تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803946621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین نامه مجازات های جایگزین حبس از سال آینده اجرا می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین نامه مجازات های جایگزین حبس از سال آینده اجرا می شود گرگان - ایرنا - معاون اداره کل حقوقی قوه قضاییه در دومین همایش کاهش جمعیت کیفری گلستان از اجرای ˈآیین نامه مجازات های جایگزین حبسˈ از سال آینده در کشور خبر داد.


به گزارش ایرنا، ˈاحمد رفیعیˈ عصر روز گذشته در این همایش اظهار کرد: این آیین نامه برای تصویب به هیات دولت فرستاده شده است که به احتمال زیاد در فرصت باقی مانده تا پایان سال جاری تصویب و از سال آینده در کشور اجرا می شود.
وی افزود: با اجرای این قانون، مجرمان به جای رفتن به حبس، تحت نظر قاضی به مجازات های جایگزین که بخشی از آن انجام کارهای عام المنفعه است، محکوم خواهند شد.
وی با تاکید بر جلوگیری از افراط و تفریط در این قانون گفت: این قانون دست قاضی را باز می گذارد تا به صورت نظامند و عادلانه از مجازات حبس یا سایر مجازات ها استفاده کند.
به گفته معاون اداره کل حقوقی قوه قضاییه، این قانون با دادن اختیار تعویق در صدور حکم، نقش اصلاحی قاضی را پر رنگ و به وی اجازه می دهد به صورت نظامند و منطقی از مجازات ها برای تنبیه، تربیت و شخصی سازی کیفر ، استفاده کند.
رفیعی در ادامه سخنان خود، زندانیان کشور را به 5 گروه عمده تقسیم کرد و گفت: دسته اول را محکومین به حبس تشکیل می دهند که قانون مجازات اسلامی درمورد این دسته از محکومان رویکرد منطقی و به دور از افراط و تفریط را اعمال کرده است.
وی، محکومین مالی مانند چک ومهریه و کسانی که محکوم به پرداخت جزای نقدی شده اند اما توان پرداخت آن را ندارند نیز دسته دوم و سوم زندانیان کشور عنوان کرد و افزود: تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از اموال و املاک اشخاص می تواند به تعیین تکلیف و خروج این زندانیان از زندان کمک کند.
رفیعی اضافه کرد: متهمانی که هنوز فرآیند دادرسی را طی نکرده اند و امکان تبرئه آنها وجود ندارد و یا برای آنان قرار بازداشت موقت صادر شده است دسته چهارم و پنجم ، زندانیان کشور را تشکیل می دهند.
وی با اشاره به تمهیدات دیده شده در قانون جدید مجازات اسلامی برای پیشگیری از وقوع جرم نیز اظهارکرد: در این قانون برای موارد ویژه مانند کوتاهی افراد در انجام مسوولیت نیز مجازات تعیین شده است که می تواند از بروز بسیاری از جرایم پیشگیری و در نتیجه زندان های کشور را خلوت تر کند.
رفیعی با اشاره به عضویت قضات در بیش از یکصد نهاد شبه قضایی در کشور گفت: متاسفانه نتوانسته ایم آن گونه که شایسته است از این ظرفیت در حوزه پیشگیری های اجتماعی و وضعی و در نتیجه کاهش جمعیت کیفری زندان های کشور استفاده کنیم.
وی، گلستان را در استفاده از مجازات های جایگزین حبس از استان های پیشگام در سطح کشور خواند واضافه کرد: وضعیت استان درزمینه وقوع 10 جرمی که بیشترین ورودی پرونده به دستگاه قضایی کشور را دارند نسبت به سال پیش از آن، بهتر شده است.
رییس کل دادگستری گلستان نیز در این همایش با اشاره به برگزاری اولین کارگاه کاهش جمعیت کیفری استان در سال گذشته گفت: سال گذشته همه انرژی ما صرف تشریح ضرورت استفاده از مجازات های جایگزین حبس و تغییر الگوی رفتاری قضات شد که کاهش ورودی 17.5 درصدی جمعیت زندان های استان از تغییر رفتار قضات و موفقیت ما در گام نخست خبر می دهد.
ˈاحمد فاضلیانˈ ،مهمترین گام در اعمال مجازات های جایگزین حبس را داشتن یک تحلیل درست و واقعی از این قانون، مدیریت اجرا و آسیب شناسی خواند و افزود: هدف از اعمال قانون، تامین مصالح جامعه است، پس وقتی کاری انجام می دهیم که به مصالح عمومی ضربه می زند ، باید در آن تجدید نظر کنیم.
این مقام ارشد قضایی گلستان، تکرار جرم در افرادی که به زندان رفته اند و هزینه بر بودن اعمال مجازات حبس را از ضرورت های تغییر رویکرد قضات به این مجازات عنوان کرد و گفت: 86 درصد زندانیان را افراد 19 تا 46 ساله تشکیل می دهند و ما این افراد را درست در زمانی که سن فعالیت و پویایی اقتصادی آنان است از جامعه خارج می کنیم.
وی افزود: وجود این ضرورت ها، مسوولان قضایی کشور را بر آن داشت تا مجازات های جایگزین حبس را به عنوان یک مصلحت اجتماعی تدوین و برای اجرا به همه حوزه های قضایی اعلام کنند.
این مقام ارشد قضایی گلستان تاکید کرد: باید پیش بینی های لازم برای تربیت نیروهای متخصص روانشناسی و تربیتی و ساز و کارهای لازم برای اجرای این آیین نامه در استان ایجاد شود تا از ظرفیت های این قانون به طور کامل استفاده کنیم.
فاضلیان در ادامه سخنان خود، ایجاد و توسعه بازداشتگاه های موقت را از ظرفیت های دیده شده در قانون برای کاهش جمعیت کیفری زندان ها عنوان کرد و گفت: ورود افراد به بازداشتگاه های موقت علاوه بر کاهش هزینه های مالی، تبعات اجتماعی که دامن گیر افراد و خانواده های آنان می شود را نیز کاهش می دهد.
وی، استقرار دادیار ثابت در زندان های گرگان و گنبد و دیدار قضات از زندان های استان را از دیگر تلاش های دستگاه قضایی برای کاهش جمعیت کیفری زندان های گلستان در سال جاری ذکر کرد.
وی با بیان اینکه بهترین قوانین نیز بدون پشتوانه مردمی قابل اجرا نیستند، گفت: باید مردم نیز به ضرورت اعمال مجازات های جایگزین حبس آگاه شوند و در اعمال این قوانین ، همراه ِ دادگستری باشند.
مدیر کل زندان های گلستان نیز در این همایش با بیان اینکه 10 درصد آمار ما را زندانیانی تشکیل می دهند که تنها برای یک روز وارد زندان می شوند از احداث ساختمان بازداشتگاه موقت در استان خبر داد و گفت: با تخصیص اعتبار 2.5 میلیارد تومانی به زودی ساختمان این مرکز تکمیل می شود.
ˈمحمود امینیˈ افزود: انتقال افراد به این بازداشتگاه علاوه بر اینکه آمار ورودی زندان های استان را کم می کند از درج زندان در سابقه افراد و عواقب حقوقی که بعدها گریبان گیر آنان خواهد شد جلوگیری می کند.
وی از قضات سراسر استان خواست محکومین این چنینی را به بازداشتگاه موقتی که فعلا در کانون اصلاح و تربیت گرگان راه اندازی شده است، منتقل کنند.
امینی ابراز امیدواری کرد در آینده ساختمان بازداشتگاه موقت در گنبد کاووس نیز راه اندازی شود.
وی با اشاره به کاهش جمعت کیفری زندان های استان نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با دستورات ویژه و مناسب رییس کل دادگستری در نشست های شورای کاهش جمعیت کیفری زندان های استان، زمینه آزادی شماری از زندانیان فراهم شده است.
امینی افزود: پرداخت وام های بدون کارمزد به زندانیان دیون مالی ، مرخصی پایان حبس و کمک به آزادی زندانیان جرائم عمدی که به جزای نقدی تا 20 میلیون ریال محکوم شده اند اما توانایی پرداخت ندارند از جمله تصمیمات این شورا در راستای کاستن از تعداد زندانیان استان است.
وی، استفاده از ظرفیت های مردمی را از دیگر علل کاهش جمعیت کیفری استان در سال جاری برشمرد و گفت: به منظور کمک به آزادی زندانیان به ویژه دیون مالی، مسوولان اجرایی و ائمه جماعات شهرهای مختلف استان به زندان دعوت می شوند تا از نزدیک مشکلات و مسائل این افراد را ببینند و برای کمک به آنان اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیرکل زندان های گلستان اظهار کرد: در یکی از همین بازدیدها با پادرمیانی امام جمعه بندرترکمن، فردی که از 18 سال پیش تاکنون به جرم قتل در انتظار چوبه دار بود، از سوی خانواده مقتول بخشیده شد.
وی همچنین از استقرار نمایندگان کاهش جمعیت کیفری رییس کل دادگستری گلستان در زندان های استان خبر داد و گفت: این نمایندگان با استقرار در زندان های گرگان و گنبد، امور مربوط به زندانیان بلاتکلیف ، غائبین و زندانیان رای باز را رسیدگی می کنند.
معاون آموزش و تحقیقات دادگستری کل گلستان نیز در سخنان خود با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری به عنوان یک راهبرد، خواست و اراده نظام است، گفت: سال 91 همه نسبت به این قانون معترض بودند و اجرای آن را مساوی با بازگذاشتن در زندان ها می دانستند، اما برگزاری کارگاه های آموزشی و نشست های قضایی سبب تغییر رویکرد همکاران قضایی شد.
ˈعلی اکبر اسماعیلیˈ با بیان اینکه بر فردی کردن کیفر در قانون جدید مجازات اسلامی تاکید شده است، افزود: در این قانون به قاضی این فرصت داده می شود تا در جریان پرونده و صدور حکم فعالانه وارد و با بررسی همه جوانب رای صادر کند.
در پایان این همایش کتاب گنجینه آرا که حاوی آرای قضات گلستانی از سال 1320 تا کنون است رونمایی شد، همچنین پژوهش های برتر از سوی هیات داروان معرفی و تقدیر شدند.
دومین همایش کاهش جمعیت کیفری ( حبس زدایی ) با حضور مسوولان و قضات دستگاه قضایی استان در کانون طه در گرگان برگزار شد.
601
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن