تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816672864




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنونِ قرعه، لاتاری و جایزه در ایرانی‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
جنونِ قرعه، لاتاری و جایزه در ایرانی‌ها




شرکت های ایرانی راهی بهتر از توزیع لاتاری وار جوایز برای جلب مشتری پیدا نکرده اند. در 6 ماه گذشته بین 8 تا 10 میلیارد تومان جایزه مصرف مواد غذایی بین مردم توزیع شده است!











روزنامه هفت صبح: شرکت های ایرانی راهی بهتر از توزیع لاتاری وار جوایز برای جلب مشتری پیدا نکرده اند. در 6 ماه گذشته بین 8 تا 10 میلیارد تومان جایزه مصرف مواد غذایی بین مردم توزیع شده است! آرزوهای بزرگ خانواده های ایرانی این روزها از کیسه های برنج، چای و مواد غذایی سردرآورده و کافی است چند ساعتی پای تلویزیون بنشینید تا با ماراتن نفس گیر قرعه کشی های عجیب و غریب شرکت های مختلف روبرو شوید. رقابت شرکت های مختلف برای جذب مشتریان کار را به جایی رسانده که انبوهی از جوایز گرانقیمت مانند خودروهای تویوتا یاریس، لکسوس، سکه، پول های نقد کلان و ... در قرعه کشی های هفتگی و ماهانه به مشتریان داده می شود و مشتریان نیز برای کسب آرزوهای بزرگ خود - به قول شعار تبلیغاتی یکی از این شرکت ها - در قرعه کشی های لاتاری گونه شرکت می کنند.

شاید از همین ابتدای کار ما را متهم به بدبینی کنید اما اگر رقم های بی حساب و کتابی که در این چند ماهه صرف دادن جوایز به مشتریان شده مشاهده و این الگوی بازاریابی (!) را با سایر الگوهای بازریابی برندهای مطرح دنیا مقایسه کنید، درخواهید یافت که بازار ایران بیشتر از هر زمان دیگر به یک نوع بیماری جشنواره ای دچار شده است. شاید تصورش برای شما سخت باشدکه این بیماری تنها در شش ماهه دوم امسال در حدود هشت میلیارد تومان خرج برداشته است!

این آمار تنها مختص 10 برندی است که این روزها تبلیغات وسیعی برای قرعه کشی خود انجام می دهند و ما در روزنامه هفت صبح ارزش تقریبی جوایز اختصاص داده شده از ماه مهر تا پایان اسفند ماه را بررسی کردیم. جوایز به شدت زیاد و گسترده بودند و برای سادگی کار از جوایز کوچکتر چشم پوشیدیم که در نهایت دریافتیم ارزش تقریبی کل این جوایز لوکس چیزی در حدود هشت میلیارد تومان است. صداوسیما هم برای جبران کمبود بودجه خود ساعات زیادی از آنتن را به پخش قرعه کشی های این شرکت ها اختصاص داده و تب شرکت در قرعه کشی ها را دوچندان کرده است. با این تفاسیر غیر از هزینه مستقیم پرداخت جوایز، هزینه های دیگری مانند پخش تیزرها از صداوسیما، بیلبوردها و ... نیز به این هشت میلیارد تومان اضافه می شود که در گزارش از آنها صرفنظر کردیم. آیا مشتریان با اجرای چنین طرح های فصلی وفادار می شوند؟!






برنج و ماکارونی در صدر لیست

همانطور که در ابتدای گزارش نیز آوردیم مرور جوایز همه شرکت ها امری ناشدنی است، بنابراین برخی جوایز 10 برند را بررسی کردیم. برنج و ماکارونی در صدر هستند و رقابت نفس گیری هم بین سایر محصولات غذایی برقرار است. در ادامه برخی جوایز را مرور می کنیم. البته لازم به توضیح است به دلیل آن که قرعه کشی محصولات برنج 24 هنوز آغاز نشده، بنابراین از درج آن در فهرست خودداری کردیم. به نظر می رسد با نهایی شدن قرعه کشی این محصول اعداد این گزارش تغییرات زیادی را به خود ببیند.

1- محصولات محسن؛ دو میلیارد و 700 میلیون تومان

گروه مواد غذایی محسن از اول آذر ماه جشنواره خود را آغاز کرده و تا آخر اسفند ماه 30 دستگاه یاریس به خریداران خود می دهد. اگر قیمت هر خودرو یاریس را 90 میلیون تومان در نظر بگیریم به رقمی در حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان خواهیم رسید. همچنین این شرکت برای 15 فروشنده برتر خود نیز 15 دستگاهوانت پیکان جایزه می دهد و در برخی محصولات خود نیز کارت پول های 10 هزار تومانی هدیه می دهد!

2- زر ماکارون؛ یک میلیارد و 900 میلیون تومان

این شرکت جشنواره خود را از ششم آذر شروع کرده و تا آخر اسفند ماه نیز ادامه پیدا خواهد کرد. این شرکت برای مصرف کنندگان لازانیایی خود هر هفته 21 جایزه یک میلیونی هدیه می دهد و برای سایر محصولاتش نیز هر هفته 100 جاغیزه یک میلیونی در نظر گرفته است. مجموع این جوایز در طول مدت جشنواره این شرکت نزدیک به یک میلیارد و 900 میلیون تومان می شود.

3- محصولات آوازه؛ یک میلیارد و 100 میلیون تومان

آوازه 24 دی ماه تا آخر اسفند ماه قرعه کشی های خود را آغاز کرده و هر هفته یک جایزه 110 میلیونی، یک جایزه 11 میلیونی و یک جایزه یک میلیون و 100 هزار تومانی به مشتریانش می دهد. مجموع این جوایز نزدیک به یک میلیارد و 100 هزار تومان می شود.

4- چای دبش؛ 730 میلیون تومان

این شرکت از 12 بهمن ماه تا آخر اسفند ماه قرعه کشی های خود را برگزار می کند و هر هفته سه خودرو پژو پارس به مشتریان خود می دهد که مجموع آنها نزدیک به 730 میلیون تومان می شود.

5- دلپذیر؛ 570 میلیون تومان

چهارشنبه های پولی لقبی است که این شرکت به جشنواره خود داده و از مهر ماه تا آذر ماه 15 جایزه 10 میلیون تومانی به مشتریان خود داد. از آذر تا اسفند نیز این جایزه به 20 میلیون تومان تغییر پیدا کرد و تاکنون 21 جایزه 20 میلیونی نیز به مشتریان خود داده که رقم مجموع آن نزدیک به 570 میلیون تومان می شود.

6- سافتلن؛ 516 میلیون تومان

این شرکت مواد شوینده که وابسته به گلرنگ است از 15 دی ماه تا 25 اسفند جشنواره خود را آغاز کرده و در مجموع یک دستگاه BMW X1، چهار دستگاه چیلی و 100 سکه تمام بهار به مشتریان خود می دهد. مجموع این جوایز نزدیک به 516 میلیون تومان می شود.

7- سان استار؛ 260 میلیون

این شرکت تولید آبمیوه اولین قرعه کشی خود را 15 اسفند ماه برگزار خواهد کرد و قرار است ماهی یک خودرو لکسوس و 33 سکه تمام بهار به مشتریان خود هدیه دهد که با احتساب حداقل قیمت ها نزدیک به 260 میلیون تومان خواهد شد.

8- همراه اول؛ 240 میلیون

همراه در قرعه کشی های هفتگی خود هر هفته دو جایزه 10 میلیونی به مشترکان خود می دهد که این جشنواره از دی آغاز شده و تا اسفند ماه نیز برقرار خواهد بود. سبک قرعه کشی و جوایز این اپراتور البته متفاوت تر و حرفه ای تر از سایر شرکت هاست و پارامترهایی مانند میزان مکالمه ها و ... نیز در امتیازدهی به مشترکان تاثیرگذار است.

9- چای کاپیتان؛ 112 میلیون تومان

این شرکت چای جشنواره خود را از 18 بهمن ماه آغاز کرده و تا هفته گذشته به صورت هفتگی 10 ربع سکه به مشتریان خود هدیه می داد. در دو هفته پایانی سال نیز این شرکت جوایز خود را افزایش داده و هر هفته 168 ربع سکه به مشتریان خود هدیه می دهد که مجموع این رقم ها نزدیک به 112 میلیون تومان می شود.

10- محصولات تبرک؛ 70 میلیون تومان

قرعه کشی این شرکت در ابتدا هدیه دادن طلا به میزان وزن مشتریان خود بود که از 9 آذر ماه سبک هدیه های خود را تغییر داد و تا 17 دی هر شب دو میلیون تومان به مشتریان خود هدیه می داد. این شرکت در حال حاضر قرعه کشی ندارد و مجموع جوایز آن 35 روز نزدیک به 70 میلیون تومان شد.

سایر محصولات

شرکت ها و محصولات دیگری نیز مشغول قرعه کشی و دادن جوایز هستند که امکان جمع آوری همه آنها مقدور نبود. شرکت هایی مانند چای گلستان، ایرانسل، سامسونگ، ال جی، دوو، دستمال کاغذی گلریز، اتومبیل اکتیو در فروشگاه های زنجیره ای، گلرنگ رسانه، قرعه کشی فروشگاه زنجیره ای مانند رفاه، شهروند، بازار فرش ری و ... نیز بخشی از قرعه کشی های چند ماه اخیر هستند که البته سبک قرعه کشی و نوع جوایز برخی از آنها تفاوت های زیادی با موارد گفته شده دارد.

دلایل فراگیر شدن قرعه کشی ها

چه اتفاقی افتاده که موج برگزاری قرعه کشی و دادن جوایز به راه افتاده؟ آیا چنین استراتژی تبلیغاتی برای جذب مشتری ها موثر است؟ در این رابطه سعید کاسکو، کارشناس بازاریابی به هفت صبح می گوید: «به نظر می رسد در بازاری که همه مسئولان بر تورم تاکید داشته و به دنبال راهی برای کاهش قیمت ها هستند، شرکت ها به صورت غیررسمی مجوز نگاه داشتن قیمت های خود (و در برخی موارد بالا بردن آنها) را به بهانه دادن جوایز رنگارنگ از سازمان هایی که وظیفه شان حمایت از حقوق مصرف کننده است گرفته اند. بدون شک اگر یک حساب سرانگشتی در مورد هزینه جایزه و تبلیغات آنها داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بودجه آنها از هیچ راهی تامین نخواهد شد مگر جیب مصرف کننده! واقعیت امر اینجاست که قرعه کشی یک استراتژی برد - باخت به نفع صاحب کالاست و لاغیر. در کشورهای توسعه یافته، به خاطر وجود بازار سالم رقابتی (چیزی که آرزوی یک جامعه در حال توسعه) است هزینه های اینچنینی اصلا مقرون به صرفه نبوده و منطقی نیست و موجبات شکست را برای برندها فراهم می کند. در چنین بازاری استراتژی ترغیب مشتری به خرید چیزی کاملا متفاوت و با سیاست برد - برد تعریف می شود. مانند: Off sale.»

با این تفاسیر برگزاری چنین قرعه کشی هایی چقدر موثر است و آیا باعث وفادار شدن مشتری ها می شود؟ این کارشناس بازاریابی به هفت صبح می گوید: «اصولا ایجاد انگیزه در مشتری جهت خرید کالا و به قولی افزایش هوش هیجانی مشتری، از اصول بازاریابی دور نیست ولی باید دقت کرد که اینگونه پروموشن ها به صورت دوره های کوتاه مدت نه تنها منجر به افزایش سهم بازارِ پایدار نمی شود، بلکه دو حالت را در مشتری ایجاد می کند؛ اول اینکه مشتری شرطی شده و در آینده تنها کالایی را خریداری می کند که امکان برنده شدن در قرعه کشی داشته باشد. دوم اینکه مشتری نامید و ناراضی از عدم برنده شدن در قرعه کشی، در آینده آن برند را انتخاب نمی کند و حتی ممکن است برند را متهم به تقلب و کلاهبرداری کند. این یک اشتباه محض است که مشتری به دلیل خرید محصول جهت شرکت در قرعه، به آن برند وفادار بماند. حتی در صورت برنده شدن نیز این امکان 100% نیست. دربازاریابی نوین حتی کیفیت نیز به تنهایی در مشتری وفادار ایجاد نمی کند. در ایران، در اکثر مواقع فروش کالا به هر قیمتی اتفاق می افتدو این موضوع به بزرگ و کوچک بودن شرکت ها بستگی ندارد. یک مثال ساده که برای همه ملموس تر است معرفی محصولات جدید شرکت اپل است که شاهد صف های طویل خرید مدل های جدید آن هستیم بدون اینکه قرعه کشی یا تخفیفی در کار باشد یا به عبارت دیگر اقتصاد سالم و رقابتی در آن کشورها، جای چنین مبالغی را برای جشنواره هایی با این نسبت مبلغ جایزه به کالا میسر نمی کند.»

قرعه کشی، پلی برای صعود به طبقه دیگر

به طور حتم استقبال مردم از این قرعه کشی ها یکی از دلایل اصلی گسترده شدن قرعه کشی ها هستند. چه اتفاقی افتاده که مردم از این جشنواره ها استقبال می کنند؟ سعید کاسکو در این رابطه می گوید: «ایجاد امید در جامعه هایی که در وضعیت اقتصادی مناسب به سر نمی برند، از بزرگترین ترفندهای ترغیب مشتری برای خرید کالاست؛ به این صورت که مشتری برای خلاصی از این وضعیت و جدا شدن از دیگران و پیوستن به طبقه دیگر، اقدام به خرید کالا می کند و به قولی بلیت بخت آزمایی خود را خرج می کند. در ایران با توجه به شرایط اقتصادی تا چند سال پیش خانه دار شدن یک آرزو بود و در حال حاضر خرید اتومبیل یک آرزو شده وخانه دار شدن به رویای دست نیافتنی تبدیل شده است. همین مقوله باعث رویکرد شرکت ها برای ایجاد انگیزه در مشتری برای خرید کالایشان شده است تا آنجایی که در تبلیغ برخی از آنها به طور مستقیم به دست یافتن به آرزوها اشاره می کنند.»

این کارشناس بازاریابی در رابطه با روش های صحیح جذب مشتریان نیز می گوید: «چه بسیار پیامک هایی که از مشتریان به واسطه شرکت در قرعه کشی ها دریافت می شود ولی آیا برای ارتباط بعدی با مشتری برنامه ای تدارک دیده شده؟ اگر برنامه ای برای ارتباط های بعدی با مشتری وجود نداشته باشد، یعنی شرکت یک کالا فروخته و مشتری نیز یک کالا خریده و تمام. جهت ایجادوفاداری در مشتری علاوه بر کیفیت و رفع نیازهای مشتری، تنها یک چیز وجود دارد و آن هم ارتباط مؤثر وتاثیرگذار است. شرکت ها برای اینکه مشتری را وفادار کنند نمی توانند او را بخرند.»







تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن