تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804295949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفرش؛ نگین گردشگری استان مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تفرش؛ نگین گردشگری استان مرکزی تفرش- ایرنا- تفرش شهر مفاخر، دانشمندان و پدران علمی ایران با زیبایی های چشم نواز طبیعی، باغ های سرسبز و آب های روان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.


آرامگاه پروفسور حسابی، امامزاده احمد کوهین ، مناره مسجد جامع شش ناو و تکیه تاریخی زاغرم مهم ترین جاذبه های تاریخی تفرش را تشکیل می دهند.
بارگاه امامزاده محمد(جد مقام معظم رهبری) و محل دفن محمد بن حسن افطس بن علی اصغر بن امام زین العابدین (ع) یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان تفرش است که بسیاری از مسافران نوروزی را به سمت خود جلب می کند .
این بنای تاریخی در مرکز شهر تفرش واقع شده و دارای گنبدی دوپوش است که نمای پوسته بیرونی از کاشیهای رنگی و خطوط نوشته ای تشکیل یافته و زیر سقف گنبدخانه دارای مقرنس کاری و تزئینات نقاشی است.
سقف ایوان ورودی گنبدخانه نیز دارای مقرنس کاری است که تزئینات کاشی با رنگهای مختلف آن را تزئین داده است .
این آرامگاه، چهار ایوان دارد که جز ایوان شمالی بقیه دارای جدار سفیدکاری با سقف رومـی پوش اند.
مسجد جامع ششناو در دوران سلجوقیان (قرن ششم هجری) احداث شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
علت انتخاب نام شش ناو وجود قناتی است که از زیر مسجد جریان دارد و در قدیم جهت تقسیم آب به محلهای مختلف، توسط شش عدد ناو سر ریز می شده و جریان پیدا می کرده است .
تکیه تاریخی زاغرم تفرش با بیش از 260 سال قدمت یکی از قدیمی ترین مکانهای مذهبی کشور است که بعد از تکیه نوروزخان در تهران و 12 سال قبل از تکیه دولت تهران، در محله زاغرم این شهرستان ساخته شده است.
با توجه به کتیبه سنگی موجود در سر درکتابخانه تکیه و محاسبه حروف ابجد، زمان ساخت این بنا به دوره زندیه می رسد.
در هر یک از دو ضلع بزرگ تکیه زاغرم، در طبقه اول شش حجره با طاق ضربی وجود دارد که در یک ضلع کوچک این بنا تالار تکیه و در ضلع کوچک دیگر این بنا حجره بزرگی مشابه تالار احداث شده که مخصوص حضوراعیان، بزرگان محل، سادات و مهمانان شهر بوده که از دیگر نقاط کشور برای حضور در مراسم عزاداری ماه محرم به تفرش وارد می شدند.
آرامگاه دکتر محمود حسابی نابغه بزرگ علم و اندیشه ایران و جهان درشهر تفرش نیز در ایام نوروز آماده بازدید علاقه مندان این اندیشمند بزرگ و فرهیخته و چهره ماندگار کشور و جهان است.
آب انبار بلور تفرش نیز که سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجاریه است که به همت میرزاحسین وزیر ملقب به بلور از افراد خیر تفرش در محله زاغرم شهرستان تفرش احداث شده و به تازگی به بازارچه و موزه مردم شناسی شهرستان تفرش تبدیل شده است.
فرماندار شهرستان تفرش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مهیا بودن تمامی امکانات و برنامه ریزی های لازم برای پذیرایی از گردشگران نوروزی در این شهرستان خبر داد.
ˈبهروز اردلان رادˈ افزود: تمام تلاش ستاد تسهیلات نوروزی بر رفاه حال گردشگران در سفر به تفرش و فراهم کردن اوقات خوش و مفرح برای آنان و شهروندان تفرشی استوار شده است.
وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 16 هزار گردشگر به شهرستان تفرش مسافرت کردند که بیش از 85 درصد آنان از خدمات ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی ابراز رضایت کرده اند.
فرماندار شهرستان تفرش آمادگی مراکز درمانی به خصوص در چهارشنبه آخر سال، استقبال از مسافران نوروزی در ورودی های شهرستان، فعالیت شبانه روزی مراکز عرضه حامل های انرژی و خدمات خودپرداز، کنترل صنوف و جریمه گرانفروشان را از اقدامات و برنامه های مورد توجه دستگاه های اجرایی تفرش در روزهای آخر سال و تعطیلات نوروز عنوان کرد.
سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش نیز گفت: شهر تفرش با دارابودن جاذبه های تاریخی و گردشگری آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی است.
ˈعلی حیدری ˈ افزود: اجرای مراسم تحویل سال در امامزاده محمد و قبور شهدای سطح شهر، پخش دعای تحویل سال در مساجد و امامزاده ها، نصب پلاکارد های راهنمایی مسافران نوروزی در سطح شهر، ارائه بسته های فرهنگی حاوی نقشه، بروشور و کیف امداد و کمک های اولیه در ورودی های شهر از 26 اسفند تا 15 فروردین ماه 93، اسکان میهمانان ، نصب علامت های هفت سین در ورودی شهر از برنامه های ستاد نروزی در تفرش است.
شهرستان تفرش از شمال و شمال باختری به شهرستان ساوه، از خاور به شهرستان قم از جنوب به شهرستان آشتیان و از باختر به شهرستان اراک محدود می شود.
در سده های پیش از اسلام، زرتشتیان در این ناحیه سکونت داشتند ، ازهمین رو پیش از این به طبرس و گبرش معرف بوده است.
این شهرستان از لحاظ کشاورزی غنی و دارای آب وهوای بسیار مطلوبی است و تاکنون 50 اثر تاریخی آن درفهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.ک/4
7110/559
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن