تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802553374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی،آرمانی امید بخش در اقتصاد ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اقتصاد مقاومتی،آرمانی امید بخش در اقتصاد ایران یاسوج - ایرنا- گفتمان اقتصاد مقاومتی اکنون به عقیده بسیاری از کارشناسان ، دلسوزان و فعالان سیاسی و اقتصادی کشورمان به عنوان الگویی تمام عیار و آرمانی امید بخش دراقتصاد ایران و حرکتی در مسیربهبود وضع معیشتی و رفاهی مردم محسوب می شود.


به گزارش خبرنگارایرنا، کارشناسان و مسوولان معتقدند اقتصاد مقاومتی نه به معنای تحمیل ریاضت اقتصادی بر مردم بلکه راهکاری منطقی و الهام گرفته از اعتقادات و ریشه های دینی آحاد ملت و عاملی بازدارنده برای کاهش فشارهای بین المللی و شکوفایی ظرفیت های اقتصادی کشور با بهره گیری تلاش مضاعف و دانش بومی است.
سیاست های کلی 24 ماده ای مقام معظم رهبری و در کنار آن اتخاذ سیاست های مترقی و صحیح از سوی دولت تدبیر و امید رویکردی واقعی گرایانه نسبت به این اصل مهم و گفتمان جدید اقتصادی را در اصول و مبانی اقتصاد ایران به ارمغان آورده است.
اقتصاد مقاومتی تدبیری هوشمندانه و جهاد اقتصادی است که تمکیل کننده بسیاری از شعارهای محوری مقام معظم رهبری و اهداف کلان نظام در طول حدود 25 سال گذشته به شمار می رود.
البته سیاست درون زا ، مولد و خودجوش بودن اقتصاد مقاومتی که به عنوان یک اصل مهم مورد توجه دست اندرکاران و مجریان قرار گرفته است رونق تولید ،افزایش بهره وری و توجه به بازارهای بیرونی و در عین حال تجاری سازی از اصول مهم آن است که نمی توان از آنها غافل ماند.
کارذشناسان معتقدند توجه به سیاست ها واهتمام جدی به رویکردهای علمی و پیش رونده در حوزه اقتصاد با حضور تیم کارشناسی قوی در بدنه دولت تدبیر وامید و همچنین دیپلماسی فعال خارجی تا حد قابل ملاحظه ای زیرساخت ها و شرایط لازم جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را در کشور فراهم کرده است.
برخی کارشناسان اقتصادی نیز در تحلیل ها و تبیین جایگاه اقتصاد مقاومتی شاخص ها و مولفه هایی را برای عملی کردن واقعی ان مطرح کرده و برخی اقتصاد مقاومتی را به معنای مقاوم شدن در برابر بحران های اقتصاد بین الملل می دانند واز طرفی نیز اذعان دارند اقتصاد کشور باید اقتصادی باشد که مسیر توسعه و پیشرفت خود را در ابعاد مختلف طی کند.
کارشناسان اهتمام جدی تر بر نظارت های پولی و مالی به ویژه در سطح کلان اقتصادی، تاکید بر وابسته نبودن به اقتصاد تک محصولی ، انسداد گلوگاه های فساد اقتصادی ، رشد تکنولوژی و الزام به فناوری های نوین در حوزه اقتصادی و مردمی کردن اقتصاد را از مهمترین مولفه ها و شاخص های تحقق اقتصاد مقاومتی می دانند.
کارشناسان همچنین وجدان کاری و انضباط اجتماعی ، صرفه جویی و بهینه مصرف کردن ، پرهیز از خام فروشی ، توجه به کارآفرینی و حمایت جدی از تولید داخل را از سایر عوامل و محورهای تحقق این مسیر مترقی از اقتصاد عنوان کرده اند.
بسیاری از کارشناسان اقتصادی مهمترین آفت پیش روی تحقق اقتصاد مقاومتی را تکیه بر اقتصاد نفتی می دانند ودراین زمینه می گویند: نفتی که تا سال های گذشته به عنوان یک هدف مهم اقتصادی در کشور و حتی اهرم فشار برغرب بود امروز بلای جان اقتصاد ایران شده است.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی وابستگی به نفت و اتکا به اقتصاد تک محصولی را مهمترین نقطه آسیب اقتصاد ایران در طول سالیان متمادی اعلام کرد.
غلام محمد زارعی دراین باره به خبرنگار ایرنا می گوید: مبنای شکل گیری و بودجه بندی در ایران نیز امروزه یک اقتصاد مصرفی است.
وی بیان کرد: بودجه ریزی در ایران برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان و منطقه بیش از 70درصد آن هزینه ای و 30درصد سرمایه گذاری است.
زارعی اظهار کرد: امروزه به دلیل وابستگی به اقتصاد تک قطبی و تکیه ب راعتبارات هزینه ای بسیاری از ظرفیت های بالقوه سرمایه گذاری در کشور مغفول مانده است.
وی با بیان اینکه تاکنون تعابیر و برداشت های متفاوتی از اقتصاد مقاومتی از سوی کارشناسان و متولیان امور اقتصادی درکشور شده است، افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگو و علم جدید اقتصاد نقطه مقابل اقتصاد ریاضتی است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ریاضتی یک اقتصاد بسته و غیرفعال به دلیل وجود چالش ها و نداشتن برخی ظرفیت های موجود اقتصادی است.
زارعی تاکید کرد: در حالی که اقتصاد مقاومتی در نقطه مقابل آن قرار دارد و فعالیت های اقتصادی باید برمبنای داشته ها و ظرفیت های موجود شکل گیرد.
وی اصلاح الگوی مصرف، فعال سازی طرح های راکد اقتصادی ، تکیه بر تولید داخلی و حمایت از سرمایه گذران داخلی را مهمترین راهبرد در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
زارعی نقش نخبگان، دانشگاهیان ، انسجام ،وحدت ملی و عزم همگانی را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی رفاه زدگی ، مصرف گرایی و عافیت طلبی را از سایر چالش های فراروی تحقق اقتصاد مقاومتی می دانند.
فرمانده قرارگاه قرب قائم نیز در این زمینه نیز می گوید: فعال سازی دیپلماسی اقتصادی در این برهه زمانی یکی از مهمترین راهکارها برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی کشور است.
سردار عدل هاشمی معتقد است به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان این عرصه نقش دیپلماسی اقتصادی و گره زدن منافع اقتصادی یک کشور بر اقتصاد جهانی یک امر امر اجتناب ناپذیر وگامیب مهم وحیاتی برای کمک به اقتصادی ملی است.
وی بیان کرد: تجربیات و الگوهای موفقی از توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف جهان وجود دارد که با استفاده از دیپلماسی اقتصادی می توان از این الگوها نهایت بهره را برد.
این فعال اقتصادی مدیریت کارآمد بر منابع اقتصادی، تکیه بر تولید داخلی، اصلاح الگوی مصرف و تسهیل فرایندهای امر سرمایه گذاری را از دیگر راهبردهای اساسی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی موثر خواند.
هاشمی توجه به کیفیت تولید اجناس داخلی ، ایجاد نشاط و امید اجتماعی، اجرای طرح های عمرانی و کلان اقتصادی، توانمند کردن بخش کشاورزی و صنعت ، نهادینه کردن پیوند صنعت و دانشگاه و جلوگیری از نوسانات ارزی را از دیگر عوامل مهم درتحقق اقتصاد مقاومتی ذکر کرد.
سردارهاشمی با تاکید بر اینکه تحریم های دشمنان موضوعی جدید نیست، یادآور شد: نظام اسلامی بیش از 34 است که با انواع تحریم ها و فشارها دست و پنجه نرم می کند.
سردارهاشمی به نقش دفاعی سپاه در حوزه های مختلف اشاره کرد و افزود: حضور در جنگ تحمیلی و دفاع نظامی تنها رسالت سپاه نیست بلکه وظایف این نهاد مقدس متناسب با مقتضیات زمانی، تهدیدات ، ارایه خط مشی ها و سیاست های نظام و رهبری در حال تغییر است.
وی ابراز داشت: حضورفعال در صحنه اقتصاد کشور امروزه یکی از وظایف اصلی سپاه است.
سردار هاشمی با بیان اینکه طرح های عمرانی و سرمایه گذاری کلانی از سوی قرارگاه خاتم (ص) سپاه اجرا و یا در حال اجرا است، افزود: برخی ها از اینکه سپاه وارد عرصه اقتصادی و اجرای طرح های عمرانی کشور شده خرده گرفته اند.
وی افزود: رویکرد دولت و شخص رییس جمهور برای ورود سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) به حوزه اقتصاد و کارهای عمرانی کشور مثبت است.
رییس واحد علوم وتحقیقات کهگیلویه وبویراحمد نیز آشنایی بیشتر محققان، نخبگان و دانشگاهیان با مفهوم اقتصاد مقاومتی و نقش تعیین کننده آن در مقابله با هرگونه تهدیدات و چالش های اقتصادی در داخل و خارج از کشور در این راستا را یادآور شد.
زراعت کیش نهادینه کردن مفهوم پیوند اقتصاد، صنعت و دانشگاه و تاکید بر کاربردی کردن تحقیقات را از دیگر راهکارها و شاخص های اساسی در تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
وی به نقش استعمار جدید و فشارهای اقتصادی غرب علیه کشور ایران اشاره کرد و افزود: برای مقابله و خنثی سازی این تحریم ها راهی جز تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی نیست.
زراعت کیش اظهار کرد: با وجود تاکیدات و راهبردهای مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یک شاخص جدید در علم اقتصاد هنوز راهکارهای آن از سوی مسوولان و متولیان امور اقتصادی و اجرایی در کشور بنحو کارآمد اجرایی نشده است.
وی سه اصل مهم شامل جلوگیری از واردات بی رویه، ساماندهی نوسانات ارزی و جلوگیری از خام فروشی را از مهمترین راهکارهای اساسی برای تحقق این اصل مهم اقتصادی اعلام کرد.
فرمانده سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی آخرین حربه دشمن برای ایجاد بحران اقتصادی در کشور را نیز به یاس تبدیل خواهد کرد.
سردار یونس امیری افزود: دشمن وقتی از اقدام به حمله نظامی و قوه قهری علیه ایران اسلامی ناامید شد به سایر حربه های اقتصادی و فرهنگی جهت رسیدن به اهداف شوم خود روی آورده است.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری نیز از سال های گذشته تاکنون تذکر و توصیه های فراوانی در این زمینه داشتند که تلاش دراین راستا از سوی مسوولان و متولیان امر بیش از پیش ضروری است.
سردار امیری شرمایه گذاری برای رونق تولید با استفاده بهینه از منابع مالی کشور را یاد آور شد و اظهار کرد: بستر تحقق اقتصاد مقاومتی در استان کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ دارا بودن موقعیت خاص طبیعی ، شرایط آب و هوایی و زمین های مناسب کشاورزی و دامپروری بیش از مناطق دیگر در کشور فراهم است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با تبیین برخی شاخص های ضروری در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: تلاش و حرکت در جهت استقلال اقتصادی تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری را به همراه خواهد داشت.
سید موسی خادمی افزود: وجه تمایز در نظریه های علم اقتصاد در جمهوری اسلامی ایران با برخی تئوریسن های علم اقتصاد در دنیا موضوع استقلال اقتصادی است.
وی بیان کرد: ارایه این نظریه برگرفته از مفاهیم و مبانی دین مبین اسلام است که در آن هم عدالت اقتصادی رعایت می شود و هم کشور را در مقابل هرگونه بحران و تهدیدهای بیگانگان در حوزه اقتصادی مصون می دارد.
خادمی با اشاره به اینکه ایران بر اساس سند چشم انداز 20 ساله باید به عنوان اقتصاد اول درمنطقه تبدیل شود، اظهار کرد: برای رسیدن به این هدف مهم راهی جز تحقق اقتصاد مقاومتی نیست.
وی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی نوعی تلاش و جدیت برای مقابله با هرگونه بحران و شوک های اقتصادی است که در برخی مناطق و کشورهای دنیا این مهم به وقوع پیوست.
خادمی ارایه نظریه استقلال اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را کلید رفع بحران های اقتصادی در هر برهه ای از زمان دانست و ابراز داشت: اقتصاد کشاورزی و دامپروری یکی از مهمترین جلوه های تحقق آن به شمار می رود.
وی استان کهگیلویه و بویراحمد را سرشار از ظرفیت ها و استعدادهای چشمگیر در حوزه کشاورزی، دامداری، آب و خاک مناسب و نیروی انسانی ماهر و متخصص دانست و افزود: با وجود این توانمندی ها تاکنون کار شایسته ای در زمینه اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصادی در استان انجام نشده است.
سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در 24 بند با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا به روسای سه قوه و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است تحقق اهداف آن به بالندگی وکارآمدی نظام جمهوری ا سلامی در عرصه های مختلف بیش از پیش کمک می کند.
671/7530
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن