تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804689114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قم، کانون زیارتی و گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قم، کانون زیارتی و گردشگری ایران قم- ایرنا- قم بعنوان یکی از مهمترین کانونهای زیارتی و گردشگری مذهبی ایران هر ساله بویژه در ایام نوروز و برخی ایام خاص سال، پذیرای جمع کثیری از زائران و مسافران نوروزی است.


گزارش ایرنا، قم نامی آشنا و پرآوازه و دومین شهر مذهبی ایران پس از مشهد مقدس است که مورد اقبال گسترده مسلمانان جهان قرار گرفته و سالانه خیل عظیم علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) وارد آن می شوند تا از این شهر بهره معنوی و علمی کسب کنند.
وجود 10 هزار طلبه خارجی از 90 کشور جهان که برای کسب تعالیم اسلامی در قم سکنی گزیده اند، یکی از ویژگی های ممتاز این شهر است که آن را شهره خاص و عام کرده است.

**نگاهی به موقعیت جغرافیایی قم
استان قم با وسعت بیش از 11 هزار کیلومترمربع و جمعیت یک میلیون و151 هزار نفر از سمت شمال با جلگه های ورامین، شهرری و ساوه از جنوب با شهرهای محلات و دلیجان از شرق با کاشان و کویر نمک و از غرب با شهرهای آشتیان و تفرش هم مرز است.
از سال 1374 شمسی بدنبال سفر پرخیر و برکت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به قم و اعلام استان شدن آن، تحول این دیار در عرصه های مختلف آغاز شد.
قم اکنون دارای پنج بخش، 10 دهستان و 363 آبادی دارای سکنه است. پنج بخش آن عبارت اند از جعفرآباد، خلجستان، مرکزی، سلفچگان و کهک.
این استان همچنین دارای پنج شهر به نامهای قم، جعفریه ، دستجرد ، قنوات و کهک است.
براساس اطلاعات موجود، جمعیت قم درحال حاضر به یک میلیون و 150 هزار نفر رسیده که 90 درصد آنان در شهرها زندگی می کنند.

**نگاهی به تاریخ قم
مهمترین رخدادی که در تاریخ قم روی داد و سیر زندگی مردم را دگرگون ساخت، اسلام آوردن مردم آن و پذیرش مذهب تشیع بود.
این شهر در سال 23 هجری به دست ابوموسی اشعری فتح شد و با گذشت زمان روز به روز بر عشق و ارادت مردم به پیامبر اکرم(ص) و خاندان مطهرش افزون شد و دیری نپایید که قم به شهر اهل بیت و قمی ها به شیعیان غیرتمند و پایبند در سرزمین های اسلامی شهره شدند.
مهاجرت دانشمندان و راویان شیعه به شهر قم از دوران اشعریون آغاز شد و در قرن دوم و سوم هجری و بعد از آن رشد فزاینده ای به خود گرفت.
پس از پذیرش اسلام و تشیع از سوی مردم قم، سرنوشت سازترین رخداد تاریخ قم ورود پربرکت حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر است.
او بزرگترین دختر امام هفتم و برجسته ترین آنان بود. در پی عزیمت اجباری حضرت امام رضا(ع) به مرو در سال 200 هجری قمری، حضرت معصومه(س) تاب دوری از برادر نیاورد و برای آگاهی از وضعیت ایشان سختی سفر را به جان خرید و از مدینه به قصد مرو حرکت کرد.
ایشان چون به شهر ساوه رسید سخت بیمار شد و از همراهانش خواست وی را به قم برسانند و آن حضرت پس از 17 روز سکونت در قم به آتش فراق امام همام خود سوخت و به سوی خدا شتافت.
از آن زمان به بعد مدفن مطهر این بزرگ بانو در ایران به یکی از زیارتگاه های عمده این سرزمین تبدیل شد بطوری که سالانه جمعیت میلیونی از اقصی نقاط کشور به این شهر مقدس سفر می کنند.
نکته دیگر اینکه قم بدلیل اینکه شهر امن فرزندان امامان معصوم بوده، تعداد زیادی از آن بزرگواران در این شهر اقامت گزیدند که درحال حاضر مرقد 440 امامزاده در این استان وجود دارد.

**نگاهی به موقعیت اقلیمی قم
قم بدلیل همسایگی با کویرهای لوت و نمک از آب و هوای بیابانی برخوردار است و میزان بارندگی آن بطور متوسط 150 میلیمتر در سال است.
آب وهوای قم در طبقه بندی اقلیمی کشور در زمره آب و هوای نیمه بیابانی(اقلیم کویری و خشک) محسوب می شود، چون نزدیک به منطقه بیابانی مرکز ایران است، تابستانهای آن گرم و خشک و زمستانهای آن کم و بیش سرد است اختلاف دمای سالانه نسبتاً زیاد و در اغلب اوقات خشکی هوا غلبه دارد.
برغم آب و هوای خشک و نیمه بیابانی استان، مناطق خوش آب و هوایی در اطراف قم وجود دارد که برخوردار از آب وهوای سرد کوهستانی بوده و محل مناسبی برای گذران تعطیلات و ایام گرم سال است.

** نگاهی به آثار تاریخی و میراث فرهنگی قم
قم بدلیل ویژگی تاریخی و گنجینه کهن آن بعنوان یکی از شهرهای مذهبی و تاریخی کشور محسوب می شود که آثار گسترده تاریخی و مذهبی آن سندی از افتخارات و فرهنگ اصیل اسلامی مردم این دیار است.
این استان همچنین از نظر گردشگری یکی از شهرهای هدف زائران داخلی و خارجی است که سالانه حدود 20 میلیون زائر داخلی و خارجی پای در این شهر مقدس می گذارند.
بیشتر مسافران و زائران خارجی در قم اهل کشورهای عراق، کویت، عربستان، بحرین، لبنان، سوریه، هند و پاکستان هستند.
هم اینک 810 اثر تاریخی در استان قم وجود دارد که 326 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وجود 24 هتل، 19 هتل آپارتمان و 38 مهمانپذیر در سطح استان قم نشانه ای از تلاش صورت گرفته برای پذیرایی مطلوب از زائران است.

**جایگاه مذهبی قم
اهمیت زیارتی شهر قم، در درجه نخست مربوط به حرم حضرت فاطمه معصومه (س)، دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) و سپس بدلیل مزارهای متعدد علویان در این شهر و نیز مسجد مقدس جمکران است.

**آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)
حرم حضرت معصومه، گنجینه ای نفیس از آثار هنری و معماری است که همواره بر تارک مشاهد متبرک جهان تشیع می درخشد و هر گوشه گنبد، ایوانها، مناره ها، مرقد، رواق های حرم مطهر دنیایی از ذوق و هنر معماری ایرانی را به تصویر کشیده است.
علاوه بر این، آرامگاه بسیاری از شخصیت های ارزشمند مانند برخی از مراجع و علمای معاصر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) واقع شده که مرقدشان زیارتگاه بسیاری از مشتاقان است.

**مسجد صاحب الزمان (عج) در جمکران
این مسجد که در سال 373 (ه.ق) به دستور امام زمان (عج) ساخته شده، در دامنه کوه ˈدوبرادرانˈ قرار دارد و در طول قرنها، چندین بار تجدید بنا شده است.
این مسجد همه روزه بویژه شب های چهارشنبه و جمعه پذیرای گروه زیادی از علاقه مندان به اهل بیت(ع) از نقاط مختلف ایران و جهان است.

**امامزاده حمزه (ع)
این امامزاده فرزند بی واسطه امام موسی کاظم(ع) است که مرقدش در خیابان آیت الله طالقانی(آذر) در نزدیک میدان کهنه قم قرار دارد و گنبد آن از جمله گنبد های کم نظیر در معماری اسلامی است و بنای زیبای این امامزاده متعلق به قرن 10 (ه.ق) و معماری آن به سبک بنای حرم مطهر حضرت معصومه (س) است.

**مجموعه چهل اختران
این زیارتگاه که در خیابان طالقانی قم قرار دارد شامل سه بخش مدفن امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند امام محمد تقی (ع)، امامزاده زید (ع) و چهل اختران است.
بخش چهل اختران، قبور جمعی از سادات و امامزادگان را شامل می شود که گفته می شود فرزندان و اولاد امامزاده موسی مبرقع (ع) هستند و مردم، این مجموعه را بیشتر به همان نام ˈچهل اخترانˈ می شناسند.

**امامزاده سید سربخش(ع)
این امامزاده از نوادگان امام جعفر صادق(ع) است که در شرق قم(خیابان طالقانی ، مقابل چهل اختران) قرار دارد و بنای آن متعلق به قرن هشتم(ه.ق) است که در زمان حکومت محلی آل صفی ساخته شده و دارای تزیینات متنوع و زیبای گچبری با تکنیک های مختلف است.

**مسجد اعظم
این مسجد که بدلیل عظمت و بزرگی، مسجد اعظم نام گرفته، در سال 1374 (ه.ق) به دستور آیت الله العظمی بروجردی در جبهه غربی حرم مطهر حضرت معصومه (س) به دست استاد حسین بن محمد معمار معروف به ˈلرزادهˈ به سبک سه ایوانی بنا شد.
این مسجد بعنوان چهارده هزارمین اثر ملی تاریخی کشور به ثبت رسیده است.
شکوه و زیبایی کاشی های معرق و مقرنس های زیبای این بنا در کنار گنبد عظیم آن توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می کند.

**مسجد جامع قم
این مسجد از جمله مساجد دو ایوانی ایران است که شکلی مربع مستطیل دارد که پس از مسجد امام حسن عسکری (ع) قدیمی ترین مسجد شهر قم محسوب می شود و در خیابان آیت الله طالقانی(آذر) قرار دارد.
قدمت بنای گنبدخانه و شبستان جنوبی آن به قرن ششم(ه.ق)، معاصر دوره سلجوقی باز می گردد و ایوان رفیع جبهه جنوبی و اندود های گچی رنگی گنبدخانه متعلق به عصر صفوی است و بنای ایوان شمالی و شبستانهای شرقی و غربی آن به عصر قاجار تعلق دارد.
از زیبایی های چشمگیر این مسجد کاشی کاریها، تزیینات رنگی، گچی و مقرنس های متعدد آن است.

** مسجد امام حسن عسکری (ع)
این مسجد در نزدیکی حرم(چهارراه بازار)واقع شده و از مساجد معتبر شهر قم محسوب می شود و به دستور امام حسن عسکری (ع) به دست وکیل آن حضرت در قرن سوم ه. ق احداث و در دوره صفویه تعمیر و توسعه یافته است.

**بیت حضرت امام خمینی (ره)
بیت تاریخی امام که در محله قدیمیˈیخچال قاضیˈ قم(خیابان معلم، میدان روح الله) قرار دارد، در سال 1324 (ه.ش) از سوی حضرت امام (ره) خریداری شد.
این ساختمان شامل دو طبقه (زیرزمین و همکف) و حیاط در قسمت جنوبی است.
یک پلکان میانی، ساختمان را به دو بخش بیرونی از سمت شرق و اندرونی در سمت غرب تقسیم می کند و تالار شرقی، محل سخنرانی حضرت امام خمینی(ره) برای عموم بوده است.
این بنا اکنون بعنوان یادمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، روزانه پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان است.

**خانه آیت الله العظمی بروجردی
خانه آیت الله بروجردی که در ابتدای خیابان ˈچهارمردانˈ قم واقع شده، متعلق به دوره قاجار است و از آنجا که افراد مشهوری همچون میرزای نایینی، سید ابوالحسن اصفهانی و مرحوم حائری یزدی نیز در این خانه اقامت داشته اند از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
این بنا علاوه بر قدمت، شاهد حوادث و رویدادهای بسیار مهمی در تاریخ بوده است و هم اکنون در فهرست آثار ملی قرار دارد.

**مقابر گنبد سبز
مقابر سبز که در محله قدیمی دروازه کاشان(خیابان چهارمردان، بلوار شهید روحانی) قرار دارد شامل سه مقبره امیران خاندان علی صفی و فرمانروایان مستقل قم در قرن هشتم(ه.ق) است و از نظر هنر گچبری از نمونه های منحصر بفرد به شمار می آید و مورد توجه بسیاری از گردشگران و باستان شناسان است.

**موزه آستان مقدس
موزه آستان مقدس در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، یکی از موزه های قدیمی ایران و از گنجینه های کم نظیر کشور در زمینه آثار و اشیاء قدیمی، ارزشمند و تاریخی است.

**بازار قم
بازار قم با قدمت حدود 400 سال مجموعه ای از راسته، چهار سوق، سرا و تیمچه، جزیی از بافت قدیم شهر قم به شمار می رود و شامل دو راسته سرپوشیده با پوشش گنبدی است.
بخش های وسیعی از بازار قم یعنی بازار کهنه در دوره صفویه و در پیرامون مسجد جامع بنا شد و تا پایان دوره قاجاریه بناهایی که بدان نیاز بود در آن جای گرفت.
در دوران ناصرالدین شاه، بازار قم رو به گسترش نهاد و ˈ بازار نوˈ احداث و در دو سوی این راسته نو، بناهای تازه ای مثل تیمچه بزرگ ساخته شد.

**تیمچه بزرگ بازار قم
تیمچه بازار که در شمال راسته بازار نو قرار دارد از شاهکارهای معماری عصر قاجاریه است که استاد حسن معمارباشی قمی در سال 1301 (ه.ق) آن را بنا کرد و اثری شاخص و ارزشمند از معماری اسلامی و ایرانی را چون نگینی در قلب این بازار برای سالیان دراز برجا گذاشت.
دهانه تاق تیمچه 16 متر و ارتفاع آن 15 متر است، بنا متشکل از دو بخش تیمچه و سرا است که فضای صحن و حجره ها در قسمت تیمچه و کارگاه های رفوگری و حیاط پشتی در فضای سرا قرار دارد.

**محوطه تاریخی قلی درویش
این محوطه ارزشمند باستانی(واقع در بلوار ورودی قم به جمکران) یکی از محوطه های در حال کاوش حاشیه کویر مرکزی است که در برگیرنده سه دوره اصلی استقراری عصر برنز قدیم(حدود 2800 تا 3500 قبل از میلاد)،عصر برنز جدید(حدود 1800 تا 1600 قبل از میلاد) و عصر آهن1 (حدود 1200 تا 1500 قبل از میلاد) است.
بر این اساس، پیشینه سکونت در قم به هفت هزار سال پیش بازمی گردد.
از جمله فضاهای شناسایی شده در این محوطه می توان به واحدهای مسکونی، فضاهای مرتبط با فعالیت های تجاری، اداری، صنعتی(فلزگری، سفالگری)، فضاهای آیینی و مذهبی و بقایای معماری نظامی اشاره کرد.

**خانه تاریخی زند
این خانه در محله گذر قلعه، مرکز بافت قدیمی شهر قم(خیابان چهارمردان) قرار دارد که، با توجه به فرم و مصالح به کار رفته، ساختمان آن متعلق به اواخر قاجار یعنی حدود 130 سال پیش است.
بنا دارای ستونهای سنگی با سرستون تزیینی در ایوان شمالی و شرقی و آجرکاری در درهای چوبی است.
بادگیر های بلند این بنا از نمونه های منحصر بفرد بادگیرهای منطقه قم است و در حال حاضر این خانه قاجاری بعنوان موزه مردم شناسی قم پذیرای گردشگران است.

**خانه تاریخی یزدان پناه
این خانه از جمله خانه های تاریخی و سنتی شهر قم است که در محله ˈباغ پنبهˈ(در خیابان باجک) واقع شده و معماری آن به سبک نواحی کویری و حاشیه کویر دارای بیرونی و اندرونی است.
از سال 1389 این بنا بعنوان موزه صنایع دستی قم مورد بهره برداری قرار گرفت و امروزه پذیرای خیل عظیم علاقه مندان به بناهای تاریخی و صنایع دستی است.

**خانه حکیم ملاصدرا
محمدبن ابراهیم یحیی شیرازی معروف به ˈملاصدراˈ یکی از بزرگترین دانشمندان جهان است که در شهر شیراز دیده به جهان گشود.
او پس از کسب مقدمات علوم در شیراز برای تکمیل تحصیلات عازم اصفهان و پس از کسب اجتهاد نزد استادانی همچون شیخ بهائی و میرداماد بدلیل مخالفت با عده ای از علمای ظاهربین، اصفهان را ترک کرد و برای تزکیه نفس و سیر و سلوک به قریه ˈکهکˈ در نزدیکی قم آمد، به قولی هفت سال و به روایت دیگری 15 سال در آن خانه سکنی گزید.
خانه ملاصدرا یادگاری از سکونت آن حکیم در شهر کهک قم بوده که از معماری بسیار زیبایی نیز برخوردار است.

ˈکاروانسرای دیرگچینˈ
این بنا معروف به ˈمادر کاروانسراهای ایرانˈ از قدیمی ترین و بزرگترین کاروانسراهای موجود در کشور و دارای فضاهایی همچون مسجد، آسیاب، آب انبار، حمام و سرویس بهداشتی است.
بنای اولیه آن را به دوره حکومت اردشیر ساسانی نسبت می دهند و این کاروانسرا تا دوره صفوی مورد استفاده بوده و تا آن دوره تغییرات و الحاقاتی به آن افزوده شده است.
این بنا در کنار جاده تازه احداث قم- گرمسار قرار گرفته است.

**قلعه سنگی
این قلعه از کاروانسراهای واقع در مسیر قدیم قم به ری و مانند کاروانسرای دیرگچین در زمان خود در مسیر شاهراه اصلی شمال شرقی به جنوب غربی ایران واقع بوده است.
بنای آن متعلق به دوره سلجوقی و ویژگی بارز آن وجود رواق در جلوی حیاط و پیرامون حجره هاست.

**کاروانسرای پاسنگان
کاروانسرا پاسنگان مربوط به دوره صفوی بوده که دارای پلان چهار ایوانی و دو آب انبار پیرامون آن است.
این بنا در کیلومتر 20 مسیر قم- کاشان واقع شده و در حال حاضر بعنوان یک مجتمع گردشگری مورد استفاده و بازدید علاقه مندان قرار دارد.

**مهمترین جاذبه های طبیعی استان
پارک ملی کویر؛ این پارک دربرگیرنده منطقه ای بسیار وسیع و مهم از نظر اکولوژیکی با تنوع گونه های حیوانی و گیاهی بی نظیر است.
دریاچه نمک؛ این دریاچه بخشی از کویر نمک ایران بوده و مناظر زیبایی بخصوص هنگام طلوع و غروب خورشید در آن رخ نمایی می کند.
دریاچه حوض سلطان؛ در حاشیه بزرگراه قم- تهران که دارای مناظر بدیع و منحصر به فردی است و از جاذبه های طبیعی مهم استان محسوب می شود.
مناطق ییلاقی کهک و سنجگان؛ هوای معتدل کوهستانی داشته و از مناطق ییلاقی قم به شمار می رود و در برگیرنده اماکنی چون مجتمع های توریستی و تفریحی کشتی آبی، باغ سنگی، کلبه سنگی، کلبه سبز، دهکده صبا و سبز میدانک در خلجستان هستند.

** سوغات استان قم
ˈسوهانˈ نوعی شیرینی خاص و معروفترین سوغات قم است که پیشینه آن به دوره قاجار می رسد.
سوهان مورد علاقه و ذائقه بسیاری از هموطنان و حتی اهالی کشورهای حوزه خلیج فارس است و به بسیاری از نقاط جهان صادر می شود.
مهر، تسبیح و سجاده، انگشتر، سبد بافی و حصیربافی، ابریشم و خوراکی هایی مانند انار، انجیر، فندق، رب انار و حلوا شکری از دیگر سوغات استان قم به شمار می رود.

**صنایع دستی
یکی از فعالیت های مهم اقتصادی استان قم، صنایع دستی است.
شاخص ترین محصولات صنایع دستی استان هنرهایی همچون قالی بافی،کاشی کاری،منبت کاری، درودگری، سفالگری و سرامیک سازی، خرمهره سازی، سنگ تراشی و حکاکی سنگ، نگارگری و تذهیب، خراطی روی چوب، مروارید بافی، بافته های سنتی، رودوزی سنتی، نقاشی سنتی، شیشه گری، تزیینات معماری، تزیینات پارچه ای، رنگرزی گیاهی، قلمزنی، معرق کاری، انگشترسازی، تزئینات پارچه ای، رنگرزی گیاهی، معرق ساقه گندم، گیوه دوزی، صحافی سنتی و چلنگری است.

**گنجینه آثار مراجع عظام (موزه مراجع)
این موزه که در کنار بیت حضرت امام خمینی(ره) (خیابان معلم، میدان روح الله) واقع شده در زمره موزه اشخاص و شخصیت هاست.
در این موزه زندگی نامه، فعالیت ها، نمونه تالیفات، لوازم شخصی، تصاویر، دست نوشته ها و دیگر آثار مراجع بزرگ عالم تشیع در طول تاریخ در قالب های مختلف در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه مندان قرار گرفته است.

**موزه مردم شناسی
این موزه که در خانه تاریخی زند(خیابان چهارمردان، کوچه 17)دایر شده در گروه موزه های تاریخی کشور به حساب می آید که هدف آن نمایش فرهنگ هر منطقه قبل از ورود به عصر صنعت است.
در این موزه لوازم زندگی، پوشاک و لوازم کار در زمان قدیم قم در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته و به ضرورت از عکس، تندیس و فضاسازی محیط استفاده شده است.
کارگاه صفاری(سفید کاری مس)، قالی بافی، قهوه خانه، مکتب خانه قاجاری، مطبخ و ابزار و ادوات کشاورزی از جمله فضاها و اشیاء موجود در این موزه است.

**موزه صنایع دستی قم
این موزه که در خانه تاریخی یزدان پناه (خیابان باجک، کوچه 11) دایر شده، دارای آثاری از محصولات ممتاز و شاخص صنایع دستی قم و بخش کارگاه های زنده تولید صنایع دستی استان است.
در بخش محصولات در حال حاضر آثاری از رشته های سفال و سرامیک، خرمهره، معرق چوب، قلمزنی روی مس، نقاشی روی شیشه، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین لباس های سنتی استان به نمایش درآمده است.
بخش کارگاه ها نیز شامل تولید سفال، رودوزی های سنتی(سرمه دوزی، سوزن دوزی) و معرق چوب است. ک/4
7402/ 550/ 380/
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن