تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814218779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به کرمان دیار کریمان جلوه گاه شکوه ستارگان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به کرمان دیار کریمان جلوه گاه شکوه ستارگان کرمان - ایرنا - شهر ستاره ها و کریمان، شهر آسمان نگین نشان کویر اکنون در آستانه نوروز لباس سبز شکوفه نشان به تن می کند تا میزبانی زیبا برای مسافران نوروزی باشد.


به گزارش ایرنا، استان کرمان با بهره مندی از آثار تاریخی و باستانی، طبیعت چهار فصل و از همه مهمتر مردم مهربان و باصفای خود به یقین یکی از بهترین میزبانان برای مسافران نوروزی خواهد بود.
جای جای این استان از رونق عشق دم می زند و مردم باصفایش در طبقهایی از جنس لطیف شکوفه، با شیرینیها و سوغات سنتی همچون ˈقاووت، کلمپه و کماچ سهنˈ به انتظار میهمانان نشسته اند تا کام آنها را به حلاوت دعوت کرده و جانشان را از عطر زیره های مرغوب کرمان لبریز کنند.
در کنار تمام میهمان نوازیها و شگفتیهای کرمان بدون شک گفتن و شنیدن از مشتی نمونه خروار آثار باستانی و گردشگری این استان سرشار از لطف خواهد بود.

* بازار کرمان نمونه ای زیبا از معماری روح افزا
پیکره به هم تنیده بازار در بافت قدیم کرمان با مظاهر زیبایی از ادوار گذشته به یادگار مانده و ویژگیهای معماری آن بینندگان را متحیر می کند.
آثار معماری موجود در بازار کرمان به علت استحکام بی نظیر و دقت و ظرافت طبع سازندگان خود همواره در طول تاریخ مقاوم ایستاده تا شاهکار دیروز را به نسل امروز بنمایاند و آنها را به ایجاد فردایی هنرمندانه ترغیب کند.
بازار میدان ارگ توحید، بازار ارگ، چهار سوق گنجعلیخان، بازار گنجعلیخان، بازار میدان قلعه، بازار مسگری، بازار زرگری، بازار کفاشها، بازار وکیل، بازار مظفری و بازار قدمگاه از جمله نامهای قسمتهایی از بازار بزرگ کرمان هستند که زیبایی وصف ناپذیر آنها را فقط باید دید و لذت برد.
تلفیق معماری باستانی و ضرب نوازشگر چکشهای مسگران، عطر خوش زیره و جنب و جوش مردم بدون شک زیبا است و در کنار آن وجود مجموعه های تاریخی گنجعلیخان شامل ˈکاروانسرا، حمام، موزه سکه، آب انبار و مسجد و مجموعه وکیلˈ این بازار را در زمره یکی از نابترین زیباییهای کرمان قرار داده است.

*مجموعه گنجعلیخان اوج زیبایی و هنرمندی
مجموعه گنجعلیخان از جاذبه های مهم گردشگری کرمان و شامل میدان، مسجد، حمام، بازار، آب انبار و ابنیه دیگری است که در دوران حکومت گنجعلیخان از سرداران دربار صفویه بنا شده است.
یکی از مهمترین بناهای مجموعه گنجعلیخان حمامی است که در ضلع جنوب میدان و در میانه بازار بزرگ کرمان واقع شده و در سال 1020 هجری قمری توسط معمار سلطان محمد یزدی احداث شده و دارای آثاری بدیع از نقاشیها، مقرنس کاریها، کاشیکاریها و گچبریهای زیبا همراه با استفاده از تزئینات سنگی بسیار ظریف است که این مجموعه همچنین به مجسمه های مومی ملبس به پوشاک سنتی مردم کرمان صحنه هایی از استحمام به شیوه سنتی نیز شده است.
مسجد گنجعلیخان نیز در ضلع شرقی و در جوار سرای گنجعلیخان واقع شده و در ورودی آن از طریق طاق نماهای میدان است که ساده اجرا شده اند.
تاریخ احداث مسجد گنجعلیخان مربوط به 1700 هجری قمری است و نقشه گنبدخانه مربع است که در پاکار تبدیل به هشت و در مرکز گنبد تبدیل به نورگیر 12 ضلعی شده و این در حالی است که تمامی سطح داخلی گنبد با مقرنسکاری و تزیینات مرسوم دوره صفویه تزیین شده است.
ضرابخانه(موزه سکه) گنجعلیخان نیز در اواسط بازار غربی و در شمال میدان واقع شده که از آثار اواخر دوره گنجعلیخان به شمار می رود و محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و نقره دولتی بوده است و هم اینک انواع سکه های قدیمی در غرفه های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه های سکه ایران است.

* مسجدجامع کرمان و شکوه زیبایی بناهای اسلامی
مسجدجامع کرمان یکی از زیباترین بناهای دوران اسلامی کشور است که تاریخ ساخت آن به روایت کتیبه سردر به 750 هجری قمری یعنی دوران حکومت امیر مبارزالدین محمدمظفر میبدی سرسلسله خاندان آل مظفر بر کرمان باز می گردد.
این مسجد در زاویه دو ضلع بازار مظفری واقع شده و سه در ورودی دارد که مسجد را از جنوب غربی به بازار قدمگاه، از شمال به خیابان شریعتی و از شرق به میدان مشتاقیه متصل می کند.
بنای مسجدجامع کرمان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های اسلامی و تاریخی این استان چهار ایوانی است و برجسته بودن قسمتهایی از کاشی کاریهای این بنا را نباید فراموش کرد زیرا مقرنس کاریهای بالای سردر در نوع خود بی نظیر است و در جای جای این مسجد می توان زیبایی های کم نظیری از کاشی کاری را به نظاره نشست.

* گنبد جبلیه کرمان آرمیده در دامنه کوههای مسجد صاحب الزمان
گنبد جبلیه آرمیده در دامنه کوههای مسجد صاحب الزمان(عج) کرمان و در جوار مجموعه تفریحی و گردشگری پردیسان قائم، با ساختمان هشت ضلعی ساخته شده از سنگ یکی از جلوه های زیبای تاریخی این استان به شمار می رود.
گرچه تاریخ ساخت این بنا مشخص نیست اما آنچه از قراین بر می آید این است که این بنا در دوره های قبل از اسلام بنیان و در دوره سلجوقی تکمیل شده است.
گنبد جبلیه کرمان در سال 1316 هجری شمسی به ثبت آثار ملی رسیده و در سال 1383 به موزه جبلیه یا موزه کتیبه های تاریخی تبدیل شده است.
کتیبه های تاریخی زیبایی در این مجموعه وجود دارد که دیدن آنها به یقین جانها را به زیبایی و فکر را به باغستان اندیشه دعوت می کند.

* باغ موزه هرندی کرمان یادگاری از دوران قاجار
مجموعه باغ موزه هرندی مربوط به اواخر دوره قاجار است که آن را مرحوم عدل السلطان بنا کرد و در سال 1313 به مبلغ 40 هزار تومان به مرحوم ابوالقاسم هرندی فروخته شد.
این منزل به مناسبت توقف رضاخان در مسیر آخرین سفر تبعیدش مورد توجه قرار گرفت و بعدها مالک ساختمان بخشی از باغ را به وزارت فرهنگ و هنر اهداء کرد و سرانجام سایر بخشهای آن خریداری شد.
این باغ موزه در تاریخ 18 آذر 1354 با شماره ثبت 1170 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. هم اینک طبقه همکف ساختمان موجود در آن به عنوان موزه سازهای سنتی و طبقه اول آن به عنوان موزه باستانشناسی مورد بازدید علاقه مندان قرار می گیرد.

* موزه دفاع مقدس کرمان، لاله منتظر
موزه دفاع مقدس کرمان یکی از نتایج ماندگار و پدیده های منحصر به فرد کنگره بزرگداشت سرداران و هشت هزار شهید استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان است که به همت و تدبیر فرمانده وقت لشگر 41 ثارالله به مدت 11 ماه و با هدف انتقال فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و نیز اثبات حقانیت ملت مسلمان ایران در هشت سال دفاع مقدس بنا شده است.
این موزه به حضور هشت لاله گلگون کفن که نام آنها در آسمانها جاودانه و در زمین گمنام هستند مزین شده که میعادگاه عارفان و عاشقان زیادی است.
بوستان شهدا با آبنماهای زیبا، درختان سر به فلک کشیده و تندیس هایی از برگزیدگان سرداران شهید استان کرمان در ورودی این موزه بسیار زیبا و جان نواز است و ساختمان اصلی موزه با سه طبقه به ارایه اسناد و مدارک مستند پرداخته و در تالار عبرت این موزه دفاع مردم سلحشور ایران با جنگهای 200 ساله قبل از انقلاب مقایسه شده و ناکامی های آن دوران با استفاده از اسناد و نقشه ها در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
در تالار بصیرت نیز اسناد مربوط به تعرضات مرزی عراق به خاک مقدس کشورمان در آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تا شروع رسمی جنگ به نمایش درآمده است.
ماکت بزرگ عملیات کربلای پنج نیز در زمینی به مساحت حدود یک هکتار ساخته شده که مطابق با واقعیات جبهه است. از دیگر زیبایی های این موزه ماکت پویای عملیات والفجر هشت با استفاده از سامانه فیلم، نور، صوت و حرکت است.

* باغ شاهزاده ماهان اثری شگرف، چشم نواز و زیبا
طراوت و صدای آرامبخش نهری جاری، فواره های سرشار از نشاط و درختانی که دست به دست هم داده اند تا خنکای آرامش را خوش نشین دلهای میهمانان خود کنند، گوشه ای از زیبایی های ˈباغ شاهزادهˈ با ˈباغ شازدهˈ ماهان کرمان به شمار می رود.
ساختمان های سنتی سپید رنگ، طاق های مهمان نواز و گچ بری ها و کاشی کاری های لاجوردی گوشه ای دیگر از زیبایی های باغ شاهزاده ماهان به شمار می رود.
بنابه شنیده های تاریخی، گوشه گوشه این باغ زیبا با ظرافت خاصی طراحی و ساخته شده تا شاهزاده ای بتواند از زیبایی های آن بهره ببرد و او بدون آنکه از این زیبایی های غیرقابل وصف بهره ببرد، به ضیافت مرگ دعوت شد.
اگر جویای چرایی جای خالی سه قطعه کاشی روی طاق کاشی کاری شده باغ شاهزاده باشی، درخواهی یافت که وقتی خبر مرگ شاهزاده به ماهان رسید معمار بنا که در حال ساختن سر در بوده و در حالی که فقط سه کاشی به پایان کار او مانده بود، از خوشحالی کار خود را رها کرده و می رود و هنوز هم جای این کاشیها خالی است.
بنای باغ شاهزاده به سه دسته بنای اصلی، بنای سردرخانه در بخش ورودی و سایر بناهای خدماتی تقسیم می شود که دیدن هر یک از بخش های این باغ انسان را به ژرفای هنر و معماری ایران می برد.
به راستی که باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده خود و زمزمه جویباری که از هر گوشه آن شنیده می شود به مانند الماسی قیمتی بر سینه کویر می درخشد.
باغ شاهزاده ماهان سال 1297 هجری قمری به وسیله عبدالحمید میرزا فرمانفر ناصرالدوله قاجار بنا شده است.

* کلوتهای شهداد هنر بکر طبیعت
کلوتهای شهداد که از پدیده های زیبای طبیعی و بی نظیر در دنیا به شمار می روند را در هیچیک از بیابانهای دنیا نمی توان یافت.
این کلوتها که در فاصله 40 کیلومتری شرق و شمال شرقی شهداد قرار گرفته اند بر اثر فرسایش آبی و بادی بوجود آمده و با وسعت 11 هزار کیلومتری خود قسمتی از حاشیه غربی دشت لوت را در سطحی به عرض متوسط 80 کیلومتر و طول متوسط 145 کیلومتر پوشانده اند.
یکی از وجوه جالب توجه در کلوت این است که در این منطقه وسیع هیچگونه گیاهی وجود ندارد و هیچگونه موجود زنده ای در این بیابان بی آب و علف قادر به ادامه حیات نیست.
ˈشهدادˈ علاوه بر کلوت ای زیبا و منحصر به فرد خود، قدیمی ترین پرچم فلزی جهان، قلعه شفیع آباد، امامزاده محمد بن زید، قلعه رموک، قلعه سنگ و آثار تاریخی بسیار دیگری را میزبان است و همه را به دیدن این جلوه های باستانی و زیبا دعوت می کند.
راه رفتن با پای برهنه در میان شن و رملهای نرم و روان کلوت شهداد تجربه ای به یاد ماندنی برای هر گردشگر است که شما را نیز فرامی خواند.
در مسیر کرمان به شهداد بزرگترین و مشهورترین چشمه آب معدنی استان کرمان در فاصله 55 کیلومتری جنوب شرق شهر کرمان و در ارتفاعات جنوبی ییلاق زیبای ˈسیرچˈ واقع شده که به ˈآبگرم جوشانˈ معروف است.
شرایطی چون نزدیکی به مرکز استان، خواص درمانی، وجود چشم اندازهای جذاب و شرایط آب و هوایی مناسب این چشمه را به یکی از بزرگترین مراکز آب درمانی در جنوب شرق کشور تبدیل کرده است.
این چشمه در ارتفاع هزار و 45 متری از سطح دریا قرار دارد و دمای آب آن 45 درجه سانتیگراد می باشد لذا جزو آبهای داغ محسوب می شود.
آب گرم جوشان در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله امراض سیستم گردش خون، بیماری های دستگاه ادراری، بیماری های متابولیسمی از جمله روماتیسم، دیابت و بیماری های کبدی موثر است و همچنین تجدید قوا و رفع خستگی از دیگر مزایای آن ذکر شده است.

* شهر دقیانوس و کنار صندل نماد تاریخ باستان جیرفت
در کنار تمامی جاذبه های زیبای باستانی در جیرفت ˈشهر اسلامی دقیانوسˈ (جیرفت قدیم) واقع در شمال این شهرستان مربوط به دوره سلجوقیان است که با توجه به وسعت 40 کیلومتری این شهر که هسته مرکزی آن تنها 12 کیلومتر وسعت دارد، این شهر جزو بزرگترین شهرهای اسلامی کشور محسوب می شده است.
شهر دقیانوس در زمان سلجوقیان از قطبهای تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی منطقه بوده است که ˈمارکوپولوˈ جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز در سفرنامه خود از آن به عنوان یک شهر پرشکوه یاد کرده است.
در کاوش های اخیر قسمت های زیادی از این شهر کشف شده و کشف مسجد بزرگ این شهر نشانگر دینمداری مردم این خطه از گذشته های دور است.
وجود سامانه های زیبا و بسیار دقیق آبرسانی به این مسجد از زیبایی های آن است که نشانگر دقت و ظرافت مردم آن دوره در انجام امور می باشد.
واقع شدن این شهر در نزدیکی رودخانه هلیل رود نیز از رونق کشاورزی در این شهر نیز خبر می دهد.
تپه باستانی ˈکنار صندلˈ نیز در روستای کنار صندل و در فاصله 25 کیلومتری جنوب شهر جیرفت قرار دارد که از حدود چهار هزار و 300 سال پیش به یادگار مانده اند.
تمامی خشتهای بکار رفته در ساخت این بنا دارای ابعاد10×40×40 سانتیمتر هستند و برای ساخت آنها از مواد دیگری نیز در خمیره خشت ها به منظور استحکام بیشتر استفاده شده است.
این بنا در واقع یک ساختمان مطبق بوده که به صورت سکوهای عظیمی برروی یکدیگر ساخته شده و هر سکو نسبت به سکوی پایین تراز خود کوچکتر می شده و در مجموع شامل سه طبقه می شود که طبقات اول و دوم آن به صورت سکوهای توپر و طبقه سوم آن که محل اصلی این معبد بوده به صورت یک اتاق وجود داشته که جایگاه اصلی خدایان بوده است.
می توان گفت که این بزرگترین سکوی خشتی است که بشر در سراسر دنیای باستان موفق به ساختن آن شده است.
تپه کنار صندل جنوبی نیز در فاصله هزار و 300 متری جنوب تپه کنار صندل شمالی قرار گرفته و بقایای دژ عظیمی است که به احتمال بسیار زیاد زمانی اقامتگاه فرمانروای پادشاهی مستقر در این منطقه بوده است.
در کاوش کنار صندل نیم تنه انسانی کشف شده و براساس این کاوش ها جیرفت به عنوان یکی از خاستگاه های تمدن بشری معرفی شده است.
گرچه هم اکنون کاوش های باستانشناسی در جیرفت تعطیل شده اما اشیای باستانی بسیار زیادی از این منطقه کشف شده که در موزه جیرفت نگهداری می شوند و بخشی از این آثار که به کشورهای اروپایی قاچاق شده بود نیز با پیگیری دولت به کشورمان بازگشته است.
در کنار آثار باستانی شگرف جیرفت طبیعت بسیار زیبا و عطر بهار نارنج و مردمان خونگرم این دیار نیز رسم میهمان نوازی را بگونه ای شایسته به جای می آورند.

* راور شهر کاروانسراها
در شمال استان کرمان شهری با تاریخ کهن به علت قرار گرفتن در مسیر زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) از روزگاران قدیم دارای کاروانسراهای متعدد بین راهی بوده که ˈراورˈ می نامندش.
مولف کتاب ˈراور شهری در حاشیه کویرˈ می نویسد: در خصوص وجه تسمیه راور چون این منطقه مرکز و محل راهداری لوت کرمان بوده و همیشه عده ای سرباز از این جاده محافظت می کرده و آن را از حمله دزدان و غارتگران در امان می داشته اند لذا این محل را ˈراورˈ مخفف ˈراهورˈ به معنای نگاهدارنده و محافظ جاده نامیده اند که بعد به ˈراورˈ تغییر یافته است.
ˈماشاء الله کاربخش راوریˈ می افزاید: در این مورد از واژه راهبر نیز سخن به میان آمده که به معنی هادی و راهنما و راه آموز است زیرا در گذشته گروهی راهنما در این محل حضور داشتند که کاروان های مسافری و زوار و قافله ها را راهنمایی کرده و از لوت عبور می داده اند.
نویسنده کتاب ˈراور جلوه گاه هنرˈ نیز می نویسد: اگر راور را شهر کاروانسراها، قلعه ها و برجها بنامیم سخنی به گزاف نگفته ایم زیرا در هر گذرگاه این شهر یکی از این سه اثر جلب توجه می کند.
معروفترین کاروانسراهای راور ˈآب بید، حوض پنج، چاه کوران، شریف آباد، دربند، چهل پایه، اسماعیل آباد، هروز و حرجندˈ هستند.
یخدان راور، آب انبار غیاث، حوض خان، قلعه قهقهه، قلعه گوجهر، قلعه شفیع خان و برجهای یاور، گرمه ای، محله بلوچی، خانه کل حسین، ده علی، محمدآباد، دهوج، میرزا شفیع خان، دیمسکان، جلال آباد و گلنار نیز از جمله قلعه ها و برجهای قدیمی و معروف راور به شمار می روند.
راور در 140 کیلومتری شمال کرمان و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است که با جاذبه های گردشگری و طبیعی خود خاطره ای خوش را در ذهن ها به یادگار می گذارد.

* سیرجان شهر بادگیرهای چپقی
در گذر از جاده های پر پیچ و خم کویری، در فاصله 180 کیلومتری غرب کرمان و در محور کرمان بندرعباس و از طرفی در مسیر یزد - سیرجان - بندرعباس شهری زیبا به نام سیرجان قرار دارد.
این شهرستان علاوه بر موقعیت ویژه اقتصادی دارای جاذبه های گردشگری است که از معروفترین آنها می توان به باغ سنگی، آرامگاه شاه فیروز و یخدان دوقلوی سیرجان اشاره کرد.
زمان ساخت یخدانهای دوقلوی سیرجان که از آنها به عنوان منحصر به فردترین یخدانهای دوقلو نام برده می شود به سال 1274 هجری شمسی نسبت داده می شود. در این یخدانها یخ مصرفی شهر قدیم سیرجان را تامین می کردند و توسط افراد خیر ساخته شده اند.
از دیگر آثار تاریخی سیرجان بازار این شهر است که با ارتفاع بلند و دهانه ای متناسب با ستون های آجری و قوس های جناقی ساخته شده است.
خشت خام و آجر از مصالح این بنا هستند و تزیین روکار نیز از اندود گچ استفاده شده است.
باد گیرهای چپقی سیرجان از جمله جاذبه های شهرستان سیرجان به شمارمی روند که این بنا در دوره پهلوی اول و با الگو گرفتن از دودکش کشتی ها که به سواحل بندرعباس می آمدند ساخته شده است.
آرامگاه شاه فیروز که در 14 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان بر بلندای صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع 30 متر بنا شده از دیگر بناهای تاریخی این شهرستان است.
بنای این آرامگاه عبارت از یک بنای هشت ضلعی است که بقایای قبری در کف آن به جا مانده و با توجه به شیوه معماری این بنا، متعلق به دوره ایلخانی، قرن هشتم و نهم است.
ˈباغ سنگی بلوردˈ در 45 کیلومتری سیرجان از دیگر جاذبه های ارزنده ای است که گردشگران زیادی را به خود جلب می کند و به دست فردی ناشنوا به نام درویش خان اسفندیارپور ساخته شده است.
خالق باغ سنگی کشاورز بود و چند سال پیش بدرود حیات گفت و این باغ در حقیقت یادگار گلستانی است که او روزگاری از دست داده و به خیال خودش بوستانی از سنگ و چوب را با این انگیزه ساخته است که دیگر ظلم، باغ سنگی او را نمی گیرد.
امام زاده علی، آرامگاه میر زبیر و خانه تاریخی سعیدی از دیگر جاذبه های گردشگری سیرجان به شمار می روند.
از آنجا که سیرجان در مسیر استان های هرمزگان، فارس و کرمان واقع شده هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.

** شکوه تاریخ باستان در روستای صخره ای میمند شهربابک
در گذر از مسیر کویری یزد به کرمان و در جنوبی ترین نقطه شهرستان انار در مسیر سیرجان و بندرعباس به شهر فیروزه، مس و دیار غیور مردان و شیر زنان شهربابک می رسیم که نماد بودنشان را روستای صخره ای میمند یادگار نیاکانشان می دانند.
روستای صخره ای و دستکند میمند که می رود تا در زمره فهرست آثار تاریخی جهان قرار گیرد، در 38 کیلومتری شمال شرقی شهربابک واقع شده و زمانی 12 هزار ساله نتوانسته، رسم خوشایند زندگی و ضرب زمین را در ضربان دل روستای صخره ای میمند از جریان و تپش باز دارد.
چیدمان 400 خانه معروف به کیچه در دو تا پنج طبقه بر روی یکدیگر یادآور زندگی اجتماعی امروز و آپارتمان نشینی است که دو هزار و 500 اتاق را در روستای دستکند میمند به وجود آورده است.
آسمانی لاجوردی، انبوه جنگل های بنه یا پسته وحشی، بادام کوهی، بوته های خودرو جاز، اسکنبیل، کلوره، چمز، تله و قمس، خارشتر، مخلسه، اسفند، ریواس، کنگر و نخود وحشی در مسیر ورودی و اطراف میمند چشم و گوش هر بیننده ای را میهمان طبیعتی بکر و سکوتی تامل برانگیز می کند.
رودخانه های فصلی همچون ˈمورنگ، لاخیس و لای حزینˈ با بستری سنگ لاخ، گردشگران را به تازه کردن نفسی در خنکای سایه سار درختان انار، انگور، گردو، سیب، زردآلو، انجیر، توت سیاه و سفید، آلوسیاه، هلو، گلابی، به و درختانی همچون نارون، بیدمشک، سپیدار، سنجد و صنوبر دعوت می کند.
تصور این که مردمان این دیار دو هزار و 500 سال قبل یا به تعبیر گروه کارشناسان آمریکایی 12 هزار سال گذشته بدون ابزار و امکانات پیشرفته توانسته باشند چنین اعجازی را در قلب کوه رقم بزنند، دشوار می نماید.
با بوی گیاهان کوهی و داروهایی میمند همچون آویشن سیاه، کاکویی، مریم گلی، بومادران، آلاله، زیره، ترنجبین، اسطوخودوس، لیسو، ریواس، آویشن، سرشو، مخلسه، اکلیل الملک، زوفا، ختمی، انقوزه، بارهنگ، خارخسک، رازیانه، پونه، پرسیاوشان، شیرین بیان، خاکشیر و شاتره به قول سهراب می توان ˈریه را از ابدیت پر و خالی بکنیم.ˈ
حفر کیچه ای دیگر به نام حمام در دل کوه یکی دیگر از عجایب میمند است. حمام میمند بیانگر اهمیت رعایت نظافت و بهداشت در روزگاران گذشته است.
مدرسه قدیم روستا نیز در دل روستای صخره ای میمند حاکی از علاقه مردمان این دیار به کسب علم و معرفت است.
مسجد میمند نیز مولود تغییرات چند واحد مسکونی است که حدود 120 مترمربع وسعت را به خود اختصاص داده است.
شکل ظاهری مسجد مدور و منظم است. بعد از عبور از راهرویی به پهنای یک و نیم متر به صحن مسجد می رسیم، سقف مسجد برروی سه ستون سنگی به ابعاد و ارتفاع دو متر بنا شده است.
محراب مسجد میمند نیز به شکلی هنرمندانه ای در سنگ حک شده و ارتفاع آن حدود یک متر است. نقش تیشه حجاران میمندی هنوز بر در و دیوار این مسجد نمایان است. طاقچه ها، محراب، منبر سنگی و طاقچه هایی برای قرار دادن کفش در بدنه دیوار قسمت ورودی گواه از تمدن مردمان دیار میمند دارد.
کف مسجد میمند که فاقد سنگفرش یا هر پوشش ساختمانی است با قالیهای دستباف میمندی مفروش شده است. قدمت بنای مسجد میمند با توجه به اسناد موجود به سال 1240 هجری قمری بر می گردد.
وسط روستای صخره ای کیچه ای دارای سه ایوانچه با طاق گهواره ای گردشگران را به درون فرا می خواند و در انتهای راهروهای ورودی حسینیه میمند قرار دارد. تجمع چند کیچه صخره ای حسینیه میمند را با عظمتی مثال زدنی با 200 مترمربع مساحت و چهار ستون مستطیل شکل به نمایش گذارده است.
موزه میمند نیز از دیگر واحدها با تغییر کاربردی است که آثاری از ˈترکه بافی، جاجیم، حصیر، سفتوبافی، نمدمالی، ابزار آهنگری، ریسندگی و بافندگیˈ به عنوان گوشه ای از هنرهای زنان و مردان میمندی برای رسیدن به زندگی سالم در آن توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
وسایلی همچون ابزارهای بافندگی ˈشانه قالی بافی، چرخو، استی، دارکاربافی، کمان حلاجی، مشته کمان، ابزار کشاورزی گرجین(خرمن کوب)، گاوآهن، کلوخ کوب، ابزار نجاری، رنده، مته، انواع قفلهای قدیمی(کلیدون)، کفش و لباسهای محلی قدیم و انواع ظروف غذاˈ در موزه میمند گواه بر اشتغال این مردم به کشاورزی، دامپروری و در کل تهیه همه مصارف زندگی با بهره گیری از دست و توان خود است.
همچنین در همسایگی شهر دهج از توابع شهربابک ˈغار ایوبˈ خسته از گذر زمان در دل کوه چنان خستگی از تن می زداید که بزرگترین دهانه را با ‎ 50متر طول و ‎ 40متر ارتفاع به نمایش گذارده است.
ایوبˈ کوهی است در جنوب شرقی شهرˈدهجˈ از توابع شهربابک که در شمار رشته کوه های مرکزی ایران قرار دارد.
خنکای هوا، منظره هایی دل انگیز و طبیعتی بکر دل انسان را به سوی خالق یکتا سوق می دهد و آن زمان که سر را به نشانه شکر خداوندگار به آسمان بلند می کنی شگفتی غار ایوب در دل کوهی به ارتفاع سه هزار و ‎ 308متر بیشتر از پیش آدمی را به شگرف وامی دارد.
شهرستان شهربابک با جای دادن تاریخی کهن در خود دارای آثار تاریخی فراوانی همچون روستای صخره ای میمند، غار ایوب، عمارت موسی خانی، خانه میمندی و سالاری، قلعه مهرآباد، آتشکده آذربغ، مسجد و حسینیه شهر کهنه، حمام صخره ای کرم، دریاچه نمک و دشت زیبای سیلیس یکی از شهرستانهای تاریخی استان کرمان به شمار می رود.
شهربابک در ‎ 240کیلومتری شمال غربی کرمان واقع شده است.

* بم نام آشنای تاریخ
گرچه بم با خاطره غم انگیز آن در دی ماه 82 که زلزله ای ویرانگر بود و هزاران نفر را به کام مرگ کشاند پیونده خورده اما این شهر با دارا بودن آثار باستانی تاریخی متعدد، از سابقه تاریخی و باستانی خود سخن ها دارد.
ارگ تاریخی بم یکی از آثار تاریخی شهرستان بم به شمار می رود که از یادگاران دوره اشکانی است و در کتب تاریخی آمده که قدمت این قلعه به زمان هخامنشیان بر می گردد و برخی از باستان شناسان را عقیده بر آن است که قسمت هایی از پیکره ارگ مربوط به دوره مادها و ایلامی ها است.
صنیع الدوله در کتاب مرآت البلدان بنای این ارگ با عظمت را به بهمن پسر اسفندیار نسبت داده و به قولی به نام بم از بهمن گرفته شده است اما به اعتقاد باستان شناسان این مجموعه بیش از دو هزار سال قدمت دارد.
ارگ بم دارای 38 برج دیده بانی بوده است که دور تا دور آن را حصاری بلند در برگرفته که با کنگره ها و جایگاه های مخصوص مدافعان شهر را از گزند دشمنان حفظ می کرد و همین حفاظت آنرا به نسل حاضر رسانده است.
ارگ بم هم اکنون در حال بازسازی است.
شهرستان بم همچنین با آثار باستانی از جمله قلعه دختر یا قلعه کوهک با قدمتی بیش از ارگ بم و قیصریه زرتشتیان که در سال های 1277 تا 1284 هجری قمری و در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار حاکم کرمان بوده، ساخته شده است، از دیگر آثار تاریخی این شهرستان به شمار می رود.
قلعه دارستان، خانه انصاری، خانه احمد خان بهزادی، خانه عماد، عمارت رحیم آباد، قلعه گبری، قلعه سنگی، تل آتشی، امامزاده زید و امزاده اسیری از دیگر آثار تاریخی شهرستان بم به شمار می رود.

* منطقه حفاظت شده خبر بافت، تابلویی زیبا از دست هنرمند آفریدگار یزدان
طبیعت زیبا، هوای مفرح، زلالی آب های پر خروش و هزاران هزار زیبایی دیگری که دست هنرمند آفریدگار یزدان در تابلویی زیبا از خبر بافت رقم زده، جای هزاران هزار سجده شکر را خالی می گذارد.
پارک خبر با مساحت حدود 120 هزار هکتاری خود در جنوب شهر بافت واقع شده که در سال 1379 بعنوان پارک ملی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.
این پارک دارای پوشش گیاهی غنی بوده و گونه های جانوری کاراکال، گرگ، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، یوزپلنگ و پرندگانی مانند هوبره، دراج، کبک، تیهو، عقاب طلایی، سارگپه پا بلند و تعداد زیادی از پرندگان آوازه خوان را در خود جای داده است.
سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک موجب تشکیل سیستم های اکولوژیک مختلف شده و زیستگاه های متفاوت، چشم اندازهای دیدنی و گونه های گیاهی و جانوری فراوانی را در منطقه بوجود آورده است.

* کوهبنان بام فرهنگی ایران
شهرستان کوهبنان یکی از خوش آب و هواترین مناطق جنوب شرق کشور به ویژه دیار کریمان است که با جاذبه های متنوع سیاحتی، زیارتی، تاریخی، طبیعی و گردشگری در شمال غرب کرمان و در فاصله 168 کیلومتری مرکز استان واقع شده است.
این شهرستان با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا در شمالی ترین نقطه استان و در نقطه مرزی کرمان با استانهای یزد و خراسان جنوبی همچنین در جوار شهرستانهای زرند، راور، رفسنجان، بافق و بهاباد و مناطق نوق و اسفیچ قرار گرفته است.
شهرستان کوهبنان جزو مناطق کوهستانی و سردسیر کرمان محسوب می شود که در بهار و تابستان دارای هوایی مطبوع و دلپذیر و طبیعتی بکر و زیبا است که در ذهن هر گردشگری خاطره ای ناب از خود بر جای می گذارد.
ویژگیهای منحصر به فرد این شهرستان باعث شده تا بام فرهنگی استان کرمان در تمام ایام سال پذیرای میهمانان و مسافران بارگاه مطهر علی بن موسی الرضا(ع) باشد.
وجود مدرسه عرفان اسلامی در این خطه همیشه سرافراز بیانگر این واقعیت است که کوهبنان در گذشته ای نه چندان دور مامن و ماوای بسیاری از عرفا و سالکان طریق حقیقت بوده که از اقصی نقاط کشور به این شهرستان می رفتند تا به کسب علم، اخلاق، معرفت و معارف اسلامی مبادرت ورزند.
وجود عرفا و صاحبان اندیشه و بنام مانند ˈشمس الائمه کوهبنانی، برهان الدین کوهبنانی، زاهد عمانی، افضل الدین ابوحامد کوهبنانی، شاه نعمت الله ولی و محمد شهید کوهبنانیˈ باعث شهرت کوهبنان به شهر عارف پرور شده که وجود ˈمقبره 72 عارفˈ خفته در خاک پاک این دیار دلیل متقنی بر وجود عرفا در این خطه دارد.
این شهر در گذشته از لحاظ مذهبی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تولید انواع محصولات کشاورزی و دامی، تولید ابزارآلات و صنایع دستی خودکفا بوده است.
بسیاری از محصولات تولیدی کوهبنان به اقصی نقاط کشور و جهان صادر می شده بگونه ای که بسیاری از سیاحان و گردشگران داخلی و خارجی از جمله مارکوپولو جهانگرد معروف ایتالیایی از توتیا و آیینه های فولادی کوهبنان به نیکی یاد کرده است.
وجود بناهای تاریخی از جمله سلسله دروازه ها، مساجد، حمامها، برجها، قلعه ها، اماکن مذهبی، سیاحتی و زیارتی، سنگ نوشته، روستاهای تاریخی، خانه های دست کند در دل کوههای روستای در گزک، تنها اکواریم طبیعی دنیا در روستای در گزک همراه با رقص ماهیان نوزده ساله عید نوروز، خانه های تاریخی، چشمه آبگرم و وجود مجسمه مارکوپولو باعث شده که کوهبنان به عنوان یک قطب گردشگری در جنوبشرق کشور مطرح باشد.ک/4
7440/2624
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن