراي نظارت‌هاي زيست محيطي ملي صادق است.
بر اساس اين گزارش مهمترين چالش در مسير تحقيقات ماليات آلايندگي به حوزه اجراي ماليات‌ها مربوط مي‌شود.
چگونه نظام‌هاي نظري را مي‌توان در جهان واقع اجرا کرد و نتايج قابل مشاهده‌اي را به دست آورد؟
همچنين تحقيقات جديدي درباره نظريه ماليات آلايندگي لازم است، آنچه که چيزي جز نوعي تمرين نظري محض به نظر نمي‌رسيده است، شايد روزي به خوبي به اجرا برسد.
مثلا مفهوم نظري حقوق آلايندگي مبادله‌پذير ابتدا توسط ديلز مطرح شد و حالا به درستي در چارچوب «قانون هواي پاک» در ايالات متحده به اجرا در مي‌آيد.
ثابت شده است که شيوه اجراي امور به دست سياست‌گذاران به همان اندازه مفاهيم نظري اوليه، در به توفيق رسيدن يا نرسيدن ماليات آلايندگي اهميت دارد.
پيشنهاد مي‌شود که در اين راستا، تحليل طرح‌هاي ماليات آلايندگي با به کارگيري چارچوب حقوق و اقتصاد ـ و در نظر گرفتن رويکرد انتخاب عمومي ـ انجام شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن