تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815574829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوي کشت کشاورزي در ايران عقب افتاده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ اسفند ۱۳۹۲ (۱۳:۵۵ب.ظ)
نائب رئيس کميسيون توسعه پايدار ايران : الگوي کشت کشاورزي در ايران عقب افتاده است الگوي فعلي که براي خودکفائي کشور در توليد چند محصول استفاده مي شود، موجب مصرف 40 درصد آب قابل مصرف کشور در بخش کشاورزي شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر رضا مکنون از اساتيد و کارشناسان حوزه محيط زيست در نوزدهمين همايش ملي انجمن متخصصان محيط زيست ايران گفت: اين مسئله را بايد همه بدانند که بايد توسعه را با محيط زيست اجين کرد و چاره اي جز اين وجود ندارد.
وي با انتقاد از الگوي توسعه کشور افزود: بايد الگوي توسعه ايران را تغيير دهيم و اين کار بايد از شروع برنامه ششم توسعه کليد بخورد.

*الگوي کشاورزي ايران، عقب افتاده است
نائب رئيس کميسيون توسعه پايدار ايران تصريح کرد: يکي از مشکلات عمده محيط زيست کشور ما، الگوي نادرست در بخش کشاورزي است زيرا اين الگو عقب افتاده است.
وي افزود: در سال جاري 2ميليون 800 هزار انواع محصولات کشاورزي را صادر کرده ايم اما براي توليد اين ميزان صادرات 4 ميليارد متر مکعب آب مصرف شده است که با يک ضرب و تقسيم معمولي نتيجه مي گيريم که اين صادرات کشاورزي براي هر متر مکعب آب مصرفي تنها 0.7 دلار درآمد داشته است .
مکنون اظهار داشت: براي توليد اين ميزان محصول کشاورزي، 26 ميليارد متر مکعب آب به کشور وارد شده است که با يک حساب سرانگشتي مي فهميم که براي هر متر مکعب آب وارداتي نيز کمتر از0.93 دلار هزينه شده است و اين يعني واردات برخي از محصولات کشاورزي از توليد آن در کشور به صرفه تر است.
هندوانه صادر و نخود وارد مي کنيم!
اين کارشناس و استاد محيط زيست کشور با انتقاد از صادرات برخي محصولات کشاورزي گفت: ما هندوانه ا را صادر مي کنيم که بيشترين مقدار آب را مصرف کرده و اساسا ارزش صادراتي کمي دارد و به جاي آن نخود وارد مي کنيم که اساسا توليدش در کشور به صرفه تر است.
وي ادامه دد: در اين مدت تخم سبزي وارد کشور کرده ايم که ارزش مالي آب مصرفي براي کشت آن بيش از 30 دلار است و اين نيز کاري بيهوده بوده است.
مکنون با اعلام اين مطلب که واردات گندم و ذرت از توليد آن در کشور يه صرفه تر است گفت: هزينه واردات گندم و ذرت نسبت به آبي که براي توليد داخلي آن صرف مي شود تنها 0.3 دلار است.
وي با انتقاد از فدا کردن امنيت غذائي به بهانه خودکفائي در توليد چند محصول، اظهار داشت: الگوي فعلي که براي خودکفائي کشور در توليد چند محصول استفاده مي شود، موجب مصرف 90 درصد آب قابل مصرف کشور در بخش کشاورزي شده است.
استاد محيط زيست دانشگاه تهران تاکيد کرد: هر 10 کيلو هندوانه صادراتي ما ارزشي معادل يک کيلو نخود وارداتي را دارد و اين يعني ضرر روي ضرر که نصيب کشور مي شود.

*بارش باران در کشور کم شده است
مکنون با انتقاد از پنهان کاري مسئولان وزارت نيرو در دولت قبل در اعلام ميزان کاهش بارندگي، گفت: 2 سال پيش وزارت نيرو به اين مشکل پي برد اما آمار بارندگي را رسانه اي نکرد اما مهندس چيت چيان اين شجاعت را داشت و خبر کاهش آب قابل استفاده در کشور را اعلام کرد.
وي با اشاراه به کاهش دبي رودخانه هاي ايران به ميزان 42 درصد ، تصريح کرد: آب زاينده رود در قبل از انقلاب 2 ميليارد متر مکعب بوده است اما ميزان آب فعلي اين رودخانه کمتر از 1 ميليارد متر مکعب شده است و به همين منظور حق آبه پائيزه کشاورزان اصفهاني از اين سد و رودخانه، محدود شد.
وي به کاهش ميزان بارندگي موثر در کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه باران هاي کوچک که ميزان آنها، تنها 5 ميليمتر است در کشورر زياد شده که با توجه به کاهش حجم آب هاي زيزميني و پائين رفتن سطح آن، اين بارش ها هيچگاه به اين ذخاير اضافه نمي شوند.

*آينده خوشي در بخش آب نداريم
نائب رئيس کميسيون توسعه پايدار ايران با اشاره به اينکه ايران جزو 3 کشوري است که آينده خوشي در بخش آب ندارند افزود: بعضي مواقع برخي از دوستان براي نجات برخي حوزه هاي آبي نظرات جالبي مي دهند که از پشتوانه علمي برخوردار نيست.
وي ادامه داد: در مورد درياچه اروميه نظر مي دهند که آب از حوزه انتقال دهيم. از ايشان مي پرسم مگر نمي دانيد که آب شيرين و آب شور با هم مخلوط نشده و دسته آخر آب شيرين که در روي سطح قرار مي گيرد تبخير شده و باز نمک است که مي ماند؟
مکنون در مورد انتقال آب و استفاده از دستگاه هاي آب شيرين کن گفت: هزينه هر متر مکعب آبي که توسط دستگاه شيرين شود و يا از حوزه اي ديگر انتقال يابد به ترتيب 3000 و 1500 تومان است که به صرفه نيست.
ضايعات غذائي کشور يعني دور ريز 30 ميليارد متر مکعب آب
معاون سابق وزارت نيرو در امور آب گفت: متاسفانه ميزان هدر رفت آب در کشو بسيار بالاست و تنها اين عدد براي شهر تهران 50 درصد از کل آب منتقل شده است.
وي ادامه داد: ايران 30 درصد ضايعات غذائي دارد که بدين معني است که 20 تا 30 ميليارد متر مکعب آب را دور مي ريزيم.

*ژاپن خودکفائي معکوس دارد
نائب رئيس کميسيون توسعه پايدار ايران با اشاره به خودکفائي معکوس کشور ژاپن در توليد محصولات کشاورزي گفت: خودکفائي اين کشور در برخي توليدات کشاورزي 79 درصد بود که در حال حاضر به 40 درصد کاهش پيدا کرده است و به جاي آن محصولات الکترونيکي مي سازند که ده ها برابر سود آوري دارد.
وي با اعلام اينکه اگر جمعيت ايران را 100 ميليون نفر در نظر بگيريم در آينده به 250 ميليارد متر مکعب آب نياز داريم.

*از 85 درصد آب موجود در کشور بهره برداري شده است
مکنون با اعلام اين مطلب که از ميزان آب مصرفي در کشور، تنها 40 درصد را بخش کشاورزي مصرف مي کند افزود: کشور دانمارک از هر متر مکعب آب مصرفي خود، 120 دلار ثروت توليد مي کند که اين رقم در ايران تنها، 0.4 دلار است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن