محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826820089
فریاد زندهباد برای مردگان!
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فریاد زندهباد برای مردگان!
آیا «احمد شاملو» که روشنفکران لیبرال او را «شاعر آزادی» و «مردمیترین هنرمند معاصر» مینامند، در جنگ جهانی دوم جاسوس نازیها بود و هر دهه از عمر 75 ساله خود را در خدمت یک جریان سیاسی گذراند؟
به گزارش جوان آنلاين، روزنامه كيهان نوشت: آیا «احمد شاملو» که روشنفکران لیبرال او را «شاعر آزادی» و «مردمیترین هنرمند معاصر» مینامند، در جنگ جهانی دوم جاسوس نازیها بود و هر دهه از عمر 75 ساله خود را در خدمت یک جریان سیاسی گذراند؟ یا این ادعاها، پندارهای دروغی است که از عالم «توهم توطئه» میآید و فقط به درد «پروندهسازی» علیه هنرمندان آزادیخواه میخورد تا چهره مفاخر این مملکت را نزد نسل جوان مخدوش کند؟ این سوالات از هفته گذشته و پس از اشاره «حسین شریعتمداری» در سخنرانیاش به فرصتطلبیهای سیاسی «احمد شاملو» (لانه جاسوسی، 1 اسفند 1392) بیشتر در معرض بحث رسانهها و کاربران شبکههای اجتماعی قرار گرفت. عصاره سخن مدیر مسئول «کیهان» این بود که هدف نشریات زنجیرهای اردوگاه فتنه از ترویج و تبلیغ چهرههایی مانند شاملو، صادق هدایت، غلامحسین ساعدی و... صرفا «هنجارشکنی» است و به دنبال بالا بردن هر تابلویی غیر از تابلوی «خط امام» و «هنر مردمی» هستند، اما مافیای روشنفکری- بنابر سنت ثابت فکری خود- جز سکوت و مغالطه پاسخ دیگری در برابر سخنان شریعتمداری نداشت. البته واکنشهای عصبی هجوآمیز، عنصر ذاتی «رفتار روشنفکری» و بیماری شایعی است که امروزه جای تحلیلهای استخواندار را گرفته است. هرچه هست، وضع و وزن جریان روشنفکری معاصر همین است و این بار، همه شعور خود را به «ابراهیم نبوی» هجویهنویس حقالعملکار در سایت «روزآنلاین» سفارش دادند که نوشت:بعد از کشفیات همکاران شریعتمداری مبنی بر اینکه «صادق هدایت» آدم کثیفی بود، چون کت و شلوار میپوشید و کراوات میزد و موهایش را شانه میکرد و فرانسه را خوب حرف میزد، نوبت شاملو رسیده که آقای حسین شریعتمداری گفته که «شاملو جاسوس نازیها بود.» یعنی زمانی که هیتلر خودکشی کرد و جنگ تمام شد، شاملو هنوز بیست سالش نشده بود. حالا سوال ما این است که این شاملوی جاسوس، خبر چه کسی را به آلمانها میداد؟ تا به حال شاملو صهیونیست، عامل رژیم پهلوی، روشنفکر فاسد، انگلیسی، آمریکایی، همکار با موساد شده، لطفا بگویید که بالاخره کدامش بود و خانوادهای را از نگرانی نجات دهید! 1نگرانی خانواده روشنفکران و اردوگاه اپوزیسیون از بازخوانی کارنامه سیاسی و فکری چهرههایی مانند «احمد شاملو» اتفاق تازهای نیست؛ کار «ابراهیم نبوی» هم که مطلبش را با زدن اتهامات غیرقابل انتشار به آقای شریعتمداری و نویسندگان «کیهان» تمام میکند، فرافکنی عصبی جدیدی نیست! جریان روشنفکری، نه فقط در ایران بلکه در خود غرب، همواره میل دارد تا تصویر بیعیب و نقصی از اسطورههایش رواج یابد و در برابر هرگونه نقد تاریخی آنها به شدت آلرژی دارد و به جای پاسخگویی، تیکهای عصبی میزند.برای همین، روشنفکران خود را مجاز میدانند هر انگ و برچسبی را به منتقدانشان بچسبانند و از آنان چهره مشتی «افراطی بیسواد» و عدهای «مرتجع هنرستیز» بسازند تا مبادا روایتهای رسمی و فانتزی تاریخ روشنفکری از اعتبار بیافتد. نتیجه این جنگ روانی، تغییر اصل صورت مسئله است؛ یعنی آنچه روشنفکران به مخاطبان خود نمیگویند و زیرکانه به دست فراموشی میسپارند این است که واقعیت چیست و راست و دروغ کدام است؟ بالاخره هنرمندی مثل احمد شاملو «که بود و چه کرد؟» 7 پرده از 7 دهه زندگی روشنفکری و پیشینه سیاسی او را مرور کنیم:1- شاملو میگوید «نازیسم» اولین گرایش سیاسی او بود. گرچه «فرهنگ فرهی» رفیق 50 ساله شاملو در شماره 8 مجله «دفتر هنر» (چاپ لسآنجلس، مهر 1376، ص925) به کنایه مینویسد که این شاعر از یادآوری همسر اولش کراهت دارد، «همانطور که از هواداریاش از آلمانیها در سالهای دهه بیست یادی نمیکند؛ دورانی که زندانی متفقین شد.» 2 اما شاملو دستکم یک بار در شماره 15 ماهنامه «آدینه» (مرداد1366، ص22) ماجرای همکاری خود با نازیها در جنگ جهانی دوم را شرح داد و آن را به حساب کمشعوری خود گذاشت و گفت: «من «زندانی سیاسی» متفقین بودم... و آلت دست گروهی ابلهتر از خود شدم که با شعار دشمن دشمن ما، دوست ماست، ناآگاهانه- گرچه از سر صدق- میکوشند مثلا با ایجاد اشکال در امور پشت جبهه متفقین آب به آسیاب و دار و دسته اوباش هیتلر بریزند. البته آن گرفتاری از آن لحاظ که بعدها کمتر «فریب» بخورم و هر یاوهای را شعار رهاییبخش به حساب نیاورم، برای من درس آموزندهای بود.» 3 شاملو حتی برای پاک کردن ننگ همکاریاش با نازیها، سراپای خودش را در این گفتوگو به فحش کشید و ادامه داد که آدمی بوده است «به اصطلاح معروف بیرون باغ! پسربچهای را در نظر بگیرید که پانزده سال اول عمرش را در خانوادهای نظامی، در خفقان سیاسی و سکون تربیتی و... ناگهان در نهایت گیجی و بیهیچ درک و شناختی از خواب پریده است.» به هرحال، هم شاملو تایید میکند و هم کوهی از اسناد و «تاریخ» به ما میگوید که او از سال 1322 به اتهام «خرابکاری در پشت جبهه متفقین با ماموریت از نازیها» 21 ماه را در زندان گذراند و پس از آزادی به ارومیه رفت و آنجا نیز مجددا بازداشت شد. 42- شاملو میگوید پس از نازیسم به «کمونیسم» پیوست. این آخرین باری نبود که شاملو اعتراف کرد میتواند تا «هر یاوهای را به جای شعار آزادیبخش» اشتباه بگیرد و «آلت دست گروهی ابلهتر از خود» شود. با جدایی از فاشیسم آلمانی، او به فاشیسم روسی روی آورد. پایان دهه 1320 عضو «حزب توده» شد و مزدش هم استخدام در سفارت مجارستان با عنوان «مشاور فرهنگی» بود. 5 با ژستی چپگرا شعرهای «قطعنامه» و «آهنها و احساس» را سرود و در همین دوره، 9 شماره از مجله «روزنه» و 3 شماره از مجله «آهنگ صبح» را برای تودهایها درآورد. 6 این بار نیز به اتهام «ارتباط با شورویها» یک سال را در زندان قصر ماند و زمستان 1333 آزاد شد.7 تا 30 سالگی، شاملو دو بار به همکاری با فاشیستیترین احزاب استعماری در ایران پرداخت. همانطور که پس از جدایی از نازیها آنها را به فحش کشید، با رفقای تودهای خود نیز همین کار را کرد. 83- شاملو در 34 سالگی به یک مدیر دولتی رژیم پهلوی و نویسنده سفارشی «فیلمفارسی» تبدیل شد. او در میانه دهه 1330 برای سومین بار ایدئولوژی سیاسی خود را عوض کرد و پس از پیوند با محافل سلطنتی از طریق «اسماعیل پوروالی»، در سال 1338 رسما به عنوان یکی از مدیران سمعی و بصری وزارت کشاورزی منصوب گشت. 9 از همین سال نیز شروع به فعالیت سینمایی در جهت سیاستهای فرهنگی رژیم پهلوی دوم کرد و نام وی به عنوان سناریونویس 20 فیلمفارسی از جمله «نیرنگ دختران» و «بیعشق هرگز» ثبت شد؛ فیلمهایی بیاعتبار و سفارشی که حتی روشنفکران آنها را «آبگوشتی» و «مبتذل» مینامند.10 در نیمه اول دهه 1340 طوسی حائری همسر دومش را طلاق داد و سال 1343 با «آیدا سرکیسیان» ازدواج کرد و خیلی سریع با سرمایه همسر سومش مجموعه شعر «آیدا در آینه» را منتشر کرد. 114- شاملو در 41 سالگی گفت «مردم مرا از گند و عفونت و نفرت سرشار کردهاند. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم!» 12 او در میانسالی از فاشیسم سیاسی به فاشیسم ذهنی و آنارشیسم روانی رسید. البته در پایبندی به هیچ ایدئولوژیای یک هنرمند مسئول یا روشنفکر اصیل نبود و تقریبا هر 10 سال یک بار زیر حرفهایش میزد و از اعتقادات قبلیاش ابراز پشیمانی میکرد. در 13 فروردین 1345 شاملو در گفتوگو با مجله «فردوسی» گفت: «برای من همه چیز آیداست... تنها آرزویی که برایم باقی مانده این است که پس از مردن، لاشه مرا در گورستان عمومی دفن نکنند. بگذارید دستکم پس از مرگ آرزوی من برای به دور ماندن از مردم و پلیدیهایشان برآید؛ مردمی که از ایشان متنفرم. من وظیفهای برای خود در قبال این مردم نمیشناسم... من یک لاکی دارم و خزیدهام توش. من به هیچ چیز در زندگی اعتقاد ندارم.» 13 علیرغم این ادعاها، شاملو حتی همسر سومش «آیدا» را بازی میداد. وقتی در بهار 1354 از سفر به کنگره نظامی در رم ایتالیا بازگشت، در مصاحبهای با روزنامه «رستاخیز» گفت: «روزها در کوچههای رم فریاد میزدم آیدای من کجاست؟ و میگریستم...»14 ولی یدالله رویایی، همسفر و رفیق شاملو در خاطرات خود صریحا نوشت که حرفهای او در «رستاخیز» دروغ است، چرا که «روزها و شبهای ما در کوچههای رم و بارهای ونیز به مستی و بیخبری میگذشت؛ با ویسکی و آذوقهای از تریاک و شیره ناب(!) که با خود برده بودیم و مخدراتی دیگر، گاهی هم از نوع علیایش: با دلبرکانی نه چندان غمگین.» 15 5- شاملو در 55 سالگی رسما از میلیشیای نظامی منافقین حمایت کرد! او سالهای 1356 و 1357 را در آمریکا و انگلیس گذراند و با حمایت «فرح پهلوی» از 10 مرکز در رژیم شاه حقوق میگرفت، 16 اما 9 ماه پس از پیروزی انقلاب، شاملو ناگهان «چریک» شد!آبان 1358 او به همراه «محمدعلی سپانلو»، «هوشنگ گلشیری» و... برای حمایت رسمی از کاندیداهای 2 سازمان تروریستی «چریکهای فدایی خلق» و «مجاهدین خلق» (منافقین) در اولین دوره انتخابات مجلس در بیانیهای نوشت: «تحقق آرمانهای قیام به منظور استقرار مناسبات عادلانه اجتماعی در گرو مبارزه برای تثبیت حقوق کار و دموکراسی است و آن را در پیوندی ناگسستنی با مبارزات ضد امپریالیستی خلقمان ارزیابی میکنیم.» 17 خرداد 1360، همان زمان که منافقین جوانان انقلابی را سلاخی میکردند، شاملو در نامهای به حمایت مجدد از «مسعود رجوی» پرداخت و رجوی نیز روز 14 خرداد در نشریه «مجاهد» به او پاسخ داد: «برای مجاهدین خلق و میلیشیای مردمی و برای همه انقلابیون ایران به طور اعم، جای سرفرازی است که اکنون بیش از پیش از حمایت شما و سایر دوستانتان برخوردار شدهاند.» 18 اینچنین، زندگی سیاسی شاملو به کلکسیونی از «تجربههای فاشیستی» تبدیل شد که از نازیسم آلمانی و فاشیسم روسی تا میلیشیای نظامی منافقین و چپ آمریکایی را در خود جای داد.6- شاملو در 66 سالگی مجددا در فاشیسم روسی فسیل شد و گفت «فردوسی حق ضحاک ماردوش را خورد.» سال 1368 شاملو برای 18 ماه با دعوت «بنیاد سیرا» به آمریکا و اروپا رفت، اما نتیجه سفر هولناک بود. سخنرانیهایش درباره تاریخ ادبیات ایران، رسالت روشنفکران و موسیقی سنتی صدای بسیاری از چهرههای سرشناس فرهنگی را درآورد. مهدی اخوان ثالث، شاعر شهیر عصر ما، پس از شنیدن سخنرانی شاملو در «دانشگاه برکلی» کالیفرنیا درباره اینکه «کاوه آهنگر لمپن بود»19 به او پاسخ داد: «میگوید کاوه لمپن بوده. حالا بوده، مگر چه اشکالی دارد؟ تو که طرفدار لمپنها بودی! کجای کاری بچه! مطرح بودن به هر قیمتی! آخر یعنی چه!» 20 در دهه 1350 نیز شاملو بر اساس همین روش ماتریالیستی تصحیح و تفسیری از «حافظ» را ارائه داد که استاد «مرتضی مطهری» در مقاله مفصلی به نقد رویکرد الحادی آن پرداخت 21 و بعدها حافظشناسانی مانند «بهاءالدین خرمشاهی» بر آن ردیه نوشتند. 22ممکن است کسی شعری از شاملو را دوست داشته باشد یا نداشته باشد. این یک احساس شخصی است و موضوع بحث ما نیست؛ مهم این است که ارزش نظریههای ادبی شاملو حتی در زمان خود بسیار مورد مناقشه بوده است، چون قصد تحمیل روش تحلیل مارکسیستی «دیاگنوف» (مورخ روس) را بر فضای فرهنگی ایران داشت و مانند او معتقد بود «ضحاک ماردوش یک مصلح اجتماعی و یک ایرانی نیکوکار بود!» (فصلنامه رهآورد، بهار 1369، شماره 25) با تصویری که شاملو از آراء و دیدگاههایش در آمریکا و اروپا از خود به جای گذاشت، نزد اکثر محافل فرهنگی داخلی و خارجی منفور شد و تا زمان مرگش جز نزد عدهای قلیل از نویسندگان و نشریات طیف اکثریت «سازمان چریکهای فدایی» و مجلاتی مانند «آرش» و «کار» (چاپ خارج کشور) و ماهنامه «آدینه» (به سردبیری فرج سرکوهی و مسعود بهنود، چاپ تهران)، مورد اقبال دیگر محافل فرهنگی و فکری نبود. 237- شاملو پس از مرگ «شاعر آزادی» و «وجدان روشنفکری ایرانی» شد! روز 6 مرداد 1379، همزمان با تشییع جنازه شاملو، «صادق صبا» رئیس فعلی بخش فارسی BBC با انتشار مقالهای در روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشت: «با مرگ احمد شاملو ایران قویترین نماد وجدان روشنفکری خود را از دست داد.» 24 یک روز بعد روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» یادوارهای را برای او به چاپ رساند و نوشت: «شاملو شاعر نوگرای ایران و یک چپگرای سیاسی بود که برای براندازی حکومت شاه تلاش کرد!» 25 روزنامه «ایران» (ارگان رسمی دولت خاتمی) این مقالات و گزارشها را در روزهای 8 و 9 مرداد 1379 بازنشر کرد. در عرض یک هفته، انگلیسیها شاملو را به «شاعر آزادی و ملی» تبدیل کردند و از قضا نخستین مجلس بزرگداشتش نیز در لندن با سخنرانی «اسماعیل خویی» (شاعر لائیک و ضد دین) برگزار گشت؛ گرچه خویی و شاملو در دهه 1360 دشمنان درجه یک همدیگر به شمار میرفتند و هر یک، دیگری را «تروریست فکری» مینامید و صفحات نشریات «کیهان لندن»، «پویشگران» و ... صحنه دعوای آنان بود. 26 * * * بالاخره روزی غوغای روشنفکری فرو مینشیند و تاریخ داوری میکند که چگونه «شاعر فاشیست» تبدیل به «شاعر آزادی» شد و چرا کسی را که در دانشگاه برکلی گفت «حرکت انقلابی مردم در سال 1357 مانند حرکت گاوها بود» 27 در مطبوعات انگلیسی و آمریکایی یک «چپگرای انقلابی» نامیدند. آنچه تاسف هر ناظر منصفی را برمیانگیزد، تقلید بیکم و کاست روزنامههای نزدیک به «مجمع روحانیون مبارز» و مدعیان «خط امام» مانند «حیات نو» (به مدیریت سیدهادی خامنهای) و «خرداد» (به مدیریت عبدالله نوری) به همراه روزنامههای دولتی «ایران» و «همشهری» از تاریخسازی انگلیسیها درباره شاملو است. این روزنامهها پس از مرگ شاملو همان تیترهایی را چاپ میکردند که روزنامههای زنجیرهای «بهار» و «فتح» میزدند 28 و رویکردی همسو با هفتهنامه «کیهان لندن» و فصلنامه «رهآورد» (ارگان کلوپ روتاری) داشتند. 29نسلی میتواند قربانی «جعل تاریخ» شود. این خطر کمی نیست و اثری که اشاره «حسین شریعتمداری» در سخنرانیاش بر سابقه «همکاری شاملو با نازیها» در فضای رسانهای گذاشت، توجه مجدد مخاطبان به نیمه پنهان و هویت واقعی جریان روشنفکری معاصر بود.* منابع و اصل اسناد این نوشتار در «دفتر پژوهشهای موسسه کیهان» جهت مطالعه محققان موجود است و در آینده در کتاب «تاریخ سری ادبیات معاصر» به چاپ خواهد رسید. برای مطالعه بیشتر، نک: جلد 8 مجموعه «نیمه پنهان»، تهران: دفتر پژوهشهای کیهان، 1380، صص 83-128.
نویسنده : پیام فضلینژاد
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1392 - 19:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
جانبازی که 30 سال رنج کشیده حق دارد فریاد بزند
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۳۰ نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه هرچقدر به ایثارگران خدمت کنیم به وظیفه خود عمل کردهایم گفت ما مدیون خانواده شهدا و ایثارگران هستیم و باید ادای دین کنیم به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس جلسه شچرا «هیس دخترها فریاد نمیزنند؟» اکرانش در آمریکا ادامه پیدا نکرد؟
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۰۴ پوران درخشنده تاکید کرد دولت باید به پخش جهانی فیلمهای ایرانی کمک کند کارگردان فیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمیزنند که در ماههای اخیر در کشورهای مختلفی برای نمایش این فیلم حضور داشته است در گفتوگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایرافریادهای یک نماینده فضای مجلس را متشنج کرد
سیاسی مجلس به دلیل اصرار بر بیان اخطار قانون اساسی فریادهای یک نماینده فضای مجلس را متشنج کرد اصرار نماینده مردم شاهین شهر برای بیان اخطار قانون اساسی خود که با ممانعت رئیس جلسه مواجه شد برای دقایقی نظم جلسه علنی مجلس را بهم ریخت به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر اعتراض حسنعلی حشعر فریاد (مهدی اخوان ثالث)
خانه ام آتش گرفته ست آتشي جانسوزهر طرف مي سوزد اين آتش پرده ها و فرشها را تارشان با پودمن به هر سو مي دوم گريان در لهيب آتش پر دودوز ميان خنده هايم تلخ و خروش گريه ام ناشاداز دورن خسته ي سوزانمي كنم فرياد اي فرياد ي فريادخانه ام آتش گرفته ست آتشي بي رحمهمچنان مي سوزد ايتکرار/ شنیدم مایلیکهن در ورزشگاه تختی حضور داشت اما دلیلش را نمیدانم قلعهنویی: پس از باخت از بازیکنانم گلای
تکرار شنیدم مایلیکهن در ورزشگاه تختی حضور داشت اما دلیلش را نمیدانمقلعهنویی پس از باخت از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم مقصر اصلی باخت من بودمسرمربی تیم فوتبال استقلال گفت پس از شکست مقابل ملوان از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم به گزارش خبرنگار ورزشی خبررسانه ها قصه پرغصه بیماران قلبی را فریاد زنند
رسانه ها قصه پرغصه بیماران قلبی را فریاد زنند تبریز - ایرنا - رییس بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز با اشاره به خبر منتشره در یکی از سایت های خبری استان گفت رسانه ها قصه پرغصه بیماران قلبی را بیشتر از اینها باید فریاد می زدند به گزارش روز شنبه روابط عمومی این مرکز دکتر ناصتظاهرات گسترده شیعیان عربستان پس از شهادت 2 جوان/ فریاد «مرگ بر آل سعود» در خیابانها+عکس
تظاهرات گسترده شیعیان عربستان پس از شهادت 2 جوان فریاد مرگ بر آل سعود در خیابانها عکسدر پی شهادت دو جوان عربستانی به ضرب گلوله نظامیان رژیم آل سعود در استان قطیف صدها تن از مردم در مناطق مختلف این استان به خیابان ها ریختند و فریاد مرگ بر آل سعود سر دادند به گزارش خبرگزاری فارسبزرگی در مراسم تقدیر از حاتمیکیا: وصالی با فریاد یا حسین در روز عاشورا به شهادت رسید/ حاتمیکیا کار بزرگی کرد
بزرگی در مراسم تقدیر از حاتمیکیا وصالی با فریاد یا حسین در روز عاشورا به شهادت رسید حاتمیکیا کار بزرگی کردهمرزم شهید وصالی گفت این شهید بزرگوار با فریاد یا حسین در روز عاشورا با اصابت تیر به پیشانیاش شهید شد و به آرزویش رسید به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس بزرگقلعهنویی: پس از باخت سر بازیکنان فریاد زدم
قلعهنویی پس از باخت سر بازیکنان فریاد زدم سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت پس از شکست مقابل ملوان از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم امیر قلعهنویی در حاشیه بازی تیمهای پیشکسوتان استقلال و رسانه ورزش در خصوص حضورش در این بازی عنوان کرد پس از تمرین استقلال بسیدحسن خمینی: امام تنها برای تعطیلی چند میکده فریاد نمیکشید، معتقد بود باید سر ظالم فریاد زد
سیدحسن خمینی امام تنها برای تعطیلی چند میکده فریاد نمیکشید معتقد بود باید سر ظالم فریاد زد حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از عدم تناسب نظام ارزشی در جامعه انتقاد کرد و گفت ما با یک اسلام کاریکاتوری مواجه هستیم به گزارش نامه نیوز عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامیگزارش فارس از منطقهای محروم در اهواز ملاشیه اهواز؛ فریاد بیصدای محرومیت سر میدهد
گزارش فارس از منطقهای محروم در اهوازملاشیه اهواز فریاد بیصدای محرومیت سر میدهداین روزها صدای ساکنان منطقه ملاشیه اهواز از فقر امکانات و کمبودها بالا گرفته تا شاید تلنگری برای مسئولان و پرداختن به حاشیههای شهر اهواز است به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز وقتی سخن از پایتخت و مدلخوری مدافع استقلال از فریادهای قلعه نویی
دلخوری مدافع استقلال از فریادهای قلعه نویی انتقادهای شدید قلعه نویی در رختکن استقلال پس از شکست در انزلی باعث گریستن امیرحسین صادقی در رختکن شده است حالا این بازیکن گلایه اش را از سرمربی اینگونه بیان می کند این رسمش نبود صادقی ناراحتی و عذرخواهی اش را اینگونه در صفحه اینستاگموحدی کرمانی: ایران حق دارد فریاد بزند مرگ بر آمریکا/ وزارت خارجه به پرورییهای آمریکا پاسخ دندانشکن دهد
موحدی کرمانی ایران حق دارد فریاد بزند مرگ بر آمریکا وزارت خارجه به پرورییهای آمریکا پاسخ دندانشکن دهد خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت دولتمردان آمریکایی با حرفهای بیربط و بیاساسی که در مورد ایران میزنند پررویی خود را نشان میدهند و ایران حق دارد که فریاد بزند مرگ بر آمریکقلعهنویی: بله، سر بازیکنان فریاد زدم
قلعهنویی بله سر بازیکنان فریاد زدم سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت پس از شکست مقابل ملوان از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم خبرگزاری فارس امیر قلعهنویی در حاشیه بازی تیمهای پیشکسوتان استقلال و رسانه ورزش در خصوص حضورش در این بازی عنوان کرد پس از تمرین استقلال بهشنیدم مایلیکهن در ورزشگاه تختی حضور داشت اما دلیلش را نمیدانم قلعهنویی: پس از باخت از بازیکنانم گلایه کردم
شنیدم مایلیکهن در ورزشگاه تختی حضور داشت اما دلیلش را نمیدانمقلعهنویی پس از باخت از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم مقصر اصلی باخت من بودمسرمربی تیم فوتبال استقلال گفت پس از شکست مقابل ملوان از بازیکنانم گلایه کردم و سرشان فریاد زدم به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری ففریادهای دایی درکنار زمین
فریادهای دایی درکنار زمین 1392 12 2«فریادهای بلند»؛ اثبات با بصیرت بودن حمید رسایی؟!/ مروری بر 6 سال وکیلالدولگی رسایی در خانه ملت
فریادهای بلند اثبات با بصیرت بودن حمید رسایی مروری بر 6 سال وکیلالدولگی رسایی در خانه ملت کارنامه شش سال نمایندگی رسایی برای مردم کلان شهر پایتخت هر چه هست مملو از واکنشهای تند و ناهمپوشان نسبت به مخالفان مشی سیاسیاش بوده است به گزارش نامه نیوز یک روز توافق ژنو را به ج-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها