تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804747308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داوداوغلو خواستار انتقال نفت و گاز شمال عراق از طریق ترکیه شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

داوداوغلو خواستار انتقال نفت و گاز شمال عراق از طریق ترکیه شد آنکارا – ایرنا – ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه گفت : ترکیه انتظار دارد که بغداد و اربیل در خصوص انتقال انرژی از طریق خاک ترکیه به توافق اصولی دست یابند.


وزیر امور خارجه ترکیه که برای شرکت در دومین همایش دانشگاه امریکایی سلیمانیه به منظور بررسی مباحث منطقه ای به منطقه کردستان عراق سفر کرده است، این مطلب را عنوان کرد.
این دومین همایشی است که دانشگاه آمریکایی سلیمانیه با عنوان ˈدومین مجمع سلیمانیهˈ به منظور بررسی مباحث منطقه ای برگزار کرده است.
وی گفت : ترکیه خواهان انتقال نفت و گاز شمال عراق از طریق خاک ترکیه به بازارهای جهانی است ولی این کار باید با وفاق و در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد.
این همایش امروز با سخنرانی ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر منطقه کردستان عراق افتتاح شد.
در این همایش علاوه بر داوداوغلو و نچیروان بارزانی، ˈهشیار زیباریˈ وزیرخارجه عراق، ˈبرهام صالحˈ معاون دبیرکل حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، کارشناسان، اساتید دانشگاه، روزنامه نگاران و شخصیت های سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی شرکت کرده اند.
به گزارش شبکه تلویزیونی ˈان.تی.ویˈ ترکیه داوداوغلو سخنان خود را به زبان کردی شروع و به زبان کردی برای ˈجلال طالبانیˈ رییس جمهوری عراق، آرزوی سلامتی کرد.
ان.تی.وی به محتوای سخنرانی داوداوغلو اشاره نکرد ولی عنوان داشت که هشیار زیباری در سخنرانی خود با اشاره به چند جمله ای که داوداوغلو به زبان کردی در این همایش بین المللی به زبان آورد، گفت: زمانی در ترکیه یک نماینده مجلس به جرم اینکه می خواست به زبان مادری خود در مجلس ترکیه سوگند یاد کند به سالها زندان محکوم شد ولی اینک وزیر خارجه ترکیه در چنین مجمعی به زبان کردی صحبت می کند و این موید اصلاحات بزرگ سیاسی در ترکیه است.
خبرگزاری آناتولی نیز از سلیمانیه گزارش کرد که داوداوغلو به دنبال سخنرانی در دومین مجمع سلیمانیه در بخش پاسخ و پرسش، اراده ترکیه را برای انتقال نفت و گاز عراق از طریق قلمرو این کشور به بازارهای جهانی را اعلام کرد.
داوداوغلو گفت: تنها شرط این مساله، حرکت در راستای قانون اساسی عراق و وفاق می باشد.
وی گفت: ترکیه انتظار دارد که بغداد و اربیل در خصوص انتقال انرژی به توافق اصولی دست یابند.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه خط لوله نفتی باکو – تلفیس – جیهان به عنوان خط لوله صلح با موفقیت به راه خود ادامه می دهد و نفت جمهوری آذربایجان را به دریای مدیترانه منتقل کرده است، افزود: مهمترین اصل سیاست خارجی ترکیه در قبال عراق، حفظ تمامیت ارضی آن کشور است.اگر با حمایت تمامی احزاب سیاسی، در تقسیم انرژی به توافقی پایدار دست یافته شود، این موقعیت عراق را تغییر خواهد داد. عراق کشوری است که آینده بسیار روشنی دارد.
قراردادهای انرژی ترکیه با شمال عراق در خصوص مشارکت ترکیه در اکتشاف و استخراج و انتقال گاز، استخراج و انتقال نفت شمال عراق به ترکیه و از طریق این کشور به بازارهای جهانی با واکنش بغداد روبرو شده است.
آنکارا در پی اعتراض های تند بغداد به توافق های یکجانبه اقلیم کردستان عراق و ترکیه، اعلام کرد که بدون کسب موافقت دولت مرکزی این قراردادها را نهایی و اجرایی نخواهد کرد.
او درپاسخ به سووالی در خصوص فرایند حل مساله کرد در کشورش گفت: ترکیه اصلاحات سیاسی زیادی انجام داده است. این اصلاحات ادامه خواهد داشت. به باور ترکیه کردهایی که در کشورهای ترکیه، ایران، عراق و سوریه زندگی می کنند، پل ارتباطی بین این چهار کشور هستند.
وی اضافه کرد،در فرایند سیاسی حس تعلق (کردها به ترکیه ) بسیار حایز اهمیت است. ما بطور سنتی وابستگی هایی داریم ولی در دنیای مدرن امروزی باید زیرساخت شهروندی انعطاف پذیر شکل داده شود که بدون این زیرساخت موفقیت بسیار دشوار خواهد بود. پیش از هر چیز تمامی شهروندان در مقابل قانون یکسان هستند.هیچکس نباید ناشی از هویتش از جامعه طرد شود.
داوداوغلو در خصوص تماس های خود با مقام های منطقه کردستان عراق گفت: روابط ترکیه با اتحادیه میهنی کردستان عراق بطور فزاینده ای توسعه خواهد یافت.
وی گفت و گوهای خود با هشیار زیباری را نیز خوب و سازنده توصیف کرد و گفت: در این گفت و گوها راههای حل مشکلات منطقه ای و برون رفت از آن بحث و تبادل نظر شد.
خاورم/2011**230**5981
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن