تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804142550




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ترند آذربایجان؛ ایران رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ترند آذربایجان؛ ایران رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد تهران - ایرنا - خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در گزارشی به قلم سارا رجبووا به نقل از کارشناسان نوشت: موفقیت ایران در رسیدن به توافق هسته ای نهایی با قدرت های جهانی و لغو تحریم ها، منجر به تجربه رشد اقتصادی خواهد شد.


به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری ترند، پس از آنکه ایران با گروه پنج به علاوه یک در مورد برنامه هسته ای این کشور به توافق رسید، برخی سازمان های بین المللی پیش بینی کردند این کشور رشد اقتصادی را تجربه کند.
مدتی پیش، صندوق بین المللی پول در نخستین ارزیابی معمول خود از ایران، پس از بیش از دو سال، یک رشد اقتصادی مثبت برای این کشور تا قبل از پایان سال 2015 پیش بینی کرد.
شرکت های خارجی از آن زمان به بعد برای از سرگیری فعالیت های خود با ایران، بویژه در بخش انرژی این کشور ابراز علاقه کردند.
کمی پس از آن، نمایندگان پارلمانی و مقامات ارشد برخی کشورهای اروپایی برای بررسی سرمایه گذاری احتمالی در این کشور، از آن دیدن کردند.
جیمز ام.دورسی یک مقام ارشد مطالعات بین المللی گروه راجاراتنام دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور به خبرگزاری ترند، گفت: کاهش تحریم ها به ایران اجازه نایل شدن به رشد اقتصادی را می دهد.
در حالی که صندوق بین المللی پول قطعا از تشویق ایران برای حرکت در راستای دستیابی به یک راه حل موفقیت آمیز در مورد موضوع هسته ای این کشور سود می برد، لیکن این صندوق در مقابل پیش بینی های خود پاسخگو است.
دورسی تاکید کرد: اینکه کاهش تحریم ها به ایران اجازه دستیابی به رشد اقتصادی را بدهد جای تعجب ندارد، در حقیقت اگر چنین نباشد تعجب آور خواهد بود.
پروفسور کامران دادخواه اقتصاددان دانشگاه شمال شرق آمریکا نیز این پیش بینی را تایید کرد.
دادخواه به آذرنیوز گفت: اگرچه اقتصاد ایران اکنون در وضعیت نامطلوبی است و از نرخ بالای بیکاری، تورم و رشد اقتصادی منفی رنج می برد لیکن از پتانسیل بالایی برای رشد و قرارگیری در زمره 20 اقتصاد برتر جهان برخوردار است.
وی، تفکرات نادرستی چون اقتصاد اسلامی و مدیریت غلط و فساد را عامل اصلی چنین وضع فلاکت بار اقتصادی دانست.
دادخواه اظهار داشت: این کاستی ها برای مدت مدیدی با درآمدهای نفتی از چشم ها پنهان مانده بود. در طول هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، اندازه و شدت مدیریت های نادرست اقتصادی و فساد به افزایش بی سابقه ای یافت.
این استاد دانشگاه گفت: وی از یک سیاست اقتصادی پوپولیستی پیروی می کرد که برای بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مانند ونزوئلا نیز ویرانی های زیادی به بار آورده است.
وی افزود: بنابه گفته مقامات ایرانی، دولت احمدی نژاد در طول هشت سالی که تصدی امور را در اختیار داشت، 700 میلیارد دلار درآمد کسب کرد که آن را صرف واردات و بذل و بخشش به کشورهای دیگر و یا آن را با فساد حیف و میل کرد.
این اقتصاددان ادامه داد: علاوه بر این، پول هم چاپ کرد و در پی این کارها، در سال 2013 حجم پول در گردش و حجم نقدینگی در اقتصاد ایران پنج برابر سال 2005 گردید.
دادخواه اضافه کرد: احمدی نژاد پس از این همه سوء مدیریت گفت، تحریم ها به ویژه تحریم های نفتی و مالی وضعیت را دشوار کرده و این گفته مانند ریختن نفت روی آتش بود.
وی گفت: در پاسخ به فعالیت های هسته ای ایران، تحریم های اقتصادی علیه این کشور تشدید شد و درآمدهای نفتی ایران کاهش پیدا کرد. تحریم های مالی خزانه داری آمریکا، ایران را از دستیابی به درآمدهای خود یا انتقال وجوه به این کشور محروم کرد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: ماحصل آنچه احمدی نژاد برای ایران رقم زد این بود که وقتی وی ریاست جمهوری را تحویل داد، نرخ تورم به بیش از 40 درصد و نرخ رسمی بیکاری به بالای 10 درصد رسید و میلیون ها نفر بیکار بودند.
دادخواه افزود: اقتصاد ایران نیز در سال 2012 بیش از پنج درصد کوچک شد که در 11 ماه نخست سال جاری ایرانی (که از 21 مارس 2013 آغاز شده)همچنان چنین شرایطی بر اقتصاد این کشور حکمفرما بوده است.
این اقتصاددان سه دلیل برای چشم انداز اقتصادی مثبت پیش بینی شده توسط صندوق بین المللی پول برای ایران ذکر کرد، نخست آنکه آمریکا و دیگر کشورها تحریم ها را کاهش داده اند و به ایران امکان دسترسی به وجوه بلوکه شده نفت داده شده است.
دادخواه گفت: همچنین امید می رود گفت و گوهای هسته ای به نتیجه برسد و تحریم های بیشتری لغو شوند زیرا این به اقتصاد ایران قدرت بیشتری می بخشد.
وی ادامه داد: دوم آنکه به دلیل سیاست تنش زدایی دولت جدید با دنیا و اراده آن برای پیشرفت شرایط اقتصادی ایران، مردم را نسبت به آینده امیدوار و دید آنها را به آینده را بهتر است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: بالاخره اینکه، به نظر می رسد تیم اقتصادی رییس جمهوری جدید ایران در مورد اقتصاد تفکر درستی دارد و خود را از پوپولیستی که دولت قبلی دچار آن بود، دور نگاه می دارد.
دادخواه با اشاره به اینکه صادرات ایران روبه افزایش است و شرکت های خارجی می خواهند به ایران برگردند، گفت: بنابراین نامعقول نیست اگر انتظار برود اقتصاد ایران پس از دو سال کوچک شدن، در سال 2015 رشد اقتصادی را تجربه خواهد کرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اخیرا با دعوت از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: تهران می تواند یک عرضه کننده قابل اتکای منابع انرژی به اروپا باشد.
علاوه بر این، پس از آنکه اجرای توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی از 20 ژانویه آغاز شد، صادرات ایران افزایش پیدا کرد.
به گفته دورسی عضو ارشد گروه راجاراتنام گفت: با فرض اینکه مذاکرات پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان موفقیت آمیز باشد، ایران کاهش تحریم ها و افزایش صادرات را تجربه خواهد کرد.
به گفته وی، علاوه بر این، بسیاری از کشورها که کمتر نگران تحریم ها و یا برنامه هسته ای ایران هستند و یا می خواهند از مزایای نخستین سرمایه گذاران بهره مند شوند، علاقه مند هستند اقتصاد خود را توسعه داده و روابط اقتصادی با ایران را بهبود بخشند.
دورسی اضافه کرد: شرکت های خارجی خود را برای موقعی که تحریم ها لغو شوند، آماده می کنند.
عضو ارشد گروه راجاراتنام ادامه داد: همزمان، آنها مواظب هستند که مغایر با تحریم ها عمل نکنند زیرا این عمل ریشه آنها را می زند.
وی اظهار داشت: در نتیجه، همکاری دوباره ایران با شرکت های خارجی، کاری است که فرآیند آن از حرف تا عمل طولانی است.
دادخواه در این میان افزود: اگر گفت و گوها موفقیت آمیز باشد و تحریم های بیشتری لغو شوند، انتظار می رود تولید ایران در هر دو بخش نفتی و غیرنفتی ایران افزایش یابد.
این اقتصاددان ادامه داد: البته علاوه بر کاهش تحریم ها، ایران نیز باید حداکثر تلاش خود را برای جذب سرمایه و فناوری خارجی انجام دهد، مهم تر اینکه اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات زبربنایی است.
دادخواه اضافه کرد: به ویژه اینکه، باید فعالیت های اقتصادی شرکت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کاهش یابد.
این استاد دانشگاه گفت: با توجه به تجارت بین الملل، ایران باید تغییر آزاد نرخ ارز را بپذیرد و تلاش کند که به سازمان تجارت جهانی بپیوندد.
وی همچنین اضافه کرد: با توجه به منابع نفت و گاز ایران، بازگشت شرکت های خارجی به اقتصاد این کشور، یک رویا نیست.
دادخواه گفت: به هر حال در دهه های گذشته صنعت انرژی ایران از فقدان سرمایه گذاری رنج برده و کار تعمیر و نگهداری میدان های نفتی آن به خوبی انجام نشده است. بالاخره فناوری به کار رفته در این میدان ها منسوخ شده و بخش انرژی ایران نیازمند صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری و به روز سازی فناوری جدید است، هرچند تحقق همه این کارها با آمدن سرمایه گذاران خارجی امکان پذیر است.
ایران تاکنون با معرفی قراردادهای جدید به شرکت های خارجی، گام های اولیه در این زمینه را برداشته لیکن شرکت های خارجی تا زمانی که واشنگتن اجازه ندهد در ایران سرمایه گذاری نخواهند کرد.
دادخواه ادامه داد: شرکت های خارجی باید احساس کنند که سرمایه گذاری آنها در ایران ایمن است و با سیاست های ایران و یا سپاه پاسداران این کشور به خطر نمی افتد.
این اقتصاددان تاکید کرد: بنابراین انتظار می رود شرکت های خارجی خود را برای زمان باز شدن درها برای سرمایه گذاری های آتی در بخش انرژی ایران آماده کنند و گام های ابتدایی را در این رابطه بردارند، لیکن تا زمانی که شرایط مقتضی مهیا نباشد هیچ چیزی اتفاق نخواهد افتاد.
اقتصام(6)1063**1558
انتهای پیام /*




17/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن