تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819262091




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرستان مرند مستعد جذب گردشگران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهرستان مرند مستعد جذب گردشگران تبریز - ایرنا - شهرستان مرند به جهت آثار ارزشمند تاریخی، مذهبی و موقعیت مناسب طبیعی استعداد مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.


به گزارش ایرنا، تحقیقات تاریخی نشان می دهد که مرند در دوران اقتدار کلده و آشور یکی از مراکز مهم ایران به شمار می رفته و بر اساس نوشته مورخان این شهر پایتخت واسپورگان در دوره ساسانی است که بقایای آتشکده ای در تپه خاکستری این شهر دلیلی بر این ادعاست.
کلمه مرند در زبان ارمنی به معنای دفن یا دفینه است و به روایتی مدفن همسر حضرت نوح نبی و بنا به قولی محل دفن مادر نوح پیغمبر در این شهرستان قرار دارد.
در کتاب های تاریخی قدیم، منطقه ای که از لحاظ جغرافیایی منطبق با سرزمین مرند باشد، به نام های مورندا و مانداگارانا معروف بوده و نشانه هایی از تمدن ساسانی و مادها در این منطقه وجود دارد که از طرف بسیاری از مورخان تایید شده است.
از اماکن تاریخی و باستانی این شهر می توان به قلعه مانداگارانا، مسجد جامع مرند، تپه باستانی سیوان، بازار کوزه فروشان، مسجد بازار، کاروانسرای عباسی مرند و ده ها اثر دیگر اشاره کرد.
در تپه سیوان یک ته ستون هخامنشی و سفالینه های پارتی کشف شده که بر ارزش تاریخی این منطقه می افزاید.
مسجد جامع مرند نیز که در مرکز شهر واقع شده طبق کتیبه محراب مسجد در سال 731هجری در زمان سلطنت ابوسعید بهادرخان از محل خیرات مردم مرند و جزیه ای که در آن زمان از غیر مسلمانان می گرفتند به تولیت حسین بن محمود بن تاج خواجه ساخته شده است.
امروزه کف این مسجد به اندازه سه پله (80 سانتی متر) از سطح کوچه مجاور پایین تر است و دالانی به طول 12 متر با سه طاق گنبدی، ورودی را به شبستان ها مربوط می کند.
درسمت چپ این دالان، شبستان جنوبی با گنبدی کم خیز واقع شده که بر فراز آن کتیبه ای از سنگ به چشم می خورد.
محراب این مسجد نیز به عرض 2.75 و ارتفاع شش متر در قسمت جنوبی مسجد واقع شده و مزین به آیات قرآنی به خط کوفی و گچبری های زیبا و بدیع است.
کاروانسرای شاه عباسی مرند از دیگر آثار تاریخی این شهرستان محسوب می شود که به جهت واقع شدن در نزدیکی مرند به این نام موسوم گشته در اصل نام دیگری داشته است.
این کاروانسرا به دلیل قرار گرفتن در مسیر گردشگری ایران به اروپا و مورد توجه بودن گردشگران خارجی و داخلی اهمیت ویژه ای دارد.
کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند در گذشته یکی از مهمترین تاسیسات بین راهی جاده ابریشم به شمار می آمد و امروز به عنوان بزرگترین کاروانسرای شمالغرب کشور، از مهمترین ابنیه تاریخی و گردشگری کشور محسوب می شود.
بنای قدیمی این کاروانسرا در 54 کیلومتری تبریز به مرند قرار دارد و به علت شرایط سخت اقلیمی آسیب هایی دید که در سال های اخیر توسط مرمتگران بازسازی و احیا شد.
قدمت کاروانسرای پیام مرند به دوره مغول و صفویه می رسد که پس از مرمت، هم اکنون به عنوان یکی از 999 کاروانسرای موسوم به شاه عباسی آماده بازدید از گردشگران است.
تاریخ بنای این کاروانسرا به سال 731 هجری قمری و عهد ابوسعید بهادرخان نسبت داده می شود و یکی از باشکوه ترین بناهای زمان خود به شمار می رود که احتمال دارد قلعه یا مقر حکومتی شخص با نفوذی بوده است.
مسجد بازار از آثار تاریخی این شهرستان محسوب می شود که در ورودی شهر واقع شده و حدود 300 متر مربع مساحت دارد.
ساختمان این مسجد که بر روی چهار ستون سنگی استوانه ای قرار گرفته بنا به اظهارات مردم محلی در روزگاران قدیم دیری بوده که بعدها تبدیل به مسجد شده است.
طاق و قلعه هلاکو نیز از دیگر جاذبه های تاریخی مرند است که در مسیر این شهرستان به طرف جلفا در 27 کیلومتری مرند می توان بقایای آن را به صورت یک بنای آجری مربوط به عهد مغول و در سمت شمال جاده مشاهده کرد.
این بنای تاریخی که نزد اهالی محل به کاخ هلاکو معروف است، در دشت بسیار وسیعی به نام دشت هلاکو یا الاکی واقع است.
از دیگر قلعه های مطرح این شهرستان می توان به قلعه سن سارود در 26 کیلومتری شمال مرند واقع در روستای هرزند بر روی تپه ای سنگی و مرتفع اشاره کرد.
*** امامزاده ها و زیارتگاه های مرند ***
یکی از امامزاده های مطرح مرند امام زاده احمد نام دارد که در قسمت غربی این شهر و در گورستان کوه امامزاده مرند در ارتفاع یکهزار و 400 متری از سطح دریا واقع شده است.
در جوار این امامزاده آرامگاه دو تن از علمای فاضل و پرهیزگار که مورد احترام خاص اهالی منطقه بودند به نام های عارف ربانی مرحوم آیت الله آقای میرزا علی اکبر مرندی و مرحوم عالم ربانی حاج سید جلال آقای حسینی نیز قرار دارند.
امامزاده ابراهیم از دیگر بناهای تاریخی - مذهبی مرند است که مقبره این امامزاده در داخل شهر و انتهای خیابان هفت تیر کوی یالدور واقع شده است.
گورستان تاریخی باغ مزار با سنگ قبرهای حجاری شده از جنس سنگ خارا و مرمر از دیگر جاذبه های تاریخی مرند است که سنگ های آن منقش به انواع خطوط نسخ، نستعلیق و ثلث و طرح های دل انگیزش نگاه هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند و بررسی ها نشان می دهد میل های خوش تراش سر قبور به قرون هشتم، نهم و دهم هجری تعلق دارد.
*** جاذبه های تفریحی مرند ***
از مناطق تفریحی مرند می توان به تفرجگاه پیام، روستاهای ملایوسف و کندلج در پنج کیلومتری شمال مرند و چشمه باش کهریز و قنات بزرگ و بسیار معروف بی گوزی (چشمه داماد) در شمال روستای دیزج علیا که از دل کوه میشو بیرون می آید، اشاره کرد.
آبشار عیش آباد یکی دیگر از جاذبه های دیدنی آذربایجان شرقی است که در نزدیکی روستای عیش آباد از توابع دهستان میشاب شمالی بخش مرکزی شهرستان مرند قرار گرفته است.
غار دوگیجان و آغ سو در روستای دوگیجان مرند، آبشار پیربالا در روستایی به همین نام، آبشار دره سی در کوه میشو روبروی روستای یام، روستای دیدنی و سرسبز گلجار، درق پایین و زنوزق در شهر توریستی زنوز نیز از دیگر مناطق تفریحی این شهرستان به شمار می آیند.
شهرستان مرند با وسعت سه هزار و 286 کیلومتر مربع (7.2 درصد مساحت آذربایجان شرقی) در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان جلفا، از سمت شرق با شهرستان های ورزقان، از سمت غرب با استان آذربایجان غربی و از سمت جنوب با شهرستان شبستر همسایه است.
7232/587
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن