تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819410005




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری: باید نظام پزشک‌سالارانه حذف شود/ استفاده از ماما به عنوان پرستار درست‌نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
عضو شورای‌عالی نظام پرستاری: باید نظام پزشک‌سالارانه حذف شود/ استفاده از ماما به عنوان پرستار درست‌نیست

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری: باید نظام پزشک‌سالارانه حذف شود/ استفاده از ماما به عنوان پرستار درست‌نیست
سالهاست که نظام پرستاری ما مشکل دارد،بیمارستانها کمبود نیرو دارند و پرستاران با حقوق کم ترجیح می دهند که یا مهاجرت کنند یا در بخش دیگری فعالیت کنند.
به گزارش نامه نیوز، در آستانه روز پرستار، وزیر بهداشت اعلام کرده است که از ماماها به عنوان پرستار می توان استفاده کرد. اما این نظر با اعتراض آنها روبه رو شد.  محمد شریفی‌مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری در انتقاد می گوید: پرستاران و ماماها نسبت به این طرح اعتراض دارند چون بهتر است هر کس جای خودش باشد .من فکر می کنم این به خاطر بخشی از درخواست خود ماماها بوده که الان به عنوان پرستار کار می کنند اما این کار اصلا منطقی نیست. 

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با شریفی‌مقدم را در زیر بخوانید:

همانطور که اطلاع دارید جمعی از ماماها به خاطر مطرح‌شدن طرح بکارگیری ماماها به جای پرستاران با گذراندن یک دوره یکساله،تجمع کردند.به نظر شما این کار برای جبران کمبود پرستار است یا اینکه برای ماماها اشتغالزایی کنند؟ الان جامعه مامایی با کمبود کار مواجه است و تعدادی از آنها هم به عنوان پرستار فعالیت می کنند که این به خاطر گرفتن دانشجوی بیش از حد و نبود کار برای آنها است. در گذشته تعدادی از خود ماماها پیگیر این بودند که در غالب پرستار کار کنند اما از نظر اصولی درست نیستف چون قاعدتا باید براساس نیاز جامعه سلامت فارغ التحصیل شوند.الان وزارت بهداشت قصد دارد با این کار درواقع کمبود پرستار ه در بیمارستان ها را جبران کند که من آن را صحیح نمی دانم.
چرا وزارت بهداشت این تصمیم را گرفت؟ پرستاران و ماماها نسبت به این طرح اعتراض دارند چون بهتر است هر کس جای خودش باشد .من فکر می کنم این به خاطر بخشی از درخواست خود ماماها بوده که الان به عنوان پرستار کار می کنند اما این کار اصلا منطقی نیست.
الان مشخص است چند درصد ماماها به عنوان پرستار کار می کنند؟ من آمار ندارم، اما در بسیاری از کشورهای دنیا ماماها و پرستارها در یک قالب کار می کنند و قبل از انقلاب هم این بود. چون کار آنها خیلی نزدیک به هم است. اما الان وزارت بهداشت کار درستی انجام نداده است که به علت کمبود پرستار ماماها استفاده کند. ما از 160 دانشگاه سالانه حدود 7 تا 8 هزار نفر فارغ التحصیل پرستاری داریم اما باز هم بیمارستانها کمبود دارند که این جای تاسف دارد.
چرا با وجود این همه فارغ التحصیل پرستاری این کمبود وجود دارد؟ پرستارها سختی کار دارند و با عوامل بیماری زا مانند بیماریهای ایدز،هپاتیت و سل در ارتباط هستند.محیط بیمارستان هم پراسترس است و محیط خسته کننده چون با بیمار در ارتباط هستند. برای همین باید جذابیتهایی برای این افراد ایجاد شود و ویژگیهایی برای آنها در نظر بگیرند تا پرستارها ترجیح به کار دهند.اما مسئولان نظام سلامت به پرستاران توجهی ندارند.برای همین پرستارانی که فارغ التحصیل می شوند ترجیح می دهند در آموزش و پرورش کار کنند با اینکه حقوق آنها کم است اما به عنوان مربی بهداشت استخدام می شوند . برخی هم یا خانه دار می شوند یا اینکه به سراغ حرفه های دیگر می روند. یک پرستار با حقوق 800 هزار تومانی اگر بخواهد کودکش را مهد هم بگذارد، دیگر درآمدی برایش نمی ماند برای همین به سرغ حرفه اش نمی رود.بخشی هم مهاجرت می کنند چون واقعا کشورهای اروپایی،آمریکا و کانادا و حتی کشورهای خلیج فارس از پرستاران ما استقبال خوبی می کنند و همین کسانی که در سیستم سلامت ما جذب نمی شوند در آن کشورها کارآرایی خوبی دارند و حقوق بالایی دریافت می کنند. بنابراین کمبود تعداد پرستار نداریم اما به خاطر نگاه بد مسئولان نظام سلامت و وزارت بهداشت، در این حرفه و گروه جذب نمی شوند.
قبلا وعده داده شد که نظام تعرفه برای پرستاران اجرا شود.چرا چنین نشد؟ من سیاسی نیستم اما اگر کاری هم برای پرستاران شد در دوره قبل بود که معاونت پرستاری نمونه آن است. حتی استخدام تعدادی از آنها هم در دوره قبل اتفاق افتاد و قانون ارتقاء بهروری هم به صورت نیم بند که الان اجرا می شود در دوره قبل تصویب شد. نظام تعرفه گذاری 7 سال پیش در 6 تیر 1387 تصویدب شد اما هنوز اجرا نشده است.متاسفانه قانون تعرفه گذاری حداقل 20 بار به وزارت بهداشت داده شد اما به خاطر نظام پزشک سالارانه هنوز اجرا نشده است. در این دولت جدید تاکنون که هیچ کاری برای این صنف نشده است.من باز هم اکید می کنم سیاسی نیستم اما حتی در روز پرستار هم وزیرهیچ گونه به مشکلات و خواسته های آنها اشاره نکرد.جامعه پرستاری هم ناراضی است مثلا در چند ماه گذشته پرستاران مجتمع امام خمینی چندین بار اعتراض کردند و به خاطر تبعیضها معترض هستند.
به نظر شما راهکار حل مشکلات پرستاران اجرای نظام تعرفه است؟ بارها به مسئولان وزارت بهداشت در دولت های گذشته عنوان کردیم بیشترین چیزی که پرستاران را عذاب می دهد تبعیض است. مثلا در بیمارستان بیشترین مسئولیت بر دوش پرستار است و بیشترین نقش را در بخش درمان و مراقبت دارد اما کمترین سهم به آنها تعلق می گیرد .الان 70 درصد درآمد بیمارستان به جیب هیات علمی می رود که حضور چندانی هم در بیمارستان ندارند.مثلا پرستاران بیمارستان امام خمینی می گویند یک پیوند کبد در بیمارستان انجام می شود، درمان و مراقبت با پرستار است اما سهم کمی را دریافت می کنند. یا طرح کارانه که الان در بیمارستانها حاکم است و هیات علمی، 70 درصد دریافت می کنند غیرقانونی است و مصوبه دولت و مجلس را ندارد.
اما وزارت بهداشت عنوان می کند که همیشه مشکل بودجه دارد؟
منابع مالی اگر نباشد مشکلی نیست مانند زمان جنگ ،اما الان اینگونه نیست و درآمد بیمارستانها کم نیست. از طرف دیگر اگر بیمار با مشکلی مواجه شود یا اینکه پرستار تاخیر کند شدیدترین برخورد را با او می کنند.بر روی ارزشیابی و کارانه او تاثیر می گذارد اما یک پزشک که باید 54 ساعت در بیمارستان کار کندحضور دارد و بیشتر مهر او کار می کند و دانشجویان کار می کنند که این خطرناک است.
شما چه پیشنهادی دارید؟ علت این است که هیات علمی بیمارستان که شاید 5 تا 7 درصد هم باشند، قدرت را در دست دارند و در نهایت منافع خود را در نظر دارند. باید مانند سایر کشورهای اروپایی و آمریکا که 70 درصد مدیران بیمارستانها غیر پزشک هستند و رشته مدیریت پزشکی خوانند در بیمارستانهای ما هم یک غیر پزشک مدیر بیمارستان باشد و تفکر پزشک سالارانه را حذف کنند.



1392/12/16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 108]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن