تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802984247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفری به روستاهای هدف گردشگری استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفری به روستاهای هدف گردشگری استان سمنان سمنان - ایرنا - یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان سمنان، روستاهای این استان است که هر یک دارای جاذبه ای مجزا برای دوستداران میراث فرهنگی، طبیعت، زبان شناسی، فرهنگ و آیین های سنتی و مردم شناسی است.


برنامه‎ریزی و سرمایه‎گذاری نه چندان زیاد در روستاهای هدف گردشگری سمنان می ‎تواند با جلب و جذب گردشگر داخلی و خارجی، اقتصاد استان را متحول و دگرگون سازد.
نزدیکی به پایتخت، واقع شدن درمسیر مشهد مقدس، وجود آثار تاریخی و طبیعی، شرایط آب وهوایی خاص و برخورداری از زیبایی های مناطق جنوبی البرز و نیز کویر مرکزی ایران از جاذبه های استان سمنان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی است.
وجود 27 درصد مناطق حفاظت شده کشور در این استان، کویر، جنگل و شرایط مناسب آسمان شب برای رصد ستاره ها از دیگر قابلیت های استان سمنان است و مناطق روستایی آن نیز جاذبه های خاص خود را دارند که برای دوستداران محیط زیست و گردشگری می توان جذاب و جالب باشد.
استان سمنان دارای 40 روستای هدف گردشگری است و به طور کلی انتخاب روستاهای هدف گردشگری را می توان از دو جهت مورد توجه قرار داد.
از یک جهت برای محیط های روستایی و پیرامون آنها این فرصت را فراهم می کند تا گردشگران فارغ از هیاهوی شهری و تکنولوژی، در بطن سنتی روستا زمانی را به فراغت بگذرانند و از دیگر سو در کنار آن اقتصاد روستایی وابسته به زمین می تواند راه های تنفس دیگری را تجربه کند.
از مهمترین اهداف گردشگری روستایی می توان به کند شدن روند تخلیه سکونتگاه های روستایی و جریان مهاجرت جمعیت روستایی، ایجاد اشتغال برای نیروی مازاد کار و ایجاد فعالیت ها برای کار مازاد، تنوع بخشی به اقتصاد روستایی، بالا بردن سطح درآمد خانوارهای روستایی و ایجاد تقاضا برای محصولات کشاورزی و دامی و دیگر محصولات حاصل از فراوری کشاورزی و دامی اشاره کرد.
تنوع اقلیمی، جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، مسکن و مولفه های زیست محیطی از عواملی است که در انتخاب روستاهای هدف گردشگری موثر است.
از جمله جاذبه های روستاهای هدف گردشگری استان سمنان شامل آداب و رسوم رایج، بکر بودن بسیاری از روستاها از نظر اقلیمی و فرهنگی، وجود گونه های زیستی منحصر به فرد، همجواری با پارک های ملی و ذخیره گاه های زیستکره و مناطق حفاظت شده است.
فنون سنتی و بومی، صنایع دستی و تولیدات هنری، سبک معماری، زبان و گویش های مختلف، بازی های محلی، موسیقی سنتی و رقص های محلی و وجود آثار تاریخی و مذهبی از دیگر جاذبه های این روستاها است که برخی از شاخصترین این روستاها معرفی می شوند.
روستای پاده (آرادان):
این روستا در 25 کیلومتری شرق شهر گرمسار و در فاصله سه کیلومتری شرق آرادان و در جنوب جاده تهران - مشهد واقع شده است.
این روستا در قدیم یکی از روستاهای معتبر خوار (نام قدیم گرمسار) بوده است و قدمت این روستا به حدود شش قرن پیش می رسد.
ˈقلعه گبریˈ و ˈامامزاده ابوسعیدˈ و خرابه های ˈقلعه کفشگرانˈ از بناهای این روستا است و ˈبازار آرادانˈ ، ˈامامزاده شاه نظرˈ و ˈامامزاده خلیل اللهˈ از بناهای نزدیک این روستا می باشد.
زبان وگویش مردم این روستا، الیکایی و عمده محصولات کشاورزی این روستا گندم، جو، پنبه، خربزه ، هندوانه ، انجیر و انار است.
روستای تویه دروار (امیرآباد دامغان):
روستای تویه و دروار در 48 کیلومتری شهر دامغان و در شمال روستای قوشه در میان کوه های شمال دامغان واقع شده است.
مردم این روستا به زبان مازندرانی صحبت می کنند و عمده محصولات کشاورزی این روستا گردو، سیب، انگور، گندم و جو است.
دامداری یکی از مشاغل این روستاست که محصولات حاصل از آن شامل ماست، شیر ، کره، کشک و قرقوروت است.
این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی است که بارندگی فراوان در فصول مختلف، اقلیمی مناسب برای این روستا ایجاد کرده است و از این رو مردم دامغان تابستان های گرم خود را در این روستاها می گذرانند.
ˈقلعه باغستانˈ ، ˈامامزاده میرجبرئیلˈ ، ˈکلاته زکریاˈ و ˈچشمه قلقلˈ از جاذبه های مهم این روستاست .
روستای چاشم (شهمیرزاد):
روستای چاشم در 25 کیلومتری شمال شهمیرزاد در کنار کوهستان واقع شده و از چشم اندازهای طبیعی کوهستانی از جمله کوه های ˈنیزواˈ، ˈچپردˈ، ˈبردرˈ، ˈگرم درˈ، ˈارمˈ وˈ سفید کوهˈ برخوردار است.
چاشم در گذشته به خاطر داشتن چشمه های متعدد میر چشمه نامیده می شد و وجود مراتع غنی، آب فراوان و زمین های مرغوب علت اصلی شکل گیری این روستا بوده است.
این روستا دارای آب و هوای سرد کوهستانی با دوره یخبندان طولانی و تابستان هایی بسیار خنک است و آب فراوان یکی از مزیت های این روستا می باشد که از میرچشمه و سود کالم سر چشمه می گیرد.
ˈبرجک دیده بانیˈ، ˈمقبره امامزاده ابوالقاسمˈ ، ˈامامزاده مهدیˈ ، ˈمقبره مرحوم آقا سید زین العابدین نبویˈ ، ˈآقا سید سلیمان عمادیˈ و ˈبی بی پرهیز خانمˈ از آثار تاریخی این روستا است.
روستای رشم (دامغان):
روستای رشم در 105 کیلومتری جنوب دامغان درمنطقه سرکویر واقع شده است، مساحت روستا و مراتع آن حدود 150 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا یک هزار و 300 متر است.
این روستا در میان کوه های انار و دزینا که از شمال و شمال شرقی و غرب روستا را محاصره کرده اند، واقع شده و از جنوب و جنوب شرقی دشت کویر را در پیش رو دارد.
این روستا به دلیل قرار گرفتن در جوار کوه نسبت به روستاهای همجوار دارای آب و هوای مناسب و چهره ای سر سبز و خوش آب و هواست که این روستا را نسبت به روستاهای کویری ممتاز کرده است.
وجود چشمه های متعدد در این روستا، کشت بسیاری از محصولات کشاورزی را رونق دادهاست؛ ساکنان این روستا را عشایر کوچنده تشکیل می دهند.
گورستان قدیمی این روستا که بنام ایراجی شناخته می شود در غرب روستا واقع شده است و اهالی روستا این قبرستان را متعلق به روزگار شداد می دانند.
مقبره امامزاده عباس که فضایی مربع شکل با گنبد پلکانی و در داخل آن قبر هشت گوش دارد و تقریبا تمام فضای آن را اشغال کرده در این روستا واقع شده و احتمالا متعلق به زمان تیموری است.
عمارت باصری که با خشت خام بنا شده نیز یکی از عمارت های قدیمی این روستا است.
روستای فرومد میامی:
این روستا در 180 کیلومتری شرق شاهرود و در شهرستان میامی در دامنه کوه های میندر واقع شده است.
از آثار قدیمی این روستا می توان به مقبره ابن یمین و مسجدجامع اشاره کرد.
مسجد جامع یکی از مساجد بسیار زیبا و تاریخی منطقه فرومد است که در دوره سلجوقی ساخته شده و در دوره ایلخانان مغول تزئینات بسیاری به آن افزوده شده است.
مقبره شیخ حسن جوری روحانی و رهبر سربداران در زمان ایلخانان مغول نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است.
روستای قلعه بالا(بیارجمند):
این روستا در 24 کیلومتری جنوب شرقی بخش بیارجمند در حاشیه کویر واقع شده و دارای موقعیت نیمه بیابانی با پوشش گیاهی متوسط است.
شغل بیشتر ساکنان این روستا دامداری و کشاورزی و عمده محصولات این منطقه گندم و جو و کنجد، گردو و زردآلو است.
به دلیل کوهپایه ای بودن این روستا، ساخت و ساز در آن به صورت پلکانی و با استفاده از خشت خام در بافت قدیم و آجر در خانه های جدید است.
همجواری این روستا با پارک ملی توران و وجود حیوانات و پرندگان وحشی نظیر یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی و جبیر از جاذبه های مهم این روستاست.
چشمه های اطراف این روستا شامل هوژده ، انابو، دلبر و تنگه از جمله اماکنی است که از روستاهای همجوار برای تفریح به این منطقه می آیند.
روستای ملاده (مهدیشهر)
روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی شهر در 55 کیلومتری شمال شهمیرزاد واقع شده است.
آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پر برف است.
از جاذبه های تاریخی آن می توان به عمارت ملاده در روستا اشاره کرد؛ این مجموعه شامل دو عمارت بوده که در یک باغ مصفا ساخته شده و شامل خانه ابراهیم خان در قسمت غربی و دیگری قراولخانه یا عمارت کلاه فرنگی در قسمت شمال شرق است.
ارتفاعات ملاده دارای مناظری بی بدیل است که از آن جمله می توان به نماهایی بلند از کوهستان ها که در زمستان ها همه جای آن پوشیده از برف، سنگلاخ و شیب های تند است، وجود حیواناتی چون کبک و خرس و روباه و گرگ و گراز و میوه های زرشک، ولیک و کندوس (گیاهان بومی) و جنگل های اورس، بوته ها و درختان بلوط و مانند آن، پرنده های تیکا (فارسی=توکا) و بلبلان کوهی اشاره کرد. ک/4
گزارش از: سمانه سلطانی پور
7342/599/608/508
انتهای پیام /*




13/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن