تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803079066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازمانهای مردم نهاد مشکلات خود را با مسئولان حوزه کار بیان کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سازمانهای مردم نهاد مشکلات خود را با مسئولان حوزه کار بیان کردند تهران - ایرنا - سازمانهای مردم نهاد روز جاری (دوشنبه) در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکلات خود را در حوزه فعالیت های اجتماعی و مدنی، مطرح کردند و خواستار نشست های بیشتر با مسئولان حوزه کار و رفاه اجتماعی شدند.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمانهای مردم نهاد که در زمینه های معلولان، زنان، کودکان و سالمندان فعالیت می کنند، در نشست تخصصی شهروندمداری، گفت و گوی اجتماعی و کنش داوطلبانه به بیان مشکلات خود در بخش های مختلف پرداختند و خواستار رسیدگی مسئولان حوزه کار به این سازمانهای غیردولتی شدند.

** زیرساخت های اجتماعی برای حضور معلولان فراهم نیست
مدیرعامل انجمن معلولین در این نشست گفت: متاسفانه در ایران زیرساختهای مناسبی برای حضور معلولان وجود ندارد و باید تلاش کنیم این زیرساخت ها ایجاد شود.
سهیل معینی اظهار داشت: سالانه 700 تا 800 معلول از دانشگاههای کشور فارغ التحصیل می شوند در حالی که بازار کار برای حضور آنها فراهم نیست. سازمانها باید سه درصد استخدام های خود را به معلولان تخصیص دهند که متاسفانه این مهم تاکنون اجرا نشده است.
وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه ای با سازمان آموزش فنی و حرفه ای و آموزش و جامعه معلولان امضا شده است، گفت: متاسفانه اقدامی نیز در این خصوص علیرغم امضای تفاهمنامه هنوز صورت نگرفته است.
وی تاکید کرد: برنامه جامعی برای معلولان نداریم و سیاستگذاری روشنی هنوز در این خصوص تدوین نشده است.

** موانع قانونی برای فعالیت سازمانهای مردم نهاد مانع ایجاد می کنند
رئیس انجمن بنیاد خیریه سپهر گفت: ما اولین ان.جی.اوی بودیم که پس از وقوع زلزله بم در شهر بم حضور یافت به طوری که هم اکنون از 120 کودک بدسرپرست و بی سرپرست مراقبت و نگهداری می کنیم.
مهدی نواب افزود: متاسفانه موانع در سر راه فعالیت سازمانهای مردم نهاد بسیار است. به طوری که وقتی می خواستیم این کار را در استان مازندران انجام دهیم به دلیل حضور برخی از شخصیت هایی که هم اکنون از مسئولان کشوری هستند در دولت قبلی به ما مجوز داده نشد.
وی تاکید کرد: مشابه چنین مرکز نگهداری را قصد داشتیم در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی کنیم که به ما مجوز ندادند و حتی به ما اعلام کردند که شما از سلفی ها و وهابی ها هم بدتر هستید.
نواب گفت: نزدیک به هشت ماه است که درگیر گرفتن موافقت بهزیستی برای گرفتن مجوز هستیم اما هنوز موفق به دریافت مجوز نشده ایم.
نواب با اشاره به اینکه کودکان افغانی از تحصیل محروم هستند، گفت: این موضوع که آموزش به کودک افغانی باید به طور قاچاق صورت گیرد، فاجعه است.

** صدای گروهی هستم که صدایشان به جایی نمی رسد
یک فعال اجتماعی دیگر حاضر در این نشست گفت: از سال 73 فعالیت خود را در زمینه کمک به زنان معتاد و کودکان کار و خیابان شروع کرده ام و من نماینده کسانی هستم که صدای آنها به جایی نمی رسد.
لیلی ارشد افزود: هم اکنون در موج سوم بیماری ایدز قرار داریم. سازمان مردم نهاد ما تلاش کرده که برای زنانی که دچار رفتارهای پرخطر هستند کارتی تهیه کند که بتوانند برای معاینه به مراکز درمانی مراجعه کنند اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده ایم.
وی در خصوص وضعیت زنان معتاد نیز گفت: در دهه 60 معتقد بودند که شلاق و آب سرد معتادان را درمان می کند و الان با گذشت 30 سال هنوز برخی از افراد به این موضوع می اندیشند.
ارشد ادامه داد: زنان معتاد بعد از درمان وقتی در جامعه حضور می یابند، نمی توانند شغلی بیابند و در معرض آسیب قرار دارند.

** کودک سالم جامعه سالم
یک فعال سازمان غیردولتی گفت: کودکان از طریق حضور در دوره های آموزشی می توانند برای جامعه مفید واقع شوند زیرا جامعه سالم با کودکان سالم دوام می یابد.
صالحی در خصوص کودکان افغان اظهار داشت: کودکان بازمانده از تحصیل باید آموزش ببینند. متاسفانه بسیاری از کودکانی که از پدر افغانی و مادر ایرانی هستند حتی اوراق هویت ندارند. بارها به قوه قضائیه برای حل این معضل مراجعه کرده ایم اما پاسخی دریافت نکرده ایم.
وی تاکید کرد: کودکان یادشده در معرض آسیب های جدی هستند. تامین امکانات بهداشتی و آموزش و در نظر گرفتن بیمه حق این کودکان است. در صورتی که بخواهیم در آینده دچار مشکل نشویم باید کودکان بازمانده از تحصیل را دریابیم.

** معلول که رای می دهد حق انتخاب شدن هم دارد
مدیرعامل خانه خیرین ایران نیز گفت: معلولان می توانند در انتخابات شرکت کنند اما چرا یک معلول نمی تواند به برخی از پست ها برسد.
علی همت محمودنژاد اظهار داشت: مستمری معلولان 42 هزار تومان است. براستی این میزان کمک چقدر از نیازهای معلولان را برطرف می کند.
وی گفت: برای درمان زخم بستر هیچ تمهیدی در نظر نگرفته شده است. هر شهر با وجود 30 هزار نفر جمعیت حداقل دارای 15 بیمار زخم بستر است.
وی در خصو ص آمار معلولان گفت: مرکز آمار ایران آمار معلولان را 800 هزار، بهزیستی 1.4 میلیون نفر و سازمان بهداشت جهانی سه میلیون معلول نفر اعلام می کند. چرا آمار ها یکسان نیست وقتی آمار درست نباشد چگونه می توان برای معلولان برنامه ریزی انجام داد.
وی با اشاره به فقری که در میان معلولان مشاهده می شود، گفت: بی تردید معلولانی که مسکن مهر دریافت کرده اند به خاطر ناتوانی در پرداخت اقساط، مسکن آنها پس گرفته خواهد شد.
یکی دیگر از فعالان سازمانهای غیردولتی نیز خواستار ایجاد تعاونی حقوقدانهای مشاور دهنده به خانواده معلولان کشور شد و گفت: با توجه به مشکلات اشتغال معلولان بهتر است دولت برای آنها تسهیلات بدون کارمزد با هدف ایجاد اشتغال در نظر بگیرد.

** می توانیم مشکلات دولت را کاهش دهیم
نبی الله عشقی ثانی مدیرعامل خانه خیرین ایران گفت: دولت باید سازمانهای غیردولتی را باور کند و جایگاه انجمن ها را در حل مشکلات اجتماعی ارتقا دهد.
وی تاکید کرد: نقش وزارت رفاه، تسهیل گری است. موسسات فقط به پول نیاز ندارند بلکه باید به حرف آنها گوش کنید.
وی گفت: برخورد با ان.جی.اوها باید به مثابه این شعر باشد ˈهر کس از این در درآمد نانش دهید از دینش نپرسیدˈ.

** هر چهار ثانیه یک آلزایمر
رئیس انجمن آلزایمر ایران نیز گفت: هر چهار ثانیه در جهان یک نفر آلزایمر می گیرد و هم اکنون در ایران چهار هزار آلزایمری داریم.
معصومه صالحی افزود: بزودی جامعه ایران با جمعیت 25درصدی سالمند مواجه می شود که هفت تا هشت درصد آن به بیماری آلزایمر مواجه خواهند شد.
وی گفت: با توجه به اینکه جامعه ایران به سمت تک فرزندی می رود بنابراین دولت باید مراکز خود را برای مراقبت از بیماران آلزایمری افزایش دهد زیرا در آینده خانواده ها نمی توانند از سالمندان خود مراقبت کنند.
وی گفت: برخی معتقدند این افراد سالخورده هستند و بیمار و نیازی نیست که هزینه زیادی برای آنها شود اما یک بیمار آلزایمری ممکن است 20 سال زندگی کند و باید از حداقل های مناسب زندگی برخوردار باشد.

** فضای مناسبی برای درمان معتادان نیاز داریم
سهراب شمسی پور رئیس انجمن معتادان گمنام گفت: انجمن در جهت درمان معتادان گمنام تلاش می کند و تنها کمکی که از دولت می خواهیم این است که فضای مناسب برای درمان در اختیار انجمن قرار دهد.
وی یادآور شد: هم اکنون این انجمن از فضاهای پارک ها و مراکزی که شهرداری در اختیار انجمن قرار می دهد، یاری می گیرد.

** ایجاد شبکه برای سازمانهای غیر دولتی کار خطرناکی است
مژگان عطار یک فعال مدنی در این نشست گفت: متاسفانه برخی از مسئولان از ایجاد شبکه توسط ان.جی.اوها سخن می گویند. نمی دانید نام شبکه چه خطراتی برای ما در بر دارد و چه حساسیتی ایجاد می کند.
وی که فعال حمایت از کودکان کار و افغانی است، اظهار داشت: آموزش حق کودک افغانی است. آموزش به این کودکان می تواند آنها را از دام خلاف هایی که ممکن است در آینده در مسیر زندگی او قرار گیرد، برهاند.
وی گفت: حتی کودک افغانی اگر در آینده به کشور خود بازگردد بهتر است که سرمایه دانش را که در ایران کسب کرده با خود به افغانستان ببرد.
وی از معاونت رفاه وزارت کار درخواست کرد که کارشناسان خود را به انجمن ها بفرستد تا از نزدیک با فعالیت این انجمن ها آشنا شوند.
عطار تاکید کرد: آموزش حق کودک است چه ایرانی و چه افغانی. وقتی آموزش و پرورش به آموزش کودکان افغانی ایراد می گیرد ممکن است به وظایف خود آشنا نباشد.

** معلولان ذهنی فراموش شده هستند
ایران نژاد که یکی دیگر از فعالان مدنی در حوزه معلولان ذهنی فعال است، گفت: متاسفانه معلولان ذهنی در ایران فراموش شده اند. انجمن حتی نمی تواند برای این افراد کارت بلیت اتوبوس فراهم کند.
وی گفت: وظیفه رسانه ها و رسانه ملی است که جامعه را با موضوع معلولان ذهنی آشنا کند. برخی از سازمانها که از این افراد نگهداری می کنند افراد بیش از 23 سال را می خواهند از مراکز نگهداری مرخص کنند. معلول ذهنی در آن سن کجا می تواند برود؟
همچنین در این نشست یکی از فعالان مدنی که بیش از 48 سال در حوزه معلولان فعالیت می کند، اظهار داشت: متاسفانه با اینکه هیچ مشکلی به لحاظ اداری ندارم اما برخی از مسئولان از تمدید فعالیت انجمنی که بیش از چهار دهه فعال است، ممانعت می کند.
وی از این موضوع بشدت ابراز ناراحتی کرد و گفت: فعالیت های مدنی یک فعالیت داوطلبانه است که افراد با طیب خاطر و بدون هیچ چشمداشتی به این کارها مبادرت می کنند چرا مسئولان باید از چنین فعالیت هایی که فقط ارائه خدمت به جامعه است، جلوگیری کنند.
در پایان این نشست احمد میدری معاون رفاهی وزارت تعاون ، کار و امور رفاهی، پس گوش کردن به صحبت های فعالان مدنی در کشور اظهار داشت: باید باب گفت و گوهای اجتماعی در کشور تسری یابد و این گونه نیست که ما به عنوان نمایندگان دولت و شما به عنوان فعالان سازمانهای مردم نهاد در مقابل یکدیگر باشیم. باید به سوی گفت و گو برویم زیرا این تنها راه حل مشکلات کنونی جامعه ایران است.
اقتصام(3)9123**1558
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن