تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804104146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح‌های ابتکاری خیریه «همراهان بم» برای اشتغال پایدار مددجویان


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳




arash khamooshi-8-95.jpg

عباس سبزواری از فعالان حوزه مددکاری اجتماعی بم است که پس از زلزله 1382 اقدامات سازنده ای در راستای بازسازی روحیه فردی و اجتماعی و همچنین حمایت مبتنی بر توانمندسازی افراد آسیب دیده در زلزله بم انجام داده است. به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، او که متولد 1347 است در زلزله بم، پدر، مادر، همسر و تنها فرزند خود را از دست داده و خود به علت مدفون شدن زیر آوار به شدت مجروح شده بود. با این حال تقدیر چنین بود که او زنده بماند و بعد از خاکسپاری عزیزانش و اقدامات ابتدایی درمانی از روز سوم حادثه، کمر به یاری بازماندگان بی پناه زلزله ببندد. وی ضمن آغاز مطالعات خود در خصوص آسیب شناسی اجتماعی بعد از زلزله و فعالیتهای داوطلبانه در ستاد مداخلات روانی اجتماعی و همچنین شناسایی و حمایت از افراد ضایعه نخاعی، کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار، نقشی موثر در راه اندازی انجمن ضایعات نخاعی بم ایفا کرده است. این صنعتگر نیکوکار که از سال 76 با راه اندازی کارخانه تولید نایلون و نایلکس به طور جدی در عرصه تولید و صنعت فعالیت دارد و در زمینه های فنی، تولیدی و بازرگانی نیز منشاء خدمات ارزنده ای به مردم بم بوده با بنیانگذاری سازمان خیریه «همراهان بم» که تمرکز فعالیت‌های آن بر توانمندسازی کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار معطوف است با گذشت یک دهه از زلزله بم به تسکین آلام و زخم‌های روحی و مالی وارد شده بر بازماندگان زلزله ویرانگر بم مشغول است. کاری سترگ در آشفته بازار بی برنامگی‌ها و نابسامانی‌های پس از زلزله ای که هنوز اگر برای جست‌و‌جوی آماری از جان باختگان این زلزله در منابع رسمی و غیررسمی بگردید آمارهای مختلفی از 45 تا 26 هزار نفر از قربانیان زلزله در شهر بم خواهید یافت که نشان از عمق آشفتگی‌ و بی برنامگی دستگاه های مسوول در مدیریت بحران این فاجعه دارد. سبزواری، دو اختراع در زمینه مدیریت ترافیک و مقابله با آفت زنجره خرما را در کارنامه دارد و طرح هایی منحصر به فرد را در زمینه نگهداری از کودکان بی سرپرست، نحوه متفاوت حمایتهای غیر آسیب زا و اشتغال زنان سرپرست خانوار تدوین کرده که از جمله طرح‌های وی در زمینه اشتغال می‌توان به طرح تولید مرغ پاک اشاره کرد که پس از مطالعات همه جانبه و گسترده توسط وی و همکارانش در سازمان همراهان بم به مرحله اجرا گذاشته شده و یکی از موفق ترین طرح های کارآفرینی و حمایتی اجرا شده پس از زلزله بم بوده است. سبزواری چندی پیش برای سخنرانی در سلسله نشست‌های «نقش سازمان های مردم نهاد در زلزله بم» که به همت کتابخانه حسینیه ارشاد برگزار شد به تهران دعوت شده بود و طی اقامت کوتاه خود، ساعتی مهمان سرویس علمی ایسنا بود و از اقدامات این انجمن مردم نهاد طی 10 سال گذشته و برنامه های خود در جهت اشتغالزایی پایدار زنان سرپرست خانوار و سایر مددجویان و مشکلات مبتلابه مردم این شهر زلزله زده خصوصا فشار بانک‌ها بر بازماندگان زلزله برای مطالبه اقساط معوق وام‌های قبل از زلزله سخن گفت.



وی گفت: سازمان همراهان بم بنا به ضرورتی که فاجعه زلزله باعث آن شد بعد از زلزله دی ماه 1382 بم متولد شد. در اثر زلزله پنج هزار کودک و نوجوان یتیم شده بودند و حدود دو هزار و 500 زن همسرانشان را از دست داده بودند و سازمان‌های امدادگر نمی‌توانستند مدت طولانی در شهر حضور داشته باشند لذا لازم بود از طرف شهروندان بمی حمایت از این دو گروه شروع شود. سبزواری خاطرنشان کرد: فعالیت حرفه‌یی من تولید است اما آسیب شناسی اجتماعی و کمک به گروه‌های آسیب پذیر همواره جزو علایق شخصی من بوده است و به دلیل ضرورت بعد از زلزله در کنار کار حرفه‌یی خود فعالیت در این حوزه را به طور جدی آغاز کردم. مقدمات تشکیل انجمن بلافاصله بعد از زلزله شروع شد و موسسه سال 84 به ثبت رسید. علاوه بر این با توجه به تعداد زیاد مصدومان ضایعه نخاعی پس از زلزله و ضرورت حمایت از آنها، سعی کردیم افراد توانمندتر را شناسایی و تشویق کنیم که انجمنی تاسیس کنند و اکنون به عنوان «انجمن ضایعات نخاعی شهرستان بم» فعال است. البته یکی دو انجمن هم قبل از زلزله در شهر فعال بودند ولی تولد دو انجمن بومی همراهان و ضایعات نخاعی حاصل نیاز ویژه شرایط پس از حادثه زلزله بود. وی تصریح کرد: رویکرد «سازمان خیریه همراهان بم» در حمایت از کودکان بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی و فراهم کردن اشتغال پایدار برای آنها و بالا بردن آگاهی جامعه هدف در این راستا است به طوری که در کنار حمایت‌های مالی در جهت ایجاد اشتغال در زمینه های مورد علاقه آنها برنامه های جامعی را تدوین و اجرا می‌کند؛ به عنوان مثال، در برخی زمینه های اشتغال زایی با در نظر گرفتن اقلیم، ویژگی‌های فرهنگی و... کارهای مطالعاتی ابتدایی را انجام و بعد از اطمینان از موفقیت آمیز بودن، آن کارها را به مددجوها پیشنهاد می‌دهیم و بلافاصله تسهیلات لازم از طرف خیریه تامین می‌شود و بعد از تولید، به هنگام فروش محصولات هم آنها را تنها نمی‌گذاریم. مثلا گروهی از زنان سرپرست خانوار را در زمینه پخت شیرینی‌های خرمایی آموزش داده و برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه در کوتاهترین زمان ممکن (کمتر از یک ساعت) به بانک معرفی شدند و همزمان هماهنگی‌های کافی با بانک به عمل آمد تا با حداقل بروکراسی اداری با مددجویان تحت پوشش انجمن برخورد کنند، یعنی علاوه بر توجه به اقتصادی و درآمدزا بودن طرح ها ظرایف روانشناختی را نیز در برخورد با مددجویان مد نظر داریم که مددجو در اثر طولانی شدن مراحل کار و یا سختگیریهای احتمالی از انجام کار خسته و نا امید نشود. بعد از رسیدن به مرحله تولید و عرضه نیز به بخش مالی موسسه ابلاغ کردیم که هر یک از مددجویان اگر به علت مثلا پایین بودن کیفیت محصولشان در فروش مشکل داشتند برای ایجاد خود باوری و جلوگیری از حس نا امیدی در آنها محصول مددجو را خریداری کنند حتی اگر به علت پایین بودن کیفیت مجبور به معدوم کردن محصولات باشند.



او اعتقاد دارد باید به طور جدی در نحوه برنامه ریزی و تصمیم گیری در چگونگی هزینه کرد در قالب روش‌های سنتی تجدید نظر کنیم. روش‌های مبتنی بر توانمند سازی به طور جدی کمک می‌کنند تا مددجو رفته رفته خود و توانایی‌های خود را باور کرده و کم کم از یک «مددجوی وابسته» به یک «شهروند مولد» تبدیل شود. در راستای کسب بُعد دیگرتوانمند سازی یعنی ارتقاء آگاهی آنها نیز از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، سمینارهای علمی آموزشی، برنامه‌های آموزشی پیشگیری و بهداشتی، مهارت آموزی و... دنبال می‌شود. بنیانگذارسازمان خیریه همراهان بم با اشاره به اینکه در حال حاضر 800 نفر از حمایت‌های این خیریه بهره مند هستند، تصریح کرد: آخرین طرح اشتغالزایی موسسه، طرح تولید خانگی طیور (مرغ پاک) است که طی آن هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده به بهترین شکل لحاظ شده است. در فرآیند تولید مرغ در این طرح در پرورش جوجه ها از هیچ ماده شیمیایی و هورمونی استفاده نشده و کاملا ارگانیک تولید می‌شوند؛ لذا هم تولید کننده منتفع می‌شود و هم مصرف کننده نفع می‌برد زیرا به مرغ کاملاً ارگانیک دسترسی پیدا می‌کند. شیوه کمک کردن به مددجویان باید کاملا خردمندانه‌ باشد به نحوی که با کمکهای بی قاعده، عزت نفس افراد را از آنها نگیریم بلکه باید به نحوی عمل کنیم که باور کنند، دارای عزت نفس هستند و توانایی این را دارند که مثل هر شهروند دیگر عزتمندانه و مرفه زندگی کنند.
علاوه بر توجه به بعد اقتصادی، یکی دیگر از اهداف این طرح، ایجاد و تقویت احساس مسوولیت در فرزندان خانواده است و برای کسب این نتیجه، طرح با مشارکت همه اعضای خانواده اجرا می‌شود و ازآنجا که سروکار داشتن با حیوانات خانگی باعث پایین آمدن اضطراب و افسردگی می‌شود؛ لذا سومین هدف ما در این طرح کاهش افسردگی و اضطراب بود. بیش از یک سال و نیم از آغاز طرح می‌گذرد و تاکنون پنج دوره برگزار و در هر دوره تعدادی خانواده به طرح ملحق شده است. او در پاسخ به این سوال که واکنش مسوولان بهزیستی در خصوص این طرح ابتکاری چه بوده؟ گفت: علی رغم ارسال گزارش مبسوطی از مراحل مختلف این طرح برای مسوولان ارشد سازمان بهزیستی متاسفانه پاسخی برای نامه موسسه دریافت نکردیم لذا از واکنش آنها اطلاع چندانی ندارم فقط به صورت غیر مستقیم شنیدم گویا به عنوان طرح نمونه کشوری مطرح شده است. این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: شیوه کمک کردن ما باید کاملا خردمندانه‌ باشد به نحوی که با کمکهای بی قاعده عزت نفس افراد را از آنها نگیریم بلکه عملکرد باید به نحوی باشد که باور کنند دارای عزت نفس هستند و توانایی این را دارند که مثل هر شهروند دیگر عزتمندانه و مرفه زندگی کنند.



وی با بیان این که مقرری پرداختی نهادهای حمایتی دولتی به زنان سرپرست خانوار حدود 45 هزار تومان در ماه است و پنج هزار تومان ما به ازای هر فرزند به آن افزوده می‌شود، اظهار داشت: بدیهی است که با این میزان کمک زنان سرپرست خانوار قادر به اداره زندگی خود نیستند و لذا به نظر می رسد به جای این قبیل حمایت‌های نقدی محدود که عزت نفس خانواده ها را گرفته و نتیجه چندانی هم ندارد باید روی اشتغالزایی این گروه کار کنیم. باید خانواده باور کند که می‌تواند کار کند و پول در بیاورد. طبعا وقتی زنی در اثر حادثه ای سرپرست خانواده را از دست می‌دهد شوک بزرگی به او وارد می‌شود که باید تا حدود دو سال یعنی مدت زمانی که خود را دریابد و شرایط جدید را به لحاظ روانی بپذیرد کمک مالی خوبی به او کرد که زندگی نسبتا خوب و مرفهی با کودکانش داشته باشد و سپس به او کمک کنیم که به طور مستقل اشتغال مناسبی داشته و کسب درآمد کند وگرنه استمرار کمک های مالی ناچیز به مدت طولانی گره ای از مشکلات این گروه باز نمی کند. سبزواری در پاسخ به این سوال که « آیا برنامه های حمایتی مشابهی برای اشتغال زایی و حمایت از بازماندگان زلزله بم انجام می‌شود یا نه؟» به ایسنا گفت: در بهزیستی، برنامه گروه‌های همیار با هدف توانمندسازی اجرا می‌شود و این برنامه باید به صورت تعاونی و کار گروهی باشد البته این الگو در مورد برخی مددجویان جواب می‌دهد ولی چون در ایران فرهنگ کار گروهی چندان قوی نیست چنین برنامه هایی در اغلب موارد موفقیت آمیز نیست و به نظر می‌رسد باید از الگوهای مختلف استفاده شود تا گروه‌های بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند. وی درباره حمایت دولت از فعالیت‌های موسسه گفت: مسوولان دولتی مرتبا در جریان فعالیت‌های موسسه قرار می‌گیرند ولی تا به حال کمک دولتی دریافت نکرده‌ایم. بانک ها مدتی است وام‌هایی را که مردم قبل از زلزله برای تهیه خودرو یا ساخت خانه‌هایی که در زلزله تخریب شده گرفته بودند را مطالبه می کند و فشار زیادی به وام گیرندگان و ضامنین که اغلب بستگان آنها هستند وارد می‌کنند که این مساله مشکلات فراوانی را برای خانواده های بمی خصوصا خانواده های فراوانی که سرپرست خود را در زلزله از دست داده اند، ایجاد کرده است سبزواری در پاسخ به خبرنگار ایسنا که در خصوص گزارش هایی مبنی بر اسکان معدودی از بازماندگان زلزله در کانکس‌ها با گذشت 10 سال از زلزله پرسید، اظهار داشت: افراد بسیار محدودی که در کانکس زندگی می‌کنند، اغلب از مهاجران اطراف بم و بخش بسیار کمی از شهروندان بمی هستند که زمینشان در مهلت بازسازی مشکلات حقوقی داشته یا با مشکل انحصار وراثت مواجه بوده یا زمین آنها به حدی کوچک بوده که پروانه ساخت نگرفته اند. وی خاطرنشان کرد: پس از زلزله بم برنامه‌ای تصویب شد که براساس آن 10 میلیون تومان وام و 3.5 میلیون تومان کمک بلاعوض برای ساخت هر خانه اعطا شود. با توجه به متوسط مساحت حدود 400 تا 500 متر مربع منازل در بم قبل از زلزله، زلزله زدگان اغلب مایل بودند خانه هایی لااقل 100 تا 150 متری احداث کنند طبعا این میزان حمایت، کمک چندانی به آنها نمی کرد در نتیجه اغلب خانه‌هایی که تمام شده یا خود صاحبخانه منابع مالی داشته یا از افراد و یا بانک‌ها به صورت آزاد استقراض کرده است. این در حالی است که بانک ها مدتی است وام‌هایی را که مردم قبل از زلزله برای تهیه خودرو یا ساخت خانه‌هایی که در زلزله تخریب شده گرفته بودند را مطالبه می کند و فشار زیادی به وام گیرندگان و ضامنین که اغلب بستگان آنها هستند وارد می‌کنند که این مساله مشکلات فراوانی را برای خانواده های بمی خصوصا خانواده های فراوانی که سرپرست خود را در زلزله از دست داده اند، ایجاد کرده است. او اضافه کرد با توجه به اینکه همواره ضامن و متعهد نسبت خانوادگی با هم دارند فشار بانکها در حال ایجاد موجی از اختلافات خانوادگی در بین خانواده ها است و در صورت حل نشدن این موضوع و استمرار این روند آسیبهای اجتماعی و روانی را در شهرستان بم به دنبال خواهد داشت.



سبزواری با اشاره به مکاتبات و پیگیری های فراوانی که برای رفع این مشکل انجام شده و استفتائاتی که در این زمینه از برخی مراجع صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد با اجرایی شدن مصوبه کمیسیون اقتصاد در این خصوص فشار بانک ها که مشکلات مضاعفی را به خانواده های داغدار و بازماندگان زلزله ویرانگر بم تحمیل کرده برداشته شود. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن