تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819617833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان نویس : مشکل اصلی نویسندگان خودسانسوری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

داستان نویس : مشکل اصلی نویسندگان خودسانسوری است انزلی – ایرنا- کیهان خانجانی نویسنده و مدرس به نام داستان نویسی گفت: مشکل ما نویسندگان نه سانسور بلکه خودسانسوری است.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا، خانجانی در جلسه نقد کتاب در کتابخانه امام جعفر صادق شهرستان انزلی افزود:با ندیدن و حذف صورت مساله نمی توانیم مشکلات را حل کنیم و انکار واقعیت ما را به یک واقعیت جدید نمی رساند.
خالق «سپید رود زیر سی و سه پل» تصریح کرد یکی از مشکلات ما در عرصه داستان این است که از بسیاری صفات مثل ادبیات زنانه فرار می کنیم در حالی که همانگونه که ذهنیت زنانه داریم ادبیات زنانه نیز داریم .
وی با اشاره به این سخن وینگنشتاین که «محدودیت زبان من ، محدودیت جهان من است» افزود : در داستانهای مردانه (داستانهای نویسندگان مرد) زبان می تواند از گفتن یک سری چیزها عاجز باشد.
این داور جایزه های ادبی متذکر شد: از سال 1300 که یکی بود یکی نبود در می آید داستانهایی در مورد زنان قعر جامعه را مردان نوشته اند و در کار سیمین دانشور نیز این طبقه را نمی بینیم تا می رسیم به منیر روانی پور .
وی با طرح این پرسش که آیا اخلاق گرایی به این معنا است که راجع به چیزی بد هم صحبت نشود ، خاطرنشان کرد: اگر صحبت نکنیم مشخص نمی شود که مشکل از کجاست.
خانجانی متذکر شد: برای نوشتن در خصوص طبقات مختلف اجتماعی یا باید تجربه ای از آن سطح طبقات داشته باشیم و یا بکوشیم شناخت نسبی از آن پیدا کنیم .
وی نویسندگان را از پرداختن به موضوعاتی که شناختی از آن ندارند برای این که اثری دهن پرکن، شعاری یا روشنفکری نوشته باشند برحذر داشت .
وی تصریح کرد هرکدام باید ببینیم بر چه چیزی احاطه داریم ، کودکان ، کارگران ، دوران دانشجویی و غیره .
مدرس داستان نویسی ادامه داد : یکی از مشکلاتی که مجموعه داستانها دارند این است که جغرافیای داستانی ندارند .
وی با اشاره به تفاوت بین مجموعه داستان و گزیده داستان تاکید کرد: مجموعه داستان باید یک جغرافیای داستانی را دنبال کند .
این نویسنده گیلانی با بیان این که ما و مسئولان همگی در این جهان زندگی می کنیم و مخرج مشترک داریم بروز اتفاقات خوب در وزارت فرهنگ و ارشاد ، نهاد کتابخانه ها و شروع خرید کتاب توسط ارشاد را امید بخش برای عرصه ادبیات خواند.
وی با توصیه به نوشتن و چاپ کردن آثار به نویسندگان جوان و تازه کار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات عمده ما در زمینه داستان تولید کم است.
خانجانی متذکر شد: فکر باید به داستان تبدیل شود و این یک واقعیت است که اگر داستان انباشته شده داشته باشیم کار نمی کنیم .
این مدرس داستان نویسی اظهار کرد : ما باید از اصالت های خودمان بنویسیم که برای جهانیان چیزی نو و متفاوت باشد .
کیهان خانجانی دوم خرداد 1352 در رشت به دنیا آمد. از دوران دبیرستان علاقه مند به نوشتن داستان شد و دیدارش با نصرت رحمانی که در رشت می زیست، این علاقه را تشدید کرد. بعد از آن در رشتهٔ مدیریت بانکداری در دانشگاه دهاقان اصفهان پذیرفته شد و به آنجا رفت. نخستین داستانش به نام رخش سال1371 در نشریات به چاپ رسید. نیمهٔ دههٔ 70 در دانشگاه کارگاه داستان راه انداخت و هنوز در گیلان و استان های مختلف به این کار مشغول است.
او خود را مدیون احمد گلشیری و ترجمه هایش می داند. سال 1383 اولین کتاب خود را در قالب یک مجموعه داستان با عنوان سپید رود زیر سی و سه پل توسط نشر فرهنگ ایلیا منتشر کرد. این مجموعه سال 1390 به چاپ چهارم رسید. مجموعه داستان سپیدرود زیر سی و سی پل تقدیر شده جایزه مهرگان ادب و نامزد جایزه گلشیری بود.
مجموعه داستان ˈمن و تو به خط بریل ˈ و رمان «پرچم بند محکومین بلند است»ˈ از وی در دست چاپ است .
کارگاه داستان نویسی وی به نام ˈ عصر چهارشنبهٔ ما ˈ در رشت برگزار می شود که از سال 1382 تاکنون حاصل این کارگاه ها چاپ 10 جلد مجموعه داستان از شاگردانش بوده است.
وی از سال 1392 در شبکهٔ یادگیری وب یاد، که وبگاهی برای آموزش مجازی محسوب می شود، کارگاه های داستان نویسی را به صورت صوتی در اختیار علاقه مندان قرار داده است.
وی سردبیر نشریهٔ ویژهٔ ادبیات خزر و داور جایزه ها ی ادبی از جمله: جایزهٔ هوشنگ گلشیری، جایزهٔ کتاب سال هفت اقلیم، جایزهٔ داستان جوان ایران است .
620
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن