تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815565796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهتمام ويژه رسانه ملي در ترويج هنرمندانه نماز


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
اهتمام ويژه رسانه ملي در ترويج هنرمندانه نماز
رسانه ملي با انبوهي از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني و با استفاده از همه ابزارهاي هنري و رسانه اي اهتمام ويژه اي به بسط و گسترش نماز و فرهنگ نماز داشته است.


به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي معاونت صدا، اختتامیه سومین جشنواره ملی، فرهنگی و هنری نماز در همدان پنج‌شنبه، 15 اسفند با حضور هنرمندانی از استان‌های مختلف، مسئولین استانی و کشوری و با معرفی و تجلیل از آثار برگزیده به کار خود پایان داد.

در اين مراسم "محمد حسين صوفي" معاون صداي رسانه ملي با اشاره به جايگاه مهم نماز در اسلام گفت: اسلام براي نماز مرتبه بالايي قايل است تا جاييكه نماز را عمود خيمه دين مي داند، نماز اسباب اوج گيري انسان و نيز وسيله اي براي ارتقاي شأن و جايگاه وجودي انسان است.

وي افزود: عبادت و بندگي كه خود آزادي و آزادگي حقيقي وفلاح راستين است در نماز تجلي پيدا مي كند، خداوند متعال مي فرمايد من جن و انس را نيافريدم مگر براي آن كه عبادت كنند از منظر همه عرفا بهترين و برترين عبادت نماز است و به اين خاطر است كه گفته اند نماز معراج مومن است چراكه در نماز در پيشگاه خدا هستيم و با او به راز و نياز برخاسته ايم و در برابر او اظهار بندگي و خشوع و خضوع مي كنيم.

معاون صدا در خصوص نقش رسانه ها در ترويج فرهنگ نماز گفت: با اين همه زيبايي كه در نماز وجود دارد، تكليف كساني كه دستي در كار فرهنگ و رسانه دارند، چيست؟ تكليف كساني كه با ابزار فرهنگ و هنر و رسانه اخلاق و رفتار مردم را سامان مي دهند چيست؟ اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه چگونه مي توانند آنچنان كه اولياي دين خواسته اند اهتمام نسبت به نماز داشته باشند، هنرمندان و اصحاب رسانه بايد كاري كنند كه اين فريضه الهي به بهترين شكل در جامعه مطرح شود، آنچنان كه در خور و زيبنده يك جامعه ديني است.

وي با اشاره به نقش نماز در زندگي فردي و اجتماعي افراد گفت: نماز در تاروپود حيات فردي و جمعي مردم ما تجلي پيدا مي كند، پرداختن به اين اصل مهم ضرورت توليد برنامه هاي جذاب و تأثيرگذار است كه نياز به بسيج فكر و انديشه همه هنرمندان و فرهيختگان است.

صوفي برگزاري چنين جشنواره هايي را زمينه اي براي كشف استعدادها دانست و خاطر نشان كرد: برگزاري چنين جشنواره هايي سبب مي شود، با فرم گذاري و الگودهي زمينه كشف استعدادها فراهم شده و شركت كنندگان نقاط ضعف و قوت خود را شناسايي مي كنند و از طرف ديگر بخشي از تلاش هنرمندان و اصحاب رسانه نشان داده مي شود.

 وي به رابطه دو سويه بين هنر و دين  اشاره كرد و گفت: دين از ابزار هنر براي معرفي خود بهره برده و هنر از دين وام گرفته كه كارهاي پاك و تاثيرگذار توليد كند، مسئله كليدي رابطه حوزه دين با عرصه هنر است، دين و مقولات ديني در همه شاخه هاي هنر به ويژه نماز هميشه حضور پر رنگ داشته و بخش مهمي از توليدات و محصولات هنري، مستقيم و غير مستقيم به مقولات ديني اختصاص يافته اند.

صوفي با اشاره به نقش پررنگ دين در آثار هنرمندان تاكيد كرد: حجم وسيعي از اشعار، داستان ها، نمايش نامه ها، فيلم نامه ها، آثار نمايشي، خط و نقاشي، موسيقي نشان مي دهد، نقش دين در آنها پررنگ است و هنرمندان دين را دستمايه مناسبي براي خلاقيت مي دانند.

معاون صداي رسانه ملي در خصوص نقش بي بديل رسانه ملي در ترويج فرهنگ نماز گفت: در سالهاي اخير رسانه ملي با انبوهي از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني و با استفاده از همه ابزارهاي هنري و رسانه اي اهتمام ويژه اي به بسط و گسترش نماز و فرهنگ نماز داشته است.
وي با اشاره به توليدات راديو در حوزه نماز در سال 92 گفت:  در سال 92 در راديو بيش از 1500 عنوان با 9 هزار ساعت برنامه در حوزه نماز توليد و پخش شده و شبكه هاي مختلف راديويي، تلويزيوني ملي ، بين المللي و استاني با توليد و پخش برنامه هاي اذانگاهي، توليد فيلم ها و سريالهايي با موضوع نماز، بيان احكام، حمايت از توليد كنندگان آثار نماز،  خود را ملزم مي دانند كه با رفتاري هنرمندانه زيباترين و بهترين آثارخود را در حوزه نماز توليد كنند.  

اهتمام ويژه رسانه ملي در ترويج هنرمندانه نماز

اسلام براي نماز مرتبه بالايي قايل است تا جاييكه نماز را عمود خيمه دين مي داند.

نماز اسباب اوج گيري انسان و نيز وسيله اي براي ارتقاي شأن و جايگاه وجودي انسان است.

عبادت و بندگي كه خود آزادي و آزادگي حقيقي وفلاح راستين است در نماز تجلي پيدا مي كند، خداوند متعال مي فرمايد من جن و انس را نيافريدم مگر براي آن كه عبادت كنند از منظر همه عرفا بهترين و برترين عبادت نماز است و به اين خاطر است كه گفته اند نماز معراج مومن است چراكه در نماز در پيشگاه خدا هستيم و با او به راز و نياز برخاسته ايم و در برابر او اظهار بندگي و خشوع و خضوع مي كنيم.

با اين همه زيبايي در نماز تكليف كساني كه دستي در كار فرهنگ و رسانه دارند، چيست؟ تكليف كساني كه با ابزار فرهنگ و هنر و رسانه اخلاق و رفتار مردم را سامان مي دهند چيست؟ اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه چگونه مي توانند آنچنان كه اولياي دين خواسته اند اهتمام نسبت به نماز داشته باشند، هنرمندان و اصحاب رسانه بايد كاري كنند كه اين فريضه الهي به بهترين شكل در جامعه مطرح شود، آنچنان كه در خور و زيبنده يك جامعه ديني است.

نماز در تاروپود حيات فردي و جمعي مردم ما تجلي پيدا مي كند، پرداختن به اين اصل مهم ضرورت توليد برنامه هاي حذاب و تأثيرگذار است كه نياز به بسيج فكر و انديشه همه هنرمندان و فرهيختگان است.

طبعاً برگزاري اينگونه جشنواره ها كه فرم گذاري مي كند، الگودهي مي كند،زمينه كشف استعدادهاست.

شركت كنندگان خود را ارزيابي مي كنند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسايي مي كنند و تجمع هايي از اين قبيل براي نشان دادن تلاش هنرمندان و اصحاب رسانه است.

مسئله كليدي رابطه حوزه دين با عرصه هنر است، دين و مقولات ديني در همه شاخه هاي هنر به ويژه نماز هميشه حضور پر رنگ داشته و بخش مهمي از توليدات و محصولات هنري، مستقيم و غير مستقيم به مقولات ديني اختصاص يافته اند.

در حجم وسيع از اشعار، داستان ها، نمايش نامه ها، فيلم نامه ها، آثار نمايشي، خط و نقاشي، موسيقي نقش دين در آنها پررنگ است و هنرمندان دين را دستمايه مناسبي براي خلاقيت مي دانند.
رابطه دو سويه بين هنر و دين وجود دارد، دين از ابزار هنر براي معرفي خود بهره برده و هنر از دين وام گرفته كه كارهاي پاك و تاثيرگذار توليد كند.

در سال‌هاي اخير رسانه ملي با انبوهي از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني و با استفاده از همه ابزارهاي هنري و رسانه اي اهتمام ويژه اي به بسط و گسترش نماز و فرهنگ نماز داشته است،  نقش رسانه ملي به دليل توليد و پخش ويژه برنامه هاي اذانگاهي، توليد فيلم ها و سريالهايي با موضوع نماز، بيان احكام، حمايت از توليد كنندگان آثار نماز نقشي است ويژه و بي بديل همه شبكه هاي راديويي، تلويزوني ملي ، بين المللي و استاني خود را ملزم مي دانند كه با رفتاري هنرمندانه زيباترين و بهترين آثارخود را در حوزه نماز توليد كنند.

در سال 92 در راديو بيش از 1500 عنوان با 9 هزار ساعت برنامه توليد و پخش شده است مشابه اينكار در سيما و صدا و سيماي استان ها انجام شده است.


انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن