تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819268880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سياست انفعالي برابر غرب اصلا به صلاح نيست / آمريکا در خواب درماندگي و استيصال ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۵۹ق.ظ)
عضو هيات رييسه مجلس : سياست انفعالي برابر غرب اصلا به صلاح نيست / آمريکا در خواب درماندگي و استيصال ايران است گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دولت يازدهم در مورد سياست خارجي يک ادبيات متفاوتي نسبت به دولت قبلي در پيش گرفته است و مبتني به تحليلي که ما در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي از وي ديديم، پيش مي‌رود.
براساس رويکرد دولت فعلي و همچنين برخي از اقداماتي که در داخل کشور انجام شد، غربي‌ها دچار يک نوع توهم شدند و تصور کردند که در ايران بر اثر تحريم‌ها نوعي ضعف بوجود آمده و دولت ايران چاره‌اي جز کوتاه آمدن در برابر آمريکا ندارد، لذا ياوه‌گويي و رجزخواني را شروع کرده و با استمرار ادبيات تهديدگونه خود، مکرراً ملت ايران را تحقير و تهديد کردند، اما متاسفانه ما در داخل کشور شاهد پاسخ قاطع، کوبنده و صريح مسئولان سياست خارجي نبوديم.
اينکه آمريکا هر روز به توهين ها و تحقيرهايش ادامه مي دهد و دولت موضع مناسبي در مقابل آن نمي گيرد، براي مردم ناراحت کننده است؛ انتظار مردم ما اين است که دولتمردان و خصوصاً مسئولان سياست خارجي با قاطعيت تمام پاسخ هر گونه اظهارنظر مداخله‌گرانه يا تهديدآميز را بدهند.
ما ملتي داريم که در 35 سال گذشته ثابت کرده قادر است روي پاي خود بايستد و از عزت و استقلالش دفاع کند، اين ملت انتظار دارد که مسئولان در تراز نوع نگاه او ظاهر شوند و اين يک انتظار درست، بجا و بحق است.
در اين خصوص با محمد دهقان عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي و نماينده مردم چناران در خانه ملت گفت و گويي را انجام داده ايم که به شرح زير است:

طي چند ماه اخير تاکنون همواره شاهد اظهارات ناپسند و تحقيرآميزي از سوي آمريکا نسبت به ايران بوده ايم، به نظر شما رفتار و يا پاسخي که دستگاه ديپلماسي کشور بايد به اين موضوع بدهد، چگونه بايد باشد؟
رفتارهاي اخير آمريکايي ها، ناشي از ايجاد سوءتفاهمي بزرگ در ذهن اين افراد است ، شايد آنها فکر مي کنند که جمهوري اسلامي ايران از روي درماندگي و استيصال به پاي ميز مذاکره حاظر شده است.
بخش ديگر اين موضوع، خباثتي است که آمريکا بر اين موضوع دارد، آنها خواهان آن هستند که قدرت و توان خود را به جهانيان القا کنند و اعلام کنند که اين قدرت را داشتند که پس از 35سال مقاومت ايران، اين کشور وادار به عقب نشيني شد، زيرا ايران به يک کشور فقير و ناتوان تبديل شده که بايد به خواسته هاي ما تن بدهد.

اما در مقابل موضع ما با اشکالات فراواني روبه رو بود؟
متاسفانه در مقابل ما اين تهديد و گستاخي ها، دستگاه ديپلماسي کشورمان نتوانست حقايق را به دنيا منتقل کند و در يک حالت انفعالي با اين موضوع برخورد شد.
تيم ديپلماسي کشور به موقع و با سرعت عمل از حيثيت و حقيقت جامعه داخلي را به جامعه جهاني منتقل نکرد و پاسخ مواضع خسمانه آمريکا را نداد ؛ تصور مردم اينگونه شده است که اين نوع خوشبيني که در بين مديران ديپلماسي کشور حاکم شده است نتيجه انفعال در اين دستگاه است.
از طرفي رئيس جمهور ما به رئيس جمهور آمريکا را فردي باهوش و مودب تلقي مي کند اما از طرفي اوباما مي گويد اگر چه به روحاني اعتماد نداريم ولي انتخاب ايشان محصول تحريم هاي ماست، و اينگونه به کشورمان بي احترامي مي کنند.

اين عدم پاسخ، مقداري اعتماد به دولت را کاهش نمي دهد؟
متاسفانه عدم اتخاذ موضع مستحکم از سوي مقامات مسئول، باعث بر اين شد که بخش مهمي از آگاهان سياسي کشور را به اين سمت پيش ببرد که اين اقدامات از بي برنامگي نيست و بلکه دولت برنامه انفعال را پيش گرفته است، برداشت هايي که امروز در جامعه ما مي شود اينگونه است و بايد راهکاري در اين خصوص درنظر گرفته شود.

براي رفع اين مشکل چه راهکاري را مي توان در نظر گرفت؟
براي از بين بردن اين برداشت ها و اگر واقعا دولت گزينه وادادگي را انتخاب نکرده باشد ، همگان خواهان موضع گيري سريع بر اين زياده خواهي هايي آمريکايي ها هستند که مرتبا رفتارهاي تحقيرآميزي بر عليه ملت دارند، دولت بايد تدبيري از خودش نشان بدهد که جلوي تحقير مقامات آمريکايي به ملت ما گرفته شود ،

ارزيابي شما از توافق ژنو به چه صورت است؟
ممکن است در جزييات توافق، انتقاداتي نسبت به آن وجود داشته باشد اما اصل اينکه آمريکايي ها و غربي ها به تعهد خود عمل کنند و زمينه لغو تحريم ها را فراهم کنند، مورد قبول است.
در مورد جزييات ممکن است شان جمهوري اسلامي ايران در بخش هايي رعايت نشده باشد، به عنوان مثال اين که گفته اند بخشي از درآمدهاي نفتي محدود شده ايران که 2/4 ميليارد دلار است بايد در 8 نوبت قسط بندي شود که ما نبايد زير بار اين موضوع مي رفتيم ؛ اصل توافق ژنو بر اثر شرايطي که در کشور بود بايد انجام مي شد، بايد اين مذاکرات صورت مي گرفت.
اما اين که برخي ها اين توافق را فتح الفتوح مي دانند و يا برخي ديگر آن را جام زهر و يا ترکمنچاي مي دانند را قبول ندارم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن