تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که خوش نیت باشد روزیش زیاد می شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821265789




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت پاکستان با تبدیل توافقنامه خط لوله صلح به معاهده


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: مخالفت پاکستان با تبدیل توافقنامه خط لوله صلح به معاهده
کد خبر: ۳۸۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱ - 04 March 2014


وزارت امور خارجه پاکستان با تبدیل توافقنامه پروژه خط لوله گاز ایران - پاکستان به یک معاهده دو جانبه برای دور زدن هرگونه تحریم احتمالی از سوی آمریکا مخالفت کرد.
 
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اکسپرس تریبون، پیشتر احمر بلال صوفی کارشناس حقوق بین‌الملل این پیشنهاد را مطرح کرده بود که توافقنامه خط لوله آی - پی به یک معاهده دو جانبه تبدیل شود زیرا معاهده‌های دوجانبه در چارچوب تحریم‌های آمریکا قرار نمی‌گیرد.
 
این درحالیست که اسلام‌آباد به دنبال معافیت این پروژه از تحریم‌های واشنگتن است اما دولت اوباما با دادن تضمین در این زمینه مخالفت کرده است.
 
منابع آگاه گفته‌اند وزارت امور خارجه پاکستان احساس می‌کند که این کشور به دنبال تحریک تحریم آمریکا نیست و از ایران خواسته که این موضوع را در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی مطرح کند.
 
به گفته آنها مشکلاتی در اجرای توافق خط لوله به دلیل تنش بین ایران و آمریکا به وجود آمده است.
 
کارشناسان انرژی معتقدند: پاکستان باید از آمریکا بخواهد پروژه خط لوله آی-پی را از تحریم‌های خود معاف کند.
 
دولت آمریکا پیشتر با توافق بین ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند(تاپی) در سال 1997 مخالفت کرده بود.
 
شرکت آمریکایی یونیکول پس از فشار وزارت خارجه آمریکا از این پروژه خارج شد.
 
به گفته مقامات پاکستانی اجرای این پروژه حائز اهمیت است زیرا به وضعیت امنیتی افغانستان مرتبط است و پس از خروج ناتو از این کشور دچار ابهام خواهد شد.
 
پاکستان پیشتر به ایران اعلام کرد که مساله‌ تحریم‌های احتمالی باید هرچه سریع‌تر حل شود تا مشکلات اجرای پروژه و تامین بودجه حل شود.
 
این در حالیست که ایران می‌گوید پاکستان باید به وظایف خود مبنی بر اجرای پروژه عمل کند، زیرا اسلام‌آباد از احتمال تحریم‌ها قبل از امضای توافق‌نامه کاملا آگاه بوده است.
 
اسلام‌آباد معتقد است که واشنگتن در حال حاضر شرکت ملی نفت ایران را در فهرست تحریم قرار داده و حضور در این پروژه می‌تواند تحریم‌های آمریکا و اروپا را به همراه داشته باشند.
 
مقامات پاکستانی می‌گویند شرکت سیستم‌های گازی بین ایالتی پاکستان که روی این پروژه کار می‌کند در صورت پیشبرد آن ممکن است با تحریم آمریکا مواجه شود.
 
به گفته این مقامات پاکستان همچنین خواستار تمدید ضرب‌الاجل تکمیل پروژه برای اجتناب از پرداخت جریمه روزانه سه میلیون دلار به ایران شده است.
 
یک مقام پاکستانی گفت: تحت شرایط کنونی این پروژه به موقع تمام نخواهد شد، زیرا پاکستان قادر به وارد‌کردن کمپرسور‌ها و ژنراتور‌های ساخت آمریکا و شرکت‌های اروپایی نیست.
 
وی با بیان اینکه دولت پاکستان تضمین‌های دولتی ارائه داده و باید پروژه را اجرا کند، افزود: اگر پاکستان پروژه را اجرا نکند ممکن است حتی از سوی ایران به دادگاه کشانده شود.
 
بر اساس گزارش وزارت نفت پاکستان اگر نفت کوره جایگزین گاز وارداتی شود، سالانه دو میلیارد و 400 میلیون دلار صرفه جویی برای این کشور همراه خواهد داشت.
 
در این گزارش آمده است تاثیر افزایشی قیمت گاز پروژه آی-پی تنها 20 درصد مجموع سبد گازی این کشور است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن